حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۲۶

اتحاد قلوب سپاه و ارتش در پاسداری از نظام

تقدیم سپاهیان بی‌شماری در قامت مدافعین حریم اهل بیت(ع) حتی از عالی‌ترین سطوح فرماندهی سپاه در کنار تقدیم شهدای گرانقدر از یگان‌های مختلف رزمی ارتش نشان از اوج اتحاد و آمادگی این دو بازوی قدرت نظامی ایران دارد.
پایگاه بصیرت / مهدی سلطانی

حماسه و جهاد / از شمارگان پرتعداد عملیات‌ها و صحنه‌هایی که در آنها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان ید واحده قدرتمند، دوشادوش یکدیگر سنگرهای ایمان و اعتقاد به شکستِ ابرقدرتان را فتح کنند؛ گفته‌های بسیاری به تصویر کشیده شده است.

با نگاهی اجمالی به تاریخ 8 ساله دفاع مقدس در خواهیم یافت که نظم پرصلابت و طنین استوار ارتشیان در کنار روحیه‌ی ایمان، جهاد و خودباوری فرزندان این مرز و بوم در قالب بسیج و نیروهای مردمی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منشأ خدمات روز افزونی در جبهه‌ها شد. حضور منظم فرماندهان عالی‌رتبه ارتش مانند سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در کنار عالی‌ترین فرماندهان وقت سپاه در جبهه‌ها نمونه کوچکی از اتحاد دو بازوی قدرت نظامی ایران یعنی ارتش و سپاه به شمار می‌رفت.

در این میان طراحی پیچیده‌ترین عملیات‌های آبی خاکی با همکاری و همفکریِ مشترکِ سپاه و ارتش در عالی‌ترین سطوح فرماندهی در جبهه‌ها تنها نمونه‌ی بسیار کوچکی از اتحاد کم نظیر این دو نیروی نظامی سرافراز در میهن اسلامی است.

طراحی این عملیات‌ها در کنار برنامه‌ریزی برای ادامه یا توقف جنگ در دشوارترین عرصه‌ها و نیز تحرکات زورمندان تاریخ در عرصه بین الملل بر همگان ثابت کرده بود که دمیدن صبح پیروزی در گرو اتحاد این دو قشر از جان‌برکفان انقلاب اسلامی و نظام است. از این رو چه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سال‌های اولیه جنگ تحمیلی که کشور دست‌خوش فتنه‌های فرقه‌های گوناگون اعم از کومله‌ها و خلق‌های عرب و غیره بود و چه در دورانی که آرامش پس از جنگ از محل تلاش‌های مخلصانه ارتشیان و سپاهیان نصیب کشور شد؛ این اتحاد ارتش و سپاه هدف سوءنیت‌های بی‌شمار از جانب ضدانقلاب داخلی و دشمنان خارج نشین بوده است.

ایثار، حضور و از خودگذشتگی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصلی‌ترین خطوط مقدم در جبهه‌ها که نشان از روحیه‌ی جهادی فرزندان خمینی کبیر برای پاسداری از قداست نظام اسلامی داشت؛ هیچ‌گاه مانع از آن نشد که حضور ایثارگرانه ارتشیان در خطوط مقدم نبرد و یا در صحنه‌های رزم هوایی دیده نشود. چه آنجا که بسیجیان و سپاهیان در پیشروی به خطوط دفاعی دشمن طنین الله اکبر سر می‌دادند و چه آنجایی که نیروی هوایی ارتش یا هوانیروز عرصه نبرد را برای دژخیمان عراقی تنگ می‌کردند؛ فقط یک پیام می‌توانست به تمام بدخواهان نظام و انقلاب مخابره شود و آن این بود که ارتش و سپاه درکنار هم و متحد و برادروار در برابر دشمن قدار، نقش‌آفرینی می‌کنند.

در بُرهه کنونی نیز نمونه بارز اتحاد ارتش و سپاه را می‌توان در حضور موثر آنها در خطوط مقدم سوریه مشاهده کرد. تقدیم سپاهیان بی‌شماری در قامت مدافعین حریم اهل بیت(ع) حتی از عالی‌ترین سطوح فرماندهی سپاه در کنار تقدیم شهدای گرانقدر از یگان‌های مختلف رزمی ارتش نشان از اوج اتحاد و آمادگی این دو بازوی قدرت نظامی ایران در منطقه دارد.

با نگاهی هر چند کوتاه به تاریخ انقلاب اسلامی در می‌یابیم؛ تفکر ناب بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حفظ و مراقبت از جایگاه ارتش در ساختار نظام اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی - در حالی که بسیاری از انقلابیونِ در رأس حاکمیت خواستار برچیده شدن آخرین بقایای ارتش و کنار گذاشتن این نیروی عظیم فنی و لجستیکی بودند - نشان از اعتماد و تکیه آن پیر فرزانه به حضور قداست آمیز ارتشیان در حفظ و حراست از مرزهای اعتقادی و ایمانی این مرز و بوم داشت.

امروز نیز پس ازگذشت سال‌ها از به ثمر نشستن نهالی که حاصل از اعتماد آن پیر فرزانه انقلاب در نگهداری ارتش و به خدمت درآوردن امکانات عظیم مادی و معنوی ارتش در راستای اهداف والای نظام اسلامی، شاهد بالنده‌تر شدن این نیروی الهی در تمام صحنه‌های حفظ و صیانت از مرزهای آبی و خاکی ایران اسلامی هستیم.

پس از رحلت ملکوتی امام عظیم الشأن انقلاب، اعتقاد راسخِ مقام معظم رهبری به جایگاه مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران در تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای نشان از همان تفکر حضرت روح‌الله در تکیه به اعتقاد و باورهای ایمانی ارتشیان دارد. تاکید معظم له بر حضور نیروی دریایی ارتش در آبراه‌های بین المللی خود به تنهایی مؤید این مطلب است.

اما با همه این تعابیر در رابطه با اخباری که در چند روز گذشته از رسانه‌های معاند انقلاب و نظام در به وجود آوردن شبهه اختلاف میان سپاه و ارتش مخابره شد، چند نکته حائز اهمیت است که خلاصه وار ذکر می‌شود:

1- حضور ارتش و سپاه در کنار هم به درستی ثابت کرده است که این دو قدرت عظیم نظامی در منطقه خواهند توانست جمهوری اسلامی را همانند گذشته از گردنه‌ها پر خطر و عرصه‌های تنگ در معادلات منطقه عبور دهند؛ چنانکه نگاهی اجمالی به تاریخ 8 سال دفاع مقدس خود گویای این مطلب است.

2- حضور مستشاری ایران در سوریه و خطوط مقدم نبرد با عناصر تکفیری‌ در سایر کشورها برآمده از همین اتحاد یگانه ارتش و سپاه است. بدیهی است که خدشه انداختن به این حضور مقتدرانه همان بازی با مهره‌های دشمن و در زمین دشمن خواهد بود که عاقبت روحیه ایمان و اعتقاد به جهانی کردن حرکت انقلاب اسلامی را سست می‌کند.

3- اگرچه روشن و مبرهن است که دامن زدن به چنین موضوعاتی در شرایط فعلی از سوی برخی جریان های خاص برای بهره برداری در انتخابات و ... صورت می گیرد اما نباید از نظر دور داشت که کوچکترین آوای تفرقه دشمنان انقلاب و ملت ایران را خوشحال می کند. لذا باید از آن به جد پرهیز شود.

بی‌شک با هوشیاری برادران سپاهی و ارتشی در کنار رهنمودهای راه‌گشای رهبر معظم انقلاب بار دیگر تیرهای تفرقه افکنانه دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی را مانند همیشه به سنگ خواهند نشاند و اتحاد ارتش و سپاه به عنوان یک واحده مثال بارزی از دو نیروی نظامی اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات