تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۶۹۹

خیز دوباره کُردها برای الحاق «رقه»‌ به نظام فدرالی خود

نیروهای کُرد سوریه که با پشتیبانی هوایی آمریکا در حال پیشروی به سوی «رقه» هستند، اعلام کردند که قصد دارند پس از آزادسازی، این شهر را به نظام فدرالی خود در شمال سوریه ضمیمه کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
به گزارش گروه بین‌الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس،  کُردهای سوریه در کنفرانسی که مارس گذشته در ریف «حسکه» برگزار کردند از تأسیس نظام فدرالی خبر داده بودند که سه منطقه خودمختار را به آن منضم کرده‌اند.

وزارت خارجه سوریه در واکنش این اقدام کردها گفته بود که دمشق به طرف‌هایی که قصد داشته باشند به تمامیت ارضی سوریه لطمه بزنند هشدار می‌دهد و این مسئله با قانون اساسی و قطعنامه‌های بین المللی در تضاد است.

دمشق همچنین تأکید کرده بود، اعلام نظام فدرالی ارزش و اعتبار قانونی یا تأثیر اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی ندارد؛ این مسئله تا جایی رسید که مخالفان دولت سوریه نیز این اقدام کردها را محکوم کرده و آن را اقدامی در تضاد با تمامیت ارضی این کشور عنوان کردند.

اکنون که نیروهای کرد با پشتیبانی هوایی آمریکا توانسته‌اند پیشروی‌های در شمال سوریه داشته باشند و قصد دارند «رقه» -مرکز اصلی تجمع داعش- را پس بگیرند، بار دیگر زمزمه تشکیل نظام فدرالی شنیده می‌شود؛ مسئله‌ای که قطعا دولت قانونی سوریه به آن واکنش نشان خواهد داد.

در همین راستا، «غریب حسو» نماینده حزب اتحاد دموکراتیک کُرد در منطقه کردستان عراق امروز پنجشنبه ادعا کرد که رقه پس از آزادسازی به نظام فدرالی خواهد پیوست که کردها در شمال سوریه تأسیس کرده‌اند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه به نقل از حسو گزارش داد: «نیروهای دموکرایتک سوریه فرماندهی عملیات آزادسازی رقه را بر عهده دارند. لذا طبیعی است که این شهر پس از آزادسازی به صورت خودکار به نظام فدرالی دموکراتیکی منضم شود که کردها برای تشکیل آن فعالیت می‌کنند».

وی همچنین مدعی شد که دولت سوریه نمی‌تواند در قبال آزادسازی رقه چیزی ارائه دهد؛ زیرا ارتش سوریه در این شهر اقدامی علیه تروریست‌ها انجام نداده است.

این نماینده کرد درباره جزئیات طرح حمله به رقه گفت: این عملیات نظامی همزمان از 3 محور عین عیسی، تل ابیض و مقاطعه الجزیره آغاز خواهد شد.

حسو همچنین تصریح کرد، هم اکنون عملیات نظامی در ریف شمالی رقه جریان دارد و نیروهای کرد به همراه همپیمانان خود تلاش خواهند کرد که رقه را از مرزهای ترکیه جدا کنند؛ مرزهای که تروریست‌ها از رهگذر آن تجهیزات نظامی وارد می‌کنند.

وی همچنین اظهار داشت، پس از پایان این عملیات مقدماتی از همه مناطقی که ذکر شد به این شهر حمله صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر، منابع خبری چندی پیش اعلام کرده بودند که ارتش سوریه در ادامه حملات خود علیه گروه‌های تروریستی قصد دارد به رقه حمله و آن را پاکسازی کند.

به گفته این منابع، یگان‌های ارتش سوریه از چندین محور از جمله از «اثریا»‌ و «ریف شرقی حلب» آماده حمله به رقه هستند.

ارتش سوریه از دو ماه گذشته در حال آماده شدن برای مبارزه با نیروهای داعش در رقه است ولی گروه‌های «جبهة النصرة واحرار الشام» و سایر گروه‌های هم‌پیمان آنان به مواضع ارتش در ریف حلب حمله کردند تا مانع از آغاز عملیات ارتش سوریه به سوی رقه شوند.

ارتش سوریه حملات خود را همزمان با هماهنگی نیروها و جنگنده‌های روس آغاز خواهد کرد؛ جنگنده‌هایی که احتمالا روند عملیات نظامی خود را در هفته آینده افزایش خواهند داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات