تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۱
معاون سیاسی حزب مشارکت:

مهمترین معضل اجتماعی کشور فقر است


معاون سیاسی دبیرکل حزب مشارکت مهمترین مشکل کنونی اجتماعی کشور را فقر عنوان کرد.
 
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آذر منصوری طی سخنانی با عنوان «ضرورت اصلاحات اجتماعی» که عصر امروز یکشنبه در ساختمان مرکزی این حزب برگزار شد، گفت: به عنوان یک حزب مدعی حضور در قدرت هستیم که باید برای همه حوزه‌ها در اجرا از جمله حوزه اجتماعی برنامه مشخص و مدون داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از کنگره نهم این بحث در دستور کار جدی حزب قرار گرفته است و هر ارکان حزب پیگیر برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در این راستا است، گفت: مهمترین مشکلات اجتماعی ایران، فقر، بیکاری، اعتیاد و انحرافات اجتماعی است.

وی در ادامه افزود: هر مشکل اجتماعی که زندگی را مختل می‌کند و اثرات کیفی بر زندگی انسان می‌گذارد، نیاز به اصلاحات و رفع دارد.

منصوری افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما، تفاوت آمار موجود با آنچه که در جامعه واقعیت دارد، است و همیشه با آمار رسمی و غیر رسمی مواجه هستیم.

معاون سیاسی دبیرکل حزب مشارکت در ادامه افزود: مشکلات اجتماعی به شدت با یکدیگر در ارتباط هستند و بر یکدیگر تاثیر دارند و این از مسلمات مشکلات اجتماعی است، بنابراین در طراحی حل مشکلات اجتماع، صرف توجه به یک مشکل و یا یک بعدی نگریستن به آن اشکالات دیگری را به وجود می‌آورد.

منصوری در ادامه افزود: هر کس ادعا کند که در کوتاه مدت مشکلات اجتماعی کشور را حل خواهد کرد، یک دروغگویی پیش نیست، چون این مشکلات یک‌شبه به وجود نیامده است و نیاز به برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت دارد.

منصوری با اشاره به اینکه مهمترین مشکل جامعه ایران فقر و نابرابری است گفت: بر اساس آمارها بیش از 15 درصد از مردم ایران که حدود 10میلیون نفر می‌شوند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بر اساس مطالعات صورت گرفته این شکاف طی دو سال اخیر بیشتر شده است، در سال 86 خط فقر 560 هزار تومان اعلام شده است، که با این رقم درآمد کارگران 150 هزار تومان است، پس بخش بسیاری از این قشر در این سطح زندگی می‌کنند، در حالی که طی دو سال اخیر درآمدهای نفتی بی‌سابقه بوده و صندوق ذخیره ارزی نیز خالی شده است.

وی گفت:بر اساس آمار رسمی نرخ تورم 14 درصد است که غیر رسمی نیز 17 درصد اعلام می‌شود و این در حالی است که شمار بیکاران در حال افزایش است.

منصوری در ادامه سخنان خود گفت:‌ در این میان فقر زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار بیشتر شده است.

وی در ادامه افزود: رشد اقتصادی کشور باید 8 درصد باشد تا بتوان به چشم‌اندازهای 20 ساله کشور جامه عمل پوشاند که البته همه این‌ها در لوای رفتارهای دموکراتیک باید انجام بگیرد زیرا اگر نقش مردم را در اجرا و نظارت حذف کنیم نتایج دلخواه را کسب نخواهیم کرد.

آذر منصوری بیکاری را دومین معضل اجتماعی در کشور دانست و گفت: نزدیک به سه میلیون نفر بیکار در اجتماع داریم که همواره مورد توجه دولت‌ها قرار گر فته است و یکی از دلایل آن عدم رشد اقتصادی کشور همسان با رشد جمعیت است.

معاون سیاسی دبیر کل حزب مشارکت در ادامه به کودکان کار اشاره کرد و گفت:‌ این‌ها عده‌ای هستند که مورد استثمار قرار می‌گیرد، 24 میلیون نفر زیر 18 سال داریم که تنها 18 میلیون نفر از آنها به مدرسه می‌روند، برای همین می‌توان محاسبه کرد که چه تعداد از فرزندان این مرز و بوم کودکان کار هستند و یا در وضعیتی هستند که نمی‌توان آن ها را تحت حمایت قرار داد.

منصوری در ادامه به یکی دیگر از مشکلات اجتماعی یعنی بیکاری زنان اشاره کرد و گفت:‌افزایش میزان تحصیلات زنان باعث افزایش تقاضای ورود آنها به بازار کار شده است. در برنامه سوم توسعه متاسفانه بخش اشتغال زنان در نظر گر فته نشد اما در برنامه چهارم گام‌هایی برداشته شد که البته با توجه به رشد نیاز جامعه زنان نمی‌توانند تامین کننده این نیاز باشند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد متکی به نفت باعث شده است که رشد سرمایه‌داری ملی خیلی جدی گرفته نشود. ما به رشد اقتصادی 8 درصد احتیاج داریم که طی دو سال گذشته این رشد 5 درصد بوده است. ما به بهره‌وری نیروی کار احتیاج داریم، مشکل دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که کارکرد آن متناسب با خواست و نیازهای اجتماعی نیست. در طی سال ‌های گذشته حجم دولت نسبت به سال 57، از لحاظ تعداد کارمند 7 برابر شده است در حالی که همواره خواسته‌ایم که دولت کوچک‌تر شود.

وی در ادامه به اعتیاد به عنوان سومین معضل اجتماعی اشاره کرد و گفت:‌فروپاشی خانواده، وقوع جرم و جنایت و... از مهمترین تاثیرات غیرمستقیم اعتیاد است که بر اجتماع اثر می‌گذارد.

منصوری گفت: علی رغم جانفشانی‌های نیروهای انتظامی و تلاش‌های گسترده کشور همچنان اعتیاد در کشور وجود دارد، اگر آمار 4 میلیون اعتیاد را قبول داشته باشیم، حداقل 16 میلیون ایرانی در معرض عواقب آن هستند. اگر امسال «کراک» به عنوان یک معضل اساسی در این زمینه وجود دارد، سال آینده قطعا مواد جدیدی جایگزین آن می‌شود و این سرعت تغییر آن باعث مشکل‌تر شدن کار مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات