تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۴۲
حمله حامیان دولت به رئیس کل بانک مرکزی به خاطر گفتن واقعیت‌های تلخ برجام

سیف: ریال عمان را هم نمی‌توانیم به یورو تبدیل کنیم

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/03/03 ـ شماره 1889 ـ صفحه 3)

غرب باید ضمانت ملموس به بانک‌ها بدهد تا روابط مالی بین‌المللی عادی شود

گروه اقتصادی: ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در سفر به انگلستان برای چندمین بار اعلام کرد غرب اصلا به تعهدات بانکی خود عمل نکرده و فقط وعده داده است. به گزارش «وطن‌امروز»، سیف در کنفرانسی که موسسه «یورومانی» تدارک دیده بود در جمع فعالان اقتصادی و بازار مالی اروپایی اعلام کرده بود طرف غربی باید اجرای تعهدات خود را تضمین کند اما از این کار سر باز می‌زند. ولی‌الله سیف یک ماه پیش نیز در سفر به آمریکا و در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، دستاورد بانکی ایران از برجام را «تقریبا هیچ» عنوان کرده بود و حالا آن سخنان در سفر به انگلستان تشریح شده است. ولی‌الله سیف بارها و بارها در گفت‌وگو با رسانه‌ها و سخنرانی‌های خود در لندن به این مساله اشاره کرد که طرف مقابل فقط وعده می‌دهد و به تعهدات خود عمل نمی‌کند. روزنامه گاردین در گزارش مفصل خود از گفت‌وگو با سیف پرده‌برداری و اعلام کرد رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اصلا از نحوه اجرای برجام رضایت ندارد.

به نوشته گاردین، آقای سیف در این مصاحبه عنوان کرده موانعی که باعث می‌شوند بانک‌های ایرانی نتوانند به نظام مالی جهان متصل شوند نشان می‌دهد آمریکا و اتحادیه اروپایی نتوانسته‌اند به طور کامل به تعهداتشان تحت «برجام» عمل کنند. در حالی که 4 ماه از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام» می‌گذرد، بانک‌های بزرگ اروپایی کماکان تمایلی برای انجام تراکنش‌های مالی مربوط به ایران ندارند. نشست جان کری، وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های بانکی اروپا کمکی به رفع این معضل نکرده و آنها دیپلمات آمریکایی را به مطرح کردن اظهارات ضد و نقیض درباره از سرگیری روابط با ایران متهم کرده‌اند. سیف که در حاشیه کنفرانس لندن با روزنامه انگلیسی گاردین گفت‌وگو می‌کرد، گفت: لازم است دولت‌های غربی حرف‌های‌شان را به عمل تبدیل کنند و نقش فعال‌تری را در ضمانت به بانک‌ها برای در امان ماندن از گزند جریمه‌های سنگین واشنگتن در صورت بازگشت به ایران بازی کنند. وی گفت: بعضی مقام‌های غربی، اعلانیه‌های مثبتی منتشر کرده‌اند اما بانک‌ها نیاز به ضمانت‌های ملموسی دارند مبنی بر اینکه از ادعاهای بی‌پایه (نقض تحریم‌ها) مصون خواهند بود.

تغییر روابط بانکی با عمل به تعهدات برجامی

پیش از این روز پنجشنبه جاستین واکر، مدیر جرایم بانکی «انجمن بانکداران انگلیس» در مصاحبه‌ای با رویترز به انتقاد از عدم همکاری واشنگتن با مقام‌های بانکی اروپایی برای از سرگیری رابطه با ایران پرداخت و گفت: در دیدار جان کری هیچ سندی که به ما ضمانت بدهد، ارائه نشد. پیش از این هم خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی آشکار کرده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل آنکه نمی‌خواهد در زمینه تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نرمش به خرج دهد، از ارائه توضیح کتبی برای شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی درباره مبادله با ایران امتناع می‌ورزد. سیف در مصاحبه با گاردین گفت: بانک‌ها به ضمانت نیاز دارند، حتی اگر این به معنی بازنویسی دستورالعمل‌ها یا تجدیدنظر در مقررات باشد یا دادن ضمانت‌های کتبی به بانک‌ها. وی اضافه کرد: تا زمانی که طرف‌های غربی به طور کامل به تعهدات‌شان تحت برجام عمل نکنند، ما شاهد تغییر واقعی در روابط بانکی‌مان نخواهیم بود. آقای سیف همچنین تصریح کرد بانک‌های انگلیسی نظیر مؤسسه مالی و بانکی بریتانیایی «لویدز بانکینگ گروپ» و «رویال بانک اسکاتلند» از ارائه خدمات اتاق پایا‌پای به بانک‌های همتای ایرانی خود خودداری ورزیده و در مسیر بازگشایی شعب این بانک‌ها در لندن مانع‌تراشی کرده‌اند. رئیس بانک مرکزی ایران گفت: «انتظار اول ما از انگلیس، کمک‌رسانی است تا بانک‌های ایرانی بار دیگر بتوانند در لندن فعالیت کنند. گاردین نوشت: انگلیس می‌تواند در برخی حوزه‌ها به عادی شدن روابط بانکی با ایران کمک کند. ایران خواستار حذف از لیست سیاه کشورهای بدون همکاری در «کارگروه اقدام مالی»، نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی است.

رئیس بانک مرکزی ایران گفت: ایران به دلایل سیاسی در این فهرست قرار گرفت و اکنون برای خروج از آن به تصمیم سیاسی نیاز دارد. وی اضافه کرد: ایران طی سال‌های تحریم، به‌رغم در اختیار داشتن پول کافی، قادر به بازپرداخت برخی بدهی‌هایش به عرضه‌کنندگان برون‌مرزی‌اش نبود. آقای سیف به علاوه اضافه کرد: محدودیت‌ها در زمینه دسترسی ایران به نظام دلار مسائل عدیده‌ای برای ایران، حتی در موارد عدم رد و بدل دلار ایجاد کرده است. وی گفت: اگر ما بخواهیم ریال عمان را به یورو تبدیل کنیم، نیازی به دلار نداریم اما نظام (مالی) به گونه‌ای طراحی شده که این پول باید اول به دلار تبدیل شود و بعد به یورو. آنها باید راهی برای حل این مشکل پیدا کنند.

دستپاچگی حامیان دولت

اظهارات سیف در آمریکا و حالا انگلستان با واکنش جالب مسؤولان و حامیان دولت مواجه شده است. عجیب‌ترین اظهارنظر مربوط به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بود که گفته بود سیف باید خودش توضیح دهد که چه گفته است! بیشتر رسانه‌های حامی دولت اظهارات سیف در آمریکا را سانسور کرده بودند و حالا سخنان وی در انگلستان نیز آنها را عصبی کرده است. یکی از پایگاه‌های خبری اصلاح‌طلبان که برای مطلب اعتراضی خود عنوان «روحانی تکلیف سیف را یکسره کند، یا نتایج برجام را....» انتخاب کرده، نوشته است: در شرایطی که سخنان چندی پیش ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به ایجاد بحرانی صعب‌العبور برای دولت روحانی منجر شد، او همچنان بر مدار پیشین حرکت می‌کند! این رسانه که به هیچ عنوان نتوانسته عصبانیت خود از سخنان سیف را پنهان کند، ادامه می‌دهد: «سخنان چندی پیش ولی‌الله سیف که ادعا کرده بود «تقریباً هیچ‌ چیز از برجام عاید ایران نشده است» باعث واکنش‌های بسیاری در سطح جامعه شد و سبب شد یکی از بهترین فرصت‌های 3 سال اخیر برای حمله و هجمه علت دولت شکل بگیرد، حال آنکه شخص روحانی، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد همواره درباره نتایج برجام نظری دیگری داشته و دارند و معتقدند آثار بسیار زیادی از ناحیه توافق برجام، نصیب ایران شده است.

در ماجرای پاس گل کم‌نظیر سیف به منتقدان، سطح بالای نزاع و حمله منتقدان دولت و از سویی، دفاع ضعیف تیم اقتصادی دولت در برابر این انتقادات، کار را به جایی رساند که برخی رسانه‌ها از برخورد روحانی با سیف خبر دادند و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر برکناری وی و گزینه‌های جایگزینی او به گوش رسید. با این حال و با گذشت نزدیک به یک ماه از بحران تولید شده توسط سیف، باز هم خط پیشین او و تاکیدش بر «تقریباً هیچ» با ادبیاتی دیگر همچنان ادامه دارد و سبب ابهام بیشتر مردم در برابر نتایج برجام شده است. سایت انتخاب ادامه داد که سیف در تازه‌ترین سخنان خود که در خبرگزاری دولت (ایرنا) منتشر شده (و البته توسط سایت بانک مرکزی سانسور شده)، با تاکید بر «عدم پایبندی غرب به تعهداتش در چارچوب برجام» با موضعی عاجزانه و غیردیپلماتیک خطاب به غربی‌ها می‌گوید: «این وظیفه اخلاقی شماست که اکنون تعهدات‌ خود را در چارچوب برجام اجرا کنید». البته مشخص نیست سانسور سخنان سیف در سایت رسمی بانک مرکزی و انتشارش در خبرگزاری ایرنا را باید گاف خبرگزاری دولت دانست یا سایت رسمی بانک مرکزی که برای فرار از هجمه‌های احتمالی منتقدان، اظهارات رئیس خود را در سایت قرار نمی‌دهد! انتقادات عجیب ‌و غریب و حمله به سیف در حالی صورت می‌گیرد که حتی فعالان اقتصادی نیز اظهارات رئیس کل بانک مرکزی را تایید می‌کنند، چراکه هنوز تبادلات مالی و بانکی ایران در دوران پسابرجام به حالت عادی در نیامده و انتقاد از سیف معلوم نیست با چه منطقی صورت می‌گیرد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1889/3/157874/0

ش.د9500149

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات