تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۶۴
ميشل عون در گفت‌وگو با الرايه چاپ قطر:

رئيس‌جمهور عروسكي نمي‌خواهيم

اشاره: سرهنگ میشل عون، رئیس جریان تغییر و اصلاح لبنان، نامزد حزب‌الله برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است. او می‌گوید نمی‌خواهد درلبنان رئیس‌جمهوری سرکار بیاید که نقش عروسکی داشته باشد. میشل عون می‌گوید رئیس‌جمهور باید آزاده باشد. به گفته او پارلمانی که خود مشروعیت ندارد، نمی‌تواند به رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌کند، مشروعیت بدهد. وی با طرح این که گفت‌وگوها به نتیجه‌ای نمی‌رسد، می‌گوید : مجلس لبنان دوره‌اش تمام شده، بنابراین باید رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم تعیین شود. متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / رحیم محمدی

(روزنامه جام‌جم - 1394/07/22 - شماره 4381 - صفحه 10)

* شما می‌خواهید رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم تعیین شود. چه موانعی اجازه انجام این کار را نمی‌دهد؟

** در عمل موانعی وجود ندارد. اما کسانی که به قدرت چنگ زده‌اند با کمک قانون انتخابات فعلی که در آن این مساله ذکر نشده همکاری نمی‌کنند و نمی‌خواهند کشور به یک راه‌حل دست یابد. آنها می‌خواهند مسائل همین‌طور که هست باقی بماند. می‌خواهند مجلسی که اکثریت آن از طریق یک قانون ناعادلانه به دست آمده و به صورت غیر قانونی دوباره دوره‌اش را تمدید کرده است، این رئیس‌جمهور را انتخاب کند.

آنها نگذاشتند قانون جدیدی برای انتخابات تصویب شود. قانونی که برای همگان منصفانه باشد و همه گروه‌های سیاسی در آن نمایندگی داشته باشند. فراتر از اینها نگذاشتند انتخابات جدیدی مطابق با قانون قدیم برگزار شود. از این رو راهی جز این نیست که ما به مردم مراجعه کنیم و از آنها بخواهیم رئیس‌جمهورشان را انتخاب کنند. طبیعی است کسانی در برابر انتخاب مردم مانع ایجاد کنند، چون می‌ترسند این کار به ملت واگذار شود. آنها نمی‌خواهند یک رئیس‌جمهور کهنه کار بیاید که آزاده باشد. آنها کسی را می‌خواهند که وامدار کسانی باشد که او را به قدرت رسانده‌اند.

* بعضی می‌گویند این خود ژنرال عون است که مانع ایجاد می‌کند. شما برای رسیدن به ریاست‌جمهوری چقدر شانس دارید؟

** ژنرال عون می‌خواهد جلوی آوردن رئیس‌جمهوری را بگیرد که می‌خواهند نقشی عروسکی داشته باشد. موانع فعلی زیر سر کسانی است که اصرار دارند راهی را بروند که مشروعیت قانونی ندارد. آنها می‌خواهند قانون اساسی، قانون انتخابات و میثاق ملی را کنار بگذارند تا بتوانند حقوق شرکای‌شان را تامین کنند. من می‌دانم محبوبیت لازم را دارم. من برنامه‌ای دقیق برای مبارزه با فساد دارم. شاید این دو عامل است که موجب شده کسانی نگذارند من به ریاست‌جمهوری لبنان برسم.

امید این است که یک انتخابات واقعی نمایندگان واقعی ملت را معرفی کند و لبنانی‌ها از طریق صندوق‌های رای بتوانند به خواسته‌هایشان برسند

* اگر به ریاست‌جمهوری برسید چه طرح‌هایی برای اجرا دارید؟

** اینها مفصل است و باید در زمان مناسب به آنها پرداخت. در این تردیدی وجود ندارد اصلاح دولت جزو اولویت‌هاست. چون وقتی نظام سالم باشد کشور از نعمت آن برخوردار می‌شود.

* آیا امیدی به گفت‌وگوهایی که نبیه بری پیشنهاد داده است، دارید؟

** شانس این گفت‌وگوها اندک است. چون در درک بحران فعلی کشور و حجم و ماهیت آن، برداشت‌های متفاوتی وجود دارد. در این میان بعضی منتظر یک حل و فصل منطقه‌ای هستند‌؛ بنابراین سعی می‌کنند وقت‌کشی کنند.

* فضای کلی نخستین جلسه از این گفت‌وگوها را چگونه ارزیابی کردید؟

** همان‌طور که گفتم هرکسی از دیدگاه خودش صحبت کرد و ارزیابی خودش را همراه راه‌حلی که به آن رسیده بود ارائه کرد. اما حرف برسر این است که این مجلس موجود مشروعیت ندارد چون دوره‌اش را تمدید کرده است. این مجلس به لحاظ حقوقی آن توانی ندارد بخواهد کاری صورت دهد. مجلسی که خودش مشروعیت ندارد نمی‌تواند به رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌کند، مشروعیت بدهد.

* این حرکت‌های مردمی در مبارزه با فساد در لبنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این به معنای شروع بهار عربی در لبنان است؟

** من بهاری نمی‌بینم، حتی در کشورهای دیگر تا بخواهیم ما از آنها تقلید کنیم. آنچه را ما اطراف خودمان می‌بینیم، زمستان است. وضعیت هولناکی که ما را نگران می‌کند. تحرکات مدنی در لبنان شروع یک آگاهی اجتماعی است که بوی بد زباله‌ها آن را بیدار کرد. البته اینها خواسته‌های متفاوتی دارند و شعار‌هایشان هم این را نشان می‌دهد.

برای همین ما شعار «فقط انتخابات می‌تواند اینها را پاک کند» دادیم و خواستار آن شدیم که همه یک صدا به دنبال اجرای انتخابات باشند. در این صورت ملت خواهد توانست به خواسته‌هایش برسد. اما اگر بخواهد این تحرکات به همین صورتی که هست ادامه پیدا کند حاصلی جز هرج و مرج و آشفتگی نخواهد داشت و مشکلی را هم حل نخواهد کرد. هرگز هرج و مرج موجب حرکت سازنده‌ای نبوده است؛ بلکه برعکس همیشه ویرانگر است. کشورهای همسایه ما شاهد این مدعاست.

* آیا جریان ملی آزاد می‌خواهد دوباره به خیابان‌ها ریخته و سرانجام به کاخ بعبدا راه پیدا کند؟

** جریان ما وقتی به خیابان می‌ریزد که بخواهد صدایش را به گوش کسانی برساند. این کار را در گذشته هم کرده‌ایم و هر وقت لازم باشد دوباره می‌کنیم. ما عاشق شلوغ کردن نیستیم و نمی‌خواهیم نمایش بدهیم. مساله دیگری که باید درک شود این که جریان ملی آزاد همان ملت است. ملت را نمی‌شود منزوی کرد یا در محاصره قرار داد، بلکه این ملت است که افراد را منزوی می‌کند. ما به خیابان آمدیم و حرف‌مان را هم زدیم. حرف ما این بود که انتخابات مستقیم تنها راه‌حل لبنان است. این راه‌حلی عادلانه برای همگان است.

* شما متهم هستید که نمی‌گذارید در سطح حکومت لبنان به نتیجه‌ای برسد. جواب شما به این اتهام چیست؟

** جواب من قانون اساسی و میثاق ملی است که می‌تواند همه مشکلات را حل کند. اما اگر آنها همچنان اصرار بر قانون‌شکنی و بازی کردن با قانون را داشته باشند مشکلات در همه سطوح پیچیده‌تر خواهد شد.

* آیا لبنان به تغییر نظام فاسد کنونی نیاز دارد؟ آیا امیدی هست مقاماتی عوض شوند که کشور را به این وضعیت رساندند؟

** بی‌تردید. باید این تغییر از طریق اصلاح صورت گیرد. امید این است که یک انتخابات واقعی نمایندگان واقعی ملت را معرفی کند. امید این است که لبنانی‌ها از طریق صندوق‌های رای بتوانند به خواسته‌هایشان برسند. امید است صاحبان وجدان‌های بیدار و افراد لایق بتوانند به مسئولیت‌های بزرگ در موسسات دولتی دست یابند.

* آیا شما اعتقاد دارید مشکل لبنان باید در لبنان حل شود یا ما یک بار دیگر به کنفرانسی مانند دوحه برای حل این مسائل نیاز داریم؟

** ما در درجه اول سعی می‌کنیم این مشکلات را در درون خودمان حل کنیم. البته از همه کشورهایی که به ما کمک می‌کنند، تشکر می‌کنیم. ولی طبیعی است کاری که از دست خودمان بر می‌آید نیازی به دخالت دیگران ندارد.

منبع: الرایه

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2129545151466135127

ش.د9402910

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات