تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۳۵
نتايج احراز صلاحيت خبرگان اعلام شد

١٦٦ نامزد براي ٨٨ كرسي

پایگاه بصیرت / مرجان توحیدی

(روزنامه شرق – 1394/11/07 – شماره 2506 – صفحه1)

گروه سياست: روز گذشته فضای مجازی پر شده بود از تصاویر او. هرکس عکسی را انتشار داده، توضیحی را نوشته و خاتمه مطلبش را هم به شعری مزین کرده بود؛ اما همه اینها بازگوکننده یک خبر بود. آن‌هم احرازنشدن صلاحیت نوه امام خمینی(ره) برای خبرگان پنجم؛ انتخاباتی که در مقایسه با دوره‌های گذشته خبرگان با این حجم از ثبت‌نام‌کننده؛ یعنی ٨٠١ داوطلب، تقریبا بی‌سابقه بود. تا آنجا که اعتراض آيت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم بلند شده بود که چرا این شورا را به زحمت می‌اندازند.

بااین‌حال همه این ٨٠١ نفر به رقابت فراخوانده نشدند. از این میان به روایت سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، ٥٣٧ نفر به آزمون اجتهادی دعوت شده بودند و البته تعدادی هم بودند که از نظر شورای نگهبان نیازی به حضور در آزمون نداشتند. به گفته ره‌پیک ١٥٠ نفر در آزمون غایب بوده‌اند. یعنی ٣٨٧ نفر شرکت کرده‌اند. ١٥٨ نفر از نمایندگی مجلس خبرگان انصراف داده و ١١٨ نفر غیرمجاز تلقی شده‌اند. به گزارش ایرنا،٢٠٧ نفر ردصلاحیت شده‌‌اند و در نهایت ١٦٦ نفر از داوطلبان خبرگان تأیید شده‌اند. از این تعداد، ٣٦ نامزد سهم تهران است. اگرچه بین عدد ٣٦ و ٣٧، بین رئیس ستاد انتخابات تهران و قائم‌مقام وزیر کشور یعنی حسینعلی امیری اختلاف نظر وجود دارد. امیری تأییدشده‌های تهران را ٣٧ نفر اعلام کرده اما چاووشی این آمار را ٣٦ نفر اعلام کرده است. این تعداد هم به گفته چاووشی از بین ١٦٩ نفر ثبت‌نامی، تأیید شده‌‌اند که صلاحیت ١٠٥ نفر رد و ٢٨ نفر هم انصرف داده‌اند.

مقایسه آمار این دوره و دوره قبل

به گفته ره‌پیک، از مجموع ٨٠١ نفری که در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده بودند، تعدادی از داوطلبان غیرمجاز تلقی شدند و این افراد غیرمجاز کسانی بودند که یا تحصیلات حوزوی نداشتند یا انصراف دادند یا در آزمونی که اعلام شد غایب بودند که مجموع این افراد بیش از ٤٢٠ نفر است. او گفته مابقی داوطلبان که ٣٧٣ نفر بودند، از بین آنها ١٦٦ نفر تأیید شده و ٢٠٧ نفر تأیید نشدند. ره‌پیک در یک درصدگیری گفته است که در این دوره ٤٥ درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان تأیید صلاحیت شده‌‌اند که با توجه به آمار ادوار گذشته یعنی دوره چهارم، درصد تأیید افراد در این دوره بالاتر است. او سپس با نگاهی مقایسه‌ای به ادوار گذشته چنین گفته است: «در این دوره ١٦٦ نفر برای نمایندگی مجلس خبرگان تأیید شدند درحالی‌که در دوره گذشته ١٤٦ نفر و در دوره قبل از آن یعنی دوره سوم مجلس خبرگان ١٦٠ نفر تأیید شده بودند. در این دوره اگر کسانی که انصراف دادند یا در آزمون غایب بودند را کنار بگذاریم، ٢٠٧ نفر عدم تأیید داشتیم درحالی‌که در دوره گذشته تعداد ٢١٩ نفر تأیید نشده بودند لذا این آمار قابل مقایسه است و نشان می‌دهد که یک روند نسبتا مشابهی نسبت به دوره‌های گذشته وجود داشت».

فرصت ٣ ‌روزه برای اعتراض

آن ٢٠٧ نفر ردصلاحیت‌شده هم طبق اطلاعیه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان سه روز برای ثبت اعتراض فرصت دارند؛ یعنی از هشتم تا دهم بهمن‌ماه. طبق این اطلاعیه، «براساس تبصره (٢) ماده (١٦) قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری» نامزدها می‌توانند حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ 94/11/8 تا 94/11/10 در وقت اداری به آدرس تهران، بزرگراه بسیج، خیابان هجرت، ورزشگاه تختی، مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و پس از تحویل، رسید دریافت کنند». به گفته چاووشی، در روز ٢١ بهمن، لیست نهایی داوطلبان تأییدصلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه استان تهران ابلاغ و در قالب آگهی عمومی منتشر خواهد شد.

حذف زنان در خبرگان

یکی دیگر از رکوردهای این دوره، ثبت‌نام ١٦ زن بود که از آن میان هشت نفر به آزمون اجتهادی دعوت شده بودند. بااین‌حال شش نفر در روز آزمون شرکت کردند که هیچ‌کدام از آنها تأیید نشدند.

چهره‌های تهرانی

اما این دوره از انتخابات خبرگان هم به لحاظ تعداد ثبت‌نامی‌ها توانست رکوردی را به نام خود ثبت کند و هم به لحاظ چهره‌هایی که حاضر شدند و رد یا تأیید شدند، در نوع خود درخورتوجه بود. حوزه تهران ١٦ کرسی در مجلس خبرگان دارد که برای آن ١٦٩ نفر ثبت‌نام کرده بودند. ١٠٥ نفر آنها رد شدند و ٢٨ نفر هم انصراف دادند.

در میان ثبت‌نامی‌ها اما چهره‌های آشنای زیادی دیده می‌شد. از آن جمله می‌توان به اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، سیدحسن خمینی، نوه امام راحل، سیدمحمد موسوی‌بجنوردی، نزدیک به بیت امام، محمدتقی مصباح‌یزدی، محمد محمدی‌ری‌شهری، وزیر سابق اطلاعات، محمدعلی تسخیری، مشاور رهبری، محمود علوی، وزیر اطلاعات، امامی‌کاشانی، امام‌جمعه موقت تهران، سروش‌محلاتی، استاد حوزه، محسن قمی، عضو شورای انقلاب فرهنگی، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، دری‌نجف‌آبادی، امام‌جمعه اراک، سیدرضا تقوی، رئیس شورای ائمه جمعه، محمد یزدی، رئیس خبرگان رهبری، باقر مهدوی‌کنی، رئیس دانشگاه امام صادق، موحدی‌کرمانی، امام‌جمعه موقت تهران، ناصر سقای‌بی‌ریا، مشاور احمدی‌نژاد، محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان، حمید شهریاری، معاون قوه قضائیه، مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار، محی‌الدین حائری‌شیرازی، عضو سابق خبرگان، محمد غرضی، وزیر اسبق ارتباطات، روح‌الله حسینیان، عضو جبهه پایداری و مرتضی آقاتهرانی، عضو جبهه پایداری، اشاره کرد. از میان این چهره‌ها صلاحیت سیدحسن خمینی احراز نشد. از بین احرازنشدگان همچنین می‌توان به مهدی طائب، مرتضی آقاتهرانی اشاره کرد. طائب و آقاتهرانی از جمله غایبان آزمون اجتهادی بودند و خبرگزاری تسنیم، علت ردصلاحیت آنها را غیبت در آزمون اعلام کرده است.

ناصر سقای بی‌ریا نیز از روحانیونی است که در دولت احمدی‌نژاد شناخته شد. بی‌ریا هم اکنون سخنگوی جبهه پایداری است. بی‌ریا درباره تأیید یا ردصلاحیتش به «شرق» گفت که مصاحبه نمی‌کند. او از کسانی بود که در آزمون اجتهادی شرکت کرده بود.محمد سروش محلاتی به «شرق» گفته که احتمال می‌دهد رد شده باشد، اما پیگیری هم نخواهد کرد. مجید انصاری معاون پارلمانی دولت هم درباره‌ اخبار منتشرشده درباره بررسی صلاحیتش گفته که فعلا در موقعیت پاسخگویی نیستم. محسن غرویان که خبر رد صلاحیت او در سایت‌های خبری آمده هم گفته است که از هیچ مرجعی به صورت رسمی و کتبی خبری مبنی بر تأیید یا رد صلاحیتم دریافت نکردم. اگر فرصتی داشتم این خبر را از مراجع رسمی پیگیری می‌کنم.

یکی از نزدیکان آیت‌الله قمی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا صلاحیت ایشان تأیید شده است یا خیر با تأکید بر اینکه فعلا قصد پرداختن به این موضوع را نداریم گفته است که وضعیت خوب است.

سیدمحمد غرضی با ابراز بی‌اطلاعی از اخبار منتشر شده نسبت به رد صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان، با بیان اینکه در این زمینه چیزی به من ابلاغ نشده است گفته است: قصد دارم جهت حضور در آزمون دیگر با شورای نگهبان رایزنی کنم.

آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌بجنوردی، پدر همسر سیدحسن خمینی که در این دوره از تهران ثبت‌نام کرده بود، اگرچه نامش در میان ردشده‌ها به چشم می‌خورد، اما دفتر او اعلام کرد که هنوز مطلبی مبنی بر تأیید یا ردصلاحیت آیت‌الله موسوی‌بجنوردی اعلام نشده است. سیدرضا تقوی رئیس سیاست‌گذاری شورای ائمه جمعه و محی‌الدین شیرازی هم جزء انصراف‌دهندگان بودند. همچنین حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران هم جزء ثبت‌نامی‌های تهران بود که وضعیت صلاحیت او در فضای مجازی احراز نشده اعلام شد؛ اگرچه به صورت رسمی این خبر تأیید نشده است. حسن نمازی از جوان‌ترین اعضای خبرگان فعلی که دوره قبل از حوزه آذربایجان غربی نامزد شده بود، برای این دوره از تهران ثبت‌نام کرد که صلاحیت او رد شده است. شرح در گزارش می‌آید.

برشی از زندگی چهره‌های نام‌آشنا در تهران

در میان اسامی تأیید صلاحیت شده در تهران، اسامی کسانی مثل آیت‌الله ابراهیم امینی، آیت‌الله باقری کنی، حجت‌الاسلام بطحایی، آیت‌الله تسخیری، آیت‌الله احمد جنتی، محمدصادق حائری، آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، محسن اسماعیلی عضو حقوق‌دان شورای نگهبان آیت‌الله محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، حمید حوالی شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه، مهدی هادوی‌مقدم و سیدابوالفضل میرمحمدی دیده می‌شود. در اینجا نگاه کوتاهی به زندگی برخی از این چهره‌های نام‌آشنای تأییدشده خواهیم داشت.

اکبر هاشمی رفسنجانی

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت است که سابقه عضویت در ادوار چهارگانه خبرگان را در کارنامه خود دارد. هاشمی علاوه بر این در سال ٨٦ و در پی فوت آیت‌الله مشکینی، رئیس سنتی خبرگان توانست در رقابت با آیت‌الله احمد جنتی بر کرسی ریاست تکیه بزند. با آمدن آیت‌الله مهدوی کنی به صحن خبرگان در سال ٨٩ اما، هاشمی از رقابت با آن مرحوم انصراف داد. حالا هاشمی برای بار پنجم از حوزه تهران اعلام نامزدی کرده و صلاحیتش تأیید هم شده است.

حسن روحانی

حجت‌الاسلام حسن روحانی که هم اکنون در قامت رئیس‌جمهوری ظاهر شده است، در انتخابات میان‌دوره‌ای دوره سوم خبرگان، از حوزه سمنان وارد خبرگان شد. او در خبرگان چهارم هم از حوزه تهران وارد خبرگان شده است.

محمدتقی مصباح یزدی

مصباح یزدی هم از جمله نمایندگان ادوار چهارگانه مجلس خبرگان است که برای دور پنجم از تهران اعلام آمادگی کرده است. او بنیان‌گذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است. مصباح‌یزدی البته تئوریسین تز حکومت اسلامی است که تقریرات متعددی در این زمینه و البته فلسفه دارد. از مصباح یزدی به عنوان یکی از گزینه‌های نامزدی ریاست خبرگان در اجلاسیه هفدهم نام برده می‌شد. اگرچه او خود را در معرض رأی قرار نداد.

محمد محمدی‌ری‌شهری

ری‌شهری، اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بعد از تأسیس وزارت اطلاعات است. از سمت‌های مهم ری‌شهری قبل از وزارت اطلاعات، ریاست دادگاه انقلاب ارتش و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی بود. از مهم‌ترین پرونده‌های ری‌شهری می‌توان به ماجرای کودتای نوژه و کشف آن اشاره کرد. ری‌شهری هم اکنون تولیت آستان شاه عبدالعظیم را برعهده دارد. ری‌شهری در سال ٨٨ از سمت خود کناره‌گیری کرد. او گفته بود که قبلا هم این پیشنهاد را ارائه کرده، اما با موافقت مقام معظم رهبری مواجه نشده است. او ٢٠ سال در این جایگاه حضور داشت.

محمود علوی

محمود علوی وزیر اطلاعات دولت روحانی است که از دوره چهارم از تهران در عضویت این مجلس است. علوی در انتخابات نهم مجلس و نیز میان‌دوره‌ای همان مجلس نامزد انتخابات شده بود که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

محمد یزدی

آیت‌الله محمد یزدی رئیس فعلی خبرگان است که سابقه عضویت در ادوار چهارگانه خبرگان را دارد. محمد یزدی در اواخر همین دوره یعنی دوره چهارم و در اجلاسیه هفدهم بعد از مرگ آیت‌الله مهدوی‌کنی، برای ریاست با هاشمی رفسنجانی به رقابت پرداخت و توانست پیروز میدان شود. این یکی از رقابتی‌ترین انتخابات درونی خبرگان بود که برای آن آیت‌الله محمد مؤمن هم نامزد شده بود و قرار بود که هاشمی شاهرودی هم نامزد شود که البته انصراف داد.

باقری‌کنی

آیت‌الله محمدباقر باقری‌کنی برادر مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی است. او قائم‌مقامی سرپرست کميته‌های انقلاب اسلامی و معاونت وزير کشور در زمان وزارت کشور برادرش آيت‌الله مهدوی‌کنی بود. او در دور اول و دوم و چهارم خبرگان رهبری از حوزه تهران در این مجلس حضور داشته است. باقری‌کنی، از ابتدای تأسيس دانشگاه امام صادق تا کنون به عنوان عضو هيأت علمی و قائم‌مقام دانشگاه مشغول به فعاليت است. پسر او علی باقری معاون سعید جلیلی در زمان دبیری او بر شورای عالی امنیت ملی بود.

خراسان رضوی

علم‌الهدی

سهم خراسان رضوی از صندلی‌های قرمزرنگ خبرگان شش کرسی است. اما از این حوزه ٤٧ نفر برای این دوره از خبرگان ثبت‌نام کردند که ٢٨ نفر رد شدند. هفت نفر انصراف داده و صلاحیت ١٢ نفر هم تأیید شده است که این ١٢ نفر عبارت‌اند از احمد حسینی، سیدمجتبی حسینی، محمدمهدی سعیدی‌گلپایگانی، حسن عالمی، محمد عباسی‌آهویی، هادی عباسی‌آهویی، محمدهادی عبده‌خدایی، سیداحمد علم‌الهدی، علی قربانی، سیدمحمود مدنی‌بجستانی، علی محمدی و سیدمحمد هاشمی شاهرودی.شاید شاخص‌ترین چهره‌ها از میان این ١٢ نفر، سید احمد علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد باشد که به واسطه نوع اظهاراتش مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. او معمولا نسبت به موضوعات فرهنگی، حجاب و این اواخر مباحث مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی مواضعی را اتخاذ می‌کند که البته با واکنش‌هایی هم همراه است. به عنوان نمونه از نظر آیت‌الله علم‌الهدی کنسرتی که در آن منکرات نباشد، وجود ندارد. او این مطلب را به خبرگزاری تسنیم گفته بود. یا در اظهار نظری در گردهمایی مسئولین ستادهای نماز جمعه استان ائمه جمعه هر شهر در نقش امام‌زاده آن شهر دانسته بود که ازجمله پربازدیدترین اخبار بود. آیت‌الله علم‌الهدی کل شهر مشهد را حرم امام رضا می‌داند و از این رو معتقد است نباید به این شهر، تفریحی و گردشی نگاه شود یا کنسرتی در آن برگزار شود. وی از منتقدین سیاست‌های فرهنگی و خارجی دولت روحانی به شمار می‌رود.

هاشمی شاهرودی

سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه از دیگر چهره‌های شاخصی است که از این حوزه انتخابیه برای خبرگان پنجم اعلام حضور کرده است. هاشمی شاهرودی در سال‌های ٧٨ تا ٨٨ ریاست بر قوه قضائیه را عهده‌دار بود. سید محمود هاشمی شاهرودی در سال ١٣٧٢ از پدر و مادري ايراني در کربلا متولد شده است. آیت‌الله شاهرودی از سال ١٣٧٣ تا قبل از انتصاب به سمت ریاست قوه قضائیه، از فقهای شورای نگهبان بود. بعد از پایان دوره ١٠ ساله خود در سمت ریاست قوه قضائیه، با حکم مقام معظم رهبری، به عضویت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت درآمد. او از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان است که به‌تازگی به نایب‌رئیسی این مجلس رسید.

سیدمحمد سعیدی

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی دیگر چهره شاخص نامزد از شهر مشهد است. او نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه شهر قم است. سعیدی چندی پیش سخنان جنجال‌برانگیزی را مطرح کرده بود که علاوه بر آن توضیحی را بعدا درباره آن سخنان ارائه کرد و با واکنش علی‌اکبر ناطق‌نوری هم مواجه شد.

خوزستان

از استان خوزستان هم ٢٤نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند برای شش کرسی. از چهر‌های شاخص ثبت‌نام‌کننده در این استان می‌توان به عباس کعبی اشاره کرد. از این تعداد هفت نفر تأیید، شش نفر انصراف و یازده نفر رد شده‌اند. اسامی تأییدی‌ها، محمدعلی موسوی‌جزایری، سیدعلی شفیعی، عباس کعبی، محسن حیدری آ کثیر، عبدالکریم فرحانی، علی فلاحیان و محمدحسین احمدی هستند.

عباس کعبی

او از نمایندگان فعلی این استان در خبرگان چهارم هم محسوب می‌شود. کعبی به سبب نوع اظهارات و مواضعش در مباحث سیاسی، چهره شناخته‌‌شده‌ای است. او از منتقدان هاشمی رفسنجانی است. کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. او همچنین در سوابق خود علاوه بر حضور در مناطق جنگی، سابقه حضور در لبنان و فعالیت و همکاری برای تأسیس حزب‌الله لبنان را هم دارد. او برای کادرهاي و پرسنل حزب‌الله دروس عقیدتی، سیاسی به‌ویژه درزمینه ولایت فقیه برگزار کرده است.

علی فلاحیان

اما دیگر چهره شاخص این استان، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی رفسنجانی و از نمایندگان فعلی این استان در خبرگان چهارم است. فلاحیان بعد از ری‌شهری، مسئولیت وزارت اطلاعات را در دوره دوم هاشمی به عهده گرفت.

موسوي‌جزايري

سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری که از اعضای فعلی خبرگان از این استان است هم در این انتخابات ثبت‌نام کرده است. محسن حیدری آل‌کثیر دیگر امام‌جمعه موقت اهواز و از اعضای فعلی خبرگان و نیز سیدعلی شفیعی از اعضای فعلی خبرگان هم در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

اصفهان

در رتبه بعدی استان اصفهان با پنج نماینده در خبرگان رهبری قرار دارد. ٦١ نفر از این استان برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند. آیت‌الله محمدعلی مقدس، امام‌جمعه سابق اصفهان، در زمره ثبت‌نام‌کنندگان این دوره خبرگان است. ابوالحسن مهدوی و عبدالمحمود عبداللهی از نمایندگان فعلی اصفهان در خبرگان هم ثبت‌نام کرده‌اند.صلاحیت ٣٨ نفر از نامزدان در این استان احراز نشد و ٧ نفر نیز در این مدت انصراف داده اند. صلاحیت ١٦ نفر در اصفهان احراز شد.

محمدتقی رهبر

اما از چهره‌های شاخص این شهر، می‌توان به حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، نماینده سابق مجلس و نیز امام‌جمعه سابق اصفهان اشاره کرد. رهبر بارها در نقد وضعیت حجاب زنان در دوره‌های مختلف به‌ویژه در دوره هفتم و هشتم که نماینده مجلس بود، اظهارنظر کرده است.

محمدتقی رهبر از جمله افرادی بود که از او برای حضور در آزمون اجتهادی دعوت به عمل آمده بود؛ اما او از حضور خودداري كرد.

مرتضی مقتدایی

اما از دیگر چهره‌های شناخته‌شده، آیت‌الله مرتضی مقتدایی است که نماینده فعلی دوره چهارم خبرگان است، اخیرا نام او در کنار علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی و ناطق‌نوری به عنوان گروه چهار نفره اصولگرایان دیده شد. مقتدایی که سابقه ریاست بر دیوان عالی کشور و دادستانی کل را هم بر عهده دارد، از اعضای ارشد جامعه مدرسین و مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم است که اخیرا از نامزدی سیدحسن خمینی در خبرگان هم حمایت کرده بود.

نمازی

عبدالنبی نمازی درحال‌حاضر امام‌جمعه شهر کاشان است. او که سابقه حضور به عنوان دادستان کل کشور را در کارنامه خود دارد، هم اکنون نماینده تهران در مجلس فعلی خبرگان است؛ بااین‌حال این بار از استان اصفهان نامزد شده است. فرزند او یعنی حسن نمازی جوان‌ترین عضو خبرگان دوره چهارم است که از حوزه انتخابیه آذربایجان غربی وارد این مجلس شده است. بااین‌حال درخواست استعفای او از خبرگان در اجلاسیه هفدهم این مجلس از خبرسازترین مباحث خبرگان فعلی بود. اگرچه این درخواست مورد قبول واقع نمی‌شود. سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان و نماینده ولی‌فقیه و نماینده فعلی اصفهان در خبرگان دوره چهارم نیز در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند.

آذربایجان‌شرقی

این استان هم پنج نماینده در مجلس خبرگان دارد. اما در این انتخابات ٤٦ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، آیت‌الله محمد فیضی، آیت‌الله سیدمحمدواعظ موسوی و آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی هم اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری هستند. مجتهد شبستری از جمله اعضای مجلس خبرگان است که به همراه آیت‌الله موحدی‌کرمانی و حسینی بوشهری به نمایندگی از اعضای مجلس خبرگان با حسن روحانی قبل از آن که کابینه را تحویل بگیرد، دیدار کرده و انتخاب او را تبریک گفتند. اگرچه این سه نفر بعدا نقدهایی را هم نسبت به سیاست‌های دولت اعلام کردند. شش نفر تأیید صلاحیت شده‌‌اند که از میان آنها می‌توان صلاحیت مجتهد شبستری و هاشم‌زاده‌هریسی اشاره کرد. همچنین ١٥ نفر هم انصراف و ٢٥ نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.

فارس

سهم استان فارس هم پنج کرسی در خبرگان است. از این حوزه ٢٩ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. شاید سرشناس‌ترین چهره خبرگان استان فارس که هم‌اکنون هم در مجلس خبرگان حضور دارد، آیت‌الله علی‌محمد دستغیب باشد. برادر دیگر دستغیب، یعنی سیدعلی‌اصغر دستغیب که تولیت آستان شاهچراغ را برعهده دارد، هم از این استان کاندیدا شده است. او هم نماینده فعلی شیراز در خبرگان است. از این دو برادر، تنها صلاحیت علی‌اصغر دستغیب تأیید شده است. همچنین از این تعداد هشت نفر تأیید، ١٥ نفر رد و شش نفر انصراف داده‌اند.

گیلان

سهم گیلان از خبرگان دارای چهار کرسی است,٣٠ نفر برای خبرگان در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. سید محمدصادق علم‌الهدی برادرزاده امام‌جمعه مشهد از این حوزه اعلام نامزدی کرده است. او گفته است که در روش‌ها ممکن است تفاوت‌هایی بین من و ایشان (احمد علم‌الهدی) باشد؛ البته هر دوی ما اشتراک‌هایی نیز داریم و آن اینکه خواهان جامعه دینی و خواهان صلاح و خیر مردم هستیم، اما در روش‌ها ممکن است بتوان بنده را نسبت به ایشان متفاوت ارزیابی کرد. زین‌العابدین قربانی و رضا رمضانی از اعضای فعلی خبرگان هم در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. شش نفر از این حوزه تأیید صلاحیت شده‌‌اند که تا به حال صلاحیت رمضانی، قربانی و تسخیری تأیید شده است.

مازندران

این استان هم چهار نماینده در مجلس دارد. اما ٢٩ نفر از این حوزه برای خبرگان اعلام آمادگی کرده بودند. سرشناس‌ترین چهره ثبت‌نامی از گیلان آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه است. او یکی از برادران خاندان آیت‌الله هاشم آملی است که قبل از رسیدن به منصب ریاست بر قوه قضائیه، از فقهای شورای نگهبان بود. علی معلمی از نمایندگان فعلی مجلس خبرگان و نورالله طبرسی امام‌جمعه ساری و نماینده ولی فقیه در این شهر هم در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. از این حوزه صلاحیت هشت نفر تأیید شده و هفت نفر انصراف داده‌اند و اجتهاد ۱۴ داوطلب نیز احراز نشده است. اسامی تأییدی‌ها به این شرح است،: آیت‌الله معلمی، طبرسی، صادق لاریجانی، پیش‌نمازی، لائینی، توکل، سیفی‌مازندرانی و گلی شیرزداد.

آذربایجان غربی

آذربایجان غربی دارای سه نماینده در خبرگان رهبری است. از این حوزه ٣٤ نفر براي خبرگان ثبت‌نام کرده بودند. در بین آنها، چهار نماینده اهل سنت یعنی ماموستا عبدالرحمان خلیفه‌زاده، امام‌جمعه بوکان و نیز ماموستا ابوبکر سلیمانی، مسئول واحد فرهنگی زندان سردشت، ماموستا امیر خالدی، امام‌جمعه روستای جلدیان و ماموستا قادر کردی امام‌جمعه نالوس اشنویه ثبت‌نام کرده بودند. همچنین آیت‌الله عسگر دیرباز نماینده فعلی این استان دوباره برای رقابت‌های دور پنجم ثبت‌نام کرده است.همچنین آیت‌الله محسن موسوی تبریزی از اعضای مجمع محققین و مدرسین هم که نماینده دوره اول خبرگان بود، دوباره در این انتخابات ثبت‌نام کردند. جمعی از ائمه جمعه این استان هم در زمره ثبت‌نام‌کنندگان بودند. سیدمحمد موسوی، امام‌جمعه سلماس، سیدمهدی قریشی، امام‌جمعه ارومیه و حجت‌الاسلام صفر یوسف‌زاده، امام‌جمعه چالدران ازجمله ثبت‌نام‌کننده‌ها هستند. از این تعداد آیت‌الله علی‌اکبر قریشی، عسگر دیرباز، ابوالحسن نواب و نایینی چهار نفری هستند که صلاحیت آنها تأیید شده است.

کرمان

سهم کرمان از کرسی‌های خبرگان هم سه صندلی است. از این استان ٢١ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده بودند. در رأس آنها سیداحمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران و نماینده فعلی کرمان در خبرگان چهارم است. او از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه و ازجمله منتقدان هاشمی‌رفسنجانی است.

محمدجواد حجتی‌کرمانی، از دیگر چهره‌های سرشناس ثبت‌نامي در کرمان بود. او نماینده دور دوم خبرگان از همین حوزه انتخابیه است. او در چندین نامه به آیت‌الله مصباح‌یزدی نسبت به حمایت‌های مصباح از روی‌کارآمدن دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرده بود. علی پورمحمدی برادر مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت روحانی هم از حوزه کرمان کاندیدا شده بود. محمد بهرامی‌خوشکار، نماینده فعلی کرمان، هم دوباره از این حوزه ثبت‌نام کرده است. در کرمان از این تعدا ثبت‌نامی صلاحیت پنج نفر تأیید شده است.

حوزه‌های دونماینده‌ای

استان‌های قزوین، سیستان‌وبلوچستان، البرز، گلستان، اردبیل، کردستان، مرکزی، همدان، کرمانشاه و لرستان هر کدام دو نماینده در مجلس خبرگان دارند.

گلستان

در استان گلستان ١٦ نفر برای رقابت‌های خبرگان اعلام آمادگی کردند. از میان آنها می‌توان به آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی اشاره کرد. نورمفیدی از نمایندگان فعلی خبرگان از حوزه گلستان است. او هم‌‌اکنون امام‌جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در استان گلستان است که روابط نزدیکی هم با بیت امام دارد. عبدالهادی حسینی‌شاهرودی نماینده فعلی خبرگان هم از استان گلستان نامزد شده است. از این تعدا چهار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند، شش نفر رد و شش نفر هم انصراف داده‌اند.

همدان

از حوزه همدان ١٣ نفر برای خبرگان اعلام آمادگی کرده‌‌اند که چهره سرشناس آن علی رازینی است. رازینی، معاون حقوقی و توسعه قضائی قوه قضائیه و رئیس سابق دادگاه ویژه روحانیت است. همچنین غیاث‌الدین طه‌محمدی، عضو فعلی خبرگان و محمد محمدی قاآنی، نماینده ولی فقیه هم از این حوزه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد سه نفر یعنی رازینی، طه‌محمدی و موسوی‌اصفهانی صلاحیتشان تأیید شده است.

مرکزی

از استان مرکزی ١٦ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. سیدعلی حسینی، امام‌جمعه خمین و احمد مؤمن فرزند آیت‌الله مؤمن که از اعضای مجلس خبرگان و نیز اعضای فقهای شورای نگهبان است، هم اعلام آمادگی کرده‌اند. احمد محسنی‌گرگانی، امام‌جمعه سابق اراک بوده و ریاست شعبه نهم دیوان‌عالی کشور را هم بر عهده داشته است. او در دوره سوم خبرگان هم عضو این مجلس بوده است. از این تعدا پنج نفر تأیید، سه نفر انصراف و هشت نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.

کرمانشاه

٢١ نفر از استان کرمانشاه برای خبرگان ثبت‌نام کرده بودند؛ ازجمله چهره‌های سرشناس آن می‌توان به هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، اشاره کرد. همچنین حسن ممدوحی از نمایندگان فعلی خبرگان از این استان هم مجددا اعلام نامزدی کرده است. ازسوی‌دیگر محمد اشرفی‌اصفهانی که سابقه نمایندگی مجلس شوراس اسلامی از این حوزه انتخابیه را داشته براي خبرگان از كرمانشاه ثبت‌نام كرده بود. از این تعداد چهار نفر تأیید، ١٣ نفر رد و چهار نفر انصراف داده‌اند. نریمانی، عراقی، مستشاری و ممدوحی تأیید صلاحیت شده‌اند.

قزوین

از استان قزوین هم ١٣ نفر برای انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. از این حوزه دو نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

سیستان‌وبلوچستان

از سیستان‌وبلوچستان هم ٢٣ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده بودند. از این تعداد، سه نفر تأیید صلاحیت شده و ١٧ نفر رد و سه نفر هم انصراف داده‌اند.

البرز

از حوزه انتخابیه البرز ٢٤ نفر در این دوره ثبت‌نام کردند. شاخص‌ترین چهره ثبت‌نام کننده از استان البرز مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی بود كه صلاحيتش رد شد. پورمحمدی سابقه حضور به عنوان وزیر کشور در دولت نهم و نیز رئیس سازمان بازرسی کل کشور را هم دارد.

محسن کازرونی، عضو فعلی خبرگان از البرز هم مجددا برای این دوره ثبت‌نام کرده است. علی‌اکبر ایمانی، امام‌جمعه فردیس و نیز محمدمهدی حسینی‌همدانی، امام‌جمعه کرج هم در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند. از این میان شش نفر تأیید صلاحیت شده‌‌اند که اسامی آنها عبارت است از محسن کازرونی، آیت‌الله مهدی میرباقری، حسین تاج‌آبادی و آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی و علی رحمانی‌فرد و صادق رزاقی. اما در میان ردی‌ها نام حجت‌الاسلام حسینی‌همدانی امام‌جمعه کرج و پورمحمدی وزیر دادگستری به چشم می‌خورد.

اردبیل

از حوزه اردبیل هم هشت نفر در این دوره ثبت‌نام کردند که از میان آنها می‌توان به سید حسن عاملی، عضو فعلی مجلس خبرگان و نیز سیدابراهیم سیدحاتمی نماینده‌های دور سوم و چهارم مجلس خبرگان اشاره کرد. از این میان دو نفر تأیید، یک نفر انصراف و پنج نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.

لرستان

١٩ نفر از لرستان برای انتخابات دور پنجم خبرگان ثبت‌نام کردند. از چهره‌های شاخص آنها می‌توان به سیدمحمدنقی شاهرخی، عضو فعلی مجلس خبرگان اشاره کرد. همچنین سیدمجتبی طاهری خرم‌آبادی فرزند سیدحسن طاهری‌خرم‌آبادی، از اعضای دوره چهارم خبرگان رهبری بود که در سال ٩٢ درگذشته است، در این دوره ثبت‌نام کرده است. از این تعداد سه نفر صلاحیشان تأیید شده است که مبلغی و مردابیگی از جمله تأییدی‌ها هستند.

کردستان

از کردستان ٢٣ نفر برای خبرگان پنجم ثبت‌نام کرده‌اند. از میان این تعداد می‌توان به ماموستا عبدالرحمان خدایی، نماینده فعلی خبرگان، ماموستا مصطفی شیرزادی، امام‌جمعه مریوان، ماموستا سیداحمد سجادی، امام‌جمعه سروآباد، ماموستا اقبال بهمنی، امام‌جمعه موچش اشاره کرد. از این میان چهار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و چهار نفر هم انصراف داده‌‌اند و ١٥ نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.

حوزه‌های تک‌نماینده

بوشهر، قم، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، زنجان، هرمزگان و چهارمحال‌وبختیاری هر کدام یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارند.

بر این اساس، از حوزه قم ٢٠نفر ثبت‌نام کردند. سیدمحمد سجادی از حوزه انتخابیه قم برای این دوره از خبرگان ثبت‌نام کرده است. گفته می‌شود که او از نزدیکان به بیت امام است. همچنین آیت‌الله محمد مؤمن از فقهای فعلی شورای نگهبان و نیز از اعضای فعلی خبرگان رهبری هم دوباره از این حوزه ثبت‌نام کرده است. آیت‌الله مؤمن از جمله فقهایی است که از اواسط دوره اول شورای نگهبان تا به امروز در این شورا عضویت داشته است.

ایلام

از حوزه ایلام هم ١٤ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که در میان آنها جمعی از استادان حوزه علمیه به چشم می‌خورند. از این تعداد دو نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

زنجان

از حوزه انتخابیه زنجان هم در این دوره ١٨ نفر ثبت‌نام کرده‌‌اند که از بین آنها می‌توان محمدتقی واعظی، علی خاتمی، امام‌جمعه زنجان و نیز سیدجعفر شبیری‌زنجانی نام برد. از این حوزه هم صلاحیت سه نفر تأیید شده است.

خراسان شمالی

از این حوزه هم ١٠ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کردند. به غیر از تعدادی از استادان حوزه‌های علمیه، حبیب مهمان‌نواز از نمایندگان دوره سوم و چهارم خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده است.

بوشهر

از بوشهر هم پنج نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که تنها چهره سرشناس آن، سید هاشم حسینی بوشهری عضو فعلی خبرگان است که قبلا رئیس هیأت مدیره مركز جهانى علوم اسلامى و مدیر حوزه‏ علمیه قم بوده است. از این میان یک نفر تأیید صلاحیت شده که همان هاشم حسینی بوشهری است.

چهارمحال و بختیاری

از این حوزه هم ١٦ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که در میان آنها، علیرضا اسلامیان نماینده فعلی مجلس خبرگان دوباره ثبت‌نام کرده است. در این حوزه دونفر تایید صلاحیت شده‌اند.

خراسان جنوبی

از این حوزه هم هفت نفر ثبت‌نام کرده‌‌اند که سرشناس‌ترین آنها، سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور، علی رضایی، امام‌جمعه بیرجند، علی موسوی، امام‌جمعه گلشهر گلپایگان و محمدباقر کمیلی، فرماندار بیرجند هستند. از این حوزه هم صلاحیت دو نفر تأیید شده است که ابراهیم رئیسی یکی از این دو نفر است.

سمنان

از سمنان هم هفت نفر برای این دوره ثبت‌نام کرده‌‌اند که سیدمحمد شاهچراغی نماینده فعلی خبرگان از این حوزه مجددا ثبت‌نام کرده است. فقط یک نفر یعنی شاهچراغی تأیید صلاحیت شده است. همچنین سه نفر در امتحان شرکت نکرده و دو نفر هم انصراف داده‌اند.

هرمزگان

از حوزه هرمزگان هم ١١ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کرده‌‌اند که هفت نفر از آنها غیربومی هستند و چهره آشنایی درمیان آنها دیده نمی‌شود. از این تعداد یک نفر تأیید صلاحیت شده است. هفت نفر هم رد صلاحیت و سه نفر هم انصراف داده‌اند.

کهگیلویه‌و‌بویراحمد

از کهگیلویه‌وبویراحمد هم باوجود نه نفر، ثبت‌نامی در انتخابات خبرگان، چهره شاخصی به چشم نمی‌خورد. از این تعداد، دو نفر تأیید صلاحیت شده و صلاحیت هفت نفر هم رد شده است.

یزد

از یزد هم ١١ نفر، ثبت‌نام کردند. از جمله آنها عبدالحسین دیداری، امام‌جمعه سابق اردکان، ابوالقاسم وافی، عضو فعلی خبرگان و محمدرضا ناصری، امام‌جمعه یزد را می‌توان نام برد. از این تعدا سه نفر تأیید صلاحیت و هشت نفر هم رد صلاحیت شده‌اند.

http://www.sharghdaily.ir/News/84661

ش.د9405640

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات