تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۹۳۵۵

حضورمان را در سوریه به 4 سطح راهبردی، تاکتیکی، عملیاتی و فنی ارتقا داده‌ایم

(روزنامه جوان ـ 1394/08/06 ـ شماره 4662 ـ صفحه 5)

سلامي: سپاه قطعنامه‌ها را نمی‌خواند چون دیکته نمی‌پذیرد

راهبرد امريكا در سوريه، پاتكي به انقلاب‌هاي ناشي از بيداري اسلامي بود، اما هيچ يك از آرزوها و اهداف كاخ سفيد محقق نشد و نظام سوريه امروز در حال بازيابي موقعيت سياسي خود است.

به گزارش فارس، سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفت‌وگوي ويژه خبري، به تشريح آخرين تحولات جاري منطقه و پيروزي‌هاي مقاومت اسلامي در مقابله با تروريست‌هاي تكفيري به خصوص در كشور سوريه پرداخت و گفت: چهار سال است سوريه در نقطه تمركز تلاش استراتژيك يك ائتلاف جهاني از جمله امريكايي‌ها، بخشي از كشورهاي اروپايي و تعدادي از كشورهاي متحد منطقه‌اي آنها از جمله عربستان قرار دارد، اينها دست به دست هم دادند تا در يكي از كانوني‌ترين نقاط جبهه مقاومت عليه رژيم صهيونيستي ايده‌ سياسي خود را پياده كنند.

ـ طرح پلکانی آمریکا برای تضعیف و تغییر دولت‌های منطقه

وي افزود: امريكا در رمضان چهار سال پيش مي‌خواست نظام سوريه را ساقط كند و بعد حركت را به سمت لبنان، عراق و نقاط ديگر ادامه دهد اما آنچه امروز پس از يك جدال تاريخي و راهبردي از جبهه اسلام ديده مي‌شود به ما مي‌گويد كه هيچ‌يك از اهداف و راهبردهاي اين ائتلاف ويرانگر تحقق پيدا نكرده و نظام سياسي سوريه با قدرت ايستاده است. جانشين فرمانده كل سپاه با بيان اينكه نتايج اين اقدامات با سرمايه‌گذاري‌ها و تمركز تلاش‌هاي استكبار تناسبي با هم ندارد، گفت: نظام سوريه درحال بازيابي موقعيت سياسي خود است. سلامي تأكيد كرد: راهبرد امريكايي‌ها در سوريه پاتكي به انقلاب‌هاي ناشي از بيداري اسلامي بود. امريكايي‌ها با ديدن شرايط منطقه تصميم گرفتند نقشه جامع سياسي خود را در قلب تحولات اسلام كليد بزنند.

وي افزود: سوريه منطقه تقابل نظام سلطه با انقلاب اسلامي قلمداد مي‌شود. آنچه در سوريه شاهديم درگيري قدرت‌هاي بزرگ با نظام سوريه نيست بلكه درگيري بين دو جبهه استكبار و مقاومت است. جانشين فرمانده كل سپاه گفت: امريكا به دنبال اقدامات پلكاني بود تا بعد از سوريه اين تحولات را به لبنان و حتي ايران منتقل كند. وي با اشاره به تهاجم ارتش عربستان به ملت يمن افزود: درگيري عربستان در يمن بخشي از جغرافياي گسترده نظام سلطه با انقلاب اسلامي است. عربستاني‌ها در آنجا با يك جنگ فرسايشي بي‌نتيجه كه داراي منطق معيني نيست مواجهند كه منجر به فرسايش قدرت‌شان مي‌شود و تمركزشان از حمايت تروريست‌هاي تكفيري در سوريه، عراق و فتنه‌انگيزي در لبنان را از دست مي‌دهند.

سلامي با اشاره به حضور مستشاري ايران در سوريه گفت: به اين دليل كه احساس و برداشت ما نسبت به اين صحنه اين است كه همه مسلمانان جهان اسلام سرنشينان يك سفينه هستند و از لحاظ منافع در يك راستا قرار دارند و استكبار به دنبال اين است كه خط‌كشي‌هاي عظيمي را در جهان اسلام صورت دهد از ابتداي تحولات در سوريه در كنارشان بوديم.

ـ استحکام نظام سوریه را تضمین می‌کنیم

وي تأكيد كرد: ما استحكام سياسي، رواني، اقتصادي و نظامي نظام سوريه را كه خط مقدم مبارزه با رژيم امريكا و رژيم صهيونيستي است تضمين مي‌كنيم. سلامي با بيان اينكه نقش ما از لحاظ نظامي در سوريه در چهار سطح تعريف مي‌شود، گفت: سطح اول، سطح راهبردي است. ما در اين سطح از مردم، دولت و ارتش سوريه حمايت و تجربيات‌مان را به آنها منتقل مي‌كنيم. ما در اين سطح در نوسازي و بازسازي ساختار و سازمان ارتش سوريه آنها را ياري مي‌كنيم. ارتش سوريه نياز به مكمل دفاعي دارد كه همان بسيج مردمي است و ما به لحاظ تجربه خود اين موضوع را در ارتش سوريه وارد كرديم كه اين كار براساس مشاوره و حضور مستشاري صورت گرفت.

جانشين فرمانده كل سپاه گفت: سطح ديگر سطح عملياتي است، ما در اين سطح به فرماندهان نظامي ارتش سوريه مشاوره و راهنمايي مي‌دهيم و حتي آموزش فرماندهان سطوح مياني آنها را نيز انجام مي‌دهيم، لذا يكسري از فرماندهان ما هستند كه در آنجا در يافتن راهكارهاي عملياتي به فرماندهان سوري كمك مي‌كنند. سلامي ادامه داد: سطح ديگر، سطح تاكتيكي است كه در اين سطح فرماندهان ما به فرماندهان عملياتي ارتش سوريه مشاوره مي‌دهند و سطح چهارم، سطح فني و سطحي است كه به آمادرساني و تأمين تجهيزات و آموزش براي نگهداري و تعميرات مربوط مي‌شود. وي گفت: اين اقدامات براساس درخواست‌ها و تفاهمي است كه به شكل رسمي با دولت سوريه داريم. جانشين فرمانده كل سپاه در پاسخ به اين سؤال كه به چه دليل آمار شهداي ما در دفاع از حرم در چند روز اخير بالا رفته است، گفت: ما براي سوريه يك ارزش استراتژيك و فوق‌العاده قائليم. امنيت بخش‌هاي زيادي از جهان اسلام و سوريه و امنيت ملي ما به هم گره خورده است. حضور ما در سوريه علاوه بر جنبه‌هاي اعتقادي جنبه‌هاي استراتژيك هم دارد.

ـ تنها‌ گذاشتن سوریه عواقب خطرناکی دارد

وي افزود: اگر ما سوريه را در مقابل تكفيري‌ها تنها بگذاريم بايد در نقاط ديگري با تروريست‌ها درگير شويم، لذا از چند ماه پيش كه نظام سوريه به كمك ما بازسازي ارتش خود را در دستور كار قرار داد، سطوح مستشاري را براي يك عمليات بزرگ از ما درخواست كرد، به همين دليل آموزش اين يگان‌ها نيازمند حضور بيشتر مستشاري ما بود زيرا ارتش سوريه درگير عمليات‌هاي خود بود، پس حضور ما از لحاظ كميت و كيفيت افزايش يافت. سلامي تصريح كرد: به همين دليل دوستان ما براي كمك مستشاري مؤثر بايد از صحنه‌ها بازديد كنند و با واقعيت‌هاي ميدان آشنا شوند تا بتوانند كمك بهتري صورت دهند. آنها نمي‌توانند در اتاق‌ها بنشينند و به ارتش سوريه كمك كنند، البته تعداد شهداي ما زياد نيست اما نسبت به گذشته بيشتر به چشم مي‌آيد.

جانشين فرمانده كل سپاه ادامه داد: مستشاران ايران در سوريه برادران صاحب نبوغي هستند كه هنرشان نفوذ در قلب‌هاست. از طرفي زماني كه ارتش سوريه به بازسازي خود مشغول شد، نيروهايي از عراق، افغانستان و شيعيان پاكستان و لبنان نيز به كمك آنها رفتند.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به ورود نيروي هوايي ارتش روسيه به ميدان‌هاي عملياتي سوريه گفت: اين اقدامات هوايي وقتي مؤثر است كه از طرف ارتش زميني پشتيباني شود و با توجه به اينكه اين كار صورت مي‌گيرد در روزهاي آينده عمليات‌هاي تاكتيكي منجر به يك نتيجه راهبردي مي‌شود و تا الان هم موازنه ميداني برگشته است و ارتش سوريه به شايستگي جنگ را اداره مي‌كند.

ـ علت حضور روسیه در جنگ سوریه

جانشين فرمانده كل سپاه افزود: نيروي هوايي ارتش روسيه ابتدا بدون همراهي عمليات نيروي زميني سوريه اقدام مي‌كرد و بيشتر ديده مي‌شد اما الان ارتش سوريه به صورت عظيمي وارد صحنه شده و به خوبي و حتي بدون پشتيباني جنگنده‌هاي روسيه عمليات‌هاي موفقيت‌آميزي را انجام مي‌دهد. سلامي در خصوص دليل ورود روسيه به جنگ سوريه گفت: روس‌ها براساس ادراك جديد خود از صحنه وارد شدند، البته آنها داراي پيشينه‌هاي سنتي مانند همپيماني با سوريه بودند و مخالفت با امريكا داشتند اما دليل اصلي اين بود كه روس‌ها احساس كردند از دو طريق پاكستان و افغانستان و همچنين سوريه و تركيه ممكن است مرزهاي‌شان در مرز جريان سيال تروريست‌هايي كه پياده‌نظام امريكا هستند، قرار بگيرد.

ـ روس‌ها معتقدند 20درصد از داعشی‌ها از آسیای میانه هستند

وي گفت: روس‌ها معتقدند 20‌درصد فرماندهان داعش و چند هزار نفر اين تروريست‌ها از قفقاز و آسياي ميانه هستند و اگر امروز نيايند و نظام سوريه را در برابر تروريست‌ها همراهي نكنند فردا در مرزهاي روسيه با تروريست‌ها درگير خواهند بود.

جانشين فرمانده كل سپاه همچنين گفت: مركزي در سوريه براي كنترل عمليات ارتش زميني سوريه و اقدامات هوايي روس‌ها تشكيل شده است.

سلامي همچنين با اشاره به اوضاع عراق اظهار داشت: عراق هم درست در همان نقشه و راهبردي كه سوريه قرار گرفته قرار دارد و همان اندازه كه ما نسبت به تحولات سوريه حساس هستيم، نسبت به تحولات عراق هم حساسيم، عراق بايد به سمت مهار بيشتر تكفيري‌ها پيش برود و خود را از تروريست‌ها پاك كند. وي افزود: امروز شاهد روند معكوس شدن تهاجم عليه تكفيري‌ها در عراق هستيم و ابتكار عمل به دست ارتش و نيروهاي حشدالشعبي عراق افتاده است و در سوريه هم به همين صورت شاهديم.

ـ با احساس و شعار نمی‌توان مقابل قدرت‌ها ایستاد

جانشين فرمانده كل سپاه همچنين با اشاره به توان نظامي كشورمان اظهار داشت: از بعداز خاتمه دفاع مقدس ما فرض اساسي و راهبردي توسعه قدرت دفاعي و تهاجمي‌مان براساس جنگ با ائتلافي از قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي بود. ما همواره با اين واقعيت زندگي كرده و خودمان را تطبيق داده‌ايم كه بايد تضمين عميق و اطمينان‌بخشي از توان خود در برابر دشمن داشته باشيم. با احساس و شعار نمي‌توانيم در برابر قدرت‌هاي جهاني بايستيم. سلامي تأكيد كرد: وقتي صنايع دفاعي ما موشك‌هاي 2هزار كيلومتري با خطاي صفر را توليد مي‌كند، يعني در اين شعاع عملياتي هر پايگاه ثابت و متحركي را مي‌توانيم با دقت صدرصدي و خطاي صفر مورد هدف قرار دهيم. وي با اشاره به نمايش اخير انبار موشكي سپاه در زير زمين گفت: اين يكي از قديمي‌ترين انبارهاي ما بود و حالا مانده است تا انبارهاي موشكي با سطوح مقطع بزرگ و مدرن خود را نشان دهيم. سلامي در پايان اظهار داشت: ما قطعنامه‌ها را مطالعه نمي‌كنيم، وظيفه ما توسعه قدرت است و هيچ كس نمي‌تواند براي ما ديكته بگويد. ما انشاي مقاومت و مبارزه با استكبار را می‌نویسیم.

http://javanonline.ir/fa/news/749831

ش.د9404457

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات