تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۷۲۳
سیدعلی خمینی با اعلام خبر کاندیداتوری برادرش: همه ما صفرهایی هستیم که با عدد وجودی امام ارزش و احترام پیدا می‌کنیم

برائت

(روزنامه وطن امروز - 1394/09/22 - شماره 1769 - صفحه 1)

گروه سیاسی: کاندیداتوری حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان در اسفند ماه امسال، سوژه‌ای بود که از ماه‌ها قبل رسانه‌های یک جریان سیاسی در ایران دنبال کرده و بر روی آن مانور می‌دادند. این جریان رسانه‌ای شامل طیف‌های فتنه و حامیان هاشمی رفسنجانی بودند. آنها بویژه طی هفته‌های اخیر تلاش زیادی کردند تا با مطرح کردن احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان، خط رسانه‌ای انتخاباتی خود را کلید بزنند!

به گزارش «وطن امروز»، به‌رغم ولع بیش از اندازه این جریان سیاسی، اما نحوه اعلام کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان به گونه‌ای دیگر صورت گرفت.

کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه تهران را برادرش سیدعلی خمینی؛ عضوی از خانواده امام که معروف به اتخاذ مواضع انقلابی و اصولی است، اعلام کرد! سیدعلی خمینی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد برادرش سیدحسن، به خاطر درخواست‌های گروه‌ها و اقشار مختلف و پس از مشورت با بزرگان نظام، کاندیدای انتخابات خواهد شد. سیدعلی خمینی در این اطلاعیه البته نکات قابل تاملی را نیز اعلام کرد. از جمله اینکه به‌رغم درخواست‌های مکرری که از وی برای کاندیداتوری در انتخابات شده اما او به خاطر مصالح و همچنین مفاسد محتمل، این دعوت را نخواهد پذیرفت.

سیدعلی البته در ادامه این اطلاعیه در واقع مختصات سیاسی و عقیدتی کاندیداتوری برادرش را اعلام کرد. اگرچه بازماندگان خمینی کبیر(قدس سره‌الشریف) در چشم مردم ایران همواره عزیز و مورد احترام بوده‌اند اما اکنون که فرزند ارشد مرحوم سیداحمد خمینی(ره) به دنبال ورود به عرصه رقابت‌های سیاسی است؛ سیدعلی خمینی درباره این موضوع یعنی ورود برادرش به عرصه قدرت، توضیح داده است. سیدعلی خمینی در این اطلاعیه که چهارشنبه شب در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اکرم(ص) هیات ایثارگران در کانون توحید قرائت شد، نکات روشنی درباره کاندیداتوری یکی از اعضای بیت امام(ره) اعلام کرد.

سیدعلی در ابتدای این اطلاعیه به نقد یک جریان سیاسی پرداخت. در واقع خمینی جوان همانند پدربزرگ هوشمند خود در ابتدا درباره کاندیداتوری برادرش در انتخابات مجلس خبرگان، نسبت به برخی جریان‌های سیاسی در کشور اعلام برائت کرد. سیدعلی به جریانی که پیش از این سیاست تحریم انتخابات را اتخاذ کرده بود، کنایه زد! و حتی گفت مخالفت با سیاست این جریان سیاسی، برای او هزینه‌هایی داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی گفت: انتخابات یک فریضه سیاسی است و شرکت همه در آن ضروری است. تحریم انتخابات سیاست درستی نبوده و هیچ وقت نتیجه نداده است؛ بنده در این سال‌ها همیشه بر این نکته تاکید داشته‌ام اگرچه بعضی وقت‌ها برایم هزینه نیز داشته است. خوشبختانه امروز کسی طرفدار تحریم نیست و چشم‌انداز حضور حداکثری چشم‌انداز روشنی است سیدعلی خمینی در این اطلاعیه به سیاق پدر بزرگوار خود سید‌احمد خمینی، به نقطه کانونی محبت مردم نسبت به خانواده امام‌(ره) اشاره کرد و گفت: این محبت مردم در شرایطی تداوم خواهد داشت که خانواده امام به راه و رسم و اندیشه امام خمینی‌(ره) پایبند باشند که در غیر این صورت، از چشم مردم خواهند افتاد.

وی تصریح کرد: همانطور که مستحضرید در ماه‌های اخیر دعوت‌های مختلفی از مجموعه بیت امام جهت شرکت در انتخابات صورت گرفته که جا دارد از همه ایشان تشکر و قدردانی کنم؛ بیت امام بخوبی می‌دانند که اگر محبتی نسبت به ایشان صورت می‌گیرد به برکت امام است. همه ما صفرهایی هستیم که با عدد وجودی امام ارزش و احترام پیدا می‌کنیم و هر قدر از راه و رسم و اندیشه امام فاصله بگیریم به همان اندازه از چشم مردم می‌افتیم. اگر هویتی داریم از امام است و اگر کاری باید بکنیم خدمت است و وظیفه.

سیدعلی در ادامه این اطلاعیه همچنین گفت که او کاندیدای انتخابات نخواهد شد: بنده ضمن تشکر از همه کسانی که به طور خصوصی یا عمومی از این حقیر جهت حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند و به این کمترین با حسن ظن نگریستند اعلام می‌کنم که به جهت مصالح و مفاسدی که اندیشیده‌ام در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام نخواهم کرد. سیدعلی خمینی در ادامه اما گفت برادرش درخواست‌ها را پذیرفته و کاندیدا خواهد شد: خبر دارم که برادر بزرگوارمان جناب حاج حسن آقای خمینی به تبع دعوت‌های گسترده‌ای که توسط گروه‌ها و اقشار مختلف از ایشان صورت گرفته و با توجه به مشورت‌هایی که با بزرگان و صاحبان اندیشه انجام داده است تصمیم‌شان را گرفته‌اند و برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام خواهند کرد.

سیدعلی خمینی در ادامه این اطلاعیه تدبیر خانواده امام برای جلوگیری از سوءاستفاده جریان‌های سیاسی از نام امام(ره) را نیز علنی کرد. او گفت: در خانواده امام اگرچه از ابتدای انقلاب تفکرات و اندیشه‌های مختلفی وجود داشته اما نقطه اشتراک همه ایشان استقلال از گروه‌های سیاسی است لذا جناب حاج حسن‌آقا نیز به طور مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد البته طبیعی است که همه علاقه‌مندان به امام از این نوع حضور خوشحال خواهند شد.

سیدعلی خمینی در پایان این اطلاعیه نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم که نتیجه 2 انتخابات پیش‌رو مجالسی باشد که در راه تقویت و تایید نظام و رهبری معظم انقلاب و سایر ارکان نظام گام بردارد چراکه به جد معتقدیم نام امام با نظام و ولایت فقیه گره خورده و تضعیف ارکان نظام تضعیف امام راحل خواهد بود.

به نام پسر به یاد پدر

اطلاعیه هوشمندانه سیدعلی خمینی درباره کاندیداتوری برادرش سیدحسن خمینی در واقع نشان داد توصیه‌ها و مشی مرحوم حاج سیداحمد خمینی(ره) درباره حفظ حریم و حرمت خانواده امام، مورد توجه نوه حضرت امام(ره) است. بدون تردید آن فراز از اطلاعیه سیدعلی درباره نسبت خانواده امام با حضرت روح‌الله، یادآور سخنان معروف سیداحمد خمینی درباره ماهیت وجودی خانواده امام است. مرحوم سیداحمد خمینی ۲۴ فروردین ۱۳۶۰ در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد.

مرحوم حاج احمد آقا در ابتدای این نشست گفت: ابتدا لازم می‌دانم یکی، دو مساله را تذکر دهم: اول اینکه منسوبان حضرت امام باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با ایشان است که با ما مصاحبه می‌شود یا به ما احترام می‌شود والا خود ما که چیزی نیستیم و ویژگی‌ای نداریم. وی ادامه داد: نه زندان رفته‌ایم و نه شکنجه شده‌ایم و نه در فلسفه غرب و شرق اهل نظریم و نه در فقه و اصول مجتهد، نه ادیبیم و نه منطقی فقط و فقط منسوب امامیم. پس باید دقیقا توجه کنیم که اگر امام نبودند هرگز کسی ما را بدان صورت نمی‌شناخت تا با ما مصاحبه کند پس من‌ من نکنیم که هیچیم. من چون فرزند امام هستم می‌آیند و با من مصاحبه می‌کنند چاپ می‌کنند و آن را تیتر می‌کنند والا از قبیل من زیادند و از من بهتر بسیار و در حوزه‌های علمیه سراسر ایران از قبیل ما فراوان که کسی با آنان مصاحبه نمی‌کند.

سیداحمد خمینی ادامه داد: لذا باید توجه کنیم که از این انتساب سوء‌استفاده نکنیم که خلاف شرع بین است. وی گفت: مساله دیگر اینکه اگر هم بگوییم که من کاری با امام ندارم و من خودم هستم و حرف‌های من، حرف‌های من است و به امام مربوط نمی‌شود کما اینکه از روی عدم آگاهی قبلا گفته شده بود این خدعه و فریب است زیرا تنها با عنوان فرزند امام و... است که می‌توانند لی‌لی به لالایمان بگذارند والا کسی هستی تا کسی تو را بشناسد؟! چه رسد به اینکه با تو صحبت کند و تیتر کند و هر کس استفاده خودش را بکند؟! خودت را بکشی فرزند امامی و با این ژست که: نه خیر من با امام کاری ندارم و فقط حرف‌های خودم را می‌زنم کار تمام نمی‌شود.

سیداحمد خمینی ادامه داد: پس یا باید مصاحبه نکنی یا وقتی مصاحبه می‌کنی صددرصد امام راضی باشد والا سوء‌استفاده‌چی هستی چون چیزی نیستی. تو را به خدا به خودمان رجوع کنیم: آیا غیر از این است؟! پس سعی کنیم خلاف نکنیم چون می‌دانیم از قبیل ما هزاران هزار هستند پس چرا نمی‌روند با آنان مصاحبه کنند؟ وی درباره نظرات سیدحسین خمینی نیز گفت: من صریحا می‌گویم که مواضع وی را قبول ندارم، این مواضع نه به من مربوط است و نه به شخص امام و ایشان یا عصبانی شده و یک حرف‌هایی را زده یا فکر کرده و منطقا به این مواضع رسیده است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1769/1/150235/0

ش.د9404647

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات