تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۶۲۹
تقویت مثلث تهران- آنکارا- مسکو

وحشت اسرائیل از سفر ظریف به ترکیه

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/05/23 ـ شماره 4683 ـ صفحه 3)

گروه سیاسی: روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در سفری که به ترکیه انجام داد با مقامات و مسئولان این کشور جهت گسترش سطح روابط میان دو کشور دیدار و گفتگو کرد .

محمدجواد ظریف در بدو ورود به آنکارا با اشاره به تحولات منطقه و رایزنی با کشورهای تاثیرگذار گفت: ایران، روسیه و ترکیه از بازیگران مهم در منطقه بشمار می‌آیند و نیاز است با یکدیگر گفتگو و همکاری داشته باشند.وزیر خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر اختلاف نظری هم باشد، از طریق گفتگو ها برطرف خواهد شد.

او در ادامه با بیان اینکه حرکت و ایستادگی مردم ترکیه در از بین بردن مبانی کودتای نافرجام در ترکیه اقدام بسیار مهمی بود، تصریح کرد: حضور مردم در صحنه درس مهمی به کودتاگران بود.

چاووش اوغلو: امنیت ایران، امنیت ترکیه است

مولود چاوش اوغلو در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف که پس از دیدار دوجانبه آنها انجام شد، با بیان اینکه در این سفر در مورد برخی موانعی که وجود دارد صحبت شد، اظهار کرد: تصمیم مشترک بر این شد که باید این را موانع را رفع کنیم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خبر داد که در مورد موضوعات منطقه‌ای صحبت شد و توضیح داد که این رایزنی‌ها مربوط به همکاری‌های انرژی منطقه‌ای و همکاری‌های دوجانبه بود.

چاوش اوغلو در ادامه تصریح کرد: ما می‌خواهیم گاز بیشتری از ایران بخریم. در مورد برخی مشکلات هم تصمیم گرفتیم که حل آنها نیاز به هیئت اختلاف ندارد، چراکه قرار شد این مشکلات را با گفتگوی دوطرفه حل کنیم.

وزیر خارجه ترکیه ضمن بیان اینکه در زمینه توریسم صحبت کردیم تا پذیرای میزبان ایرانیان بیشتری در ترکیه باشیم، متذکر شد: همچنین در زمینه بحران سوریه رایزنی کردیم که با همکاری‌های نزدیک و دوجانبه بیشتری آن را پیگیری می‌کنیم.

چاوش اوغلو در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه در رایزنی دوجانبه امروز، خاطرنشان کرد: لزوم تقویت همکاری از دیگر بحث‌های مهم بود، چراکه ما بر این باوریم که ایران نقش بسیار سازنده و مثبتی در آتش‌بس سوریه دارد.

او امنیت ایران را امنیت ترکیه خواند و گفت: وزیر خارجه ایران هم همین فکر را می‌کند و امنیت ترکیه را امنیت ایران می‌داند، لذا ما با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک و داعش که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند، مقابله می‌کنیم.

ظریف: برای گسترش همکاری دو کشور نیاز به رایزنی بیشتر داریم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دراین نشست خبری با اشاره به وجود زمینه‌های مشترک میان دو کشور، گفت: در زمینه رفع برخی موانع موجود در مسیر گسترش روابط دو کشور، نیاز به گفتگوها و همکاری‌های بیشتر داریم که بر این اساس باید بیش از پیش با یکدیگر مذاکره و رایزنی‌ انجام دهیم.

او با اشاره به صحبت‌های همتای ترک خود درخصوص گسترش روابط دو کشور، تاکید کرد: باتوجه به زمینه‌های مختلفی که وجود دارد، باید این حقیقت را مدنظر قرار دهیم که باید برای تقویت روابط دو کشور، گفتگوها و رایزنی‌های میان دو کشور را افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه همکاری‌های تهران و آنکارا در زمینه‌های مختلفی همچون برق، گاز، انرژی، با رفع برخی موانع گسترش خواهد یافت، تاکید کرد که همکاری‌ خود با ترکیه را در زمینه‌های مختلف گسترش می‌دهیم.

عصبانیت اسرائیلی‌ها

لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی از تقویت روابط اردوغان با روسیه به شدت نگران است، چراکه آنها می‌گویند این رابطه متعاقبا به افزایش همکاری با شریک آن یعنی ایران خواهد انجامید.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در گزارشی در همین باره نوشته است: مذاکرات ۹ آگوست بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سن پترزبورگ که در حاشیه نشست جی-۲۰ صورت گرفت و به ۹ ماه خصومت بین دو کشور در پی سرنگونی هواپیمای روسی در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۵ پایان داد، سبب بروز نگرانی‌هایی در اسرائیل شده است.

این اختلاف در ۱۷ جولای یعنی دو روز بعد از کودتای نافرجام ترکیه به پایان رسیده بود. رهبران ترکیه تصمیم گرفتند از این فرصت برای تقویت و توسعه خودشان استفاده کنند و علاوه بر این، این موضوع سکوی پرشی برای آشتی با روسیه و تقویت پیمان‌های استراتژیک با روسیه شده است.

در اسرائیل نگرانی‌ها از این است که تلاش‌های اردوغان برای تقویت روابط با روسیه متعاقبا به افزایش همکاری با شریک آن یعنی ایران خواهد انجامید.

در واقع اردوغان سفر به تهران و دیدارش با روحانی را برای چند روز بعد از مذاکرات با پوتین برنامه‌ریزی کرده است، لذا به نظر می‌رسد حرکت‌های اخیر رئیس جمهور ترکیه نوعی برنامه‌ریزی برای ایجاد یک بلوک جدید در خاورمیانه باشد که این بلوک شامل روسیه، تهران، ترکیه، عراق، سوریه خواهد بود، لذا چشم‌انداز حرکت‌های جدید ترکیه سیاست‌های کلیدی اسرائیل در ترکیه و سوریه را بر هم می‌زند.

دیدار اردوغان و پوتین، برنامه‌های آمریکا و اسرائیل و کشورهای عربی را تهدید به نابودی کرده است و به نظر می‌رسد ترکیه اتحاد با تهران را به اتحاد با گروه‌های دیگر ترجیح داده است، بنابراین توسعه روابط و همکاری‌های اخیر اطلاعاتی و نظامی اسرائیل و ترکیه که قبلا اعلام شده بود، به دو دلیل بی اهمیت خواهد شد: ۱- اسرائیل از اینکه تکنولوژی‌های نظامی‌اش را در اختیار ترکیه قرار دهد، حذر می‌کند چرا که ممکن است این تکنولوژی‌ها به دست ایران بیفتد.

۲- اسرائیل در اوایل حمله نظامی مسکو به سوریه در اواخر سپتامبر، قرارهایی با روسیه گذاشته که برخی از اینها اصلا منتشر نشده است. این قرارها شامل همکاری در عملیات‌های هوایی در سوریه است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=46081

ش.د9501540

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات