تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۲۵

انگلیس، آتش بیار جنگ‌های خاورمیانه

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/06/16 – شماره 10683 – صفحه 6)

لندن - ایرنا - نشریه ایندیپندنت در گزارشی با بیان اینکه انگلیس هم اینک بعد از آمریکا دومین فروشنده بزرگ سلاح در جهان است، گفت که بخش اعظم تسلیحات انگلیسی در طی یک دهه گذشته راهی حوزه خاورمیانه از جمله کشورهای سرکوبگری چون عربستان شده است.

به گزارش "ایرنا"، ایندیپندنت افزود: براساس آمار جمع آوری شده توسط وزارت تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس، این کشور طی ده سال گذشته بیشتر از روسیه، چین و فرانسه سلاح فروخته است.

این نشریه افزود: این نهاد دولتی در گزارش که در تابستان امسال منتشر کرد، گفت که انگلیس در حال حاضر یکی از موفق‌ترین صادرکنندگان تسلیحات دفاعی جهان است و به طور میانگین در طی ده سال گذشته در رده دوم جهانی قرار داشته است.

به نوشته ایندیپندنت: براساس آمارهای رسمی، از سال 1389 تاکنون، دو سوم از تسلیحات انگلیسی به کشورهای حوزه خاورمیانه فروخته شده و همین امر به درگیری‌های خونین در این منطقه بیش از پیش دامن زده است.

به نوشته این نشریه، انگلیس از سال 1389 تاکنون، به 51 کشور سلاح فروخته است که 39 تای آنها در زمره کشورهایی هستند که در رده بندی سازمان 'خانه آزادی' و از نظر سازمان دیده بان حقوق بشر، غیر آزاد شمرده می‌شوند و یا ناقض حقوق بشر می‌باشند.

ایندیپندنت افزود: نهادهای ناظر بر صدور مجوز سلاح انگلیس بیان کرده‌اند که آنها درگذشته مجوزهای صادرات سلاح برای برخی کشورهای از جمله روسیه لغو کرده‌اند این در حالی است که دولت انگلیس تاکنون درخواست‌های صورت گرفته برای متوقف کردن فروش سلاح به رژیم‌های سرکوبگری همانند عربستان سعودی که به دلیل حملات نظامی‌اش در یمن متهم به جنایت جنگی شده، نادیده گرفته است.

این نشریه افزود: هم پارلمان اروپا و همه کمیته توسعه بین الملل مجلس عوام،خواهان متوقف شدن صادرات سلاح به عربستان به عنوان یک رژیم مستبد شده‌اند اما دولت انگلیس می‌گوید شواهدی درخصوص جنایات جنگی سعودی‌ها در دست ندارد.

به نوشته این نشریه، براساس تجزیه و تحلیل مشترک صورت گرفته توسط ایندیپندنت و کارزار علیه تجارت سلاح، از سال 1389تا 1394، انگلیس 10 میلیارد دلار مجوز فروش سلاح برای رژیم‌هایی که از نظر سازمان 'خانه آزادی' غیرآزاد شمرده می‌شوند همانند چین، عمان و ترکمنستان صادر کرده است.

ایندیپندنت افزود: در همین حال انگلیس در مدت یادشده، 7.9 میلیارد پوند انواع سلاح به کشورهایی که ناقض حقوق بشر شمرده می‌شوند از جمله عربستان و بحرین، فروخته است.

نشریه آبزرور نیز اخیرا فاش کرد که انگلیس در سال گذشته با مجوز فروش بیش از 3 میلیارد پوند سلاح به رژیم‌های سرکوبگری چون عربستان سعودی، بحرین و بروندی موافقت کرده است.

آبزرور عنوان کرد که دولت انگلیس در سال گذشته برای 30 کشور جهان مجوز فروش سلاح صادر کرده که 21 کشور براساس اعلام وزارت خارجه انگلیس متهم به نقض حقوق بشر بوده‌اند.

عربستان سعودی، بحرین، بروندی، مصر و مالدیو ازجمله کشورهایی هستند که انگلیس به آنها سلاح فروخته است، این در حالی است که عربستان متهم به جرائم جنگی در یمن است و رژیم‌های بحرین و مصر نیز متهم به سرکوب اعتراضات صورت گرفته در این دو کشور متعاقب بهار عربی هستند.

این نشریه افزود: انگلیس که بعد از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان شمرده می‌شود، در سال گذشته مجوز فروش سلاح به ارزش 7.7 میلیارد پوند به تصویب رسانده است.

در اثر حملات عربستان و متحدینش علیه یمن در بیش از یکسال گذشته, تاکنون هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک شهید یا زخمی شده و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و به تاسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب‌های جدی وارد شده است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=105173

ش.د9501846

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات