تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۶۹

ضرورت گسترش تفکر بسیجی در جامعه اسلامی (بخش پایانی)

پایگاه بصیرت / دانیال پایدار

(روزنامه كيهان – 1394/09/07 – شماره 21219 – صفحه 5)

تفکر بسیجی در نبرد با نفوذ دشمن

«بسیج یک گنج بی‌انتهاست؛ چون ملت بی‌انتهاست/ عطر بسیج را باید استشمام کرد/ کسانی که بسیج را به تندروی و افراط متهم می‌کنند، پروژه‌ نفوذ دشمن را تکمیل می‌کنند/ بسیج جزء خاکریزهای مستحکم است که نباید آن را سست کرد؛ من توصیه و نصیحت می‌کنم. .. «نفوذ جریانی»، از نفوذ فردی خطرناک‌تر است/ نفوذ جریانی یعنی شبکه‌سازی در داخل ملت به‌وسیله‌ پول و جاذبه‌های جنسی با هدف تغییر باورها، آرمان‌ها، نگاه‌ها و سبک زندگی/ آماج نفوذ جریانی، نخبگان، افراد موثر، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران هستند/ نفوذ خطر بزرگی است. .. »

این‌ها بخشی از بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب است که چهارشنبه گذشته در جمع هزاران نفر از فرماندهان بسیج سراسر کشور بیان کردند.

این روزها بیش از هر زمان دیگری می‌توان خطر نفوذ دشمن را احساس کرد؛ البته این احساس خطر برای با بصیرت‌ها است، آنها که می‌دانند در پس هر لبخند دشمن نقشه‌ای شوم نهفته است، آنها که می‌دانند صلح با استکبار نشدنی است و این نشدنی از آن دسته از نشدنی‌هایی است که به هیچ قیمت نمی‌شود آن را شدنی کرد چرا که صلح با غرب و در راس آن آمریکا برای ما یعنی رسیدن به بن بست. حال در چنین شرایطی که به نظر می‌رسد دشمن در حال رخنه از مجاری جدید در کشورمان است بهترین راهکار به کار بستن قوایی برای بستن مجاری نفوذ دشمن است و در این مسیر قوایی بهتر از تفکر بسیجی برای عقب راندن دشمن کارساز نیست.

امکان‌ناپذیری اعتماد به آمریکا

برایمان نشدنی است که فکر کنیم ذره‌ای از شرافت در سیاست و دیپلماسی آمریکا و غرب موجود باشد. نگاهی به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب تکلیف را مشخص می‌کند. آقا در دیدار خود با رئیس جمهور روسیه می‌گویند: «آمریکایی‌ها از دیپلماسی شرافتمندانه برخوردار نیستند.به همین علت ما به‌جز مسئله هسته‌ای (که البته آن هم دلایل خاص خود را دارد) نه درباره سوریه و نه در هیچ موضوع دیگری مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها نداریم و نخواهیم داشت.»

به راستی چه چیزی باعث می‌شود برخی چشم هایشان را بر گذشته ببندند و خطر نفوذ آمریکا را جدی نگیرند و به راستی چه چیزی به جز داشتن یک روحیه و تفکر بسیجی می‌تواند راهکار مقابله با نفوذ دشمن باشد.

گذری از گزارش دو روز گذشته به ما یادآوری می‌کند که داشتن بصیرت یکی از عناصر اصلی تفکر بسیجی است و اگر چنین بصیرتی نباشد حاصل کار می‌شود فتنه 88.

تفکر بسیجی تفکری است که جامه آن عزت است، عزتی که به یک بسیجی اجازه نمی‌دهد فرهنگ خود را برای رسیدن به وعده‌های پوچ بفروشد. برای بررسی این موضوع سراغ یک کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک می‌رویم.

نفوذ صورت گرفته است

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و ایتالیا و کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک در گفت و گو با گزارشگر کیهان در این خصوص می‌گوید: «متاسفانه می‌توانیم بگوییم دیگر فقط خطر نفوذ وجود ندارد بلکه امروز نفوذ در قوه مجریه ما صورت گرفته است. وقتی دولت کنونی افرادی که در فتنه 88 دست داشته‌اند را برای سمت‌های حساس معرفی می‌کند این یعنی نفوذ صورت گرفته است. ما در این دولت مشاهده می‌کنیم که همه چیز را به رفع تحریم‌ها موکول کرده‌اند و اقتصاد مقاومتی را باور نداشته و عملا آن را اجرا نمی‌کنند و این صحه دیگری بر تایید صورت گرفتن نفوذ است. قرار گرفتن عناصر مسئله‌دار در راس امور دانشگاه‌ها و سعی برای خارج کردن اساتید و دانشجویان مومن و ارزشی از دور، برگزاری اردوهای مختلط و میدان دادن به تشکل‌های مسئله‌دار دلایل دیگری برای تایید نفوذ است.»

قدیری ابیانه تصریح می‌کند: «نفوذ انواع و اقسام مختلف دارد؛ نفوذ عناصر غرب زده در ارکان حکومتی، جاسوسی اطلاعاتی و نفوذ در تفکر افراد اقسام نفوذ است. غرب زدگان خود به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته نخست افراد مزدور غرب و ماموران آنها هستند و دسته دوم عناصر خودکم بین هستند، این افراد قدرت تشخیص واقعیت‌ها را ندارند و نمی‌توانند خیر و شر را از یکدیگر تفکیک کنند این در شرایطی است که در مقابل این افراد، یک بسیجی خودباخته نیست و به اسلام مومن و معتقد است و به آن تکیه دارد.»

موسس انجمن نخبگان جهان اسلام در ادامه می‌گوید: «بسیجیان باید در هر نقطه‌ای که فعال هستند مراقب نفوذ دشمن باشند و با آن مقابله کنند چرا که هرجا که بسیجی حضور دارد دشمن از آن نقطه هراس پیدا می‌کند. تفکر بسیجی نقطه مقابل تفکر نفوذپذیری، تسلیم و التماس است. یک بسیجی با عزت در مقابل توطئه‌ها می‌ایستد و با قدرت از اسلام و نظام اسلامی دفاع کرده و با دیدگان باز از ولایت حمایت می‌کند.»

این کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک تصریح می‌کند: «امروز بسیج حافظ و ضامن تداوم حکومت اسلامی است. بسیج دست توانای رهبری در مقابله با توطئه‌ها و دشمنی‌های بیگانگان است و این بسیج مردمی بود که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و در ادامه این شکل گرفتن بسیج بود که دشمنان نظام را ناامید و فتنه توطئه گران را خاموش کرد. امروز بسیج بهترین الگوی مبارزه برای مسلمانان سایر کشورهاست. از زمانی که بسیج در عراق شکل گرفت داعش و داعشی در توطئه‌های خود ناکام ماندند، در سوریه و یمن نیز اتفاقاتی مشابه افتاد.»

قدیری ابیانه بیان می‌کند: «مشارکت مردم در امور، لازمه موفقیت در هر امری است و اگر این مشارکت نباشد حتی حکومت معصوم نیز نمی‌تواند جامعه را به سمتی که دلخواه اسلام است سوق دهد، کما اینکه حکومت امام علی(ع) بعد از پنج سال ساقط شد، امام حسن(ع) نتوانست حکومت تشکیل دهد و مردم کوفه که برای امام حسین(ع) دعوت نامه فرستاده بودند به جنگ با حضرت رفتند. اگر در آن شرایط نیرویی با کیفیت فکری و تشکیلاتی بسیج بود قطعا وضعیت تغییر می‌کرد.»

وی خاطرنشان می‌کند:« انجام مدیریت جهادی نیازمند تفکر جهادی است و افرادی که فاقد چنین تفکری باشند نمی‌توانند آن را اعمال کنند. وقتی ساعت مفید کاری در ادارات کشور ما 22 دقیقه است این یعنی ما دارای ضعف بزرگی در حوزه مدیریت جهادی در کشورمان هستیم. مدیریت جهادی مدیریتی کارمحور و مردم محور است. در مدیریت جهادی یک مدیر بی‌وقفه تلاش می‌کند تا مشکلات را از سر راه کشورش بردارد و در چنین مسیری تنگناها و مشکلات نمی‌توانند سد راه یک مدیر جهادی باشند.»

نیاز به درک خطر

در شرایطی که به نظر می‌رسد در طول سرگرم شدن افرادی به لبخندهای دشمن، دشمن به برخی از اهداف خود رسیده و نفوذ دشمن از طریق برخی مجاری نیز صورت گرفته است بعضی‌ها همچنان نمی‌خواهند باور کنند سیاست دشمن نسبت به ایران تغییر نکرده است و این تغییر چهره از سوی دشمن صرفا برای دستیابی به اهدافی است که در تاریخ انقلاب در رسیدن به آنها ناکام بوده است. به عنوان مثال یکی از مسئولان کشور در روزهای اخیر این‌گونه اظهار نظر می‌کند:« تعجب می‌کنم گاهی در داخل این مسئله در رسانه‌ها عمده می‌شود که مثلا غربی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال براندازی هستند، زیرا آنها نمی‌توانند این کار را انجام بدهند.» شاید در میان برخی از مسئولان نه تنها باور خطر حضور دشمن صورت نگرفته است بلکه آنها دوست ندارند در چنین شرایطی از سوی رسانه‌ها نیز بصیرت افزایی صورت گیرد.

سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص می‌گوید: «این روزها گفته می‌شود که ممکن است دشمنان دست از هدفشان که تغییر در نظام جمهوری اسلامی ایران است برداشته باشند که معلوم نیست این مطلب درست باشد؛ دشمنان در حال عوض کردن روش خود هستند نه اینکه بخواهند هدف خود را تغییر دهند.». همچنین مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این خصوص می‌گوید: «عده‌ای با سهل اندیشی و مسامحه با جریان نفوذ برخورد می‌کنند اما اگر دقت کنیم در بسیاری از مسائل و در سبک زندگی نمونه‌هایی از نفوذ را به خوبی می‌بینیم و بسیج با بصیرت جدی خود می‌تواند به خوبی جریان نفوذ را خنثی کند.»

اقدام جهشی بسیج راهکار مقابله با نفوذ

چمران تصریح می‌کند: «بسیج باید حرکت‌های جهشی را انجام دهد و اگر بخواهد حرکت‌های معمولی را انجام دهد مسلما با بقیه هیچ فرقی ندارد؛در جلوگیری از جریان نفوذ هم بسیج باید به صورت جهشی اقدام کند. بسیج در همه جبهه‌ها می‌تواند موفق باشد یکی اینکه خودآگاهی به وجود بیاورد و در مقابله با جریان نفوذ تلاش کند و هنوز جا دارد که بسیج به گسترش فعالیت‌های بسیجی بپردازد. تفکر بسیجی به عنوان یک تفکر عقلانی و فلسفی باید در کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی گسترش پیدا کند؛ وقتی عده‌ای در کشورهای لبنان و فلسطین و عراق و سوریه با تفکر بسیجی آشنا شدند دیدیم که چه موفقیت‌هایی به دست آوردند.»

عدم اعتماد بسیجی به دشمنان

حال با نگاهی با این مسائل به تعریف اولیه تفکر بسیجی می‌رسیم. بصیرت شاخصه‌ای است که باید داشت تا بسیجی بود و بسیجی فکر کرد و صدالبته باید خواست تا بصیرت یافت.

حجت‌الاسلام احمد پناهیان در گفت و گو با گزارشگر کیهان می‌گوید:« ما اگر در این سال‌ها یک جاهایی مشکل سیاسی پیدا کردیم به خاطر این بود که از تفکر بسیجی فاصله گرفتیم؛ یک بسیجی هیچ وقت به دشمنش اعتماد نمی‌کند، یک بسیجی هیچ وقت به دشمنش لبخند نمی‌زند. اما ما هم به دشمن لبخند زدیم هم به او اعتماد کردیم. قانون اساسی گفته است باید چهارچوب سیاست خارجی را رهبر انقلاب تعیین کند و رهبر نیز در پایان دولت دهم سفرا را جمع کردند و گفتند شما باید اصل تعاملی ضد نظام سلطه را دنبال کنید یعنی شما باید در دیپلماسی این اصل را دنبال کنید که ما تعامل داریم اما نه با نظام سلطه، بلکه ما با نظام سلطه تعامل که نداریم هیچ، با آن تقابل نیز داریم.»

وی تصریح کرد:« حالا ببینید ما در برخی مراحل چقدر از این اصل فاصله گرفتیم؛ در جاهایی که ما از این تفکر فاصله گرفتیم دشمن نفوذ کرد. بنا نبود ما این‌قدر برای مسئله نفوذ هزینه بدهیم. مقام معظم رهبری آمدند و این موضوع را مدیریت کردند ولی فرمودند در جاهایی نیز دشمن استفاده کرد. آسیب‌هایی که ما در حوزه سیاست خارجی و داخلی دیدیم در جایی بود که از تفکر بسیجی فاصله گرفتیم.»

نتیجه اعتماد به تفکر بسیجی

اگر به فاصله‌هایی که پناهیان از آنها صحبت می‌کند توجه نشود و این فاصله‌ها افزایش یابند چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور کشور با مشکلات بسیاری مواجه شود. تفکر حاکم بر بسیج و روحیه ملت بسیجی ما در سال‌های پس از انقلاب همواره به دنیا ثابت کرده است که می‌توان بدون سر خم کردن در برابر استکبار به بهترین‌ها دست یافت. تفکری که از اصول اصلی آن نگاهی روشن به مسائل و عزت مندی است؛ تفکری که در آن یک لبخند برای شادی مردم کافی است و نیازی نیست تا برای دستیابی به صلح با دشمن قسم خورده با بتن ریختن بر روی تفکرات دانشمندان کشور لبخند را بر روی لبان دشمن بیاوریم.

برای بررسی نقش موثر بسیج و تفکر بسیجی در کشورمان با عبدالرضا عزیزی همکلام می‌شویم. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان در این خصوص می‌گوید: «در طول 36 سال گذشته ما با به‌کارگیری تفکر بسیجی و تابعیت از ولایت فقیه پیچ و خم‌های انقلاب را پشت سر گذاشته‌ایم. در جنگ نیز در حالی‌که عراقی‌ها از حمایت 40 کشور دنیا برخوردار بودند با حاکمیت تفکر بسیجی در میان تک‌تک اعضای جامعه این ما بودیم که فاتح میدان شدیم.»

وی می‌افزاید: «در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی نیز همواره تفکر بسیجی ملت ما توانسته است راهگشا و حماسه آفرین باشد و دیدیم که مردم شریفمان در انتخابات سال 92 به تبعیت از رهبری با حضورشان حماسه بزرگی را در عرصه سیاست رقم زدند. در کشور ما با یک ندای رهبری بیش از 70 درصد مردم در انتخابات حاضر می‌شوند و این در حالی است که در سایر کشورهای جهان در بهترین شرایط میزان مشارکت 50 درصد است.»

عزیزی در ادامه می‌گوید: «اگر در کشور ما تفکر بسیجی و ولایت فقیه حاکم نبود غربی‌ها خصوصا آمریکایی‌ها بلایی صد برابر لیبی را بر سر ما می‌آوردند. امروز شاهدیم که جوانان بسیجی ما در عرصه‌های مختلف از سلول‌های بنیادین گرفته تا صنایع هوافضا به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند و شاهدیم که کشورمان در عرصه‌های مختلفی به موفقیت‌های فراوان و حتی خودکفایی رسیده است که پیرو همین عوامل نیز دنیا پای میز مذاکره با ما می‌نشیند. دولتمردان باید قدر تفکر بسیجی را بدانند و حضرت امام نیز خود با تاکید بر ارزش بسیجیان گفته‌اند که من بر بازوی بسیجیان بوسه می‌زنم.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان می‌کند:« شاهدیم که در برخی کشورهای اسلامی نیز اتفاقاتی می‌افتد اما یا منحرف می‌شود یا به نتیجه نمی‌رسد و این موضوع نیز به دلیل نبودن تفکر بسیجی در این کشورهاست، مصر نمونه این کشورها است و همچون گذشته که هرجا رد پایی از آمریکا بر جای مانده نابودی، جنگ و بدبختی را با خود به همراه داشته است، در مصر نیز انقلاب تحت تاثیر نقش آمریکا و البته نبود رهبری مقتدر شکست خورد. اما برخلاف موارد مذکور ما می‌توانیم به خوبی نقش تفکر بسیجی را در کشورهایی مثل عراق ببینیم که این تفکر به سدی در برابر داعش تبدیل می‌شود و رویدادهای خوبی برای عراقی‌ها اتفاق می‌افتد.»

اگر نفوذی صورت گرفته است ثمره کم توجهی‌هایی است که به تفکر بسیجی شده است؛ این تفکر را نیز نباید خیلی پیچیده پنداشت؛ تفکر بسیجی یعنی تفکر یک ایرانی مسلمان، تفکر بسیجی یعنی تفکر حاکم بر قلب و روح یک شیعه محب امیرالمومنین(ع) که به تاسی از مولایش اباعبدالله الحسین زیر بار ذلت نمی‌رود، با چشمانی باز به گذشته نگاه می‌کند، به خود و دیگران وعده‌های توخالی نمی‌دهد و « انا لله و انا الیه راجعون» را از یاد نمی‌برد.

http://kayhan.ir/fa/news/61809

ش.د9404823

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات