تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۹۷

حال ناخوش اصولگرایان از بوی بد لیست ائتلاف

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/11/18 ـ شماره 4544 ـ صفحه 15)

گروه سیاسی: انگار همین دیروز بود که اصولگرایان خبر قرار گرفتن جناح راست را تحت لوای «شورای ائتلاف اصولگرایان»، در بوق و کرنا کردند و از اینکه بالاخره توانستند به هر ضرب و زوری به یک اتحاد نمایشی و صرفا رسانه‌ای برسند، سرخوش و شادمان بودند. پس از آنکه از پروژه جذب پایداری و دفع علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی، علی‌اکبر ناطق نوری و کلا هر چهره سرشناس جریان اصولگرایی عبور کردند، هراسان و بیمناک از دیدن حضور پرشور و حداکثری حریف وارد مرحله ثبت نام شدند اما با مشاهده آوار ردصلاحیت‌ها که بر سر جناح چپ فرو ریخت با خیالی آسوده، نفسی راحت فرو دادند و بادی به غبغب و با اعتماد به نفسی کاذب اعلام کردند که لیست نهایی شورای ائتلاف اصولگرایان دوازدهم بهمن ماه منتشر خواهد شد. دوازدهم که هیچ سیزدهم و چهاردهم بهمن‌ماه هم آمدند و رفتند و خبری از لیست نهایی اصولگرایان نشد و همان زمان مشخص گشت که در اردوگاه جناح راست، گیس و گیس کشی برای قرار گرفتن در فهرست نهایی صورت گرفته است و دلیل تاخیر در ارائه لیست هم چیزی جز اختلاف‌نظر و سهم خواهی تازه واردهای احمدی‌نژادی نیست.

در نهایت پس از اما و اگرهای فراوان، لیست اولیه ائتلاف اصولگرایان در خبرگزاری صدا و سیما منتشر گردید و این جناح سیاسی پس از مدت‌ها تلاش، لیستی سرشار از محمود احمدی‌نژاد را به ارمغان آورد. این لیست را 11نفر از پایداری‌ها و یکتایی ها، 8نفر از اعضای جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان، 1نفر از جامعه مداحان، 6نفر از اصولگرایان سنتی و 4نفر از افراد گمنام و ناآشنای این جریان پوشش می‌دهند. بدین ترتیب 75 درصد این فهرست مشمول مدافعان تمام قد رئیس دولت نهم و دهم می‌شود. همین اتفاق ولوله‌ای در میان اصولگرایان به پا کرد و داد آنها را درآورد چراکه لیست حاکی از آن بود که زور جبهه پایداری و حزب یکتا چربیده است و هرچه احمدی‌نژادی در شورای ائتلاف بوده در لیست نهایی جای داده شده است. اصولگرایانی که به هر ضرب و زور به دنبال نشان دادن اتحاد و هم‌صدایی در میان خود بودند و شائبات خروج چند لیست از دل اصولگرایان را نمی پذیرفتند و به‌شدت بر وحدت دکوری‌شان صحه می‌گذاشتند، حال این روزها سرخورده و عصبانی هستند و لیست احمدی‌نژادی شورای ائتلاف اصولگرایان را برنتابیده اند. بر همین اساس بدجور بوی فروپاشی این ائتلاف به مشام می‌رسد.

احمدی‌نژادی‌ها، سنتی‌ها را دور زدند

اصولگرایان سنتی بازی خورده‌اند و قافیه را باخته‌اند. به جای آنکه نام آنها در فهرست انتخاباتی اصولگرایان رخ بنماید، احمدی‌نژادی‌ها درآن، به وفور دیده می‌شوند و جاخوش کرده اند. به همین دلیل هم روز گذشته بازار واکنش‌های آنها به این لیستِ پر از احمدی‌نژاد، داغ بود. یکی از تند ترین انتقادات را کمال الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری داشت که فهرست منتشر شده اصولگرایان را « نوعی دور زدن طیف سنتی این جناح سیاسی از سوی تندرو ها» تلقی کرد. لازم به ذکر است که جبهه پیروان خط امام و رهبری هیچ نماینده‌ای در فهرست 30 نفره ندارد. سجادی با اشاره به اینکه جبهه پایداری سهم بیشتری نسبت به امثال موتلفه و جامعه روحانیت به خود اختصاص داده است، اظهار داشت که :« فقط این موضوع را می‌توانم عنوان کنم، ما هم که از ثبت‌نامی‌های مجلس دهم هستیم در این لیست نیستیم. سادات همیشه مظلوم واقع می‌شوند.»

بوی بد لیست اصولگرایان

ابوالقاسم رئوفیان، دبیر کل حزب ایران زمین نیز در زمره معترضین به چیدمان این لیست به شمار می‌رود. وی نیز در اظهاراتی صریح درباره فهرست نهایی چنین گفته است که: « اگر این فهرست، فهرست نهایی باشد، هیچ بوی خوشی از آن به مشام نمی رسد و اگر مورد تایید شورای ائتلافی باشد هیچ دود سفیدی از آن به هوا برنخواهد خاست» دبیر کل حزب ایران زمین هم که هیچ اثری از نماینده حزب متبوعش در فهرست نهایی دیده نمی شود، حضور برخی افراد در لیست اصولگرایان را خطرناک دانست. وی همچنین اعلام کرد که « در صورتی که فهرست منتشر شده صحت داشته باشد، این فهرست نشاندهنده حضور پنجاه درصد پایداری هاست. چون در ذخیره‌ها چهار نفر در نظر گرفته شده است که نفر اول و دوم ذخیره‌ها نیز از پایداری‌ها هستند. تحول‌خواهان هم فاصله چندانی با پایداری‌ها ندارند، بنابراین اکثریت لیست در اختیار پایداری‌ها و تحول‌خواهان قرار گرفته است. در این فهرست از جبهه ایستادگی و ایران اسلامی که پنج حزب فعال باسابقه در آن عضویت دارند، هیچ اثری وجود ندارد!»

چندان بعید به نظر نمی‌آید که همان انگشت‌شمار اصولگرایان سنتی موجود در فهرست نیز در شجره‌نامه‌شان رگ و ریشه‌های پایداری یافت شود.

حضور احمدی‌نژادی‌ها مسبب ریزش آرا

اعتراض بعدی اختصاص می‌یابد به حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز و از اعضای جمعیت ایستادگی. وی درباره حضور احمدی‌نژادی‌ها در لیست اصولگرایان به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت:«کسانی که اکنون در لیست هستند وابستگی تشکیلاتی‌شان به جبهه پایداری بسیار بیشتر از وابستگی‌شان به جریان اصولگرایی است.» دبیرکل حزب سبز همچنین سابقه پایداری‌ها و یکتایی‌ها و رفتارهایشان در دولت نهم و دهم را برای مردم یک ملاک دانست و اضافه کرد: «هر چه تعداد افراد وابسته به جریان احمدی‌نژاد و سمت و سوی پیش گرفته با احمدی‌نژاد و وزرایش بیشتر باشد، ریزش آرا بیشتر است. باید بر روی لیست دقت نظر بیشتری صورت می‌گرفت.» حال باید منتظر ماند و دید آیا موتلفه‌ای‌ها هم از خواب بیدار خواهند شد و به این لیست بسته شده‌ی احمدی‌نژادی اعتراض خواهند کرد یا همچنان خود را به آن طرف خواهند زد و بازی خوردنشان را لاپوشانی خواهند نمود.

همه چی آرومه، اصولگرایان خیلی هم خوشحالند

این وسط اما برای غلامعلی حداد عادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، همه چیز گل و بلبل است و گویی لیست بیرون آمده بهترین فهرستی است که این جناح سیاسی بسته اند. چنان که روز گذشته در خصوص سهم نامتوازن گروه‌های مختلف جناح اصول‌گرایی و تخصیص بخش عمده این لیست به احمدی‌نژادی‌ها، اظهار کرد: « این لیست بر اساس سهم‌خواهی هیچ گروه یا جناح خاصی بسته نشده است. این لیست بر اساس شایستگی افراد و به دنبال رایزنی همه افراد و اعضای دخیل تنظیم شده است.» البته رییس فرهنگستان هنر و ادب پارسی حق دارد خوشحال باشد و لیست را عالی بخواند چراکه نه تنها نام خودش بلکه اسامی هم طیفان و هم فکرانش نیز در این فهرست دیده می‌شود. از طرف دیگر احتمالا از منظر جناب حداد افراد شایسته را اعضای جبهه پایداری و حزب یکتا و سایر احمدی‌نژادی‌های لیست، تشکیل می‌دهند. در چنین شرایطی قطع به یقین می‌بایست فاتحه این جریان سیاسی را خواند.

سکوت رضایتمندانه سهامداران

در میان ناله و فغان‌های اصولگرایان سنتی، سکوت و خاموشی احمدی‌نژادی‌ها و رسانه هایشان بسیار جالب توجه است. به طوری که در یکی از سایت‌های دلواپس همیشه شاکی، روز گذشته حتی در مهم ترین خبرهای روزش هم اثری از اخبار مربوط به لیست اصولگرایان یافت‌نمی‌شد و خبر از ساخت یک مستند را می‌داد و همانند مشی همیشگی اش به آیت الله هاشمی حمله می‌نمود. خبرگزاری دلواپسِ راضی و خشنود دیگری اخبار جشنواره فیلم فجر را منتشرمی کرد و تنها به اعلان گفته‌های حداد عادل مبنی بر گل و بلبل بودن شرایط اصولگرایان اکتفا نمود. مبرهن است که سایر احمدی‌نژادی‌ها هم در دلهایشان عروسی به راه انداخته اند و در خفا به جشن و پایکوبی می‌پردازند. جشنی که شادیش برای احمدی‌نژادی‌ها است و اما خبر از فروپاشی ائتلاف اصولگرایان می‌دهد و ویرانی اردوگاه اصولگرایی.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=26757

ش.د9405838

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات