تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۹۷

آيت‌الله هاشمي: سطحي‌نگري در ايران جواب نمي‌دهد

(روزنامه آرمان ـ 1395/05/05 ـ شماره 3095 ـ صفحه 2)

«سطحي نگري در جامعه ايران جواب نمي‌دهد.» اين بخشي از سخنان آيت‌ا... هاشمي در جمع اعضاي انجمن« انديشه و قلم» بود؛ انجمني كه از چندي پيش در راستاي توصيه‌هاي بزرگان از جمله رئيس مجمع تشخص مصلحت نظام شكل گرفت تا از عرصه سياست‌ورزي به حوزه تئوري و ارائه راهكار براي حل مشكلات كشور در تعامل با نخبگان و كارشنلسان عرصه‌هاي مختلف بپردازد. ديروز هم اعضاي اين انجمن به ديدار آيت‌ا... هاشمي رفتند تا براي ادامه مسير از توصيه‌هاي او بهره ببرند. آیت... هاشمي‌رفسنجاني در ديدار اعضاي انجمن انديشه و قلم، انقلاب اسلامي را در تاريخ معاصر جهان، به ويژه ايران، منحصر به فرد دانست و با يادآوري اهداف اسلام و مكتب تشيع براي هدايت انسان‌ها و جامعه بشري، گفت: در طول تاريخ، تلاش‌هاي زيادي براي اصلاح زندگي انسان‌ها و به ويژه مسلمانان انجام شد كه می‌توان گفت، ولي انقلابي كه امام راحل به كمك شاگردان مبارزشان و با همراهي مردم به پيروزي رساندند، اگر از انحراف مصون بماند می‌تواند بسيار كارآمد باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاراتي به سير تدريجي تاريخ انسان و اسلام در ازمنه مختلف، به شرايط آغاز مبارزات روحانيون و سرانجام پيروزي انقلاب اسلامي پرداخت و با تاكيد بر اهميت انديشه و قلم براي تداوم انقلاب، خطاب به اعضاي انجمن، گفت: براي اجراي تفكرات اسلامي، همراهي مردم از ضرورت‌هاست و تنها راه براي همراهي هميشگي مردم، آگاهي آنان است كه در حال حاضر، وظيفه انديشمندان و صاحبان قلم است. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با تاكيد بر تازگي هميشگي انديشه در جوامع بشري، آزادانديشي را شرط تعميق تحقيق و پژوهش و تاثير آن در جامعه دانست و گفت: سطحي‌نگري در جامعه ايران كه مردم و به ويژه جواناني فكور و آگاه دارد، جواب نمي‌دهد و بايد با اطلاع‌رساني مستند، مسائل و اهداف انقلاب را تشريح كرد كه وظيفه همگاني و به ويژه اصحاب انديشه و قلم است.

مخالفت شيطان با انسان، مقابله جهل و دانش بود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تشريح اهداف مخلوقات نباتي، جمادي و حيواني در كارگاه آفرينش، به امتيازات انسان اشاره كرد و گفت: خلقت انسان به عنوان «احسن التقويم»، «فتبارك‌الله احسن الخالقين» را برانگيخت كه اشارات مربوط به آن، تصريحات قرآني دارد. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با ارائه تفسيري از سير تدريجي خلقت انسان در قرآن و اعتراضات فرشتگان در «يسفك الدما»، به سوال و جواب خداوند و انسان درباره مسميات هر اسم پرداخت و گفت: همه فرشتگان جز ابليس، مجذوب جواب‌ها و علم انسان شدند و سجده كردند. ايشان به چرايي و چگونگي تكبر و تمرد شيطان از امر خداوندي براي سجده به انسان پرداخت و گفت: مخالفت شيطان با انسان، به تعبيري ديگر، مخالفت و مقابله جهل با علم و دانش بود كه هنوز هم ادامه دارد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، به تعابير امام علي (ع) درباره انسان، مخصوصا«اتزعمُ انك جِرمٌ صغِيرٌ وفِيك انطوي العالمُ الاكبرُ» اشاره كرد و گفت: راز و رمز پيچيده خلقت انسان در مباحث اختيار و تكليف پيچيده‌تر می‌شود.

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، تفكر و انديشه را از موضوعات مهم در مباحث مربوط به انسان دانست و گفت: عقل كه پيامبر باطن است، مانند پيامبران كه عقل ظاهر هستند، انسان‌ها را در مسير زندگي براي رسيدن به تكامل، راهنمايي و براي نجات از انحراف كمك می‌كنند. ايشان عقل و همچنين قرآن را كه معجزه خالده خداوندي است، دو سرمايه ارزشمند انساني خواند و گفت: اگر انسان از همين دو چراغ براي رسيدن به مراحل تكامل بشري استفاده نمايد، به بيراهه نخواهد رفت. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با بيان اين تعبير حضرت علي (ع) كه «و يثيروا لهم دفائن العقول» گفت: عقل و خرد در سخنان گهربار ايشان، منشأ شرافت و شخصيت انساني، زيور و زينت آدمي، ريشه و سرچشمه همه خوبي‌ها، عامل سعادت انساني، اصل و ريشه دانش و انگيزه فهم و درك است و اين تجليل‌ها، نشانه ارج و عظمتي است كه آن حضرت، براي به كارگيري آن در حيات و زندگي انسان‌ها قائل هستند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/158460

ش.د9501484

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات