تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۰۵۷۹
انتقاد شديد معاون كل نهاد رياست‌جمهوري از منتقدين برجام

كجايند آنها كه گفتند تحريم ‌كاغذ پاره است؟

(روزنامه اعتماد - 1395/02/06 - شماره 3511 - صفحه 3)

فشار روي دولت روحاني به قدري شدت گرفته كه حتي مرد ساكت نهاد رياست‌جمهوري را هم به حرف آورده. بازديد از گروه خودروسازي سايپا بهانه‌اي شد تا معاون كل نهاد رياست‌جمهوري گلايه‌هايش را بر زبان بياورد. پيش از اجرايي شدن برجام بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب و همچنين چهره‌هاي ميانه‌رو نسبت به اينكه با اجرايي شدن برجام فاز جديدي از حمله‌ها به برجام و دولت آغاز خواهد شد هشدار داده بودند اما به نظر مي‌رسد كارد به استخوان رسيده كه «مرد در سايه» نهاد رياست‌جمهوري مي‌گويد: كساني كه امروز به عنوان عالم و انديشمند وارد صحنه شده‌اند و از برجام انتقاد مي‌كنند آن روزي كه قطعنامه‌ها عليه ايران صادر مي‌شد كجا بودند؟

مرتضي بانك در لفافه اما صريح سخن مي‌گويد، پاسخ روزنامه‌اي را كه شديدترين حملات به برجام را داشته و حتي علت پايين بودن قيمت نفت را در برجام جست‌وجو مي‌كند مي‌دهد و اين سوال را مطرح مي‌كند كه در دولت قبل چه زماني تريبون نماز جمعه به اين مسائل پرداخته بود؟ اشاره او به سخنراني عليرضا زاكاني در خطبه‌هاي پيش از نماز جمعه است كه شديدترين حملات به برجام از تريبون نماز جمعه صورت گرفت و البته از صدا و سيمايي كه كارنامه‌اش در مورد برجام مورد انتقاد بسياري از چهره‌هاي نزديك به دولت و حتي اصولگرايان هم بوده است. به گزارش ايسنا مرتضي بانك اظهار كرد: براي كساني كه علاقه‌مندند اين پيروزي بزرگ ملت ايران در صحنه سياسي و اقتصادي دنيا را به ضعف تبديل كنند، متاسف هستم. جاي تعجب دارد كه عده‌اي از نيروهاي داخلي همچنان رفتارشان مطابق با كساني است كه با توسعه و رشد اين كشور مخالف هستند.

موفقيت‌هاي بزرگ را نقطه ضعف مي‌نامند

موفقيت‌هاي بزرگي كه نقطه ضعف معرفي مي‌شوند. انتقاد بانك از صدا و سيما را مي‌توان در همين جمله خلاصه كرد. جمله‌اي كه بارها از زبان مذاكره‌كنندگان هم شنيده شد تا جايي كه حتي عباس عراقچي روي آنتن زنده تلويزيون از وجود تيمي در صدا و سيما براي هدف قرار دادن برجام سخن گفت. مرتضي بانك اما حالا كمي به عقب‌تر هم باز مي‌گردد، به روزهاي دولت قبل و اين مساله را به روشني خطاب به سكان‌داران رسانه ملي مطرح مي‌كند كه در دولت سابق چرا ميزگردي براي نقد آنها تشكيل نشد؟ وي ادامه داد: چگونه است كه اين موفقيت‌هاي بزرگ را در صحنه سياسي كه با حفظ همه منافع ملي و دستاوردهاي كشور بوده به عنوان نقطه ضعف معرفي مي‌كنند. بايد پرسيد از شما كساني كه باعث تحليل اين قطعنامه‌ها شدند كجا بوديد؟

اين صدا و سيما كدام ميزگرد را تشكيل داد كه حداقل آنها را نقد كند؟ آنهايي كه مي‌پرسند سياست‌هايشان به قطعنامه منجر مي‌شود و وقتي قطعنامه‌ها براساس باورها و تحليل‌هاي غلط‌شان عليه اين كشور صادر شد گفتند كاغذ پاره است، امروز كجا هستند؟ بانك ادامه داد: اين آقاياني كه امروز به عنوان عالم و انديشمند وارد صحنه شدند و از برجام انتقاد مي‌كنند آن روزها كجا بودند؟ آيا در تريبون‌هاي نماز جمعه در آن زمان به اين موضوعات پرداخته‌اند كه حالا امروز از اين تريبون‌ها كه هدف‌شان تضعيف دولت است، براي نقد برجام استفاده مي‌شود؟وي همچنين تاكيد كرد: موفقيت برجام توسط اين دولت انجام شد و سياست داخلي همين دولت انتخابات موفقيت‌آميزي داشت و قطعا در اقتصاد هم سياست‌هاي دولت موفق مي‌شود و آنهايي كه جز به تقابل با خارج فكر نمي‌كنند نگران اين هستند كه با موفقيت اقتصادي دولت حناي‌شان ديگر رنگي نداشته باشد.

معاون كل نهاد رياست‌جمهوري در ادامه يادآور شد: تنها سه ماه است كه برجام مصوب شده و بايد پرسيد آيا ٣٦ ماه تخريب اقتصاد كشور كه در آن دولت، با قطعنامه‌ها عليه ايران ايجاد شد در اين مدت بازسازي مي‌شود؟ آيا توفيق اقتصادي به ضرر كشور است؟ كساني كه به دولت انتقاد مي‌كنند كه سياست‌هايش براساس اقتصاد مقاومتي نيست، زماني كه با حرف‌هاي‌شان اجازه سرمايه‌گذاري در كشور را نمي‌دهند آيا اين رفتارشان تخريب اقتصاد مقاومتي به حساب نمي‌آيد؟ البته اين تبليغات منفي كه به نظر كور مي‌آيد تاثيرگذار نخواهد بود چرا كه برنامه‌هاي اقتصادي دولت با وجود نقايص زيادي كه در كشور وجود دارد منطقي و اصولي است. اين روزها روزنامه‌هاي اصولگرا در كنار صدا و سيما توپخانه‌هاي‌شان را عليه دولت تقويت كرده‌اند.

تا جايي كه به صورت هماهنگ و زنجيروار تيترهاي مشترك‌شان را به حمله عليه دولت اختصاص مي‌دهند. بانك در بخش ديگري از صحبت‌هايش به مساله قيمت نفت اشاره مي‌كند و به روشني پاسخ يكي از همين روزنامه‌ها را مي‌دهد كه علت پايين بودن قيمت نفت را در برجام ديده بود، گفت: رشد ٥ درصدي كه دولت پيش‌بيني كرده قابل تحقق است، همين افزايش صادرات نفت و رشد اقتصادي را نمي‌بينند و فراموش كرده‌اند كه با نفت ١٢٠ دلاري و ٤٥ درصد تورم و رشد منفي دولت را تحويل داد‌ه‌اند.

آنقدر با موضوعات سياسي برخورد مي‌كنند كه مي‌گويند كاهش قيمت هم حاصل برجام است و مي‌خواهند همه عناصر را در نظر بگيرند كه بگويند برجام موفق نبوده. بايد به آنها گفت كه آن طرف بايستيد و مثل اسراييل رفتار كنيد چرا مي‌گوييد من نيروي داخلي هستم و براي تخريب جريان سياسي مقابل خود تحليل‌هاي من‌درآوردي مي‌كنيد؟ بانك همچنين اظهار كرد: افزايش قدرت خريد مردم با هدف فعال‌سازي واحدهاي صنعتي و حفظ و كاهش تورم و مشاركت سيستم‌هاي مالي و پولي براي آينده كشور از برنامه‌هاي دولت است تا با افزايش قدرت خريد مردم توليدات داخلي مصرف شود و واحدهاي صنعتي بتوانند با تمام ظرفيت كار كنند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=41867

ش.د9500054

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات