تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۲۴
گزارش آفتاب یزد از اعلام آمادگی احزاب اصلاح‌طلب برای ارائه لیست مشترک

اصلاح‌طلبان متحد؛ اصولگرایان منفعل

پایگاه بصیرت / مریم علیزاده‌منصوری

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/08/21 ـ شماره 4475 ـ صفحه 15)

بوی خوش اوضاع به مشام می‌رسد. به‌خصوص این روزها که ایران در آستانه دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد و سپهر سیاسی کشور از عطر وحدت، وفاق و همبستگی، ازجانب یک جناح سیاسی آکنده است. اصلاح‌طلبان در کم تر از 4 ماه مانده به انتخابات مجلس دهم رنگ اتحاد به آسمان سیاسی کشورپاشیده اند. اکنون که در بزنگاه انتخابات مجلس قرار داریم، کمتر روزی است که از سنگر اصلاح‌طلبان خبری خوش بیرون نیاید و پیام‌آور وحدت این گروه سیاسی نباشد. یک روز خبر تشکیل شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان تیتر یک رسانه‌ها می‌شود و سران و بزرگان و چهره‌های شاخص اصلاحات به عضویت آن درمی‌آیند، روز دیگر فردی چون محمدرضا عارف، همان که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، خاضعانه کنار کشید تا حرف اصلاح‌طلبان به کرسی اجرا درآید، در سمت ریاست این شورا منصوب می‌گردد و روز گذشته هم حزب ندای ایرانیان و حزب کارگزاران سازندگی که در برخی رویکردها با سایر اصلاح‌طلبان زاویه‌هایی داشتند، هریک جداگانه اعلام کردند که تحت لوای شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان قرار خواهند گرفت. فحوای پیام تمام این اخبار یکی است و آن هم این است که اصلاح‌طلبان متحد تر و منسجم‌تر از گذشته به استقبال انتخابات مجلس دهم رفته اند.

برگ برنده اصلاح‌طلبان: اعتماد مردم، وحدت رويه

در هر بزنگاه انتخاباتي كه اصلاح‌طلبان با يكديگر متحد شدند و به يك وحدت رويه رسيدند، پيروز آن كارزار بودند و پشت طيف سياسي مقابل را به خاك ماليدند. تاريخ به درستي ثابت كرده است كه در ميان آحاد ملت ايران يك باور و ايمان قلبي نسبت به اين جناح سياسي وجود دارد و اين اعتماد و اعتقاد مردم ايران به آنها، بزرگترين برگ برنده برايشان محسوب مي‌شود. كه البته بايد بر اين اعتماد مردم صحه گذاشته و اگر جز اين هم بود جاي تعجب داشت. به اين دليل كه كارنامه‌ي سياسي اصلاح‌طلبان نسبت به كارنامه‌ي سياسي ساير جناح‌هاي سياسي سرشار از نمرات عالي و قابل قبول است و بر همگان نيز مبرهن است كه هر جا قدرت به است اصلاح‌طلبان افتاده، با چه تنگناها و سنگ‌اندازي‌هايي مواجه بودند و چه راه پرفراز و نشيب و سنگلاخي را طي كرده‌اند و در چنين شرايطي، اين نمرات درخشان و قابل قبول را به دست آورده‌اند.

بنابراين بديهي است كه در هر دو انتخابات پيش رو يعني انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات مجلس خبرگان با بهره‌گيري از برگ برنده‌شان به حداكثر وحدت رويه برسند و دو حزب نداي ايرانيان و كارگزاران هم بنا به ماهيت اصلاح‌طلب خود بر اين مهم واقفند و در كم‌تر از 5 ماه مانده به انتخابات، اختلافات را كنار گذاشته‌اند. به طوري كه روز گذشته علي‌محمد نمازي، معاون امور استان‌هاي حزب كارگزاران، در گفتگويي با بيان اينكه حزب كارگزاران از خروجي ائتلاف در حوزه‌هاي انتخابيه حمايت مي‌كند و نمي‌خواهد به مردم كانديدا معرفي نمايد گفته است: «با توجه به تشكيل شوراي راهبردي در هر حوزه انتخابيه تلاش بر اين است تا اگر كانديداي اصلاح‌طلبي در حوزه‌اي كم بود و يا وجود نداشت از آن‌ها دعوت به ثبت‌نام در انتخابات و يا حمايت و ائتلاف صورت گيرد. اگر شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان ليست جداگانه‌اي بدهند همه از آن حمايت مي‌كنند اما چون شوراي هماهنگي حزب نيست طبيعتا ليست نيز ارائه نمي‌كند و تنها كار هماهنگي بين احزاب را انجام مي‌دهد. بر اين اساس حزب كارگزاران ليست مستقلي به معناي معرفي كانديداها ارائه نمي‌كند و از فهرست خروجي شوراي راهبردي حوزه‌هاي انتخابيه حمايت مي‌كند».

مجيد فراهاني، دبيركل حزب نداي ايرانيان نيز روز چهارشنبه گفته است: «جلسات هماهنگي خوبي در حال برگزاري است و در هفته گذشته ما نيز جلسه‌اي با آقاي عارف در خصوص آخرين تحولات انتخاباتي برگزار كرديم. در حال حاضر رفاه و همدلي در بين تمامي احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد و تمام آنها با هماهنگي خود را براي انتخابات آماده مي‌كنند.» به هر روي اين دو حزب هم ثابت نمودند كه در شريان‌هايشان خون اصلاح‌طلبي ساري و جاري است چرا كه ماهيت اصلاحات، وحدت و همبستگي است و در اين ميان ندا و كارگزاران هم‌ گويي به اصل خود بازگشته‌اند و با وجود مواضع خاصي كه گاهي از خود بروز مي‌دهند قصد بر لطمه وارد ساختن به وحدت رويه اصلاح‌طلبي ندارند و خود را تحت لواي شوراي سياستگذاري اصلاحات قرار داده‌اند.

گستردگي دامنه جريان اصلاحات

24 خرداد 92 تمام نيروهاي اصلاح‌طلب تحت يك پرچم قرار گرفتند و به فرمان دلسوزان گوش فرادادند و بر روي يك گزينه به اتفاق نظر رسيدند. آحاد ملت ايران نيز براساس همان باور قلبي به اين جريان سياسي، پاي صندوق‌هاي راي رفتند و به حسن روحاني راي دادند. قطع به يقين انتخابات 92 را بايد پيروزي اتحاد و انسجام جريان اصلاح‌طلب و قدرت‌طلبي و انشقاق اصولگرايان خواند. از اين رو قريب به دو سال است كه اين پيروزي حاصل از وحدت اصلاح‌طلبان به شدت كام طيف سياسي اصولگرا را تلخ كرده است و اين جناح سياسي از همان روز شكستشان در انتخابات رياست جمهوري 92 در صدد رسيدن به يك وحدت رويه بودند و در اين راه نيز به هر دستاويزي چنگ انداختند.

گروهي از آنها براي جلب نظر مردم و همينطور براي نزديكي به اصولگرايان ميانه‌رو سعي بر آن داشته‌اند تا از محمود احمدي‌نژاد تبري بجويند، گروه ديگري بر آن بوده‌اند تا با تخريب چهره‌هاي شاخص جريان اصلاحات، مردم از اين بزرگان روي برگردانند، گروه ديگري هم تنها سعي كرده‌اند تا با برگزاري نشست‌هاي گوناگون و تشكيل چند ضلعي‌هاي متعدد، همه اصولگرايان را به زير يك سقف جمع كنند. يك گروه اقليت هم متشكل از پايداري‌ها، دلواپسان و احمدي‌نژادي‌ها بوده‌اند كه به هيچ آيين و صراطي پايبند نبوده و هيچ كس را جز خودشان قبول ندارند. تازه اگر از گروهك‌ها و كلوني‌هاي اصولگرايي كه هر روز از يك جا سر باز مي‌كنند و در پي آنند تا خودشان به تنهايي ليستي مستقل ارائه دهند، مثل جامعه مداحان! فاكتور بگيريم. با چنين انشعاباتي حتي رسيدن به يك وحدت حداقلي در ميان اصولگرايان، اين جريان سياسي قدرت‌طلب هم دور از ذهن به نظر مي‌آيد. آنچه مبرهن است آن است كه هر چه دامنه جريان اصلاحات روزبه‌روز گسترده‌تر مي‌گردد و اصلاح‌طلبان با برنامه و انگيزه وارد كارزار انتخابات مي‌شوند، اصولگرايان منفعل‌تر از هميشه عمل مي‌كنند. خدا مي‌داند چند ليست انتخاباتي قرار است از اين جريان سياسي بيرون بيايد.

ش.د9404967

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات