تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۷۸۰
ریاست مشترک مجلس سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با «شرق»:

ژنو بدون حضور کُردها موفق نمی‌شود

اشاره: «الهام احمد»، از کُردهای کانتون عفرین در کُردستان سوریه و عضو حزب «اتحاد دموکراتیک» ترکیه (پ‌ی‌د) است. او یکی از زنان مبارزی است که علاوه بر حضور در صحنه نظامی، در صحنه سیاسی هم توانسته است توانا ظاهر شده و در ائتلاف سوریه دموکراتیک به‌عنوان رئیس مشترک مجلس سوریه دموکراتیک به فعالیت بپردازد. پس از اعلام خودگردانی مناطق کُردستان سوریه توسط کُردها، آنها با مشارکت‌دادن ملیت‌های دیگر در سیستم خودمدیریتی شمال سوریه توانستند در فاصله پنج‌سالی که از آغاز درگیری‌ها در سوریه می‌گذرد، موفقیت‌های چشمگیری به دست آورند و اکثر مناطق شمال سوریه را پاک‌سازی و به هم وصل کنند و در این میان با تشکیل ائتلاف سوریه دموکراتیک، هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ سیاسی به دستاوردهای خود سرعت ببخشند. برای انجام گفت‌وگویی با الهام احمد به دفتر کار ایشان، واقع در شهر قامشلو که مرکز رفت‌وآمدهای سیاسی کُردستان سوریه است، رفتیم و درباره آینده سوریه به گفت‌وگو نشستیم.
پایگاه بصیرت / افشین غلامی
(روزنامه شرق ـ 1395/02/27 ـ شماره 2584 ـ صفحه 12)

* چرا با وجود اینکه کُردها توانسته‌اند آرامش نسبی را به شمال سوریه برگردانند، به مذاکرات ژنو دعوت نمی‌شوند.

** مذاکرات ژنو برای ما همه‌چیز نیست و ما سیاست خود را براساس نشست‌های ژنو پیاده نمی‌کنیم. در ژنو چند گروه با رویکرد کاملا متضاد در کنار هم قرار می‌گیرند که تضارب آرای آنها درخصوص آینده سوریه چون از عقلانیت تنگ‌نظرانه‌ای می‌گذرد هیچ‌گاه به موفقیتی نخواهند رسید. کُردها خط سومی در آینده سوریه هستند و این ترسی در دل آنها به وجود آورده است. ما توانسته‌ایم در آشوب‌های سوریه سیستمی بر پایه اصول دموکراتیک پایه‌ریزی کنیم که از تندروی قومی و دینی خود را خارج کرده و بر اصول انسانی و شهروندی استوار باشد. همین مسئله برای تندروها و شوونیست‌های مذهبی و ملی،‌ گران تمام شده و هر کاری می‌کنند تا ما به مذاکرات ژنو دعوت نشویم.

* شما فکر می‌کنید موفق خواهید شد.

** شک نکنید. به صورت عملی ما آن سیستمی که مورد نظر مردممان بوده است را توانسته‌ایم به واقعیت تبدیل کنیم و دراین‌میان با اتکا به اراده نیروهایمان موفق شده‌ایم.

* باوجوداین، ترکیه به صورت علنی سیستمی که شما تحت عنوان فدرالیسم در شمال و غرب سوریه اعلام کرده‌اید را خط قرمز خود می‌داند.

** ترکیه همواره با حل موضوع کُرد مشکل داشته و این در تاریخ ترکیه نوین کاملا هویداست. برای ترکیه اعلام موضوع فدرالیسم در شمال و غرب سوریه، ترسی تاریخی است و همیشه سعی کرده تا با ابزارهای متفاوت از روی‌دادن این مسئله جلوگیری کند. اما امروز شرایط تغییر کرده و ما توانسته‌ایم در گذر از پنج‌سال پرمخاطره و نبرد با تروریست‌ها آنها را تا حدود زیادی از مرزهایمان دور کنیم و فراتر از آن در مناطق عرب‌نشین با همکاری ائتلاف سوریه دموکراتیک برخی از مناطقی که تحت تصرف داعش بود را آزاد‌سازی کنیم. پس ترکیه درخصوص موضوع کُرد دچار فوبیای شدیدی است و دائما تهدید به دخالت نظامی می‌کند و تاکنون چندین‌مرتبه به مناطق مرزی ما حمله کرده و به‌دنبال آغاز درگیری با نیروهای ماست. ترکیه در حالی مبادرت به انجام این رفتارها می‌کند که خود یکی از حامیان اصلی گروه داعش، جبهه النصره، احرارالشام، سلطان مراد، جیش‌الاسلام و... است و نقش آن در تجهیز این گروه‌ها کاملا محرز است. با این وصف ما سیستم خود را بر پایه اراده مردممان بنا نهاده‌ایم و در مقابل تهدیدها متوقف نخواهیم شد. تاکنون هیچ‌گونه تجاوزی از مرزهای ما علیه ترکیه صورت نگرفته است، به همین خاطر ما تهدیدی علیه ترکیه محسوب نمی‌شویم و ترکیه نیز باید این را درک کند.

* سیستم فدرالیسم کُردستان سوریه (شمال و غرب سوریه) از سه خودگردانی به نام کانتون تشکیل شده که دو قسمت آن به هم متصل است و برای اتصال قسمت دیگر شما باید گروه‌های تندرو را از سر راه بردارید. استراتژی شما چیست.

** آزاد‌سازی این منطقه برای نیروهای ما امکان‌پذیر است. یعنی فاصله بین کانتون کوبانی تا کانتون عفرین مسافت زیادی نیست. در این ناحیه هم شهروندان کُرد زندگی می‌کنند و هم عرب و ترکمن‌ها ساکنند. اما موضوع اصلی، ترکیه است که با ایجاد چالش و تجهیز گروه‌های تندرو به سدی در مقابل آزادسازی این مناطق تبدیل شده است. آنکارا می‌داند با کنترل این منطقه توسط نیروهای ما ارتباطش با داخل سوریه از بین رفته و دیگر نمی‌تواند بر معادلات نظامی داخل سوریه تأثیر بگذارد. بنابراین به هر عملی دست می‌زند تا این مناطق توسط نیروهای ما کنترل نشود. درحال‌حاضر ما با آمادگی در مرزهای این مناطق به‌سر می‌بریم و اگر موقع آن فرابرسد، مطمئنا این مناطق را از وجود تروریست‌ها پاک خواهیم کرد.

* ماهیت ائتلاف سوریه دموکراتیک چیست.

** سوریه دموکراتیک از ائتلاف کُردها و عرب‌ها و ملیت‌های دیگر سوریه تشکیل شده که هرکدام دارای نماینده‌های خود در مجلس سوریه دموکراتیک هستند و در اداره و مدیریت مناطق مختلفی که از وجود تروریست‌ها پاک‌سازی می‌شود، حضور خواهند یافت. به نسبت حضور آنها در این ائتلاف در سیستم سیاسی و نظامی مشارکت می‌کنند و در نقاطی که خارج از حوزه فدرالیسم شمال سوریه است با ایجاد خودگردانی به وسیله اتنیک‌های آن مناطق، سیستم خودمدیریتی دموکراتیک را به وجود می‌آورند.

* به نظر شما چه سیستمی می‌تواند جواب‌گوی اوضاع امروز سوریه باشد.

** پاسخ به این سؤال قدری سخت است. سوریه امروز چندپاره شده و نمی‌توان به صورت دقیق گفت که چه سیستمی می‌تواند در این کشور حکم‌فرما شود. شما به‌صورت کلی در غرب سوریه دولت مرکزی را می‌بینید و در مرکز و جنوب و شرق داعش را مشاهده می‌کنید و در شمال کُردها دارای قدرت هستند که هرکدام از این سه قسمت دارای عقلانیت متفاوتی‌اند. اما پیشنهاد ما سیستم فدرالیسم دموکراتیک برای همه سوریه است و معتقدیم با حفظ یکپارچگی خاک کشور، تنها با این روش است که سوریه به آرامش خواهد رسید.

* به نظر شما گروه تروریستی همچون داعش که بی‌رحمانه سر می‌بُرد، می‌تواند به دموکراسی و سیستم موردنظر شما بیندیشد.

** قطعا نه. داعش یک نسخه انحرافی و وحشتناک از بدویت مدرن است. داعش به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند مبنای دموکراسی را درک کند. اما فراموش نکنیم که در میان مردمانی که تحت تسلط داعش هستند، گروه‌های سُنی ناراضی نیز وجود دارند که مخالف سیاست‌های دمشق و مخالف برهنگی داعش هستند. بنابراین زمانی که داعش شکست بخورد، آنها هم به سیستم فدرالیسم دموکراتیک می‌اندیشند.

* آمریکا و غرب می‌گویند که «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، باید برود و روسیه مخالف این موضوع است، نظر شما چیست.

** ببینید همان‌طور که اول هم گفتم، کُردها خط سومی در معادلات سوریه هستند و نه با سیاست‌های غرب همراهند و نه با سیاست‌های روسیه حرکت می‌کنند. به همین لحاظ ما دارای خط سیاسی خود در سوریه هستیم و در عمل هم ثابت کرده‌ایم که تنها نیرویی که توانسته است تندروی و داعشیسم را در این کشور به بن‌بست کشانده و با اعتقاد به اصول دموکراسی همه ملیت‌ها و ادیان را در سیستم مدیریتی شرکت دهد، کُردها هستند. بنابراین معتقدیم سوریه در آینده باید به شیوه دموکراتیک و با حضور همه اقوام و ادیان و با سیستم خودمدیریتی و فدراتیوی اداره شود.

* حضور نیروهای آمریکایی در کُردستان سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید.

** تعدادی از نیروهای آمریکایی در منطقه «رمیلان» برای آموزش نیروهای نظامی ما وارد کُردستان سوریه شده‌اند و بیشتر در حال انتقال اطلاعات و آموزش نظامی نیروهای ما هستند.

* روسیه نگران این مسئله نیست.

** فلسفه وجودی سیستم ما اتکا به اراده مردم و باور به سیستم فدرالیسم دموکراتیک است و مشخصا نیروی خود را از اراده مردممان می‌گیریم. ما با نیروهای روسی هم ارتباط مناسبی داریم و آنها هم با ما همکاری می‌کنند. اساس ارتباط ما با روس‌ها و آمریکایی‌ها تنها درخصوص موضوع داعش است و خارج از آن بحثی در میان نیست. این دو قدرت جهانی می‌دانند تنها نیرویی که توانایی برخورد با داعش را دارد ما هستیم. آنها درک می‌کنند اگر در زمینه مبارزه با داعش با ما همکاری نداشته باشند و داعش را از بین نبرند، قضیه پاریس و امثال آن هربار روی خواهد داد. بنابراین هر دو قدرت در زمینه مبارزه با داعش با ما همکاری می‌کنند.

http://www.sharghdaily.ir/News/92917

ش.د9500298

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات