تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۳۹
سیاست ایران‌هراسی آمریکا باردیگر تشدید شد

تخاصم دنباله‌دار آمريكا با ايران

پایگاه بصیرت / جعفر تکبیری

(روزنامه جوان – 1394/11/11 – شماره 4738 – صفحه 2)

جمهوري اسلامي ايران پس از امضاي توافق هسته‌اي برجام در حالي تلاش‌هاي خود را براي احياي روابطش با جامعه جهاني آغاز كرده كه در طرف مقابل ايالات متحده با پيگيري سياست‌هاي خصمانه خود، مي‌كوشد جمهوري اسلامي ايران را با ادعاهاي واهي عنصري نامطلوب در جامعه جهاني معرفي كند؛ پروژه‌اي كه مي‌توان آن را در راستاي هدف بلند مدت ايالات متحده براي ايجاد ايران هراسي در جامعه بين الملل عنوان كرد.

اين پروژه حالا پس از توافق هسته‌اي و آغاز موج گرايش جهاني به سمت ايران شدت تازه‌اي به خود گرفته و دولت امريكا پس از مشاهده رقابت كشورهاي اروپايي و آسيايي براي برقراري تماس با كشورمان، با همراهي رسانه‌هاي وابسته به خود مي‌كوشد ديدگاه جامعه جهاني را در خصوص ايران همچنان مانند روزهاي پيش از برجام نگه دارد. اين در حالي است كه حسن روحاني، رئيس جمهور كشورمان با شعار تعامل جهاني توانست سكان هدايت قوه مجريه را به دست بگيرد و حتي در مدت بيش از دوسال حضورش در رأس قوه اجرايي كشور، كوشيده سياست درهاي باز و كاهش تقابل را با تمام كشورها از جمله ايالات متحده پيگيري كند. اقدامي كه باعث شده در داخل كشور انتقادهايي به وي و دستگاه ديپلماسي شود. اگرچه دولت نيز در اين ميان كمتر حاضر به پذيرش اين انتقادها شده است.

بازخواني اقدامات دولت

اما در راستاي سياست كاهش تنش روحاني، وي در مدت دوران رياست جمهوري خود اقدامات زيادي در اين خصوص انجام داد. روحاني در اين مدت يك تماس تلفني مستقيم با اوباما در جريان حضورش در نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان داشت و پس از آن نيز وزراي خارجه ايران و امريكا بر سر موضوع پرونده هسته‌اي كشورمان، نشست و برخاست‌هاي دوجانبه و متعددي انجام دادند. علاوه بر اين همين چندي پيش بود كه 10 نظامي امريكايي كه به اشتباه وارد آب‌هاي ايران شده و توسط نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

همچنين در اين خصوص شايد مهم‌ترين اقدامي كه روحاني در راستاي سياست تنش‌زدايي با ايالات متحده انجام داد، آزادي چهار زنداني امريكايي، از زندان‌هاي كشور بود. افرادي كه اتهام برخي از آنان جاسوسي عنوان شده بود. بر اين اساس، در عصر ۲۶ دي ۱۳۹۴ و در ميان فضاي مذاكرات فشرده طرفين براي تدوين متن نهايي بيانيه اجرايي شدن برجام، دادستان عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد كه در راستاي مصوبات شوراي عالي امنيت ملي ايران و مصالح كلي نظام چهار زنداني ايراني دو تابعيتي در چارچوب مبادله زندانيان آزاد شدند. اين چهار زنداني ايراني-امريكايي سعيد عابديني، امير ميرزايي حكمتي، جيسون رضاييان و نصرت‌الله خسروي بودند.

واكنش‌هاي آمريكايي

اما به رغم تمامي انعطاف‌هاي دولتي در خصوص امريكا، گويا اين كشور قصدي براي تغيير رويكرد خود عليه ايران ندارد. امريكا در طول مذاكرات و نشست و برخاست‌هايي كه براي رسيدن به توافق برجام با مقامات كشورمان داشت، به رغم تاكيدات صورت گرفته در توافق موقت ژنو و سپس برجام در خصوص عدم اعمال تحريم‌هاي تازه عليه جمهوري اسلامي، در چندين نوبت تحريم‌هاي مختلفي را عليه كشورمان وضع كرد تا عدم حسن‌نيت خود را در خصوص ايران به اثبات برساند.

در همين حال امريكا در تازه ترين اقدام خود و پس آزادي زندانيان امريكا و خروج آنها از ايران، در راستاي ايجاد انزواي جهاني عليه كشورمان با انتشار بيانيه‌اي، پيرامون سفر امريكايي‌ها به كشورمان هشدار داد.

وزارت خارجه امريكا در توصيه‌اي تازه‌ درباره سفر به ايران، با تكرار هشدارهاي قبلي، بر خطر دستگيري و آزار اتباع امريكايي به ويژه شهروندان دو تابعيتي ايراني-امريكايي در ايران تأكيد كرده است.

اطلاعيه وزارت خارجه امريكا مي‌گويد بعد از توافق هسته‌اي ايران در تاريخ ۱۴ ژوئيه، اين كشور همچنان به «آزار، دستگيري و بازداشت» اتباع امريكايي به ويژه شهروندان دوتابعيتي‌ ادامه داده است.

وزارت خارجه امريكا مي‌گويد در ايران همچنان «عناصر متخاصمي» در قبال امريكا وجود دارد.

در اين بيانيه بر نبود روابط ديپلماتيك يا كنسولي ميان ايران و امريكا تأكيد و گفته شده است كه به همين دليل امريكا قادر به حمايت از شهروندانش در ايران نيست. وزارت خارجه امريكا به اتباع خود هشدار داده است كه ايران تابعيت دوگانه را به رسميت نمي‌شناسد و به همين دليل به سفارت سوئيس كه به عنوان دفتر حفاظت منافع امريكا در ايران عمل مي‌كند، اجازه فراهم كردن خدمات حمايتي از شهروندان ايراني- امريكايي را نمي‌دهد. اين ادعاهاي واهي دستگاه ديپلماسي امريكا عليه كشورمان در حالي بود كه رسانه‌هاي اين كشور نيز در راستاي اين پروژه به كمك دستگاه ديپلماسي‌اش آمده‌اند و در آتش پروژه ايران‌هراسي مي‌دمند.

در همين ارتباط «ماتيو ترويتيك» يكي از افرادي كه در داخل ايران بازداشت بود، پس از آزادي و مراجعت به امريكا در گفت‌وگو با رويترز در پاسخ به اين سؤال كه براي جهانگردان و دانشجويايي كه مي‌خواهند به ايران بروند چه توصيه‌اي دارد، او گفت: «من به هيچ‌كس توصيه نمي‌كنم كه به ايران برود. متأسفانه به نظر من هنوز شرايط براي رفتن مناسب نيست. من هيچ‌كس را تشويق نمي‌كنم كه به ايران برود.»

اين ادعاي ترويتيك در حالي است كه چندي پيش شبكه يورونيوز گزارش كرد كه درخواست امريكايي‌ها براي سفر به ايران براي سال ٢٠١٦ به بيش از دو برابر افزايش يافته و هيچ تور غربي و امريكايي براي سفر به ايران لغو نشده است.

اين شبكه به نقل از مسعود سلطاني‌فر گزارش داده بود: به‌رغم محدوديت‌هايي كه امريكايي‌ها براي سفر اتباع ۳۸ كشور به ايران ايجاد كردند و بر اساس اطلاعات دريافتي از آژانس‌ها و مؤسسات تورگرداني، تاكنون نه تنها هيچ تور غربي و امريكايي براي حضور در ايران لغو نشده است، بلكه حتي متقاضيان ورود به ايران از خود امريكا براي سال ٢٠١٦ نسبت به سال‌هاي ٢٠١٤ و ٢٠١٥ به بيش از دو برابر افزايش يافته است.

تخاصمي ريشه‌دار

اما پروژه ايران‌هراسي امريكايي‌ها در حالي اين روزها به بازي اول آنان عليه كشورمان تبديل شده كه مرور سوابق اقدامات اين كشور عليه ايران نشان‌دهنده عمق تخاصم آنان با كشورمان است؛ تخاصمي ريشه‌دار كه بعيد است به زودي پايان يابد. اين روند در حالي است كه در داخل برخي مي‌كوشند كه به بهانه موضوع برجام و نشست و برخاست‌هاي ايران و امريكا، به دنبال عادي‌سازي روابط دو كشور باشند؛ موضوعي كه آنان فراموش كرده‌اند، تخاصم ايران و امريكا قدمتي به بلنداي عمر نظام جمهوري اسلامي دارد و قرار نيست با چند روز مذاكره، اين روابط عادي شود.

تمام اينها نيز در حالي است كه هنوز تغييري در سياست‌هاي يكسويه امريكا در قبال كشورمان ديده نمي‌شود و قطعاً اگر مردم ايران روزي بخواهند به سيگنال‌هاي مذاكره با ايالات متحده پاسخ بدهند، بي‌شك به دنبال يافتن نشانه‌اي از تغيير در مواضع ايالات متحده در قبال ايران خواهند بود؛ تغييري كه ركن اصلي آن عذرخواهي رسمي از ملت ما، به خاطر 37 سال جنايت و دشمني در قبال كشورمان است.

http://javanonline.ir/fa/news/768705

ش.د9404923

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات