تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۷۵
هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب:

زمينه حضور ميليوني مردم مسدود نشود

(روزنامه اعتماد - 1394/09/02 - شماره 3400 - صفحه 11)

اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب ايران صبح روز گذشته به ديدار آيت‌الله هاشمي، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام رفتند و ضمن بيان دغدغه‌ها و ديدگاه‌هاي خود شنونده سخنان هاشمي بودند. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اين ديدار با تبريك هفته بسيج به خيل بسيجيان كشور، گفت: اين نهاد با تدبير امام(ره) براي حفظ انقلاب شكل گرفت كه اولين نتيجه آن را در مقاطع مختلف دوران دفاع مقدس ديديم. وي، با تاكيد بر اين نكته كه «خودم بارها در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد خط‌شكني‌هاي بسيجيان بودم»، بر نقش موثر تاريخي آنان در انقلاب و جنگ تاكيد كرد و گفت: اين شجره طيبه نقش ماندگار خود را در تاريخ ايران ايفا و نزد مردم تقدس پيدا كرد و نبايد بگذاريم اين نهاد ملي و حتي اسلامي، دستمايه سوءاستفاده‌هاي جريان‌هاي سياسي كشور شود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود امام خميني را بنيانگذار و اولين فرمانده بسيج در كشور توصيف كرد و با تحسين تدبير ايشان در سال ٥٨ كه هنوز جنگ تحميلي شروع نشده بود، گفت: بايد اين ميراث امام(ره) براي هميشه در كشور باقي بماند و نگذاريم عده‌اي اين نهاد مقدس را در چشم و دل مردم، جناحي جلوه دهند و از آن براي اغراض باندي و غيرملي بهره بگيرند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به رهبري منحصر به فرد آيت‌الله خامنه‌اي، سابقه مبارزاتي، ديانت و تجربه و آشنايي با افكار و سوابق همه نيروهاي داخلي را از ويژگي‌هاي ايشان دانست و گفت: مشكل اينجاست كه متاسفانه كساني خودشان را به دروغ به رهبري وصل مي‌كنند تا افكار قبل از انقلاب خودشان را در جامعه پياده كنند كه ضديت با امام، مبارزه و برپايي حكومت در زمان غيبت بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، در بخش ديگري از سخنان خويش به راهپيمايي سراسري شيعيان جهان براي حضور در مراسم اربعين در كربلا اشاره كرد و گفت: حضور ميليوني شيعيان از اكثر كشورهاي اسلامي در عراق و استقبال مردم اين كشور از عزاداران حسيني، بسيار زيبا و قابل تامل است و نشان مي‌دهد كه مسلمانان چگونه با هم اتحاد و همدلي دارند. وي امام حسين(ع) را خورشيد درخشان اسلام و تشيع در همه اعصار و قرون خواند و گفت: بهترين تعريف براي خورشيد، انوار مقدسي است كه مي‌تاباند تا تاريكي ظلم و جهل و فساد از جوامع اسلامي بركنده شود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ابراز تاسف از ترويج فرهنگ شيعه‌ستيزي در جوامع اسلامي و تشريح اختلافات مسلمانان در اقصي نقاط گيتي، گفت: اين دسيسه دشمنان اسلام است كه مسلمانان، برادران ديني خود را در عراق، سوريه، افغانستان و ديگر كشورهاي اسلامي بكشند و غمناك‌تر اينكه به كشتن خود افتخار كنند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با يادآوري درس‌هاي آيت‌الله العظمي بروجردي و تاكيدات ايشان بر اهميت حفظ وحدت ميان مسلمانان، گفت: آن مرجع بزرگوار هميشه تاكيد مي‌كرد كه دامن زدن به اختلافات تاريخي بر سر خليفه اول هيچ دردي از مسلمانان دوا نمي‌كند، بلكه اختلافات را بيشتر مي‌كند و آنچه براي مسلمانان در اين زمان مهم است، حجيت اقوال است كه مي‌توان با فقه مقارن، درباره اختلافات شيعه و سني بحث كرد و عاقلانه به نتيجه رسيد كه بايد در كنار روايت‌هاي معصومين، آنچه را قرآن كريم و عقل مي‌پسندند، ملاك قرار دهند.

وي عقل را رسول و حجت باطني و پيامبر را حجت ظاهري انسان دانست و گفت: در حالي كه مسلمانان، قرآن، قبله و پيامبر مشترك دارند، بعضي‌ها با ادعاي مسلماني و با آرزوي رسيدن به بهشت! خود را تكه‌تكه مي‌كنند تا چند نفر را بكشند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تفكرات افراطي شيعه‌ستيزي را برخاسته از تعاليم مسموم وهابي‌ها دانست و گفت: اولين كار آنان تخريب آرامگاه‌هاي ائمه معصوم در بقيع بود و امروز با ابزار جديد به مبارزه با تشيع برخاسته‌اند كه با مكتب اهل بيت(ع) عصاره ناب اسلام است.

بدون تحزب به دموكراسي نمي‌رسيم

هاشمي با بيان اين جمله كه از تحزب خوب، مجلس خوب و از مجلس مردم‌پسند، دولتي موفق بيرون مي‌آيد، جمله امام را كه مجلس در راس امور است، بسيار اساسي و مدبرانه توصيف كرد و گفت: همه دلسوزان و احزابي كه دل در گروي انقلاب، تشيع و ايران دارند، بايد تلاش كنند تا قانون اساسي به عنوان بهترين سند جمهوري اسلامي در كشور اجرا شود تا امنيت و حريت انقلاب، الگويي براي ملت‌هاي مسلمان و ستمديده شود. هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خويش، به تشريح ضرورت وجود احزاب در جوامع مدعي دموكراسي پرداخت و گفت: اگر كشوري بخواهد با دموكراسي واقعي اداره شود، بدون تحزب موفق نخواهد شد.

وي با ابراز تاسف از تفكرات كساني كه راي مردم را زينتي مي‌دانند، گفت: اين تفكر كشور را به پرتگاه مي‌برد، وقتي هرج و مرج بر جامعه‌اي حاكم شود، نظامي‌ها مانند مصر به خود حق مي‌دهند كه انقلاب يك مردم را مصادره كنند و بر سر كار بيايند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تحليل اتفاقاتي كه طي چند سال اخير در مصر و ليبي افتاده است، گفت: مردم اين دو كشور پس از سال‌ها تحمل استبداد با قيام مدبرانه خويش، ديكتاتوري‌هاي شديد را شكستند، ولي بعدها تروريست‌ها و تندروها، به جان مردم افتادند و نتيجه‌اش يا برگشت مجدد نظامي‌هاست يا اينكه كشورشان منبع و محل اجتماع تروريست‌هاي خطرناك از سراسر جهان مي‌شود.

هاشمي با اشاره به برگزاري مرحله دوم انتخابات در مصر كه ناظران بين‌المللي مي‌گويند، در مرحله اول هشت درصد مردم شركت كرده‌اند، گفت: اين نتيجه يأس و نااميدي مردم و عدم اطمينان آنان از سلامت انتخابات است و اگر كشوري بنا دارد كه بماند، عدالت داشته باشد و راي مردم ملاك انتخاب مسوولان باشد، بدون دموكراسي و حضور گسترده مردم در همه عرصه‌ها نمي‌شود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اين نكته كه دوره خان و خان‌بازي گذشته كه اقوام و قبيله‌ها در هر گوشه‌اي از كشور حكومت محلي داشته باشند، گفت: الان عصر حضور يكپارچه مردم است كه بهترين راه براي اين حضور يكپارچه، تحزب واقعي است.

هاشمي‌رفسنجاني، حضور مردم را يكي از ويژگي‌هاي كم‌نظير انقلاب اسلامي در همه دوره‌هاي مبارزه‌، تثبيت، مقابله با شورش‌هاي كور و توطئه‌هاي گوناگون، دفاع مقدس، دوران سازندگي و تثبيت و تداوم دانست و گفت: در زمان مبارزه هم، هر وقت مردم حضور يكپارچه پيدا مي‌كردند، رژيم مي‌ترسيد و در بقيه مقاطع اگرچه مبارزه شخصيت‌ها و احزاب تاثير داشت، اما باعث مي‌شد كه ساواك خود را تقويت كند و به بهانه مهار مبارزه تسمه از گُرده مردم بكشد.

لزوم حضور مردم در صحنه

وي با يادآوري اين جمله شهيد رجايي كه با اطلاعات ٣٦ ميليوني انقلاب را حفظ كرديم، گفت: امروز هم اگر مردم در صحنه باشند، هيچ تهديد داخلي و خارجي نمي‌تواند براي انقلاب خطرناك باشد و تحزب يكي از راه‌هاي تجربه‌شده دنيا براي تشويق حضور مردم است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان دلايل مخالفت امام(ره) با تحزب در سال‌هاي مبارزه و سپس تاييد، حمايت و حتي كمك مالي امام به تشكيل حزب جمهوري به اثرات سياسي اين حزب در كشور، برنامه‌هاي منافقين براي مصادره انقلاب‌ از طريق تسلط بر مجلس و دولت اشاره كرد و گفت: حزب جمهوري اسلامي با تكيه بر آراي مردم، مجلس اول را در انقلاب تشكيل داد كه كارهاي فراواني براي تقويت و تحكيم نظام از خود به يادگار گذاشت.

زمينه حضور ميليوني مردم مسدود نشود

وي همچنين با ابراز اميدواري از برگزاري انتخاباتي پرشور در اسفندماه، به تاكيدات رهبري نظام درباره حق‌الناس بودن راي مردم، اشاره كرد و گفت: يكي از مهم‌ترين مسائل براي رعايت اين حق‌الناس، اين است كه كاري نكنيم تا زمينه‌هاي حضور ميليوني مردم در انتخابات محدود و مسدود شود. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ملت ايران را ملتي آگاه، دولت را دولتي معتدل، برگزاري انتخابات پرشور را ضرورت زمانه و حضور ميليوني مردم را موجب تغيير نگاه ملت‌ها به انقلاب اسلامي و ايران دانست و گفت: هيچ‌كس با هيچ بهانه‌ داخلي و خارجي نمي‌تواند در مسير آگاهي مردم سنگ‌اندازي كند و همه بايد براي اعتلاي كشور بكوشيم و از ناهمواري‌ها، دستاندازها، تريبون‌هاي مايوس‌كننده و تهديدهاي سياسي نهراسيم.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، خصومت‌هاي حزبي را به ضرر انقلاب دانست و با اشاره به برنامه افراد تندرو براي به هم زدن نشست‌هاي سياسي و فرهنگي، گفت: يك عده محدود افراطي با سفرهاي استان به استان خويش سعي مي‌كنند با به هم زدن مجالس و برنامه‌ها، تابلويي از به‌هم‌ريختگي كشور براي دشمنان ترسيم ‌كنند، در صورتي كه امنيت داخلي ايران در اين منطقه نا‌امن نشان از اقتدار نظام است. هاشمي همچنين رشد علمي و تحصيلي زنان در انقلاب اسلامي را ستود و گفت: زنان به عنوان نيمي از جامعه مي‌توانند مكمل بحث‌هاي دموكراسي و حتي عمل به آن، با حضور همه‌جانبه در انتخابات باشند.

هاشمي‌رفسنجاني، در بخش ديگري از سخنان خويش به اهميت تاسيس و فعاليت خانه احزاب اشاره كرد و با تقدير از كساني كه براي نهادينه شدن تحزب در كشور تلاش مي‌كنند، گفت: با همدلي و همكاري، فضايي ترسيم كنيم تا دنيا بتواند از تجربه موفق ايران به عنوان يك درس اسلامي و انقلابي استفاده كند. در آغاز اين ديدار، آقايان حسن غفوري‌فرد، كاشفي، مرتضوي، كنعاني‌مقدم، كواكبيان، حق‌شناس، ولي‌زاده و خانم محمدي از احزاب اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل‌، ضمن ارايه گزارشي از اوضاع سياسي كشور و جناح‌هاي متبوع خويش، به بيان ديدگاه‌ها درباره ضرورت توجه به خانه احزاب، جايگاه احزاب در ايران، آسيا و جهان، ضرورت حفظ وحدت ملي، مهاجرت نيروهاي انساني كارآمد و فرار مغزها، توهين و تهمت به استوانه‌هاي نظام، اهميت توجه به افكار اعتدالي اسلام و قرآن، ضرورت توجه دولت به بودجه احزاب، فلسفه شكل‌گيري خانه احزاب، روند آغاز منازعات سياسي در انقلاب، پيوند قانون احزاب و قانون انتخابات، تدوين قانون جامع فعاليت‌هاي سياسي، اقدامات صنفي كميته بانوان، حضور جدي بانوان در صحنه‌هاي اجتماعي، عدم مانع‌تراشي براي حضور زنان و موارد ديگر پرداختند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=31068

ش.د9404667

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات