فرهنگی >>  دین >> یادداشت فرهنگی
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۶۴

مراسم احیاء در حرم امام(ره) و چند نکته

آیا برگزار کننده گان مراسمات و شخص تولیت محترم حرم مطهر می‌تواند با خانواده خود در چنین فضایی قرار بگیرد و مردان نامحرم در جابجایی‌ها با ناموس ایشان برخورد داشته باشند و خود ایشان به فکر دعا و مناجات باشد؟
پایگاه بصیرت / رسول رضاپور
حرم امام خمینی(ره) یکی از مکان‌هایی است که مراسمات مذهبی در آن برگزار می‌شود مراسم احیا نیز جزء این مراسمات می‌باشد. 
شب 19 ماه مبارک به همراه خانواده به حرم حضرت امام رفتیم  خانواده‌ها با حال و هوایی شبیه تفریح و نه شب احیاء در فضای بیرونی حرم نشسته بودند و اندک تفاوت موجود دعا به دست بودن برخی از افراد بودند.
این مکان با هیچ یک از مراسماتی که در شهرهای مختلف در امکان مذهبی برگزار می شود یکی نبود و تفاوت فاحش  آن اختلاط بین زن و مرد در حرم و صحن های بیرون بود
وارد حرم که می شدی محل ورود برادران و خواهران برای بازرسی جدا بود ولی داخل حرم مطهر زن و مرد یکی می شدند و همچون صحن حرم برای مراسم احیا هم زن و مرد باهم نشسته بودند و البته این بار در صفوف منظم تری که به همت خادمین برپاشده بود.
به سختی می شد از میان مرد و زن ها عبور کنی و به نامحرمی برخود نکنی زنان و دختران به همراه پسران و پدرانی بودند که در صفوفی مثل صف های نماز جماعت نشسته بودند.
ابتدا و انتهای هر خانواده در صفوف، مردان و زنان نامحرم نشسته بودند به طوری که زن و دختری از یک خانواده بالاجبار باید همنشین مرد و جوانی از خانواده دیگری می شد و در صف مقابل هر خانواده نیز بدین ترتیب بود.

صحن‌ها را گرچه با اغماض چنین توجیه کرد که مردم با خانواده آمده‌اند و شاید هم نشود کاری کرد برای جدا بودنشان و شاید صلاح هم نیست همین که خانواده‌ای شب قدری را در کنار حرمی به دعا و نیایش می‌پردازد؛ خوب هم هست ولی داخل حرم چه توجیهی می‌تواند داشته باشد که زن و مرد با هم در صفوفی یک‌دست نشسته باشند و مراسم معنوی برپا نمایند.
جوانان مجرد که به هوای شب‌های احیا و خلوتی با معبود خویش دل از خوشی‌ها و هوس‌های دنیوی می‌رهانند و به دنبال مکانی معنوی‌اند تا قلبی جلا دهند و معنویتی ذخیره کنند آیا سزاوار است که در حرم مطهر خمینی روح خدا چنین فضایی را برای جوانان فراهم کنیم.
آنچه از شب‌های قدر در ذائقه مردم می‌ماند؛ فضای معنویتی است که مردم از با هم بودند احساس می‌کنند و هر کسی گناه خود به ثواب بغل دستی خود گره می‌زند تا امید بخششی فراهم نماید و در راز و نیازی عطرآگین به معنویت از همدیگر بهره برند.

آیا درست است که به جای فراهم کردن محیط معنوی با اختلاط زن و مرد زمان‌های طلایی با خدا بودن را به محرک‌های بصری آلوده نماییم و این دم غنیمت را نیز از مردم برباییم؟
خانواده‌های متدین شهر تهران نیز نیازمند فضای با طراوت معنویت‌اند چرا با اختلاط زن و مرد و دختر و پسر این فرصت را از ایشان می‌گیریم.
با این اوصاف چند سوال اساسی ذهن حقیر را مشغول کرده است. امید است مسئولین حرم مطهر و شخص تولیت محترم پاسخگوی این چند سوال باشند و یا شاید اندکی در این سوالات تامل نمایند.
اختلاط زن و مرد در شب‌های عزیز قدر و در مراسمات مذهبی چه فایده‌ای دارد؟

چه سودی عاید مردم از این اختلاط می‌شود؟ و البته نیک می‌دانیم و می‌دانید که جدا بودن زن و مرد در این مراسمات بار معنویت مجالس را زیاد کرده و زنان و مردان و دختران و پسران فارغ از مزاحمت‌های بصری آسوده به راز و نیاز با معبود خویش می‌پردازند.
چرا مراسمات شب‌های احیاء حرم مطهرهمچون دیگر مکان‌های به صورت مجزا برگزار نمی‌شود؟ آیا با اختلاط زن و مرد در مراسمات شب‌های احیا حال و هوای معنوی بر این فضا حاکم خواهند شد؟

آیا نشست و برخواست زن ومرد نامحرم با لباس‌های تنگ برخی زنان و شلوارهای مردانه که هنگام نشستنپایین تنه بیرون است اجازه خواندن دعا و راز و نیاز برای حاضرین می‌دهد؟
آیا برگزار کننده گان مراسمات و شخص تولیت محترم حرم مطهر می‌تواند با خانواده خود در چنین فضایی قرار بگیرد و مردان نامحرم در جابجایی‌ها با ناموس ایشان برخورد داشته باشند و خود ایشان به فکر دعا و مناجات باشد؟
چه اصراری بر برگزاری مراسم احیا به صورت مختلط دراین مکان شریف است و چرا نباید مسئول و تولیت محترم حرم مطهر که ملبس به لباس مقدس روحانیت نیز می باشند و از خاندان خمینی کبیر است نسبت به چنین مساله ای حساس نباشد؟
در هر حال امید است مسئولین حرم مطهر و تولیت محترم به این امر توجه نمایند و با حساسیت ویژه این مساله ای را دنبال نمایند تا حرم روح خدایی که مردم به خاطر ارادت به محضر امام خویش حرم شریف را برای زارو نیازبا خدای خود انتخاب می کنند از فضای معنویت برخورد باشد و مردم پیشمان از حضور خود دراین مکان شریف و در این شب های عزیز نباشند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات