تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۲۰
تاکید آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر حقوق دانشگاهیان

آزادی دانشجو مانند آزادی هیاتی‌ها

(روزنامه فرهيختگان ـ 1394/11/04 ـ شماره 1864 ـ صفحه 2)

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در آذر ۹۴ که هنوز ثبت‌‌نام انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز نشده بود و خبری هم از ردصلاحیت‌ها نبود نسبت به ایجاد محدودیت‌های انتخاباتی و «تحمیل رای» به مردم هشدار داده و از خطرات بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به انتخابات و اهمیت انتخابات اسفند گفته بود. پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی این روزها که رئیس‌جمهوری و دیگر دلسوزان از ردصلاحیت‌های گسترده نگرانند و رایزنی‌ها برای برطرف شدن این بحران را آغاز کرده‌‌اند، هشدار چند ماه پیش رئیس مجمع تشخیص مصلحت را منتشر کرده است. آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در این سخنان که تاکنون منتشر نشده بود با یادآوری اینکه «ما انتظار داریم نقش دانشگاه‌های ما در سیاست، انتخابات، مدیریت و حرکت جامعه خیلی بالا باشد» از فضای دانشجویی ابراز تاسف کرد و گفت: «بچه مسلمان‌ها که بسیاری از آنها از جیب خودشان، تحصیل می‌کنند باید آزاد باشند که بتوانند افکارشان را مطرح کنند. مگر اینها از کسانی که توی مثلا هیات‌های مذهبی اعلام‌نظر می‌کنند، کمترند.»‌ او با طرح این پرسش که چرا دانشجوها نباید مانند هیاتی‌ها آزادانه اظهارنظر کنند، تصریح کرد:‌ «جوان‌های تحصیلکرده‌ای که آگاه‌تر هم هستند چرا نه؟ این حرکتی است که خیلی توجیه ندارد.»‌ عضو مجلس خبرگان رهبری با هشدار خطر بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به انتخابات خطاب به کسانی که آنان را «آقایانی که تصمیمات نادرست می‌‌گیرند» خوانده است، گفت:‌ «آقایان باید بفهمند که اگر این مردم بی‌تفاوت بشوند، اگر این مردم مخصوصا جوان‌های تحصیلکرده، اگر اینها بی‌تفاوت بشوند، مصونیت ما باقی نمی‌ماند. بی‌تفاوتی مردم خطر بسیار بزرگی است.»‌

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سپس دلایل بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به انتخابات را توضیح داد: «مردم اگر ببینند در انتخابات رای تحمیلی است، قطعا تکرار نمی‌کنند. ما از انتخابات اول‌مان، در تمام رفراندوم‌ها، مردم همه آزاد بودند، اخیرا نهادهایی در کشور به وجود آمده‌اند که اجازه ندارند در انتخابات جز رای دادن فعال باشند، اما دخالت می‌کنند.»

او با طرح این پرسش که «چه کسی به ما اجازه داده در سرنوشت مردم مداخله کنیم؟» اظهار کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند به ما بگوید چه جوری فکر کنید. خود پیغمبر(ص) مگر کسی را اجبار می‌کردند؟! قرآن صریحا می‌گوید لا اکراه فی الدین. به پیغمبرش می‌فرماید تو همه دنیا را خرج کنی، نمی‌توانی دل اینها را متحد کنی! این خداست که این کارها را کرده‌ است و کمکت می‌کند. این راهی است که خدا پیش پای همه ما گذاشته است.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بخش از سخنان خود مشکلاتی را که دولت یازدهم هنگام مذاکرات هسته‌ای با آن مواجه بود، یادآور شد و گفت: «ما در مقابل قدرت‌های بزرگ دنیا توانستیم راه خودمان را پیش ببریم، اما دلواپسان هر روز می‌گفتند نمی‌شود! می‌بینید که روزنامه‌های دلواپسان چه کار می‌کردند؟ هنوز هم می‌نویسند: نمی‌شود!»

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه «دولت به میدان آمد، فداکاری و صبر کرد، زخم زبان‌ها را به جان خرید و کار را به سرانجام رساند»، پرسید: «این دولت از کجا بیرون آمد؟» و سپس در پاسخ به آن گفت:‌ «این دولت از رای و انتخاب مردم بر سر کار آمد.»‌ او با اظهار اینکه «اگر مردم بنا بود همان مسیر گذشته را طی کنند که دولت یازدهم بر سرکار نمی‌آمد»، ماجرای ثبت‌نامش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 را یادآور شد و گفت:‌ «من فقط اسم نوشتم، نه تبلیغاتی کردم و نه چیز دیگر. از من موقع اسم‌نویسی پرسیدند برنامه شما چیست؟ گفتم برنامه‌ام را بعدا اعلام می‌کنم. با این حال سونامی آمد، همه فهمیدند که مردم چیز دیگری می‌خواهند، آنان این جریان را قبول نداشتند.» آیت‌‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان اظهار کرد:‌ «آنها به نظر خودشان مساله را حل کردند، ولی حل نشد، مردم ایستادند و به آقای دکتر روحانی رای دادند و کار را تمام کردند.»

http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1864/2/65524/0

ش.د9405235

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات