تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۶۲

معضل بدعهدي آمريکا

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي / anbarloee.ir
(روزنامه رسالت - 1395/03/27 - شماره 8686 - صفحه 1)

ديپلماسي خارجي کشور در چه حال و هوايي است؟ در وزارت خارجه چه مي‌ گذرد؟ تئوري وزير خارجه براي برون رفت از بدعهدي ‌هاي آمريکا چيست؟ اينها سؤالاتي است که بايد رئيس ديپلماسي خارجي کشور هر روز مرور کند و براي آن پاسخي شايسته داشته باشد. لحن و ادبيات وزير خارجه در مواجهه با دشمن به ويژه آمريکا بايد تغيير کند. اگر روزي قرار باشد برجام را آتش بزنيم، بايد اين استعداد از هم اکنون در لحن گفتگوها و اقدامات دولت و دستگاه ديپلماسي کشور ديده شود. سه‌ شنبه گذشته ظريف در ديدار با موگريني گفته است: «آمريکا تحريم ‌ها را فقط روي کاغذ برداشته است.» اين اعتراف ديرهنگام و بدي است. بايد از هم اکنون چاره کار را دنبال کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با مسئولين نظام فرمودند: «ما برجام را نقض نمي‌کنيم ولي اگر همان طور که نامزدهاي جمهوريخواهان آمريکا مي ‌گويند آن را پاره کنند، ما آن را آتش مي ‌زنيم.»

اين موضع صريح و انقلابي که ما برجام را آتش مي ‌زنيم، زينت بخش رسانه‌ هاي داخل با مواضع جناحي متفاوت بود. معلوم مي ‌شود اين موضع مورد تأييد همه با هر گرايش سياسي است. خدا نکند روزي برسد که ما برجام را آتش بزنيم. اگر علي ‌رغم ميل مسئولين مجبور شديم آن را آتش بزنيم، آثار عملي اين موضع بايد هم در رفتار ديپلماسي خارجي ما ظاهر شود و هم در عزم ما، در نگاه به سياست داخلي و سياست اقتصادي به ويژه سرعت اجراي اقتصاد مقاومتي از هم اکنون خود را نشان دهد.

رهبر انقلاب فرمودند: «برجام يک خُلل و فُُرجي دارد که موجب سوء استفاده دشمن شده است.» سوال اين است که خُلل موجود در برجام چيست که دشمن با سوء استفاده از آن موفق به تداوم خصومت ورزي خود شده است؟ چرا اين خُلل در طراحي گفتگوها ديده نشد؟!

وزارت خارجه بايد بداند اکنون در چه مقطعي از اجراي برجام قرار دارد و به لحاظ آينده‌ نگري و آينده پژوهي، ما وارد چه وادي اي از اجراي برجام خواهيم شد؟ در وادي پاره کردن برجام توسط رئيس جمهور

بي‌ عقل آتي آمريکا چه بايد کرد؟

وزير خارجه بايد بپذيرد با ديپلماسي لبخند نمي ‌توان به جنگ ديپلماسي اخم و تَخم آمريکا رفت. مديران صنعت هسته‌ اي کشور بايد آماده باشند در صورت تداوم بدعهدي آمريکا، اوضاع را سريعاً به وضع قبل از برجام برگردانند. با سانتريفيوژهاي نسل جديد، عقب ماندگي‌ هاي ناشي از اجراي برجام را سريعاً جبران کنيم.

آمريکايي‌ ها تا اقتدار نبينند، سرعقل نمي‌ آيند. هيئت نظارت بر برجام بايد مرتب بدعهدي ‌ها و نقض پيمان آمريکايي‌ ها را اطلاع ‌رساني کند تا مردم در جريان واقعيت ‌هاي برجام قرار گيرند. اين نوع اطلاع رساني بايد مردم را مهياي يک موضع‌ گيري قاطع انقلابي در برابر زورگويي ‌ها و زياده ‌خواهي‌هاي آمريکا کند.

يک توصيه مشفقانه هم مقام معظم رهبري به برخي دست اندرکاران مملکت داشتند که؛ «اين حرف را تکرار نکنند که تحريم ‌ها برداشته شده است.» اينکه بگوييم تحريم ها برداشته شده، اين نوعي آدرس غلط دادن به مردم است. مردم بايد در جريان امور قرار گيرند. مردم بايد بدانند؛ «آمريکايي ‌ها به بخش مهمي از تعهدات خود در برجام، عمل نکردند.» اين جلوي بزک کردن آمريکا را مي ‌گيرد.

آنها که دچار اين توهم هستند که اگر با آمريکايي ‌ها کنار بياييم مشکلات حل مي‌ شود، واقعاً دچار توهم هستند. بايد از طريق اطلاع ‌رساني درست مقامات دولتي در موضوع برجام، از اين توهم بيرون بيايند.

فقط يک راه باقي مي ‌ماند و آن؛ «افزايش توانمندي ‌هاي کشور» است. با آمريکا فقط با زبان «قدرت» مي‌ شود حرف زد.

سخنان مقام معظم رهبري موجي از اميدواري در داخل براي رويکردهاي انقلابي جهت حل مشکلات کشور پديد آورد. اين سخن که ما برجام را به آتش مي ‌کشيم بازتاب عظيمي در رسانه ‌هاي جهان داشت و يک هشدار جدي تلقي شد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=231991

ش.د9500832

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات