(روزنامه وطن امروز ـ 1395/05/17 ـ شماره 1948 ـ صفحه 2)
با این حال اما فضای عمومی در کردستان ایران چندان مطلوب میل ضد انقلاب قرار نگرفت، چراکه با توجه به جنایتهای این گروهک تکفیری در کردستان و قتل علما و مردم عادی این استان که با مجوز فتاوای تکفیر این تروریستها صورت میگرفت؛ انزجار عمومی از آنها باعث شد تا مردم این استان از این اعدامها رضایت نیز داشته باشند. با این حال اما در شرایطی که علمای اهل سنت کردستان با توجه به رفتارهای غیر انسانی این تروریستها، تحت تاثیر عملیات روانی گسترده ضدانقلاب قرار نگرفته و از این تروریستها حمایت نکردند اما صدها کیلومتر آنسوتر، در جنوب شرقی ایران، یک چهره سیاسی جنجالی، همسو با رسانههای ضد انقلاب از اعدام تروریستها انتقاد کرد تا این اظهارات او قطعهای از پازل ضد انقلاب برای ایجاد اختلافات فرقهای در ایران تعبیر شود! عبدالحمید اسماعیلزهی روز جمعه طی سخنانی به اعدام 4 تروریست در زندان رجاییشهر انتقاد کرد! و به گونهای سخن گفت که شائبههای ضد انقلاب درباره این تروریستها را تقویت کرد. عبدالحمید درباره اعدام تعدادی تروریست در زندان رجاییشهر، از عبارت «اعدام اهل سنت» استفاده کرد و آن را مسالهدار دانست! او گفت: در موضوع اعدامهای اخیر عدهای از هموطنان کرد اهلسنت ما در زندان رجاییشهر کرج مسائل زیادی مطرح است... دیدگاه و برداشت فقهی اهلسنت در رابطه با موضوع اعدام این است که شریعت و فقه اسلام درباره اعدام بسیار جانب احتیاط را مدنظر قرار داده است.»
عبدالحمید در ادامه بدون اشاره به جنایات این تروریستها در به خاک و خون کشیدن اهل سنت و شیعه کردستان، درباره «تبعات منفی اعدام» اظهار داشت: اعدام تبعات منفی بسیار زیادی دارد. با اعدام یک نفر، علاوه بر اینکه زن و فرزندانش بیسرپرست میشوند و مشکلات زیادی برای آنان بهوجود میآید، سبب ایجاد کینه و کدورت در دلها نیز میشود البته اعدامها تبعات منفی دیگری نیز دارند که بیان همه آنها در این فرصت ممکن نیست». این چهره جنجالی سیاسی افزود: بنده به عنوان یک هموطن و شهروند ایرانی معتقدم برخی قوانین جزایی در کشور باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و اعدامها کاسته شود و به حداقل برسد». او در ادامه ادعای رسانههای ضد انقلاب درباره اعدام تروریستهای گروهک توحید و جهاد را تکرار و با اظهارنظر خود درباره ماهیت دادگاه متهمان ایجاد شبهه کرد! او خواستار محاکمه متهمان در «دادگاههای علنی و عادلانه» شد. او گفت: ممکن است یک فرد یا گروهی مرتکب تندروی و افراطگرایی شود، کما اینکه امروز جهان مملو از افراطگرایی است و در کشور ما نیز در بین شیعه و سنی افراد تندرو و افراطگرا وجود دارند. ما معتقدیم وقتی چنین افرادی دستگیر میشوند، اگر مباشرت در قتل داشته و مرتکب آن شدهاند و جرم آنها در دادگاههای عادلانه و علنی که در قانون اساسی آمده است، به اثبات رسید آنگاه قصاص شوند. قانون اساسی یک میثاق ملی است که شیعه و سنی و سایر ملت ایران آن را قبول دارند.
عبدالحمید با طرح این پیشزمینهها، سپس صراحتا از اعدام قاتلان بزرگان و مردم عادی سنی و شیعه در کردستان انتقاد کرد و اعدام این قاتلان را «بهدور از دوراندیشی و سعهصدر» دانست. او اظهار داشت: درباره مساله اخیر نیز گلایهای که ما داریم این است که در آن، شرایط حساس منطقه در نظر گرفته نشده است. شرایط فعلی شرایط بسیار حساسی است و دشمنان همواره دنبال سوءاستفاده و ایجاد اختلاف و ناامنی هستند. علاوه بر استکبار جهانی، برخی از کشورهای منطقه نیز به امنیتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد حسادت میورزند و به هر قیمتی میخواهند این امنیت را از بین ببرند. لذا دستاندرکاران باید دوراندیشی و سعهصدر را مراعات میکردند. او پس از این اظهارات و در شرایطی که اساسا حساسیتی در کردستان به خاطر اعدام این تروریستهای تکفیری ایجاد نشده، خطاب به اهلسنت بویژه اعضای خانواده و بستگان اعدامشدگان گفت: توصیه ما به اهلسنت بالاخص کسانی که در این مساله متألم شدهاند، آن است که احساسات خود را کنترل و آرامش خودشان را حفظ کنند تا به دشمنان قسمخورده که دنبال منافع خود هستند فرصت سوءاستفاده داده نشود. به اعتقاد کارشناسان این بخش از اظهارات عبدالحمید در واقع به گونهای مطرح شده که شائبه «بحراننمایی» یا «تهییج» را ایجاد میکند! از سوی دیگر همانگونه که گفته شد این اظهارات او در شرایطی مطرح شد که بررسی مواضع رسانههای ضدانقلاب و فعالان مخالف نظام در غرب کشور در قبال اعدام 4 تروریست در رجاییشهر نشان از یک انطباق حداکثری میان این مواضع دارد.
انتقاد از اعدام قاتلان ماموستا!
اما اظهارات دخالتگونه عبدالحمید درباره اعدام 4 تروریست در حالی است که پیش از این علمای اهل سنت نسبت به این دخالتها اعتراض کردهاند. این اعتراضها زمانی برجسته شد که پس از اعدام قاتلان ماموستا برهان عالی، عبدالحمید با صدور پیامی به خانواده این قاتلان تسلیت گفت. این رفتار عجیب عبدالحمید البته پیش از آن و در ماجرای ترور عالم انقلابی اهل سنت، مولوی جنگی زهی نیز مشاهده شد. مولوی جنگی زهی از علمای بزرگ و انقلابی اهل سنت سیستان و بلوچستان بود. با این حال اما میزان محبوبیت این عالم اهل سنت گویا برای برخی مزاحمت تلقی میشد. پس از ترور و شهادت مولوی جنگی زهی، دستگاههای امنیتی تحقیقات ویژهای را آغاز کردند و در نهایت به دستگیری مولوی نقشبندی منجر شد. در همان زمان در استان سیستان و بلوچستان شائبههای فراوانی درباره ارتباط نقشبندی و عبدالحمید منتشر شد. برخی منابع خبری در تهران نیز از رایزنیهای نزدیکان نقشبندی با عبدالحمید برای آزادی نقشبندی و نجات دادن وی از قصاص خبر دادند. در این میان و بهرغم اعترافات نقشبندی، او قصاص نشد و تنها به چند سال زندان محکوم شد. نکته قابل تامل اینکه سایت مسجد مکی زاهدان وابسته به عبدالحمید در خبری حتی نسبت به همین میزان مجازات قاتل مولوی جنگی زهی اعتراض کرد! به هر حال اکنون نیز مواضع عجیب او درباره اعدام برخی اعضای گروهکی که مبادرت به قتل ماموستا شیخالاسلام کردهاند، باز هم شائبههایی درباره این چهره جنجالی ایجاد کرده است. با این حال ولی با توجه به واقعیتهای مربوط به ایران و بویژه در مناطق سنینشین، به نظر نمیرسد رویای ریاست، از طریق حمایت از تروریستها و قاتلان محقق شود.
قطعهای از پازل ناامنی
اکنون در شرایطی که حتی منابع غربی نیز درباره طرح مشترک عربستان سعودی – که عبدالحمید رابطه بسیار نزدیکی با برخی سران این کشور دارد - و آمریکا برای ایجاد نزاعهای قومی در ایران گزارش میدهند؛ و عربستان سعودی در اقلیم کردستان عراق فعالیتهای گستردهای برای ایجاد ناامنی در مرزهای ایران آغاز کرده است، این اظهارات عبدالحمید به نوعی نشانگر وجود برخی بسترها در داخل ایران برای تشدید این پروژه آلسعود است. بررسی برخی مواضع در قبال تحولات منطقه و بویژه تحولات عراق، این ضرورت را به صورت جدی مطرح میکند که نهادهای امنیتی باید اهتمام بیشتری در کنترل برخی افراد داشته باشند!
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1948/2/161631/0
ش.د9501918