تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۷۹۷
آفتاب یزد تشدید تحرکات تندروها علیه آیت‌الله هاشمی را بررسی کرد

با تخریب هاشمی نان می‌خورند

پایگاه بصیرت / سیدمحسن امامی‌فر

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/08/13 ـ شماره 4468 ـ صفحه 15)

تشدید هجمه‌ها علیه هاشمی ! به نظر می‌رسد تندروها در جهت احیاء طرح تخریب هاشمی رفسنجانی که مدتی بود به دلیل تمرکز بیش از اندازه این طیف برای رد برجام در مجلس به حاشیه رفته بود، گام برمی دارند.

دلواپسان پس از شکست برابر اراده ملت در تصویب برجام با تشکیل اتاق فکر خود، استراتژی جدیدی را پایه‌گذاری کرده اند که از جمله مواد آن می‌توان به تشدید هجمه‌ها و تخریب استوانه‌های حامی دولت که پایگاه وسیع مردمی دارند، اشاره کرد.

در جدیدترین تحرکات این طیف می‌توان به اظهارات تخریبی جدید علیرضا زاکانی نماینده مجلس علیه آیت الله هاشمی اشاره کرد.

وی در گفتگویی عنوان کرده هاشمی رفسنجانی هوش و حواس و توانمندی‌های خود را از دست داده است. زاکانی، هاشمی را شخصیتی مستبد و بی اعتنا به رای و نظر مردم معرفی کرده است.

اما هدف کلان طیف تندرو جناح راست از اتخاذ استراتژی جدیدشان، جلوگیری از تشکیل مجلسی معتدل و منطبق بر خواست و اراده مردم می‌باشد تا از این طریق بتوانند با حفظ پایگاه خود در پارلمان به سنگ اندازی‌های شان در مقابله با سیاست‌های دولت در دوران پسا برجام دامن بزنند.

اما باید به این سوال پاسخ داد که اتاق فکر تندروها چرا برای تحقق این هدف، به دنبال طرح تشدید هجمه‌ها علیه افرادی نظیر هاشمی رفسنجانی است؟

بدون تردید آیت الله هاشمی رفسنجانی وزنه ای سنگین در کفه همراهی و حمایت از سیاست‌های دولت در دوران پسابرجام در جهت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم خواهد بود.

گواه این ادعا نکته ی بسیار مهمی است که باید به آن توجه اساسی داشت و آن اینکه تصویب برجام در مجلس اصولگرا و تایید آن توسط مقام معظم رهبری، مختصات سیاست داخلی نظام جمهوری اسلامی را با تغییراتی عمده مواجه کرد.

البته پیش تر از تصویب برجام فضای سیاسی درون کشور پس از انتخابات 92 با شیب ملایمی از جو تندروی و افراط به سوی اعتدال و میانه روی در حال تغییر بود که برجام سرعت قابل توجهی به این تغییرات داده است.

از طرفی باید اظهار داشت ترسیم نقشه چرخش از فضای افراط به سوی اعتدال در فضای سیاسی ابتدا با تدبیر مقام معظم رهبری، پس از آن نوع تحرکات آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقام پدر معنوی دولت یازدهم و سپس سیاست‌های اعمالی دولت روحانی و دستگاه دیپلماسی ذیل آن میسر شد.

در نتیجه با تغییر نقشه فضای سیاسی درون کشور و حاکمیت نسبی اعتدال، آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌تواند به عنوان شخصیتی کلیدی در میانه این مختصات و به واسطه جایگاه حقوقی و حقیقی خود نقشی اساسی در جهت چانه زنی در سطوح بالای حاکمیت برای جلوگیری از رد صلاحیت‌های گسترده احتمالی در انتخابات‌های مهم پارلمان و خبرگان در اسفند ماه ایفا نماید.

چرا که پلان هاشمی در دوران پسابرجام تشکیل مجلسی میانه رو و هم سو با دولت شامل اصلاح‌طلبان و طیف معتدل جناح راست می‌باشد.

به همین جهت است که اتاق فکر تندروها با تصویب طرح تشدید تخریب آیت الله هاشمی به دنبال جلوگیری از احیا نقش پرنفوذ و اساسی سابق وی در چانه زنی‌ها در سطوح بالای حاکمیت بوده تا از این طریق درگام بعد مانع از تشکیل مجلس میانه رو و همسو با دولت در دوران پسا برجام شوند.

در واقع با رصد فضای کلان سیاسی می‌توان به این مهم رسید که تندروها هدف از تخریب آیت الله را نه به مجرد شخصیت وی بلکه در جهت ضربه زدن به دولت روحانی، منافع ملت و البته به حاشیه راندن اندیشه اعتدالی و منش میانه روی دنبال می‌کنند و در این مسیر به ظاهر مرزهای اخلاقی را نیز زیر پا گذاشته و تخریب به جای نقد منصفانه را سرلوحه اقدامات و اظهارات خود کرده اند. به عبارت دیگر این طیف هویت سیاسی خود را در مقابله با اراده ملت و تخریب بزرگانی چون هاشمی رفسنجانی تعریف کرده و از این طریق نان می‌خورند!

http://aftabeyazd.ir/?newsid=18208

ش.د9404315

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات