تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۶۳
ابراهیم یزدی در گفت‌وگو با «بهار»:

تندروها آب به آسیاب اسراییل می‌ریزند

اشاره: دولت یازدهم که میراث‌دار کوه مشکلات و معضلات به‌یادگارمانده از دولت‌های نهم و دهم بوده، چند وقتی است ازسوی طرفداران دولت‌های نهم و دهم که چشم خود را در هشت سال ریاست رئیس دولت محبوبشان به‌روی همه تخلفات و کاستی‌ها بسته بودند، تحت‌فشار است. تندروها به‌خصوص بعد از تصویب برجام دیگر نقد و انتقاد را در کنار گذاشته‌اند؛ آن‌ها در لباس نقد شروع کرده‌اند به توهین و ناسزاگفتن به دولتمردان دولت یازدهم. حسن روحانی، محمدجواد ظریف، علی جنتی و معصومه ابتکار ازجمله افرادی هستند که مورد توهین و تخریب ازسوی تندروها قرار گرفته‌اند. ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی که هم سابقه نمایندگی در اولین پارلمان جمهوری‌اسلامی ایران بعد از انقلاب را دارد و هم وزیر امورخارجه جمهوری‌اسلامی ایران در دوران نخست‌وزیری مرحوم مهدی بازرگان بوده است، با حضور در غرفه «بهار» در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به توهین‌ها و هجمه‌هایی که علیه دولت یازدهم صورت می‌گیرد می‌گوید تندروها نمی‌دانند درحال انجام چه‌کاری هستند. او معتقد است آن‌ها آب به آسیاب اسراییل می‌ریزند.

(روزنامه بهار - 1394/08/23 - شماره 46 - صفحه 2)

* با اینکه توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی از جنگ و درگیری دیگری در منطقه خاورمیانه جلوگیری کرد، چرا عده‌ای در داخل کشور همچنان با برجام مخالفت می‌کنند؟

** تندروهایی که این روزها با برجام مخالفت می‌کنند نمی‌دانند درحال انجام چه‌کاری هستند. نکته دراین است که آن‌ها درمقابل مخالفت‌هایشان هیچ راه‌حل جایگزینی ارائه نمی‌دهند. خوب است آن‌ها بدانند که توافق هسته‌ای به‌این معناست که این توافق جایگزین درگیری نظامی شده است؛ برای نمونه ما در عراق شاهد درگیری نظامی بودیم. اینکه گزارش خلافی به بوش پسر که در آن زمان رئیس‌جمهوری آمریکا بود دادند و همین گزارش خلاف باعث شد جنگ پیش بیاید و درحال‌حاضر هم عراق در وضعیت بدی قرار دارد که همگان شاهد آن هستند.

همچنین باید بیان شود پیدایش اختلاف در میان دولت‌ها امری رایج در جهان است، اما بدترین راه حال این است که طرف‌های دعوا به‌جای نشستن و گفت‌وگوکردن که راه‌حلی امروزی و متمدنانه است، با یکدیگر وارد جنگ شوند. دولت‌هایی که با یکدیگر باهم اختلاف دارند باید روی اشتراکات یکدیگر به توافق برسند. اگر امروز در داخل کشور عده‌ای مدام با برجام مخالفت می‌کنند یا نمی‌دانند که با چه مخالفت می‌کنند یا ندانسته آب به آسیاب اسراییل می‌ریزند.

* تیم هسته‌ای دولت یازدهم و سیاست‌های کلان حسن روحانی باعث شد ایران از فضای امنیتی در جهان خارج شود، پس چرا دراین میان عده‌ای مدام با سیاست‌های بین‌المللی حسن روحانی مخالفت می‌کنند؟

** همان‌طور که گفتم چون نمی‌دانند درحال انجام چه‌کاری هستند و تبعات کار خود را در نظر نمی‌گیرند. باید بدانیم و متوجه باشیم دولت یازدهم و تیم هسته‌ای با حضور محمدجواد ظریف در پیش‌برد مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی به‌خوبی عمل کردند. پس بر این اساس باید از آن‌ها حمایت کرد. دولت یازدهم و تیم دیپلماسی آن کار درستی کرده که مذاکره کرده و توانسته‌اند براساس حداقل‌های مشترکات بین طرفین به یک توافقی برسند که باید از آن‌ها استقبال کرد. باید از ادبیاتی استفاده کنیم که در شأن ملت و ملیتمان باشد. باید بگویم ادبیاتی که امروز ازسوی تندروها برای تخریب استفاده می‌شود، نه‌تنها دینی نیست که در شأن ملت ایران نیست.

http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/4876

ش.د9404543

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات