تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۶۰۴
2016؛ طلیعه پایان‌بخشی به افراط‌گرایی مذهبی در دنیا

مسلمانان علیه اسلام‌هراسی

(روزنامه شرق - 1394/10/27 - شماره 2497 - صفحه 12)

سال ٢٠١٥ سال جولان‌دادن افراط‌گرایان مذهبی در عرصه بین‌المللی بود. پس از حملات گروه تروریستی داعش به پاریس در نوامبر ٢٠١٥ که منجر به کشته‌شدن ١٣٠ شهروند فرانسوی شد، موج اسلام‌هراسی دوباره به راه افتاد؛ موجی که پس از اتفاقات شب سال نو در کلن آلمان و خبری‌شدن آن در روزهای گذشته، بار دیگر خروشیدن گرفته است و برخی از سیاست‌مداران مانند دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، نیز بر آن سوار شده‌اند. اما دراین‌میان مسلمانانی نیز هستند که درمقابل این موج اسلام‌هراسی به‌پا خاسته‌اند. به گزارش «ای‌بی‌سی‌نیوز»، مساجد فرانسه با بازکردن درهای خود به روی غیرمسلمانان، تلاش کرده‌اند علیه این تصورات کلیشه‌ای بایستند.

بنا بر این گزارش، صدها مسجد و نمازخانه در سراسر فرانسه برای دعوت از مردم به منظور شرکت در برنامه‌هایی با هدف آشنایی با اسلام، درهای خود را به روی غیرمسلمانان باز کرده‌اند. این مساجد قرار است به بازدیدکنندگان فرصتی را به‌منظور گفت‌وگو درباره اسلام ضمن صرف چای و شیرینی دهند. در این طرح که «یک فنجان چای برادرانه» نام گرفته است، ضمن آنکه مساجد محلی از بازدیدکنندگان با شیرینی و نوشیدنی پذیرایی می‌کنند، برنامه‌هایی را به‌منظور بازدید از مکان‌ها همراه با راهنما و برگزاری مناظره و کارگاه‌های مخصوص آشنایی با هنر خوشنویسی اسلامی برگزار کرده و حتی از مردم دعوت می‌کنند در یکی از پنج نوبت نماز جماعت روزانه حضور پیدا کنند. این طرح از سوی شورای مسلمانان فرانسه به اجرا درآمده و هدف از آن تحریک به گفت‌وگو درباره اسلام و ایجاد حس انسجام ملی بیشتر در فرانسه است.

«انور کبیبش»، رئیس شورای مسلمانان فرانسه، در این زمینه گفت: «هدف ما از اجرای این طرح ایجاد فضایی است که در آن مردم بتوانند جمع شده و با مسلمانان عادی فرانسه و همچنین همه شهروندان کشور ما ملاقات کنند. ما این ایده را داشتیم که از سالگرد حملات رخ‌داده در تاریخ هفت و ٩ ژانویه سال گذشته میلادی در پاریس استفاده کنیم تا ارزش‌های واقعی اسلام را برجسته کرده و کلیشه‌های به وجودآمده درباره رابطه اسلام با خشونت و تروریسم را از بین ببریم». او ادامه داد: «آنچه اهمیت دارد این است که ما به جای برجسته‌کردن این حوادث تراژیک رخدادهای ١١ ژانویه سال گذشته را که در آن، ‌میلیون‌ها نفر به نشانه هم‌بستگی به خیابان‌ها آمدند، برجسته کنیم». اما مسلمانان فرانسه تنها گروهی نیستند که در برابر هجمه علیه اسلام‌هراسی قصد مقاومت دارند.

تلاش‌های مسلمانان در بریتانیا

بریتانیا یکی از پرشمارترین جوامع مسلمان را دارد. پس از گسترش حملات جهادی گروه‌های اسلامی افراط‌گرا، زندگی برای مسلمانان در انگلستان هم سخت‌تر شده است. به گزارش «دیلی‌تلگراف»، قبل از تعطیلات سال نو بود که «اسرا محمد»، دانش‌آموز ١٥ساله و مسلمان بریتانیایی، خبردار شد برادر و خواهر کوچک‌ترش در مدرسه به‌خاطر مسلمان‌بودنشان مورد تمسخر قرار گرفته‌اند. به‌همین‌دلیل، او سخنرانی‌ای را در زمینه اسلام‌هراسی آماده کرد و آن را برای همکلاسی‌ها و معلمشان قرائت کرد. او در این سخنرانی پنج‌دقیقه‌ای می‌گوید: «من یک خواهر کوچک هفت‌ساله دارم که یک روز در حال گریه به خانه آمد وقتی از او پرسیدم چه شده است، گفت در مدرسه او را به‌خاطر حملات تروریستی در پاریس مسخره می‌کنند. خواهرم می‌گفت دیگر نمی‌خواهد به مدرسه برگردد. برای برادر کوچکم هم همین اتفاق افتاده است و او مورد آزارواذیت همکلاسی‌هایش قرار می‌گیرد. همکلاسی‌های برادرم به او می‌گویند دین تو مردم را می‌کشد».

اسرا سپس توضیح می‌دهد داعش چگونه می‌خواهد تنش و نفرت بین مسلمانان و غرب را زیاد کند و این کار را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد. او ادامه می‌دهد: «تروریسم هیچ ربطی به دین ندارد. اسلام چهره تروریسم نیست و مسلمانان تروریست نیستند. اما آنچه داعش می‌خواهد، این است که شما چنین فکری کنید. هرکدام از شما که یک حساب کاربری در یکی از شبکه‌های اجتماعی دارید و از طریق آن درباره اسلام‌هراسی صحبت می‌کنید، بدانید باعث تقویت داعش شده‌اید». سخنرانی این دختر ١٥ساله مسلمان یکی از تأثیرگذارترین صحبت‌ها درباره اسلام‌هراسی است که تاکنون نزدیک به شش هزار بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. به تازگی نیز جمعی از جوانان انگلیسی در ویدئویی از مشکلات مسلمان‌بودن در انگلستان گفته‌اند و اینکه چقدر زندگی برای آنها پس از حملات تروریستی داعش به پاریس سخت‌تر شده است. این ویدئو به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین ویدئوها در زمینه مبارزه با اسلام‌هراسی شناخته شده است.

اسلام‌هراسی در تلویزیون آمریکا

در آمریکا اسلام‌هراسی پس از حملات تروریستی ١١ سپتامبر گسترش یافت و امسال دوباره پس از اینکه زن‌وشوهری در سن‌برناردینو ایالت کالیفرنیا دست به حمله به یک مرکز بهزیستی زدند، برجسته شد. با وجود این،‌ تلاش‌هایی در این کشور علیه اسلام‌هراسی صورت گرفته است. یکی از این تلاش‌ها را دانشمند مسلمان مصری- آمریکایی «دالیا مجاهد» انجام داده است. او پنجشنبه گذشته در برنامه «دیلی‌شو» (Daily Show) که از شبکه «کمدی سنترال» (Comedy Centeral) پخش می‌شود، روبه‌روی «ترور نوح»، (Trevor Noah) حاضر شد تا درباره اسلام‌هراسی و نقش رسانه‌ها در گسترش این پدیده بحث کند. او در این برنامه توضیح داد سوءتفاهم‌های بسیاری در ارتباط با شناخت اسلام و ارتباط آن با افراط‌گرایی و تروریسم در جامعه آمریکایی وجود دارد.

او در این زمینه گفت: «برعکس آنچه در تفکر عامه درباره مساجد وجود دارد، مساجد جایی برای برنامه‌ریزی و سازماندهی سیاسی نیستند. اتفاقا کاملا برعکس مساجد جایی هستند که مسلمانان در آن جمع می‌شوند تا علاوه بر نمازخواندن و دعاکردن، در فعالیت‌های شهروندی شرکت کنند و این مشارکت اجتماعی باعث بالارفتن روحیه مدارا و اعتدال در مسلمانان می‌شود». او همچنین در این مصاحبه اشاره کرد اگر امروز در جهان این تصور غلط ایجاد شده که همه تروریست‌ها مسلمان هستند، به علت نقش رسانه‌ها در جریان اسلام‌هراسی است و اسلام‌هراسی‌ای که در رسانه‌ها ترویج می‌شود، ارتباطی با واقعیت‌های جهان واقعی ندارد. او همچنین افزود: «رسانه‌ها متوجه این موضوع نیستند اگر اسلام‌هراسی را ترویج کنند، فقط مسلمانان از این اتفاق آسیب نمی‌بینند، بلکه همه مردم از رواج ترس و تنفر در جامعه آسیب خواهند دید. به همین دلیل است که باید علیه تصورات کلیشه‌ای نسبت به هر قوم و نژادی ایستاد».

او همچنین تأکید کرد: «پیشنهاد می‌کنم از تعداد تروریست‌های مسلمان آماری تهیه شود و با تروریست‌های دیگر مقایسه شود. اگر این کار را انجام دهید، خواهید دید تروریست‌هایی که گرایش اسلامی دارند در میان سایر تروریست‌ها در اقلیت هستند. البته این اولین‌باری نیست که فقط به‌خاطر گرایش سیاسی، قومی، نژادی یا دینی، گروهی را متهم می‌کنند. قبل از مسلمانان همین کار با رنگین‌پوست‌ها نیز انجام شده است». مجاهد یکی از مسلمانانی است که تلاش‌های بسیاری برای مقابله با اسلام‌هراسی انجام داده است. او درحال‌حاضر مؤسسه‌ای مشاوره‌ای دارد که در زمینه خاورمیانه و جوامع مسلمانان در تمام دنیا تحقیق می‌کند. در سال ٢٠١٥، مجاهد از سوی مجله «فوربز» یکی از ١٠ زن عرب قدرتمند در جهان نام گرفت.

http://www.sharghdaily.ir/News/83625

ش.د9405269

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات