تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۷۶
در صحن علنی مجلس مطرح شد

آمارهای‌ تکان‌دهنده وزیر کشور

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/03/18 ـ شماره 4630 ـ صفحه 4)

عبدالرضا رحمانی فضلی ،وزیر کشور در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی‌به ارائه گزارشی از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی پرداخت. به گزارش ایرنا، وزیر کشور با یادآوری اینکه آسیب‌های اجتماعی موضوع با اهمیتی است که رهبرمعظم انقلاب نیز در 6 ماه گذشته، سه بار در این خصوص جلسه گذاشته‌اند، اظهار داشت: ایشان هر بار حدود 3 ساعت موضوع را با تمام ابعاد و جوانب آن و با حضور سران قوا و تمامی‌مسئولان حوزه اجتماعی مورد بررسی قرار دادند و نهایتا دستوراتی فرمودند که در ادامه گزارش بدان اشاره خواهم کرد. رحمانی فضلی با یادآوری اینکه مسائل اجتماعی، بازتاب و برون داد تمام رفتارهایی است که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی بروز پیدا می‌کند، ادامه داد: این مسائل نهایتا می‌تواند موجب قوام، انسجام، اعتماد، امید و رضایتمندی باشد یا برعکس می‌تواند موجب تخریب سرمایه‌های اجتماعی و نهایتا مشکلاتی شود که در بعضی از مواقع تبدیل به موضوعات امنیتی می‌شود. رحمانی فضلی در ادامه به بیان برخی معضلات و آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: ما در کشور حدود 11 میلیون نفر حاشیه نشین داریم که سه میلیون نفر در حاشیه شهرهای تهران، مشهد و اهواز هستند. در کشور حدود دو هزار و 700 محله حاشیه نشین داریم که با توجه به ویژگی‌هایی که دارند نیاز به مراقبت، کنترل و حمایت دارند که باید انجام شود.

3.5 میلیون بیکار در کشور داریم

وی با اشاره به اینکه حدود 3.5 میلیون نفر بیکار در کشور داریم، گفت: توزیع این بیکاری در سطح کشور نرمال نیست. مناطقی داریم که بیکاری در آن بالای 60 درصد است که این مناطق بسیار زیاد است. وزیر کشور یکی دیگر از مشکلات امروز جامعه را اعتیاد و استفاده از مواد مخدر دانست و گفت: طبق آمارهای رسمی‌و برآوردهای مبتنی بر شاخص‌های سازمان ملل، در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر معتاد در کشور زندگی می‌کنند که اعتیاد آنها از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی و پرخطر رفته است. رحمانی فضلی افزود: متاسفانه آثار و تبعات استفاده از اینگونه مواد در جامعه بسیار بوده و در حال حاضر 60 درصد از تعداد زندانی‌های موجود در کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم با اعتیاد و مواد مخدر در ارتباط هستند،همچنین عامل 50 درصد از طلاق‌ها اعتیاد است. وی ادامه داد: متاسفانه به رغم تلاش‌های بسیار در حوزه مواد مخدر و روند کشفیات و دو برابر شدن این موضوع اما به دلایل سودآور بودن و قدرت ریسک بالای آن، استفاده از مواد مخدر در کل دنیا در حال افزایش است، البته در سال 94، به میزان 560 تن مواد مخدر در کشور کشف شد و در حوزه پیشگیری و درمان نیز در سال 94 به میزان 10 درصد موفقیت حاصل شده است. وزیر کشور با اشاره به اینکه موضوع پراهمیت دیگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی طلاق است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 2.5 میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: در سال 93 و 94 با کاهش طلاق مواجه بودیم، اما متاسفانه 36 درصد از ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود که این تعداد در شهرهای بزرگ گاهی نیز افزایش پیدا می‌کند. وزیر کشور افزود: متاسفانه سالی 600 هزار نفر عازم زندان‌ها می‌شوند که از این تعداد 200 هزار نفر در زندان‌ها باقی می‌مانند که به طور حتم آثار اجتماعی غیرقابل قبول و مخربی در جامعه خواهد داشت، بنابراین آنچه مهم است، رسیدگی به این معضلات از دو بعد انسانی و الهی، همچنین امنیتی و سیاسی است. وی در بخشی از سخنانش گفت: آنچه امروزه در حوزه مسائل اجتماعی حائز اهمیت است، عناوینی مانند اعتماد اجتماعی و اعتماد عمومی، همچنین سرمایه اجتماعی و رضایتمندی و امید به آینده و انسجام اجتماعی است که این موارد می‌تواند در قوام و استمرار حرکت سالم اجتماعی موثر باشد و ما را در ساماندهی اهدافمان در هر یک از حوزه‌ها کمک کند.وی افزود: در غیر این صورت با عدم اعتماد عمومی‌و انسجام اجتماعی در امور خود مواجه می‌شویم که می‌تواند سطح اثرگذاری گسترده‌ای برای برنامه‌هایمان داشته باشد.

توضیحات وزیر کشور در مورد گشت ارشاد

عبدالرضا رحمانی فضلی درباره‌ گشت ارشاد نیز گفت:‌ گشت ارشاد را به موضوع مورد بحث مرتبط نمی‌دانم، اما وزارت کشور قوانینی را که مجلس یا شورای عالی انقلاب تصویب کرده‌اند اجرا می‌کند. ما باید هزینه‌های اجتماعی را کاهش بدهیم. در مجلس قبل نیز سوال شد و من توضیح دادم که یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند وظایف همه دستگاه‌ها را اجرایی کند. در سال 93 بیش از 230 هزار نفر فقط در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی مورد تذکر قرار گرفتند و حتی به کلانتری هدایت شدند. رحمانی فضلی در ادامه تاکید کرد:‌ این مسائل پارادوکسیکال است و در برخی موارد ما را دچار اشکال می‌کند. بعضی با اشد برخورد موافق‌اند و بعضی اصلا با برخورد موافق نیستند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=38993

ش.د9500584

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات