تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۹۷
در نشست «جمهوري اسلامي ‌از آرمان تا واقعيت» در دانشگاه علامه مطرح شد

خط قرمزهاي مصنوعي مانع آزاد‌انديشي

پایگاه بصیرت / حامد يکتا

(روزنامه مردم‌سالاري – 1394/09/16 – شماره 3921 – صفحه 15)

علي مطهري: نبايد قيدي براي آزادانديشي در دانشگاه در نظر گرفت

گروه سياسي:

انجمن اسلامي ‌دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي يک روز مانده به روز دانشجو با برگزاري نشستي تحت عنوان «جمهوري اسلامي‌ از آرمان تا واقعيت» به پيشواز 16 آذر رفت.علي مطهري و عليرضا محجوب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌ به دعوت انجمن اسلامي‌اين دانشگاه با حضور در دانشکده حقوق و علوم سياسي سخنراني کردند.نکته جالب توجه در اين مراسم اين بود که حضور قابل ملاحظه دانشجويان در اين نشست حکايت از آن داشت که دانشجويان بزرگترين دانشگاه علوم انساني کشور با فعاليت‌هاي سياسي آشتي کرده و با حضور در مراسم‌هاي اين چنيني اميد را براي برگشت نشاط به فضاي دانشجويي بيشتر کردند.

عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌در ابتداي اين مراسم سخنراني کرد.محجوب گفت: تحولات سياسي کشور در دوره انقلاب متاثر از دانشگاه‌ها بود و اين سخن گزافه نيست اگر بگوييم بسياري از دستاوردهاي خود را مديون جنبش دانشجويي هستيم.عليرضا محجوب عصر ديروز با بيان اينکه واقعه 16 آذر يکي از وقايع مهمي ‌بود که بايد مانند کودتاي 28 مرداد بارها مورد بازخواني قرار گيرد اظهار کرد: آنچه در 16 آذر اتفاق افتاد محصول حمايت آمريکا و انگليس از دولت کودتايي محمدرضا پهلوي بود و در نتيجه دانشگاه تهران که در آن دوره کانون تحرکات ضد استبدادي، استعماري و استکباري کشور بود در مقابل اين کودتا و دولت برآمده از آن موضع‌گيري کرد که به رخ دادن حادثه 16 آذر منجر شد.

وي با بيان اينکه خاصيت نظام جمهوري اسلامي‌مبارزه با فساد است اظهار کرد: نبايد اين نکته را از ياد ببريم که فقط خداوند است که فسادناپذير است و پيش خواهد آمد که امثال سعيد مرتضوي هم وجود داشته باشند و من هيچگاه فراموش نمي‌کنم که در دوره اصلاحات تا چه اندازه بر قانون تکيه مي‌شد تا از بروز چنين فسادهايي جلوگيري شود تا جايي که رييس‌ دولت اصلاحات به صراحت اعلام کرده بودند که هرگاه از قانون فاصله بگيريم به سمت ايجاد فساد حرکت خواهيم کرد. محجوب ادامه داد: بايد جلوي هر فسادي گرفته شود و از ريشه خشکانده شود چرا که امروز نيز مثل زمان شاه با فساد مواجه هستيم. نبايد فراموش کنيم که اگر در دوره‌ انقلاب ملت ما بر نظام شاهنشاهي پيروز شد به دليل فسادهاي آن حکومت بود. وي تاکيد کرد: اگر مي‌خواهيم جمهوري اسلامي‌حفظ شود بايد از آزادي و اجراي قانون صيانت کنيم و بدانيم که تنها راه پشتيباني از جمهوري اسلامي‌تامين آزادي است.

وي در پاسخ به پرسش يکي از دانشجويان در خصوص ممنوع‌التصوير شدن سيد محمد خاتمي ‌اظهار کرد: من اعتقاد دارم که همه روساي جمهور ما با همه تفاوت‌هايي که داشته‌اند بايد عزيز و محبوب ما باشند و در مورد آقاي خاتمي‌نيز علاقه ما به ايشان قلبي است و چنين کارهايي هيچ شاني را از ايشان کم نخواهد کرد.محجوب در پايان اظهار کرد: ما در مجلس تلاش کرده‌ايم تا آزادي را از همه جهت مورد صيانت قرار دهيم و اميدوار هستيم کوششي که دولت آقاي روحاني براي صيانت از آزادي و آرمان‌هاي انقلاب آغاز کرده است به ثمر برسد و در اين زمينه شجاعت ايشان براي ما ستودني است.

عده‌اي کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند!

سپس علي مطهري در اين نشست به سخنراني پرداخت.اين نماينده مجلس اظهار کرد: نبايد از واژه فتنه سوءاستفاده کرد تا از اين طريق يک جريان سياسي را از ميدان به در کرد.

اين نماينده مجلس با بيان اين‌که «هر مکتب و جهان‌بيني بايد آرمان‌گرا باشد تا پيروانش دچار بيهودگي نشوند»، اظهار کرد: آرمان انقلاب اسلامي‌حاکم کردن دين اسلام در ايران و در تمام دنياست و اين آرماني است که خود اسلام نيز بر پيگيري آن تأکيد دارد و در اين آرمان مسأله عدالت، آزادي و استقلال مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي با طرح اين پرسش که «مقصود از عدالت، آزادي و استقلال در اسلام چيست؟»، اظهار کرد: از آغاز پيروزي انقلاب درباره اين مفاهيم اختلاف نظرهايي وجود داشت، مثل بحث‌هايي که ميان گروه‌هاي چپگرا و اسلامي‌در اين زمينه بوجود آمده بود. اما لازم است اشاره کنم که برعکس تزهاي سرمايه‌داري و سوسياليستي درباره اين سه مفهوم دين اسلام مي‌گويد در جامعه توحيدي تفاوت وجود خواهد داشت و آن‌چه در اين جامعه وجود ندارد تبعيض است. شکاف عميقي که ميان طبقات در جامعه سرمايه‌داري بوجود آمده است متأثر از وجود تبعيض در آن جوامع است اما در جامعه اسلامي‌تبعيضي وجود نخواهد داشت.

مطهري با اشاره به اين‌که «عدالت از نظر اسلام اهميت فراواني دارد و به نوعي مقياس ديانت قرار مي‌گيرد»، اظهار کرد: مرحوم شهيد مطهري مي‌گويد عدالت مقياس ديانت است و آن‌چه عدل باشد توسط دين بيان مي‌شود و نه آن‌چه که دين مي‌گويد عدل باشد. اگر در جامعه‌اي عدالت وجود نداشته باشد تضاد طبقاتي بوجود مي‌آيد که طي آن يک طبقه که از رانت‌ها استفاده کرده است سير خواهد بود و طبقه‌اي که از فشار محروميت‌ها رنج مي‌برد گرسنه گرسنه.

اين نماينده مجلس با اشاره به تأثيرات نبود عدالت در يک جامعه اظهار کرد: در چنين جامعه‌اي که عدالت رخ‌نمايي نکند، انسان‌ها نسبت به نظام عالم و عدل الهي بدبين خواهند شد و در نتيجه انديشه وجود بخت و اقبال و تأثير آن در زندگي انسان‌ها پيش مي‌آيد. وي با اشاره به ويژگي‌هاي يک حاکم اسلامي ‌براي ايجاد عدالت در جامعه، اظهار کرد: کسي مي‌تواند احکام اسلامي‌را در جامعه پياده کند که از عيوبي که در مردم وجود دارد بري باشد، بنده شهوت،‌ جاه و مقام نباشد و به قولي هر مصلحي اول بايد خودش صالح باشد تا بتواند جامعه را اصلاح کند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست پرسش و پاسخ دانشجويي از علي مطهري برگزار شد که طي آن اين نماينده مردم تهران در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌که آيا هنوز هم به محاکمه تمامي‌عوامل مقصر در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 اعتقاد دارد يا نه، اظهار کرد: در مورد حوادث سال 88 من از ابتدا معتقد بودم که اين حوادث يک مقصر ندارد و براي آن مي‌توان سه ريشه را در نظر گرفت. يکي خطاهاي برخي دستگاه‌ها، ديگري شيطنت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد و نيز عدم تمکين به قانون توسط آقايان ميرحسين موسوي و مهدي کروبي که آن‌ها بايد زودتر اعتراض خود را پايان مي‌دادند. بايد کارهاي تمام افراد تأثيرگذار در آن شرايط در نظر گرفته شود و بعد درباره آن حوادث تصميم‌گيري کنيم نه اين‌که سه نفر را به حبس ببريم و آن‌ها را به آمريکا و اسرائيل وصل کنيم و بعد هم بگوييم هر وقت که بخواهيم آن‌ها را آزاد مي‌کنيم.

وي در پاسخ به سوالي درباره ممنوع‌التصويري سيدمحمد خاتمي‌نيز اظهار کرد: مسأله ممنوع‌التصوير شدن آقاي خاتمي‌ هم مثل داستان حبس است و نبايد هيچ کس را بدون حکم قضايي مورد مجازات قرار داد. من در مجلس وقتي موضوع ممنوع‌التصويري ايشان مطرح شد از دادستان پرسيدم که مستندات شما براي اجراي اين حکم چيست که ايشان هيچ پاسخي نداشت.

وي در پاسخ به پرسشي درباره اين‌که آيا واژه فتنه به دستاويزي براي حذف رقيب توسط يک جريان خاص نشده است؟ اظهار کرد: هرجا حق و باطل با هم مخلوط شوند فتنه بوجود مي‌آيد. در حوادث سال 88 هم واقعاً چنين اتفاقي افتاد و تشخيص حق و باطل مشکل بود و به نظرم مي‌توان براي آن حوادث واژه فتنه را استفاده کرد و من شايد اولين نفري بودم که براي اين توصيف آن حوادث اين واژه را استفاده کردم اما آن چيزي که اهميت دارد اين است که نبايد از اين واژه سوءاستفاده کرد تا عده‌اي را از ميدان به در برد.

وي در بخش ديگري از نشست پرسش و پاسخ دانشجويي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌که چقدر فضا را براي نقد رهبري مناسب مي‌بينيد؟، اظهار کرد: رهبري خودشان در ديدار با دانشجويان گفته‌اند که من از انتقاد استقبال مي‌کنم اما متأسفانه اين هم وجود دارد که عده‌اي اجازه اظهارنظر مخالف با رهبري را نمي‌دهند و در واقع کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند در حالي که نظر رهبري چنين نيست و در واقع ايراد از ولايتمداران است نه از ولايت فقيه. معصومين نيز در زمان خود امر به انتقاد از خودشان مي‌کردند چه رسد به ولي فقيه که غيرمعصوم است.

وي همچنين در مورد نظارت بر نهادهاي وابسته به رهبري، اظهار کرد: مجلس در اين زمينه و نيز در زمينه ورود برخي از نظاميان به عرصه اقتصادي که در آينده نيز مشکل‌ساز خواهد شد ملاحظاتي کرده و ورود نمي‌کند. مطهري افزود: اساسا نظرات مخالفان و معاندان اسلام در کتب مذهبي و ديني وجود دارد. نبايد براي آزاد‌انديشي قيد بگذاريم. براي مشخص شدن عظمت انقلاب همه بايد آزاد اما باشند متاسفانه گاهي برخي خطوط قرمز مصنوعي درست مي‌کنند و مي‌گويند نبايد درباره فلان موضوع صحبت کنيم که ما موافق اين موضوع نيستيم.

علي مطهري درباره کرسي‌هاي آزاد انديشي نيز گفت: در حال حاضر نبايد قيدي براي آزادانديشي در دانشگاه در نظر گرفت.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=236054

ش.د9404719

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات