تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۲۶
نخستین نشست خبرگان پنجم برگزار شد

منتخب اول نيامد؛ منتخب آخر رئيس شد

(روزنامه آرمان – 1395/03/05 – شماره 3046 – صفحه 3)

نخستين نشست از دور پنجم مجلس خبرگان ديروز برگزار شد؛ نشستي كه در آن اعضاي هيات رئيسه مشخص شدند؛ تركيبي كه پيش بيني آن چندان دور از انتظار نبود و آيت‌ا... احمد جنتي ۸۹ ساله با ۵۱ راي به رياست مجلس خبرگان پنجم و آيات موحدي كرماني با ۶۵ راي و هاشمي شاهرودي با ۶۳ به عنوان نواب اول و دوم و در نهايت با راي به حجج الاسلام خاتمي و دري نجف آبادي به عنوان دبيران اول و دوم، تركيب كلي هيات رئيسه را تكميل كردند. آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني نيز براي حضور در هيات رئيسه كانديدا شده بود كه پس از شمارش آرا به جايگاه هيات رئيسه راه نيافت. همچنين با راي اعضاي خبرگان، آقايان سيد هاشم حسيني بوشهري به عنوان كارپرداز فرهنگي و سيد ابراهيم رئيسي به عنوان كارپردازان مالي هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري انتخاب شدند.

آيت‌ا... اميني و هاشمي شاهرودي نيز به ترتيب ۲۱ و ۱۳ راي كسب كردند و يك راي نيز ممتنع اعلام شد. آيات جنتي، هاشمي شاهرودي و اميني كانديداي رياست مجلس خبرگان در دوره پنجم بودند. ديروز بار ديگر خاطراتي در اذهان زنده شد و آن قرابت آرا بود. آيت‌ا... يزدي در راي‌گيري كه اسفندماه سال۹۳ برگزار شد با ۴۷ راي بر آيت‌ا... هاشمي كه ۲۴ راي كسب كرده بود پيروز شده و بر كسي رياست مجلس خبرگان تكيه زد. آراي ديروز آيات جنتي و اميني نيز قرابت زيادي به آن آرا دارد. چه آنكه نسبت راي امروز آيت‌ا... جنتي به آيت‌ا... اميني هم ۵۱ به ۲۱ بود. اين در حالي است كه آيت‌ا... هاشمي در سال ۸۶ توانست با كسب ۴۱ رای از مجلس چهارم در مقابل آيت‌ا... جنتي كه ۳۴ رای آورده بود، رئيس مجلس خبرگان شود. سال ۸۷ نيز هاشمي با ۵۱ راي در مقابل ۲۶‌رای آيت‌ا... يزدي در رياست مجلس خبرگان ابقا شد.

واكنش هاشمي به انتخابات هيات رئيسه خبرگان

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري ديروز پس از مشخص شدن اعضاي هيات رئيسه گفت: انتخابات هيات رئيسه خبرگان، در فضايي آرام، سريع و بدون هيچ گونه مشاجره انجام شد. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در نخستين واكنش به انتخابات هيات رئيسه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري گفت: «تركيب هيات رئيسه اين دوره خيلي خوب است.» شايد برخي گمان مي‌كردند كه روز سه شنبه آيت‌ا... هاشمي با كسب آراي بيشتر اعضاي مجلس خبرگان بر كرسي رياست اين مجلس مي‌نشيند اما او قبل‌تر اعلام كرده بود تمايلي براي رياست بر اين مجلس ندارد كه شايد دليلش پيش بيني او بود. شايد امروز بايد به آنچه حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران درباره مجلس خبرگان پنجم بيان كرد بيشتر انديشيد. او گفته بود: «انتخابات اخير خبرگان پيام‌هاي روشني داشت كه خبرگان بايد بپذيرد كه آقاي هاشمي محبوب‌ترين عضو آن است و دو ميليون و سيصد هزار راي دارد.

البته اين بدان معني نيست كه ايشان رئيس مجلس خبرگان شود اما رئيس آينده خبرگان بايد از كشمكش‌هاي سياسي فارغ باشد.» آنچه در روز گذشته همگان شاهد آن بودند اثبات‌كننده از خودگذشتگي دوباره آيت‌ا... هاشمي در مسير اعتلاي كشور بود؛ هاشمي كانديدا نشد تا بهانه‌ای به دست آنان كه درك درستي از فلسفه تشكيل اين مجلس ندارند و بارها آن را ابزاري سياسي براي نيل به اهداف سياسي خود كردند ندهد. هاشمي نيامد تا اگر برخي سعي دارند بار ديگر رنگ سياست به اين مجلس بزنند سهمي در آن نداشته باشند. پيش بيني هاشمي درست بود چون پس از اعلام نتيجه انتخاب رئيس مجلس خبرگان همانهايي كه هنوز پي به اهميت مجلس خبرگان نبرده بودند و در ذهن خود تصور انتخابات سياسي براي آن داشتند هجمه‌هاي دور از منطق خود عليه هاشمي را آغاز كرده و از عنوان بازنده استفاده كردند كه اين برداشت‌هاي كوته‌نظرانه آنها براي هاشمي و آگاهان اين عرصه ذره‌اي اهميت ندارد. هاشمي به عنوان منتخب اول مردم تهران نيامد تا منتخب آخر يعني آيت‌ا... جنتي بر كرسي رياست بنشيند.

يادگار امام نيامد

نكته ديگر اين بود كه يادگار امام هم كه جزو مدعوان جلسه ديروز بود در آن حضور پيدا نكرد و صندلي در نظر گرفته شده براي او شماره ۱۰ داشت. با توجه به شناختي كه روحيات آيت‌ا... سيد حسن خميني وجود دارد اين احتمال بيش از هر دليل ديگري به واقعيت نزديك است كه او هم براي تحت تاثير قرار نگرفتن نشست خبرگان از حضور در اين نشست خودداري كرد. همگان آگاه هستند كه يادگار امام براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام كرده بود كه از سوي شوراي نگهبان راي به عدم حضور او در جايگاه كانديداي مجلس خبرگان داده شد. پيش بيني‌ مي‌شود نيامدن او به نشست خبرگان ارتباطي با اتفاقاتي نداشته باشد كه در جريان انتخابات مجلس خبرگان براي او رخ داد چرا كه در آن برهه واكنشش به اين موضوع چنان بود: «بيت امام راحل براي هميشه خادم مردم خواهد ماند و «جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم، نه يك كلمه بيش» را وجهه همت خود قرار داده و خواهد داد و چنين اتفاقاتي نبايد در اميد مردم نسبت به آينده درخشان نظام جمهوري اسلامي خللي ايجاد كند»

احمدي‌نژاد و جليلي آمدند، آقاتهراني نيامد!

پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري ديروز با استقرار هيات رئيسه سني شامل آيت‌ا... سيدابوالفضل ميرمحمدي به عنوان رئيس، آيت‌ا... ابراهيم ‌اميني به عنوان نايب‌رئيس و حجت‌الاسلام روح‌ا... صدرالساداتي و حجت‌الاسلام احمد پروايي به عنوان منشيان جلسه برگزار شد. از مطالب جالب توجه در اين جلسه اين بود كه چهره‌هايي همچون آيت‌ا... محمد يزدي و مصباح‌يزدي بود حائز اكثريت آرا نشدند و از حضور در مجلس پنجم بازماندند كه آيت‌ا... محمد يزدي در جلسه ديروز حاضر شد. حضور غيرمنتظره احمدي‌نژاد و جليلي هم در اين جلسه سوژه مناسبي براي خبرنگاران و تصويربرداران شد، اما نتوانستند جاي خالي معلم اخلاقشان را پر كنند.

در رديف نخست از صندلي‌هاي مجلس خبرگان، آيت‌ا... محمد يزدي كه از نمايندگي در دوره پنجم مجلس خبرگان باز مانده، در كنار آيت‌ا... احمد جنتي نشسته بود و ديگر صندلي‌هاي رديف نخست را آيت‌ا... محمدي گلپايگاني، آيت‌ا... صادق لاريجاني، حجت‌الاسلام حسن‌روحاني، آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، آيت‌ا... هاشمي‌شاهرودي و در نهايت آيت‌ا... موحدي‌كرماني پركرده بودند. از ديگر مدعوان جلسه افتتاحيه مجلس خبرگان اسحاق جهانگيري و سرلشگر‌فيروزآبادي بودند كه بر صندلي‌هاي شماره ۳۱ و ۳۲ تكيه‌زده و در رديف متناظرشان هم سعيد جليلي در كنار آيت‌ا... علم‌الهدي و محمود احمدي‌نژاد نيز در كنار محسني اژه‌اي و بر صندلي‌هاي شماره ۲۲ و ۲۳ نشسته بودند. اما محمدباقر قاليباف شهردار تهران در فاصله قابل توجه از ديگر ميهمانان بر صندلي شماره ۹۶ تكيه زده بود و در سمت چپ او نيز با چند صندلي فاصله حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي و علي اكبر صالحي در كنار يكديگر نشسته بودند. كمي بعد از آغاز مراسم، سردار محمد‌علي جعفري فرمانده سپاه وارد جلسه شد و در كنار سرلشگر فيروزآبادي نشست.

در مراسم افتتاحيه چه گذشت؟

مراسم افتتاحيه خبرگان با دعوت منشي هيات رئيسه از آيت‌ا... محمدي گلپايگاني، براي حضور در جايگاه و قرائت پيام رهبري به مناسبت آغاز به كار پنجمين دوره مجلس خبرگان ادامه يافت. پس از پايان قرائت پيام رهبري، آيت‌ا... احمد جنتي براي ارائه گزارش خود از انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان در جايگاه قرار گرفت و با اشاره به اينكه انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در حالي برگزار شد كه حساسيت‌ها و شرايط خاصي آن را احاطه كرده بود، اظهار كرد: ما خدا را شاكريم كه در كمال صحت و سلامت اين انتخابات برگزار شد و رضايت مردم ور هبري را در پي داشت. دبير شوراي نگهبان گفت: مجلس خبرگان مظهر مردم سالاري ديني و حاكميت ارزش‌هاي اسلامي و ديني است. ميزان مشاركت در انتخابات ۶۲ درصد بود كه يك درصد بيشتر از دوره قبل بود. بعد از انتخابات شكايات مطرح شده بررسي شد كه در يك مورد به بازشماري و در يك مورد به بازبيني صندوق‌ها منجر شد كه البته موجب تغيير در نتيجه نهايي انتخابات نشد و صحت انتخابات در سي و يك حوزه انتخابيه تاييد شد.

به محض پايان ارائه گزارش آيت‌ا... جنتي، مراسم تحليف و قرائت سوگند نامه اعضاي مجلس خبرگان در ساعت۹:۴۰ دقيقه آغاز شد و مراسم تحليف كه به اتمام رسيد، آيت‌ا... ابوالفضل ميرمحمدي رئيس سني مجلس خبرگان از تلاش‌ها و زحمات روساي گذشته اين مجلس از جمله آيت‌ا... مشكيني، هاشمي، يزدي و مهدوي كني قدرداني كرد و پس از پايان سخنان وي و با اعلام زمان تنفس از سوي منشي، جلسه علني در ساعت۵۰: ۹ دقيقه صبح به اتمام رسيد تا اعضاي خبرگان پس از پايان زمان تنفس خود را براي نخستين انتخابشان كه برگزيدن هيات رئيسه جديد اين مجلس بود، آماده كنند. در حاشيه مراسم افتتاحيه پنجمين دوره مجلس خبرگان، محمود احمدي‌نژاد به محض اعلام زمان تنفس از مجلس خارج شد اما ساير اعضاي خبرگان و ‌ميهمانان حاضردر جلسه به احوالپرسي و گفت‌وگو با يكديگر پرداختند.

خوش و بش هاشمي و روحاني

از نكات قابل توجه جلسه ديروز گفت‌وگوي آيت‌ا... هاشمي، آيت‌ا... هاشمي شاهرودي و حسن روحاني بود كه در كنار يكديگر نشسته بودند و در طول جلسه علني مدام با يكديگر خوش و بش مي‌كردند. با اعلام تنفس اين گفت‌وگوها علني‌تر شد و براي دقايقي حلقه‌اي از نمايندگان خبرگان اطراف آيت‌ا... هاشمي و حسن روحاني تشكيل شد؛ در اين ميان بازار ديده‌بوسي‌ها و معارفه اعضاي جديد به يكديگر داغ بود. جهانگيري، واعظي و پورمحمدي كه به عنوان وزراي دولت در اين جلسه حضور داشتند براي دقايقي با روحاني گفت‌وگو كردند. آيت‌ا... هاشمي و حجت‌الاسلام حسن روحاني از چهره‌هايي بودند كه به درخواست خبرنگاران به آنها دست تكان دادند. حضور محسن اسماعيلي در جلسه ديروز نيز از نكات قابل توجه بود چراكه براي نخستين بار فردي بدون لباس روحانيت عضو اين مجلس مي‌شود.

http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/152447

ش.د9500467

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات