سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۱۸۸
بيانات امام خامنه‌اي در نماز عيد فطر:

دريافت‌هاي نامشروع بايد برگردانده بشود!

ما آسيب‌هاي ناشي از فقر را شناخته‌ايم، روي آنها برنامه‌ريزي ميکنيم، درباره‌ي آنها جلسه ميگذاريم، امّا آسيب‌هاي ناشي از مستي اشرافي‌گري را کأنّه درست نمي‌شناسيم؛ وقتي اشرافي‌گري، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترويج بشود، اين قضايا به دنبالش پيش مي‌آيد و به وجود مي‌آيد و همه دنبال اين هستند که يک طعمه‌اي به دست بياورند و خودشان را از آن سير کنند، شکمها را از اين مالهاي حرام پُر کنند.
پایگاه بصیرت / بيانات در نماز عيد فطر

مردم مسلمان و خداجوي ايران، امروز به شکرانه يک ماه روزه‌داري و بندگي و عبادت خداوند متعال، نماز عيد سعيد فطر را با شکوه فراوان، در سراسر کشور برگزار کردند. اوج اين حضور و شکرگزاري، در مصلاي امام خميني تهران بود که نماز عيد سعيد فطر در روز چهارشنبه (16/4/95) به امامت ولي امر مسلمين حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقامه شد. رهبر انقلاب اسلامي در خطبه اول نماز، ضمن تبريک عيد سعيد فطر به ملت ايران و امت بزرگ اسلامي، ماه رمضان امسال در کشور را پر از معنويت، توجه، توسل، خشوع و تضرع خواندند و گفتند: ما مسئولان بايد به دلهاي نوراني اين مردم مؤمن غبطه بخوريم و البته خدا را شکرگزار باشيم اما از طرف ديگر بايد بدانيم که در قبال مردم مؤمن کشور چه مسئوليت سنگيني داريم.

متن محوربندي شده بيانات بدين شرح است:

***

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌

الحمدلله ربّ ‌العالمين، الحمدلله الّذي خلق السّماوات و الارض و جعل الظّلمات و النّور ثمّ الّذين کفروا بربّهم يعدلون والصّلاة و السّلام علي سيدنا و نبينا ابي‌القاسم المصطفي محمّد و علي آله الاطيبين الاطهرين المنتجبين سيما بقيةالله في الارضين نحمدالله و نشکره و نستعينه و نستغفره و نتوب اليه.

عظمت عيد سعيد فطر

عيد سعيد فطر را به همه‌ي شما حضّار محترم، نمازگزاران عزيز و به همه‌ي ملّت ايران و به امّت بزرگ اسلامي تبريک عرض ميکنم. در عظمت اين عيد، همين بس که در قنوتهاي نمازهايي که در روز عيد خوانده ميشود، خداي متعال را به اين روز سوگند ميدهيم؛ اين اهمّيت اين روز را نشان ميدهد. پايان يک ماه عبادت، يک ماه توسّل و ذکر و خشوع و خدمت از سوي مردم مؤمن، روز عيد است براي همه‌ي مردم و روز ذخر و شرف است براي پيامبر اکرم.

غبطه به حال ملت روزه دار

آنچه من امروز در اين خطبه عرض مي‌کنم اين است که بحمدالله مردم مؤمن ما، ماه رمضان بسيار خوبي را گذراندند. ماه رمضان پُر از معنويت و پُر از توجّه و توسّل و خشوع و تضرّع. ما مسئولان کشور بايد، هم غبطه بخوريم به حال اين مردم مؤمن و اين دلهاي نوراني، و هم بايد خدا را شکر کنيم به‌خاطر مسئوليتي که خدا به ما داده است در قبال اين ملّت مؤمن. در

نقش شکست خورده دشمن براي انحراف جوانان به روزه خواري

بلندترين روزهاي سال و گرم‌ترين روزهاي سال، مردم در سراسر کشور روزه‌دار بودند، با دهان روزه گرما را تحمّل کردند، حتّي جوانهاي ما، نوجوان‌هاي ما با شوق و رغبت به روزه‌گيري رو آوردند. کساني، دستهاي خبيثي، سعي کردند نوجوان‌هاي ما را به روزه‌خواري بکشانند، بحمدالله موفّق نشدند و موفّق هم نخواهند شد؛ وليکن مسئولان کشور و آحاد مردم، توجّه کنند که دشمنان مغرض و خبيث، تا کجاها فکر کرده‌اند و به چه‌چيزها فکر کرده‌اند؛ براي اينکه نسل روبه‌بالندگي کشور را از دين دور کنند، مي‌نشينند برنامه‌ريزي ميکنند، نقشه‌کشي ميکنند که نوجوان‌ها را به روزه‌خواري بکشانند. بحمدالله ملّت توي دهن اينها زدند.

حماسه بزرگ ملت ايران در راهپيمايي با عظمت روز قدس

اين ماه، ماه ضيافت الهي بود. ضيافت الهي، پذيرايي الهي را با خود دارد؛ و پذيرايي الهي در اين ماه، نورانيت دلها است، مغفرت گناهان است، توفيق کارهاي بزرگ و نيکو است. يکي از مهم‌ترين اين کارها، همين راه‌پيمايي عظيمي بود که در جمعه‌ي آخر ماه مبارک در روز قدس، به توصيه و تأکيد امام بزرگوار ما در سرتاسر کشور انجام گرفت، در بسياري از کشورهاي ديگر مسلمان هم انجام گرفت. در بعضي از شهرهاي ما در روز جمعه‌ي قدس؛ حرارت بقدري بود که به طور طبيعي، انسان در آن حرارت حرکت نميکند؛ امّا مردم آمدند شرکت کردند؛ در همه‌جاي کشور و بخصوص در آن شهرهايي که در استانهاي گرم قرار دارند، استانهاي جنوبي کشور. حقيقتاً مردم مجاهدت کردند؛ با دهان روزه، زير آفتاب، آمدند تا موضع خود را در قبال مسئله‌ي مهمّ فلسطين فرياد کنند. اين معنايش اين است که اگر برخي دولتهاي مسلمان، به آرمان فلسطين خيانت ميکنند، بعضي‌ها کوتاهي ميکنند، بعضي از ملّتها خبر ندارند، ملّت ايران با حضور خود و با فرياد خود، حاضر است در مقابل همه‌ي دشمنان بِايستد و مسئله‌ي فلسطين را زنده کند.

رمضان؛ نمايشگاه بزرگ معنويت

امسال ماه رمضان، سرتاسر کشور نمايشگاه بزرگي بود از نشانه‌هاي معنويت‌گرايي مردم و از جلسات با شکوه قرآن که بحمدالله به بهترين وجهي در رسانه‌ي ملّي هم منعکس شد؛ اين جزءخواني‌هايي که معمول شده است به‌صورت جمعي در مشاهد مشرّفه انجام ميگيرد، اين را مردم استقبال کردند؛ امسال در بسياري از شهرها در جريان بود.

پديده ارزشمند افطاري‌هاي ساده مردمي

افطاري‌هاي مردمي پديده‌ي ديگري بود که امسال بخصوص در تهران - بنده هنوز از شهرستان‌ها گزارش روشني ندارم، البتّه در بعضي از مشاهد مشرّفه مثل آستان قدس رضوي، افطاري‌هاي عمومي برگزار بود- در حسينيه‌ها، در مسجدها، در خيابانها، در محلّه‌ها، در بسياري از کوچه‌ها، مردم سفره‌ي افطاري پهن ميکردند و به رهگذران افطاري تعارف ميکردند، مردم هم مي‌نشستند؛ تصويرها و عکسهاي آنها را براي من آوردند؛ انصافاً اين‌همه علاقه و ارادت به معنويت و خدمت مردم به مردم، انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين جزو کارهايي بود که امسال رايج شد؛ [البتّه] از سالهاي گذشته بود، امسال بيشتر از سالهاي ديگر؛ در تهران که تقريباً همه‌گير است، در بسياري از شهرستان‌ها هم علي‌القاعده هست که بنده البتّه اطّلاع دقيق و روشني ندارم. اين در مقابل آن افطاري‌دادن‌هاي مسرفانه و مترفانه است؛ افطاري‌هاي پرخرج، آن هم نه به افراد مستحقّ افطار، [که] گاهي از سوي بعضي از دستگاه‌هاي مسئول نظام داده ميشود که هيچ وجهي ندارد؛ در هتل‌ها جمعيتي را جمع مي‌کنند، کساني که هيچ احتياجي به اين افطاري هم ندارند.

اين کار مردمي در مقابل کار آنها است. عدّه‌اي راه افتاده بودند، اسم خودشان را هم گذاشته بودند «کوچه‌گردان‌هاي عاشق» -که يک اسم حقيقي است- و افطاري درِ خانه‌هاي مردم ميبردند که نمونه‌هاي متعدّدي را براي ما گزارش کردند و تصوير و عکس آوردند؛ درِ خانه‌ها افطار [دادن]. اينها کارهاي بسيار بزرگي است، اينها کارهاي بسيار ارزنده‌اي است.

جلسات ارزشمند دعا و مناجات در ماه رمضان

علاوه‌ي بر اينها جلسات دعا، جلسات مناجات، شبها تا سحرها، در مساجد، در حسينيه‌ها، در مجامع مختلف، بخصوص در شبهاي احياء، حتّي بر سر مزار شهدا؛ مردم جمع ميشدند، اين دلها را به خدا متوجّه ميکردند؛ اينها همه وسيله‌ي جلب رحمت الهي است. اعتکاف دهه‌ي آخر ماه رمضان هم تدريجاً دارد به يک سنّتي تبديل ميشود که رو به رشد است؛ ان‌شاءالله اين هم مبارک است. من اطّلاع پيدا کردم بعضي از پزشکان محترم، در برخي از شبها و روزهاي ماه رمضان، طبابتهاي صلواتي ميکردند؛ اين معنايش اين است که اين ايثار و اين گذشت، در بين همه‌ي طبقات مردم ادامه دارد. اين ماه رمضاني بود که گذشت؛ اينچنين ماه رمضاني موجب جلب رحمت الهي است؛ ان‌شاءالله.

و امروز هم که روز عيد فطر است، روزي است که براي تکريم پيغمبر اکرم است؛ جَعَلتَهُ لِلمُسلِمينَ عيدا، وَ لِمُحَمَّدٍ صلّي اللهُ عليهِ وَ آلِه ذُخرًا و شَرَفًا و کرامتًا وَ مَزيدا؛ اين احترام به پيغمبر و تکريم آن پيغمبر است از سوي مردم، مردمي که خداي متعال درباره‌ي پيغمبر فرمود: عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم؛(۱) سختي‌هاي مردم بر او دشوار است.

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد اين ماه رمضان را و اين روز عيد را براي ملّت ايران و براي مسلمانان عالم مبارک بفرما.

بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحيمِ . وَالعَصرِ . اِنَّ الاِنسانَ لَفي خُسر . اِلَّا الَّذينَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر .

خطبه‌ي دوّم

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم

والحمدلله ربّ العالمين نحمده و نستعينه و نستغفره و نتوب اليه و نصلّي و نسلّم علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه سيدنا و نبينا ابي‌القاسم المصطفي محمّد و علي آله الاطيبين الاطهرين المنتجبين سيما علي اميرالمؤمنين و حبيبته الزّهراء المرضية سيدة نساء العالمين و الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و علي بن الحسين و محمّد بن علي و جعفر بن محمّد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمّد بن علي و علي بن محمّد و الحسن بن علي و الخلف القائم المهدي، حججک علي عبادک و امنائک في بلادک.

اقدامات تروريستي، محصول دستگاه‌هاي امنيتي و دستهاي ناامن دستگاه‌هاي آمريکا و صهيونيست

همه‌ي برادران و خواهران عزيز را به تقواي الهي دعوت ميکنم. آنچه را در اين خطبه ميخواهم عرض کنم، ناظر به دنياي اسلام است، ناظر به امّت اسلامي است. متأسّفانه عيد مردم در بعضي از کشورها عزا شد؛ در بغداد چند صد خانواده، داغ عزيزانشان را ديدند به دست جنايتکاران و تروريست‌ها و کساني که ميخواهند اسلام جعلي و بدلي را به دستور اربابان خودشان در ميان مردم رائج کنند. همچنين در استانبول، در بنگلادش، در بعضي از کشورهاي ديگر، مردم در ايام ماه رمضان با دهان روزه مورد تهاجمهاي تروريستي قرار گرفتند. اين نتيجه‌ي پرورش دادن تروريسم به‌وسيله‌ي دستگاه‌هاي امنيتي و دستهاي ناامن دستگاه‌هاي آمريکا و صهيونيست و انگليس است که اين چيزها را در دنياي اسلام به وجود آورده‌اند؛ البتّه خودشان هم آسيب خواهند ديد - همچنان‌که بتدريج دارند مي‌بينند- امّا اين گناه آنها و جرم آنها است؛ اين جرمي است که فراموش نخواهد شد. متأسّفانه در ماه رمضان در برخي از کشورهاي اسلامي - در سوريه، در يمن، در ليبي و در برخي نقاط ديگر- آتش جنگ برافروخته بود که انسان حقيقتاً غمگين مي‌شود از اينکه دنياي اسلام در يک چنين وضعيتي قرار دارد. بعضي، منازعات سياسي را تبديل به جنگ داخلي کردند. منازعه‌ي سياسي يک حرف است، جنگ داخلي يک حرف ديگر است؛ اين دخالت ابرقدرت‌ها بود که اين کار را در سوريه و در بعضي از جاهاي ديگر انجام دادند. در يمن، امروز بيش از يک سال و سه ماه است که مردم زير بمبارانها قرار دارند؛ امّا باز هم آفرين به مردم يمن که در روز قدس توانستند آن راه‌پيمايي عظيم را در آن هواي گرم و با وجود بمبارانها به راه بيندازند؛ مرحبا به آن مردم، مرحبا به رهبري حکيمانه‌ي مردم يمن! در سوريه هم مردم دچار حادثه‌ي بزرگي هستند که استکبار بر آنها تحميل کرده است.

تلاش دشمنان براي به فراموشي سپردن مسئله‌ي فلسطين

تلاش دشمنان براي به فراموشي سپردن مسئله‌ي فلسطين است. ميخواهند دنياي اسلام را درگير مسائل داخلي خودشان بکنند که مسئله‌ي فلسطين را فراموش کنند و فرصتي براي رژيم صهيونيستي به وجود بيايد تا آن اهداف خباثت‌آميز خودش را دنبال کند.

مبارزه‌ي براي آزادي فلسطين يک مبارزه‌ي اسلامي

ما بايد بدانيم مبارزه‌ي براي آزادي فلسطين يک مبارزه‌ي اسلامي است، يک مبارزه‌ي همگاني است، يک مبارزه‌ي عربي صِرف نيست؛ اين وظيفه‌ي مسلمانها است که در همه‌جاي دنيا، به هر شکلي که ميتوانند، اين مبارزه را، اين فرياد را، اين حرکت را ادامه بدهند. فروکاستن اين مسئله‌ي به اين مهمّي به يک مسئله‌ي داخلي عربي، مطلب غلطي است.

مواجهه قاطع با حقوق‌ها و برداشت‌هاي نامشروع

يک مطلب هم درباره‌ي مسائل داخلي کشور، موضوع اين حقوقها و برداشت‌هاي غيرمنصفانه و ظالمانه از بيت‌المال است -که امروز در بين مردم رايج شده است که خبرش را دهان‌به‌دهان نقل ميکنند- اين برداشت‌ها نامشروع است، اين برداشت‌ها گناه است، اين برداشت‌ها خيانت به آرمانهاي انقلاب اسلامي است. قطعاً در گذشته کوتاهي‌هايي شده است، غفلتهايي شده است، بايستي جبران بشود؛ اين‌جور نباشد که ما سروصدا بکنيم و بعد قضايا را تمام بکنيم و بکلّي به دست فراموشي بسپريم؛ بايد دنبال بشود. خوشبختانه رئيس جمهور محترم و رؤساي محترم دو قوّه‌ي ديگر، متعهّد شده‌اند که اين مسئله را دنبال کنند؛ بايد با جديت دنبال بشود؛ دريافتهاي نامشروع بايد برگردانده بشود، و اگر کساني بي‌قانوني کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ي از قانون هم شده است بايستي اينها را از اين کارها برکنار بکنند؛ اينها کساني نيستند که لياقت اين را داشته باشند که در اين مراکز قرار بگيرند.

دشمنان در تلاش براي سوء استفاده از ماجراي برداشت‌هاي نامشروع

البتّه اين را هم توجّه داشته باشيد، دشمنان نظام اسلامي ميخواهند از اين قضيه يک مستمسکي عليه نظام اسلامي درست بکنند. اينها يک عدّه‌اي هستند که در قبال مجموعه‌ي مديران و کارکنان دستگاه‌‌هاي مسئول که با پاکي و صداقت دارند کار ميکنند عدّه‌ي زيادي نيستند، امّا همين کمشان هم مضر است، همين کمشان هم عيب است؛ اين عيب را بايستي برطرف کرد.

مستي اشرافي‌گري!

ما آسيب‌هاي ناشي از فقر را شناخته‌ايم، روي آنها برنامه‌ريزي ميکنيم، درباره‌ي آنها جلسه ميگذاريم، امّا آسيب‌هاي ناشي از مستي اشرافي‌گري را کأنّه درست نمي‌شناسيم؛ وقتي اشرافي‌گري، اسراف، و تجمّل در جامعه وجود داشته باشد و ترويج بشود، اين قضايا به دنبالش پيش مي‌آيد و به وجود مي‌آيد و همه دنبال اين هستند که يک طعمه‌اي به دست بياورند و خودشان را از آن سير کنند، شکمها را از اين مالهاي حرام پُر کنند. با اين پديده بايستي با جدّيت مقابله بشود؛ مسئله‌ي عزل کردن و برکنار کردن و برگرداندن آنچه از بيت‌المال به صورت نامشروع خارج شده است، اين را در دستور قرار بدهند. اين وظيفه‌ي همه است؛ مردم نسبت به اين مسئله اهمّيت ميدهند و اگر چناچه اين قضيه اتّفاق نيفتد و دنبال‌گيري نشود، اعتماد مردم به نظام کاسته ميشود که اين فاجعه‌ي بزرگي خواهد بود. بايستي با اقدام جدّي، اعتماد مردم را حفظ کرد. اميدواريم خداي متعال به همه‌ي مسئولين توفيق عنايت کند.

بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحيم . قُل هُوَ اللهُ احدٌ . اَللهُ الصَّمَدُ . لَم يلِد وَ لَم يولَد . وَ لَم يکُن لَهُ کُفُوًا اَحَدٌ .

والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته

۱) سوره‌ي توبه، بخشي از آيه‌ي ۱۲۸؛ «... رنجهاي شما بر او دشوار [و گِران] است...»

۲) سوره‌‌ي عصر، آيات ۱ تا ۳؛ «سوگند به عصرِ [غلبه‌‌ي حق بر باطل‌]. که واقعاً انسان دستخوش زيان است. مگر کساني که گرويده و کارهاي شايسته کرده و همديگر را به حق سفارش و به شکيبايي توصيه کرده‌‌اند.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات