تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۶۰۷
ناگفته‌های دستگیری «عبدالمالک ریگی» به روایت مسئول پرونده

شکار در آسمان

(روزنامه شرق – 1394/12/ 06– شماره 2530 – صفحه 2)

چهارم اسفند سالگرد دستگیری «عبدالمالک ریگی» رئیس گروه جندالله توسط وزارت اطلاعات در سال ١٣٨٨ بود. به همین مناسبت روز گذشته جلسه‌ای با حضور کارشناس ارشد پرونده دستگیری ریگی در محل وزارت اطلاعات برگزار شد. در ابتدای این جلسه «علی بهمنش» کارشناس ارشد این پرونده، گفت: «پس از دستگیری ریگی و گذشت چند سال از آن، فکر می‌کردیم صحبت در این خصوص دیگر لازم نباشد ولی با توجه به مسائل منطقه لازم دانستیم تا مباحثی در این خصوص داشته باشیم». او با بیان اینکه «بسیاری از اقدامات درخصوص برخورد با گروه‌های تروریستی قابل‌انتشار نیست»، افزود: «اگر روزی این موارد بیان شود، ده‌ها مورد مانند مورد ریگی وجود دارد».

او با اشاره به اینکه «در سال‌های گذشته به گروه‌هایی برخورد کردیم که از مکتب طالبان نقش گرفتند»، افزود: «بسیاری که امروز مواد مخدر از ایران به اروپا ترانزیت می‌کنند، از افغانستان هستند و می‌گویند آنها ما را بمباران می‌کنند اما چون ما توان مقابله نداریم، مواد مخدر به آنجا می‌فرستیم».

«بهمنش» با بیان اینکه «عبدالمالک ریگی با ١٢، ١٣ سال سن به افغانستان رفت» گفت: «همه زندگی او کشت و کشتار بود. ریگی تعریف می‌کرد که ما را در بشکه‌های ٢٢٠ لیتری می‌انداختند و از سر کوه در برف زمستان تا انتهای کوه قل می‌دادند. خب معلوم است از این فضا چه کسی بیرون می‌آید. کسی بیرون می‌آید که چنین سابقه آدمکشی داشته باشد».

او ادامه داد: «خیلی‌ها هستند که با جمهوری اسلامی ایران مخالفند اما برای خود حد و حدودی قائلند اما امثال مالک ریگی هیچ حد و حدودی نداشت و حقیقتا پرورش‌یافته مکتب طالبان در افغانستان بود».

«بهمنش» گفت: «ریگی اولین کارش را با گروگان‌گیری شروع کرد و کم‌کم تبدیل به یک گروه سازمان‌یافته شدند. رفته‌رفته نیز انگیزه مذهبی پیدا کردند و با ورود به پاکستان به اقدامات ضدانسانی دست زدند».

او با اشاره به همکاری برخی سرویس‌های اطلاعاتی با ریگی، ادامه داد: «از سفارت آمریکا در اسلام‌آباد با ریگی ارتباط می‌گیرند و از آنجا می‌خواهند با آمریکایی همکاری کنند. آمریکایی‌ها نیز خودشان می‌خواستند که با او موردی کار کنند و به قدرت او اعتقادی نداشتند، بلکه مقطعی می‌خواستند از او استفاده کنند».

کارشناس ارشد وزارت اطلاعات ادامه داد: «وقتی با گروهی تروریستی که پایگاهش خارج از کشور است بخواهی مقابله کنی، کار سخت می‌شود چراکه کشور مقابل باید همکاری کند که در این مورد بسیاری از کشورها با ما همکاری نکردند؛ یا توان همکاری را نداشتند یا نمی‌خواستند کار کنند».

«بهمنش» با اشاره به عملیات دستگیری ریگی، افزود: «عبدالمالک ریگی موقع دستگیری شروع به گریه‌کردن کرد. در یک جلسه به او گفتم تو هم مثل ما هستی. ما هم مسلمان هستیم و تو هم مسلمانی اما تو مدام در بیابان‌ها آواره بودی و می‌خواهم تو را از آوارگی دربیاورم و او بلافاصله گریه کرد». او با تشکر از نیروی هوایی افزود: «وقتی هواپیمای قرقیزی به زمین نشست، به‌هرحال مسافران آن هواپیما ترسیده بودند. عناصر ما هم در آن هواپیما بودند. تیراندازی‌هایی نیز (توسط هواپیماهای جنگنده ره‌گیر) شده و اینها باعث شده بود مسافران بترسند بنابراین وقتی هواپیما به زمین نشست، از غرفه‌ای که در فرودگاه بندرعباس سوغاتی‌هایی مانند گز و سوهان داشت، به مسافران هدیه کردیم». او افزود: «شبی که قرار بود عملیات دستگیری را اجرا کنیم، درخواست دادیم که در فرودگاه تهران هواپیما بنشیند ولی به دلیل ریسک بالا و اینکه فرودگاه تهران فرودگاه حیاتی است، اجازه این کار داده نشد. حتی با فرودگاه اصفهان هم موافقت نشد و سرانجام در همان بندرعباس عملیات اجرا شد».

«بهمنش» افزود: «وقتی قرار بود مالک از دوبی به قرقیزستان برود، همان روز مطلع شدیم که نماینده آمریکا در افغانستان وارد قرقیزستان شده که با دستگیری مالک، او بدون هیچ تماس و دیدار با کسی قرقیزستان را ترک کرد».

کارشناس ارشد پرونده ریگی افزود: «در بحث عبدالمالک ریگی از بسیاری از کشورهای همسایه خواستیم که کمک کنند؛ یا بهانه آوردند یا نخواستند که کمک کنند به‌هرحال خوشحال بودند که گروهی در مقابل ایران اقدام تروریستی می‌کنند اما با تجربه خود عملیات پیچیده‌ای را ساماندهی کردیم و درنهایت عبدالمالک ریگی را در کشور به زمین نشاندیم که در تاریخ عملیات‌های هوایی بی‌سابقه بود. اساسا نشاندن هواپیمای مسافربری کار سختی است و احتمال می‌دادیم که خلبان به زمین ننشیند. بنابراین کار بسیار سختی را انجام دادیم».

«بهمنش» افزود: «به بسیاری از کشورهای اروپایی گفتیم موقعی که طالبان با ما درگیر می‌شد او را تروریست نمی‌دانستید اما وقتی با شما درگیر شد، به او تروریست گفتید. امروز هم در قضیه داعش اشتباه کرده‌اید و داعشی که ساخته‌اید، از کنترلتان خارج شده است». او ادامه داد: «وقتی دستگیری رخ داد، مهم بود که موضوع مدیریت شود. ادعا شد که آمریکایی‌ها در این قضیه همکاری کرده‌اند، اما این‌گونه نبود؛ این کار را کاملا به سبک ایرانی انجام دادیم و برندش متعلق به ماست و اگر بقیه هم بخواهند ما می‌توانیم کمک کنیم». این کارشناس ارشد وزارت اطلاعات درخصوص «ریگی» افزود: «فردی را دستگیر کرده بودیم که یک آدمکش حرفه‌ای بود. سربریدن برای او یک تفریح شده بود اما باید با او صحبت می‌کردیم. من یک راه بلد بودم که با او بتوانم صحبت کنم و آن این بود که او را به زندگی عادی‌اش برگردانم».

او با اشاره به اینکه «خیلی وقت‌ها مالک ریگی را پیدا می‌کردیم و تلفنی با او صحبت می‌کردیم تا او را آرام کنیم که دیگر آدم نکشد»، گفت: «ما از هر روشی استفاده می‌کردیم که آدم نکشد. برای او جالب بود که پس از دستگیری کسی در مقابل او قرار داشت که قبلا با او تلفنی صحبت کرده بود».

«بهمنش» ادامه داد: «مالک، انسان خودشیفته‌ای بود می‌گفت باهوش‌ترین روحانی اهل سنت هستم. او اعتقاد داشت که شیعه کافر است و مسلمان نیست». او افزود: «پس از دستگیری کتابخانه‌ای در سلولش برای ریگی تهیه کردیم و با بحث‌های انتقادی که ما انجام دادیم در نهایت قبول کرد که اشتباه می‌کند. ما اطلاعاتی از ریگی نمی‌خواستیم. ما از او می‌خواستیم استفاده کنیم تا عبرتی برای کسانی باشد که قصد ورود به این عرصه را دارند. فیلم‌هایش را برای هم‌گروه‌هایش فرستادیم که برای برخی تأثیر داشت و برای برخی بی‌تأثیر بود».

او افزود: «ادعا کردند که ریگی با آمپول صحبت کرده است اگر قرار بود کسی با آمپول صحبت کند که الان در گوانتانامو همه باید صحبت می‌کردند. ما سبک اخلاق اسلامی را در برابر تروریست‌ها اجرا می‌کنیم و چنین سبکی هیچ‌کجای دنیا رایج نیست».

«بهمنش» با اشاره به اینکه « تمام کسانی که در گروه ریگی بودند یا فامیل اصلی او بودند که متأسفانه کشته شدند و گروه او ضعیف شده است»، ادامه داد: «مالک ریگی آن‌قدر منفعت‌طلب بود که حتی برادر نوجوان خود را به عملیات‌های انتحاری فرستاده بود تا تشویقی برای دیگران باشد. اکثر برادران او در درگیری‌های افغانستان کشته شدند. ما فیلم‌هایی از جنایت مالک داریم که نمی‌توانیم پخش کنیم».

«بهمنش» با اشاره به دوران پس از دستگیری ریگی ادامه داد: «چهارماه شبانه‌روز بعد از دستگیری ریگی با او زندگی کردم. به‌هرحال وقتی موردی را دستگیر می‌کنیم خودمان هم به‌نوعی دستگیر شده‌ایم و باید با آنها زندگی کنیم و حتی خیلی‌وقت‌ها به او تلفن دادیم و گفتیم که با مادرت صحبت کن و او از این کارهای ما تعجب می‌کرد».

او با بیان اینکه «ما چندین‌بار می‌توانستیم ریگی را ترور کنیم»، ادامه داد: «چندین‌بار به او خیلی نزدیک شده بودیم. اما چون فرزندانش در خودرو همراه او بودند، اجازه این کار را ندادیم».

«بهمنش» با اشاره به اینکه «ریگی زمانی به یکی از کنسولگری‌های عربستان رفت‌وآمد داشت»، ادامه داد: «او از طریق یک عنصر ضدانقلاب به موساد (سرویس جاسوسی اسرائیل) وصل شد. اما موساد می‌ترسید که آنها کم بیاورند». او افزود: «مأموران موساد با ارتباط‌گیری با ریگی، ملاقاتی با او در «کازابلانکا»، پایتخت مراکش، داشتند که این ملاقات روی دریا انجام شد. مأموران اطلاعاتی اسرائیلی به او نگفتند که از موساد هستند و وقتی ریگی پرسیده بود از کجا هستند، به او گفته بودند که ما از سازمان «ناو» هستیم».

او افزود: «بعد از دستگیری نام آن مأمور موساد را به ریگی گفتیم که باعث تعجب او شد». این کارشناس‌ارشد وزارت اطلاعات ادامه داد: «یکی از بستگان عبدالمالک ریگی همچنان با اسرائیل در ارتباط است». در این جلسه فیلم‌های «عبدالمالک ریگی» پس از دستگیری که مورد اشاره «بهمنش» بود نیز پخش شد.

http://www.sharghdaily.ir/News/87025

ش.د9405865

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات