تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۰۲

شکست توطئه تبلیغاتی انگلیس علیه امام خمینی(ره)

اشاره: "بی بی‌سی" رسانه دولتی انگلستان که سابقشه طولانی و تاریکی در دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران دارد در توطئه‌ای تازه ادعا کرده که امام خمینی(ره) مذاکرات غیرمستقیمی با دولت آمریکا در جریان مبارزات مردم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است؛ ادعایی واهی که تقریبا تمام افراد مسئول و مطلع از جریان مبارزات و تماس‌های امام آن را کذب، جعلی و در مسیر توطئه‌های پیشین بوق رسانه‌ای دولت انگستان دانسته‌اند. در پی طرح ادعای واهی پیام محرمانه حضرت امام(س) به کارتر، سایت جماران صحت و سقم این ادعا را از قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) جویا شد که حمید انصاری با اشاره به روش روشن رهبر کبیر انقلاب اسلامی در مبارزه با استکبار جهانی در دو بخش به این ادعا‌ها پاسخ داد.قسمت اول پاسخ قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) به شرح ذیل است:

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/03/16 – شماره 10607 – صفحه 12)

پاسخ زیر دردو قسمت مجزا تنظیم شده است. بخش اول بیان موضع رسمی موسسه است و بخش دوم: توضیحات بنده شامل تحلیل محتوای این گزارش و انگیزه‌های انتشار آن در شرایط کنونی کشور، توضیح موارد تحریف و موارد کذب آن، و پاسخ به هریک از این موارد.

قسمت اول؛

نوشته گزارش گونه‌ای که در تارنمای غیر قابل اعتماد بى بى سى با عنوان «پیام محرمانه آیت‌الله خمینی به کارتر» به بهانه انتشار سندی از وزارت خارجه امریکا منتشر شده است، در بردارنده توهین به امام خمینی، تحریف آشکار سخنی بسیار مهم از امام (که بیانگر روش همیشه ثابت حضرت امام در طول دوران مبارزه و انقلاب اسلامى در برابر آمریکا است) و هم چنین حاوى چندین ادعای خلاف واقع و کذب پیرامون پیام حضرت امام به دولتمردان آمریکا، و خلاف گویی در رابطه با برخی وقایع روزهای نخست پیروزی انقلاب و نسبت دروغ به شهید آیت‌الله دکتر بهشتی می‌باشد. (توضیح این موارد و مستندات آن، و بیان واقعیت امر در مقابل ادعاهای کذب این نوشته را در بخش دوم بخوانید).

در این نوشته برای جذب مخاطب، انتشار مطالب امام را «جدید و کامل که پس از سی و چند سال منتشر می‌شود» معرفی کرده است. این سخن نیزخلاف واقع است. سخنان امام که موضوع گزارش بی‌بی سی است، حد اقل از دو دهه قبل بصورت کامل منتشر شده و در صحیفه امام هم سالها قبل آمده است.(صحیفه امام جلد 5 ص 537).

درادعای بی‌بی سی، سخنان امام «پیام امام به کارتر» معرفی شده؛ که اصلا واقعیت ندارد. امام هیچگاه به کارتر پیام نفرستاده است. بلکه سخنان قاطع و متین همراه با هشدارهای جدی امام، پاسخ به درخواست‌های دولت کارتر بوده است. ضمن اینکه مطالبی که امام خمینی در این گفتار فرموده است، برخلاف ادعا و القایی که در گزارش بی‌بی سی شده، جنبه محرمانه ندارد. عین و یا مضمون مطالب امام در این گفتار در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های همان روز و روزهای قبل و بعد از تاریخ این سخنان، بیان شده است.

در گزارش این شبکه انگلیسی وانمود شده است که سخنان تند امام خمینی برعلیه آمریکا مربوط به سال 58 و بعد از تسخیر لانه جاسوسی بوده ولی قبل از آن - در آستانه پیروزی انقلاب - وی در پی تماس با آمریکا بوده و سیاستی دیگر و دوگانه داشته است. این دروغی آشکار است که خاطرات خود مقامات آمریکایی در ده‌ها کتاب خلاف بودن آنرا بوضوح اثبات می‌کند. همین منابع توضیح می‌دهند که چگونه دولت آمریکا در برقراری دیدار و گفت‌وگوی مقامات رسمی و دولتی این کشور با امام برای همیشه ناکام مانده است. هیچ یک از اهداف آمریکا از پیگیری تماس و انتقال درخواستهایش عملی نشد؛ که مهمترینش تاخیر انداختن در بازگشت امام بود تا آمریکا بتواند زمینه و تدارکات کافی برای انجام کودتای سرکوب انقلاب با هدایت ژنرال هایزر در تهران را فراهم سازد. سخنان امام ناظر بر افشای اهداف آمریکا و رد درخواستهای دولت آمریکا و تاکید بر تداوم انقلاب تا سرنگونی سلطنت و همچنین هشدار جدی به دولت آمریکا در مورد کودتا می‌باشد.

بی بی‌سی در نوشته خویش این بخش مهم از سخنان امام را بطور کامل حذف کرده است. چنانکه هیچ اشاره‌ای به سخنان هشدار دهنده امام در دیدار با فرستادگان رئیس‌جمهور فرانسه نکرده است. سخنان امام در این دیدار پاسخی بود قاطع و مستدل به تقاضاهای دولت آمریکا که رسما از سوی نماینده رئیس‌جمهور فرانسه نزد امام بازگو شده بود (صحیفه امام جلد 5 ص 375).

نسبت دادن مواضع دوگانه و اتخاذ سیاست سازش با آمریکا در سال 57 مضحکتر از دیگر ادعاهای خلاف واقع در این نوشته بی‌بی سی است. در حالیکه طنین کلام امام برعلیه دخالتهای دولت آمریکا در سخنرانی 4 آبان 42 و یکایک سخنان امام در تمام دوران مبارزه و بخصوص در نوفل لوشاتو هنوز در گوش مردم ایران باقی است.

نوشته‌ای با این اوصاف از سوی یک شبکه بیگانه، با استناد به وزارت خارجه آمریکا که سابقه‌ای طولانی و سرشار از خصومت با امام، ایران و انقلاب اسلامی دارد، فاقد کمترین اعتبار است. سیاست موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، پاسخ دادن موردی در برابر اینگونه مطالب فاقد ارزش علمی و تهیه شده بوسیله دشمنان ایران و انقلاب که در فضایی خصمانه از سوی دهها رسانه بیگانه بصورت شبانه روزی برعلیه گذشته پر افتخار انقلاب اسلامی و کار بزرگ ملت ایران در بیرون راندن بیگانگان و عوامل وابسته به آنان از ایران، پخش می‌شود، نیست. اکنون نیز اگر به این موضوع می‌پردازیم به علت بازنشر – بسیار محدود – این نوشته در چند روزنامه و رسانه‌های مجازی داخلی می‌باشد. در نتیجه، چون ممکن است از سکوت موسسه، تلقی تایید ادعاهای کذب مندرج در این نوشته شود، پاسخ به آن را لازم دیدم. همچنین لازم است از احساس مسئولیت رسانه‌هایی که نسبت به مطالب خلاف واقع این نوشته روشنگری کرده اند، تقدیر نمایم.

توجه علاقمندان به دریافت اطلاعات تفصیلی در اره مطالب این نوشته و پاسخ‌های مستند به یکایک ادعاهای خلاف واقع آن را به بخش دوم جلب می‌کنم که تحلیل شخص اینجانب است.گفتنی است بخش دوم این پاسخ در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

سپاه: جعل سند از سوی بی‌بی‌سی، نشانه‌ دشمنی عمیق با امام و انقلاب است

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این رابطه گفت: اینکه 27 سال بعد از ارتحال امام رسانه‌ای مانند بی.بی.سی. علیه امام سند جعل می‌کند نشانه دشمنی عمیق آنان با امام و انقلاب امام است تا جوانانی که ایام حیات امام را ندیده‌اند تحت تاثیر این القائات قرار گیرند و پرونده انقلاب خدشه‌دار شود.

سردار «رمضان شریف» اظهار کرد: چنین مناسبت‌هایی بهترین فرصت برای بررسی دلایل وقوع انقلاب اسلامی، دستاوردها و آرمان‌ها و پرداختن به نقشه راه آن است. منش و رفتار امام راحل و روح معنوی و استکبارستیزی آن حضرت الهام‌بخش شد و مسیر تاریخ را تغییر داد. امروز بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و 27 سال از رحلت جان‌گداز امام راحل و رهبری مقام معظم رهبری، آثار این انقلاب بزرگ در بیداری جهان اسلامی و گسترش انقلاب اسلامی در سطح جهان می‌بینیم.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه شخصیت امام راحل یک خورشید تابناک برای مستضعفان جهان است، تصریح کرد: دشمنان انقلاب اسلامی تلاش ویژه‌ای دارند که به ایران اسلامی ضربه بزنند ولی تا زمانی که این ملت هوشیار و بیدار باشند این انقلاب همچنان به راه خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: در واقع تمام اقشار محروم جامعه و مستضعفان عالم دل‌بستگی خاصی به امام راحل داشتند و نوع رهبری ایشان به‌گونه‌ای بوده که پیشرفت و ترقی امت اسلام را به دنبال داشته و دشمنان انقلاب اسلامی، در این 27 سال از ارتحال امام (ره) با هجمه‌های خود درصدد براندازی نظام آمدند و برای این کار، از هیچ شیطنتی دریغ نکردند.

شریف گفت: اینکه 27 سال بعد از ارتحال امام رسانه‌ای مانند بی.بی.سی. علیه امام سند جعل می‌کند نشانه دشمنی عمیق آنان با امام و انقلاب امام است تا جوانانی که ایام حیات امام را ندیده‌اند تحت تاثیر این القائات قرار گیرند و پرونده انقلاب خدشه‌دار شود.

مسئول روابط عمومی کل سپاه با بیان اینکه یکی از اهداف دشمن در این مسیر جدایی مردم و رهبری است، تصریح کرد: امروز هر چه از پیشرفت و توسعه داریم به برکت هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است که با روحیه انقلابی، صلابت تمام و اقتدار کامل و تدابیر حکیمانه در مقابل دنیای استکبار ایستاده‌اند و مردم و ملت نیز در این مسیر همراه و همگام بوده‌اند.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز دشمنان از هر چه در توان دارند و ابزارهای مختلف از جمله فضای مجازی استفاده می‌کنند و به دنبال تولید سوژه برای مقابله با انقلاب اسلامی هستند. یکی دیگر از تلاش‌های دشمنان این است چهره خود را خیرخواه و نیک‌اندیش برای ملت جلوه دهند و تلاش‌های مذبوحانه‌ای در این زمینه کرده‌اند، اما باید دانست که آن کینه و دشمنی که به انقلاب و مردم‌دارند فراموش نخواهند کرد و درصدد ضربه زدن به انقلاب اسلامی و مردم هستند اما با آگاهی مردم، ایران اسلامی در جغرافیای ناامن منطقه در امنیت کامل به سر می‌برد که ناشی از روح حاکم بر انقلاب و صلابت آن است.

وی با بیان اینکه در موضوع برجام هم حیله‌گری آمریکا روشن شد، تاکید کرد: به برکت رهبری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیوند مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی همه آرمان‌های انقلاب اسلامی محقق خواهد شد و دشمن به خواسته‌های خود دست پیدا نخواهد کرد.

پاسخ ابراهیم یزدی در خصوص نامه امام خمینی به کارتر

ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت هم در گفت‌وگویی به ادعای شبکه تلویزیون بی.بی.سی فارسی در مورد ارسال پیام امام خمینی به دو رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داده است.

به گزارش ایلنا، متن جوابیه ابراهیم یزدی به شرح ذیل است:

‏1- «بنا بر اسنادی که به تازگی در آمریکا از حالت طبقه‌بندی خارج شده است، رهبر انقلاب چند روز پیش از آنکه از نوفل لوشاتو به تهران برگردد – در روز 27 ژانویه 1979 (هفتم بهمن1357) – به دولت کار‌تر پیام شخصی محرمانه‌ای می‌فرستد که در آن از یک طرف به طور تلویحی تهدید به اعلان جهاد می‌کند و از طرف دیگر دست دوستی و همکاری به سوی کار‌تر دراز می‌کند.»

این سخن نادرستی است. اولاً آقای [امام] خمینی پیام شخصی برای کارتر نفرستاد بلکه این کارتر بود که پیام فرستاد و آقای خمینی به پیام او جواب داد. ثانیاً مبادله این پیام‌ها برای اولین بار توسط گاری سیک، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر، در کتابش ‏Sick, Gary ; All Fall Down. American’s Tragic Encounter With Iran. New York; Random House,1985 ‏ منتشرشد. ترجمه مطلب گاری سیک در باره مبادله پیام‌ها توسط مرحوم سرهنگ نجاتی در کتابش: تاریخ بیست و پنجساله ایران – ازکودتا تا انقلاب، جلد دوم انتشارات رسا 1371، ص 278 بطور کامل آمده است. گزارش گاری سیک از تماس‌های دیپلماتیک در پاریس و مبادله پیام‌ها ناقص و بعضاً یکجانبه با مقاصد خاص بود.

بنابراین با درخواست شادروان سرهنگ نجاتی،متن کامل پیام‌های کارتر و دولت آمریکا به آقای [امام] خمینی و پاسخ‌های ایشان را که بطور کامل در دفتر روزانه‌ام در دوران فعالیت در نوفل‌لوشاتو و همزمان با دیدار‌ها و مبادله پیام‌ها، نوشته بودم، در اختیار آقای نجاتی گذاشتم که در همین جلد از کتاب ایشان(ص288) آمده است. متن کامل تماس‌های دیپلماتیک در نوفل لو شاتو در جلد سوم خاطراتم:«شصت سال صبوری و شکوری- 118 روز در نوفل لوشاتو» آمده است.

2- آنچه‏ در گزارش خبری بی‌بی‌سی آمده است خلاصه ناقصی از پنجمین و آخرین پیام مبادله شده است. در این خبر به نقل از آقای [امام] خمینی آمده است که: «… ما با آمریکایی‌ها هیچ دشمنی خاصی نداریم….». در حالی که درمتن اصلی پیام آمده است: «ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم….» ‏

3- در‏ آخرین هفته‌های قبل از پیروزی انقلاب،رهبران انقلاب، نه از دو کانال، که در گزارش خبری آمده است، بلکه از سه طریق با مقامات آمریکا مذاکره می‌کرده اند، در ایران از جانب شورای انقلاب آقایان مهندس بازرگان، دکتر سحابی و آیت‌الله موسوی اردبیلی با سولیوان و استمپل، کارمند سفارت؛ آقای دکتر بهشتی مستقیماً با سولیوان در تهران و سوم از طریق زیمرمن در پاریس با آقای {امام}خمینی.

‏4- برخلاف‏ آنچه در این گزارش خبری آمده است من هیچگونه تماسی با وزارت امورخارجه آمریکا در دوران قبل از انقلاب نداشته‌ام. تنها پس از انقلاب بنا بر وظیفه‌ام به عنوان وزیر امور خارجه با مسئولان سفارت آمریکا در تماس بوده‌ایم. ‏

5- بر‏ خلاف این گزارش خبری در جریان اشغال ستاد مشترک ارتش ایران در غروب روز 22 بهمن و پیروزی انقلاب، مرحوم دکتر بهشتی همراه تیمی که ازجانب امام برای نجات امیران ارشد ارتش و مستشاران نظامی آمریکا (از جمله ژنرال فیلیپ گست) رفته بودم، حضور نداشت. آیت‌الله مهدوی کرمانی همراه ما بودند و مقامات آمریکا اشتباهاً ایشان را دکتر بهشتی تصور کرده‌اند. ‏

6- آقای شهریار روحانی نماینده و سخنگوی آقای [امام] خمینی نبود. کارمندان سفارت ایران در واشنگتن پس از اخراج اردشیر زاهدی، سفیر شاه، با ما در پاریس تماس گرفتند و ضمن گزارش کارشان در خواست رهنمود کردند.

آقای [امام] خمینی طی حکمی به آقای دکتر جلیل ضرابی، از پزشکان برجسته ایرانی در آمریکا، ماموریت دادند تا با کمک هیاتی سفارت را اداره کنند. این هیات پس از انتصاب دکتر سنجابی به سمت وزیر امور خارجه اداره سفارت را به کاردار جدید تحویل و استعفا داد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=93332

ش.د9500685

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات