تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۹۰
بانک مرکزی آب پاکی را روی دست مخالفان برجام ریخت

جنجال بر سر «هیچ»

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1395/02/01 ـ شماره 108 ـ صفحه 1)

چندی پیش، انتشار اظهارات ولی‌الله سیف (رئیس کل بانک مرکزی) در آمریکا درباره همکاری‌نکردن این کشور در اجرای برخی مفاد برجام، موجب بروز واکنش‌های گسترده‌ای در میان برخی رسانه‌های مخالف برجام و شخصیت‌های منتقد دولت شد اما دیروز رئیس کل بانک مرکزی در سخنانی ضمن تشریح دستاوردهای سفر به آمریکا گفت: واشنگتن برای رفع ابهامات بانک‌های اروپایی به منظور همکاری با ایران، باید احساس مسئولیت بیشتری کند. وی در ادامه با اشاره به میزان همکاری آمریکا درزمینه اجرای برجام گفت: «در ارتباط با تسریع بازگشت کامل ایران به بازار مالی دنیا، آنچنان که در برجام تعهد شده است، طرف آمریکایی می‌تواند نقش جدی‌تر و ملموس‌تری را ایفا کند. البته اقداماتی را شروع کرده‌اند اما به نظر ما کافی نیست.» وی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش آمریکا درباره اعتمادسازی پولی و بانکی برای پیش‌برد اجرای برجام تأکید کرده است: «آمریکایی‌ها باید با سرعت و حساسیت بیشتر و با روش‌های اعتمادساز به رفع نگرانی بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی به منظور شروع همکاری با بانک‌های ایرانی در سطح بین‌المللی اقدام کنند. بدیهی است ما از همه فرصت‌ها استفاده می‌کنیم که حداکثر منافع را از ظرفیت برجام به نفع کشور و مردم به دست آوریم.»

بااین‌وجود، اظهارات سیف دراین‌زمینه فضایی ایجاد کرده بود که برخی مدعی شوند طرف غربی و کشورهای 1+5 هیچ قدمی در عمل به تعهدات خود برنداشته‌اند. دراین‌‌باره محمدعلی کریمی (مدیر روابط عمومی بانک مرکزی) در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» توضیح داد: تحریم‌های دلاری برای ایران همچنان وجود دارد و آمریکایی‌ها معتقدند چون این تحریم مربوط به ابتدای انقلاب است، ربطی به برجام ندارد. ما در مقابل معتقدیم چون بدون برداشتن این تحریم، امکان تبدیل و انتقال پول‌های بلوکه‌شده و سایر ارتباطات بانکی ایران با اروپا با مشکل مواجه خواهد شد، بنابراین این تحریم‌ها نیز برای اجرای برجام (و بنابر برجام) باید برداشته شود چراکه در برجام، صریحا تأکید شده حق ایران برای ورود به معاملات پولی و بانکی و بازارهای بین‌المللی تضمین شده است.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در تشریح سخنان رئیس کل این بانک تصریح کرد: «آقای سیف در مصاحبه اخیر خود تأکید کردند که چون در زمان تحریم‌ها آمریکا تمام بانک‌هایی که با ایران کار می‌کردند را تهدید کرده است، اکنون خودش وظیفه دارد که خیال این بانک‌ها را از بابت کار با ایران راحت کرده و به آنها تضمین دهد تا ترس این بانک‌ها از کار با ایران بریزد». وی افزود: در نتیجه برخلاف برخی جنجال‌ها، اینکه آقای سیف در شورای روابط خارجی آمریکا با صدای بلند خواستند تا این مشکل حل شود، ناشی از ضعف برجام نیست. وقتی یک مقام از ایران در مقابل تحریم‌کنندگان و رسانه‌های این کشورها قرار می‌گیرد، قاعدتا باید دست روی نواقص و کاستی‌های اجرائی باقی‌مانده بگذارد و نیمه خالی لیوان را برجسته کند. کریمی در توضیح دوباره اظهارنظر سیف مبنی‌براینکه چرا وی گفته «آمریکا هیچ کاری درزمینه برجام نکرده است.» گفت: ایشان صرفا تأکید کردند که (دراین‌زمینه) آمریکا هیچ کاری نکرده و برخلاف برخی برداشت‌ها، منظور ایشان اجرا‌نشدن کل برجام نبوده است.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/3636

ش.د9500780

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات