تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۸۱
سخنگوی جبهه پیروان در گفتگو با آفتاب‌یزد:

با جبهه پایداری ائتلاف کردیم اما ربطی به ما ندارند!

اشاره: گروه سیاسی- کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به سوالات آفتاب یزد در خصوص ائتلاف اصولگرایان پاسخ گفته است. وی در این گفتگوی چالشی مسائل جالبی را در خصوص مناسبات اصولگرایان با یاران احمدی‌نژاد و جبهه پایداری مطرح کرده است. این گفتگو بدین شرح است:

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/10/24 – شماره 4524 – صفحه 15)

* ائتلاف اصولگرایان اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

** ائتلاف اصولگرایان موضوعی است که مدت هاست میان اصولگرایان در این خصوص بحث وجود دارد. در این مباحث که میان بزرگان این جریان مثل آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله یزدی بوده تاکید ویژه‌ای روی وحدت شده است. حتما می‌دانید که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اصولگرایان 4کاندیدا داشتند که این موضوع باعث درس عبرت برای این جریان شد. به‌هر‌حال ما همیشه گفته ایم که انتخابات مجلس مهم است اما این انتخابات مجلس مهم تر است چرا که اوضاع منطقه‌ای و داخلی حساس است.

البته بنده معتقدم که مهم بودن این مجلس باعث می‌شود که دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب علیرغم مرزبندی هایی که دارند یک رقابت مطلوب سیاسی داشته باشند. خوشبختانه در این دوره از انتخابات اصلاح‌طلبان یک تحرک جالب و بیشتری را نسبت به دوره قبل آغاز کرده اند که این موضوع اتفاقا روی موضوع تعداد کاندیدا تاثیرگذاشته است. بنابراین فکر می‌کنم نرخ حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات بیشتر از دوره‌های قبل است. البته این نکته قطعی نیست بلکه یک احتمال می‌باشد. لذا با توجه به این موضوع بزرگان اصولگرا تاکید ویژه ای برای انسجام در این دوره دارند.

* حال چقدر به این انسجام رسیده اند؟

** برای رسیدن به ائتلاف با هماهنگی بزرگان از یکسری از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی دعوت شد تا در جلسات حضور یابند که اتفاقا تاکنون چندین جلسه برگزار شده است. کمیته تعیین مصادیق و ارزشیابی هم تشکیل شده است که کار آنها بررسی افراد است.این جلسات و کمیته‌ها به این خاطر است که به لیست واحد برسیم هر چند که رسیدن به این مهم دشوار و سخت است. اما همین جا هم گام‌های بزرگی برداشته شده است.

* چرا آقای لاریجانی جذب ائتلاف اصولگرایان نشد؟

** از آقای موحدی کرمانی نقل شده است که «آقای لاریجانی در تماس با بنده اعلام وفاداری خود را ابراز کرده اند ورئیس مجلس بنا ندارد در انتخابات سال جاری لیست جداگانه‌ای بدهد.»

* اما فراکسیون رهروان ولایت که فراکسیون متبوع آقای لاریجانی است اعلام نمود اند که قرار است به صورت مستقل وارد انتخابات شوند و لیست جداگانه ای منتشر نمایند. بنابراین به نظر می‌رسد اصولگرایان در تهران حداقل دو لیست جداگانه داشته باشند.

** هدف ائتلاف یک لیست واحد است و در این خصوص در تلاش هستیم. امیدواریم یک شعار و یک لیست داشته باشیم.

* در همایشی هم که اخیرا از سوی ائتلاف اصولگرایان برگزار شد بسیاری از بزرگان غیبت داشتند این موضوع به چه معناست؟

** آنطور که من شنیده ام طی دو یا سه روز تصمیم گرفته شد که این همایش برگزار شود و به همین خاطر اطلاع‌رسانی به خوبی صورت نگرفت. مثلا برخی از این غیبت‌کنندگان از قبل از اعلام برگزاری همایش قرارهایی برای حضور در شهرستان‌ها تنظیم نموده بودند و برخی از بزرگان هم بیمار بودند و نیاز به پزشک داشتند. بنابراین، این غیبت‌ها ارادی و از روی عمد نبوده است.

* آقای مصباحی مقدم اخیرا اعلام کرده اند جلسه فقیهان اصولگرا به دلیل اختلاف نظر دیگر برگزار نمی شود.

** نه برگزار می‌شود.

* اما آقای مصباحی مقدم صراحتا در این خصوص اظهارنظر کرده اند.

** ایشان اظهارات خود را بعدا تصحیح کردند.

* ما تصحیحی ندیدیم فقط گفته شد به آقای مصباحی‌مقدم تذکر داده شده است.

** تذکر را آقای موحدی کرمانی دادند و نظر آقای مصباحی‌مقدم را تصحیح کردند.

* نظرتان در خصوص حضور برخی وزرای دولت آقای احمدی‌نژاد در ائتلاف اصولگرایان چیست؟ برخی انتقاد دارند که به واسطه این موضوع جریان انحرافی در ائتلاف نفوذ دارد.

** آنهایی که ما می‌شناسیم و در ائتلاف اصولگرایان حضور دارند نسبتی با جریان انحرافی ندارند. برخی از این افراد اصلا عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری بودند. بنابراین ما جبهه یکتا را جدا از جریان آقای احمدی‌نژاد تعریف می‌کنیم.

* مگر می‌شود وزیری که در دولت احمدی‌نژاد بوده و انحراف را دیده و لمس کرده اما اعتراضی به آن نداشته را جدای از انحراف بدانیم؟

** برخی از این افراد اعتراض داشتند. ضمن آنکه ما بارها اعلام کردیم با دو قضیه مرزبندی داریم. یکی انحراف و دیگری فتنه. بنابراین ما با کسانی که منتسب به انحراف هستند هیچ نزدیکی ای نداریم.

* نگاه کنید جناب سجادی دوستان و همفکران شما در مورد فتنه 88 اگر افرادی را هم که داخل این فتنه نبودند اما در قبال آن سکوت کردند را با عنوان «ساکتین فتنه» می‌شناسند و به آنان می‌تازند. پس چرا این موضوع در قبال موضوع انحراف وجود ندارد. یعنی افرادی اکنون در ائتلاف اصولگرایان حضور دارند که ایشان در کابینه آقای احمدی‌نژاد بودند، در برابر انحراف این دولت سکوت کردند و هیچ نگفتند. به عبارت دیگر این‌ها هم همان «ساکتین انحراف» هستند.چرا شما و دوستانتان وقتی به انحراف و ساکتین انحراف می‌رسید قائل به مرزبندی هستید؟

** نگاه کنید نمی توان به کسانی که در کابینه حضور داشتند انگ انحراف زد. ما در مورد کسانی صحبت می‌کنیم که با انحراف نزدیکی داشتند. ما با این افراد مرزبندی آشکار داریم. بنابراین همه را نمی توان با یک چوب راند.

* احسنت!حرف ما هم همین است. همه را نمی‌توان با یک چوب راند. پس چرا آقایانی که در این دولت بودند حداقل نمی آیند آن را محکوم کنند؟

** ما آن زمان نامه نوشتیم و به آقای احمدی‌نژاد گفتیم انحراف وجود دارد و مسئولش هم فلان شخص است.

* پس انحراف وجود داشته است؟

** بله قطعا بوده است.

* پس چرا آقایانی که یکتا را تشکیل داده‌اند مرزبندی خود را با انحراف مشخص نکرده‌اند؟

از خودشان سوال کنید! من سخنگوی آنها نیستم فقط سخنگوی جبهه پیروان هستم.

* پس قبول دارید همانطور که می‌گویید اصلاح‌طلبان باید مرز خودشان را با فتنه مشخص کنند پس آقایان یکتا هم بایستی مرز خود را با انحراف مشخص نمایند؟

** طبیعتا بله.

* بنابراین افراد یکتا را به عنوان ساکتین انحراف قبول دارید؟

** بله آنهایی که حضور داشتند در این دولت باید مرز خود را مشخص کنند. حتی خود آقای احمدی‌نژاد هم باید مرز خود را تعیین نماید.

* آیا فکر نمی کنید راه دادن یاران احمدی‌نژاد در ائتلاف اصولگرایان به نوعی منتج به تبرئه احمدی‌نژاد می‌شود؟

** اصلا موضوع آقای احمدی‌نژاد حداقل در جبهه پیروان مطرح نیست. حتی اعضای جبهه پایداری هم که بحث‌های طولانی با ما داشتنداصول ائتلاف که همان محوریت روحانیت است را پذیرفتند. بنابراین متوجه شدیم که اعضای جبهه پایداری یک فاصله ای با قبل گرفته و آن پایداری سابق نیستند. یعنی آن چسبندگی گذشته را به احمدی‌نژاد ندارند.

* خیلی جالب است! پس باید زین پس بگوییم جبهه پایداری قدیم، جبهه پایداری جدید!

** به هر حال در دنیای سیاست این مسائل پیش می‌آید.

* یعنی مثلا فلان عضو جبهه پایداری الان خیلی با گذشته تغییر کرده است؟

** من کاری به شخص ندارم. اما به طور کل این افراد دیگر مثل قدیم از احمدی‌نژاد دفاع نمی کنند. طبق گفته آقای با هنر طرفداران احمدی‌نژاد اکنون پنج طیف هستند. یعنی برخی کاملا موافق هستند که همچنان در جلسات رئیس دولت قبل حضور دارند و یک تعداد هم هستند با انحراف فاصله گرفتند اما همچنان به احمدی‌نژاد نزدیک هستند.

* ما چند وقت پیش خدمت آقای محبیان بودیم و ایشان به ائتلاف انتقاد داشتند و می‌گفتند به جای آنکه جبهه پایداری نزدیک اصولگرایان سنتی شود این اصولگرایان سنتی هستند که در حال نزدیک شدن به جبهه پایداری هستند تابه ائتلاف برسند. این موضوع یعنی ائتلاف به هر قیمتی.

** اما نظر من این است که جبهه پایداری تغییر کرده و به سمت اصولگرایان آمده است. نگاه کنید من برای این موضوع دلیل دارم. موتلفه و ایثارگران تقریبا 500 جلسه با پایداری برگزار کردند و مواضع جبهه پایداری به اصولگرایان نزدیک شده است. بنابراین آنها به سمت ما آمدند و نه ما به سمت آنها. در واقع جبهه پایداری یک تنازلی در مواضع خود نشان داد. ولی اینکه این افراد چه نظری درباره مواضع احمدی‌نژاد دارند باید خودشان توضیح دهند.

* شما مدعی تغییر آنها هستید اما می‌گویید خودشان باید جواب دهند؟!

** نگاه کنید بهرحال توافقاتی صورت گرفته است که این توافقات به صورت مکتوب وجود دارد. ضمن آنکه این نکته را باید بگویم که هدف ائتلاف آن است که حداکثری باشد. یعنی از تمام کسانیکه اصولگرا هستند اما با انحراف و فتنه زاویه و مرزبندی دارند، دعوت شود.

* نگاه کنید اصولگرایان 8 سال از احمدی‌نژاد حمایت کردند اما در قبال عملکرد وی پاسخگو نبودند. به نظر می‌رسد اکنون در مورد جبهه پایداری هم همین داستان در حال رخ دادن است. یعنی اکنون شما در حال ائتلاف با جبهه پایداری هستید. حال اگراین ائتلاف شکل گرفت آیا اصولگرایان در مجلس بابت رفتار و عملکرد طیف جبهه پایداری پاسخگو خواهند بود یا خیر؟ یا مثل داستان احمدی‌نژاد و جبهه پایداری خواهید گفت که جبهه پایداری‌ها اصلا اصولگرا نیستند !

** پایداری، پایداری است و باید خودش در مورد عملکردش پاسخگو باشد. ما هم پاسخگوی عملکرد خودمان هستیم. البته آن چیزی که در قالب آن اصولگرایان به وحدت و ائتلاف می‌رسند را ما نسبت به آن و عملکرد جبهه پایداری پاسخگو هستیم. بنابراین ما التزامی در قبال عملکرد تک تک اعضای جبهه پایداری نداریم که پاسخگو باشیم زیرا ربطی به ما ندارد.

* آقای سجادی این موضوع مصداق تناقض است. چرا همفکران شما وقتی که یک اصلاح‌طلب در آنسوی دنیا یک اظهارنظر ناصواب می‌کند همه اصلاح‌طلبان را جمع می‌زنند و سپس نتیجه گیری می‌کنند اما وقتی به اصولگرایان می‌رسیم قائل به تفکیک می‌شوند؟

** نه، در اصلاح‌طلبان هم طیف‌های مختلفی هستند.مثلا شما تحلیل‌های آقای حجاریان را با تحلیل‌های آقای تاجیک مقایسه کنید.آیا آنها مثل همدیگر فکر می‌کنند؟ در مورد اصولگرایان هم همین موضوع مصداق دارد. ما در برخی موضوعات اختلاف نظر داریم اما در برخی موارد هم اشتراک‌نظر داریم. مثل محوریت جامعتین. ما در جلسات ائتلاف هم در مورد همین موارد بحث می‌کنیم. این نکته را باز هم تاکید می‌کنم این جبهه پایداری جبهه پایداری سابق نیست و دیگر وصل به احمدی‌نژاد نیست. اصلا در جلسات وحدت اصولگرایان نام احمدی‌نژاد مطرح نمی شود. البته ممکن است طرفداران ایشان فعالیت‌هایی را داشته باشند اما آنها ربطی به جبهه پیروان ندارند. در مورد ائتلاف هم من پاسخگو نیستم چرا که خودش سخنگو دارد. ما فقط آنجا دعوت می‌شویم.

* آقای سجادی به نظر می‌رسد اصولگرایان پس‌از درگذشت آیت الله مهدوی کنی و مرحوم عسگراولادی یک سر ندارند.

** پس از مرحوم آیت الله مهدوی کنی آقای موحدی کرمانی به عنوان دبیرکل انتخاب شدند که اتفاقا از مهره‌های با سابقه ای هم هستند و از استوانه‌های انقلاب می‌باشند. ضمن آنکه ما به فرد نظر نداریم بلکه قائل به ساختار هستیم.بر همین اساس ما جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین را به عنوان «سر» می‌شناسیم.البته ما همین ایراد را به اصلاح‌طلبان داریم که بالاخره «سر» آنها چه کسانی هستند.

* در جبهه اصلاحات«سر» جریان مشخص است اتفاقا.

** بهر حال در مجموعه‌های انسانی این اختلاف نظرها وجود دارد. اما در مجموع ما به صورت ساختاری به موضوع «سر» نگاه می‌کنیم.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=24346

ش.د9405475

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات