تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۹۳۸
تلاش براي حذف آگاهانه شبكه‌ها و گروه‌هاي مسموم

لامپ اضافي را در فضاي مجازي خاموش كنيم!

اشاره: اين كه همه تأثيرات بد و منفي فضاي مجازي و تكنولوژي را به رفتار و گفتار محدود كنيم بي‌انصافي است البته اين نگاه باعث مي‌شود ما ديد درستي نسبت به وقايع پيرامون نداشته باشيم پس نتوانيم درست آسيب‌ها را بشناسيم؛ با اين نگاه قطعاً نسخه صحيحي هم براي درمان نمي‌توانيم بپيچيم. مثلاً يك نمونه اينكه فضاي مجازي و در دسترس بودن آن متأسفانه به بي‌تحركي و كم‌تحركي اعضاي خانواده‌ها رسيده كه از نظر من اين بزرگ‌ترين آسيب است. شما تصور مي‌كنيد من فقط مي‌گويم «بي‌تحركي يا كم‌تحركي» اما در حقيقت در پشت اين جمله يك دنيا آسيب و آفت وجود دارد. همين يك جمله انگيزه را از انسان مي‌گيرد، فرد را در اوج جواني وارد ركود مي‌كند، بي‌تحركي، بي‌ميلي و كرختي جوان را رقم مي‌زند، افزايش وزن مي‌آورد و به دنبال خود موجي از بيماري راهي بدن مي‌كند و در نهايت ما با يك جوان تنبل، بي‌انگيزه، بي‌كار، با ذهن راكد و وزن بالا مواجه مي‌شويم.
پایگاه بصیرت / نويد صالحي / كارشناس ارشد جامعه‌شناسي

(روزنامه جوان – 1395/07/08 – شماره 4922 – صفحه 8)

بچه‌هايمان نوشتن و حرف زدن را فراموش كرده‌اند !

چند وقت پيش منزل يكي از اقوام بودم ديدم دو جوان بيست و چند ساله كه كنار يكديگر نشسته بودند يكي به ديگري اشاره كرد كه تلگرامت رو چك كن برات پيام فرستادم! برايم جالب بود كنار هم نشسته بودند و از حرف زدن امتناع مي‌كردند در عوض براي هم پيام فرستاده بودند! اين اتفاقات خنده‌دار است اما خيلي بد است كه اين مسائل در خانواده‌ها جا بيفتد و كم‌كم به رفتاري عادي تبديل شود. نگران شدم چون بچه‌هاي ما نه تنها نامه نوشتن و مكاتبه را فراموش كرده‌اند بلكه حتي صحبت كردن را هم دارند فراموش مي‌كنند چون مدام محدود به پيام فضاي مجازي شده‌اند.

اين فضا مسموم است

مسئله مهم ديگر آسيب‌هاي فضاي مجازي تلقين رفتارهاي نامناسب است چون وقتي وارد فضاي مجازي مي‌شويم ناخودآگاه فكر مي‌كنيم هر چيزي كه در اين شبكه‌ها و صفحات مي‌آيد بهترين است. ما فكر مي‌كنيم اين آدم‌ها فيلسوف هستند و با تخصص خودشان فعاليت مي‌كنند در حالي كه اين افراد هرچه دلشان مي‌خواهد به راحتي در اين فضا منتشر مي‌كنند و اين تلقين اصلاً درست نيست. همه كساني كه در اين فضا قرار دارند با دانش و آگاهي وارد نمي‌شوند، شايد اين آدم‌ها نيت خوبي هم داشته باشند اما تأثيرگذاري‌شان روي سايرين زياد است. آنها با انتشار پيام‌هاي ناشايست و اطلاعاتي كه اصلاً به درد خيلي‌ها نمي‌خورد، ديگران را تحت تأثير قرار مي‌دهند. افراد با خواندن اين اطلاعات آنها را مي‌پذيرند و با تكرار اين مسائل گمان مي‌كنند درست است اما واقعاً نمي‌دانند آيا اين اطلاعات علمي است يا نگاه ديني كه بايد داشته باشند، در آنها رعايت شده است.

لامپ اضافي خاموش...!

قطعاً بهترين راه براي مقابله با مشكل، اطلاع‌رساني است. من خاطرم است يك زماني آنقدر اين پيام تبليغاتي لامپ اضافي خاموش را پخش كرده بودند كه ورد زبان بزرگ و كوچك شده بود يا پيام تبليغاتي در مورد گذاشتن زباله رأس ساعت 9 شب. خب تصور كنيد ما در مورد فضاي مجازي هم بايد آنقدر تبليغات كنيم كه رفتارها ورد زبان همه شود. مطمئناً بايد اطلاع‌رساني را در اين زمينه از جايي شروع كرد؛ بايد شبكه‌ها، سايت‌ها و گروه‌هايي كه مورد اعتماد نيستند را به مردم معرفي كنيم. مردم جامعه ما پذيراي نظرات هستند، به شرطي كه به مردم اين فرصت داده شود و به آنها اعتماد كنيم. اگر هر اتفاقي بيفتد تير پيكان به سمت مسئولان حوزه فرهنگي، تربيتي و اخلاقي ماست و با حرف هم نمي‌توان به مقصود رسيد. اميدوار هستيم به سادگي بتوانيم اين واقعيت‌ها را به افراد مخصوصاً به بچه‌هايمان آموزش دهيم و آموزه‌هاي ديني برگرفته از فطرتمان را برايشان بيان كنيم چون كودكان و نوجوانان به اعمال، رفتار و برخوردهايمان توجه دارند و الگوبرداري مي‌كنند.

تا دير نشده دست جوانان را بگيريم

ما در مورد اطلاع‌رساني براي بزرگ‌ترها كمترين مشكل و در خصوص قشر جوان و نوجوان بيشترين مشكل را داريم چون بزرگسالان بر اساس تجربه پذيراي حقيقت هستند و از طرف ديگر پايبندي‌هاي ديني مانع خطا كردنشان مي‌شود پس بايد همه انرژي‌مان را صرف نسل جوان كنيم. ذهن جوانان هم قدرت و انرژي بسيار دارد و هم شكل‌پذيرتر است. يك جوان را از لحاظ فكري بهتر مي‌توانيد آماده كنيد تا كسي كه سني از او گذشته است و اين ما هستيم كه فرصت‌ها را از دست مي‌دهيم، بسيار حيف است و بايد از اين نيرو و پتانسيل در جهت درستش استفاده كنيم. در واقع چند سال بعد به اين حرف مي‌رسيم كه كوتاهي كرديم چون راه براي ما باز بوده است و مي‌توانستيم دست اين جوانان را بگيريم اما غفلت كرديم. حالا كه فرصت داريم هر كاري كه از دستمان بر مي‌آيد برايشان انجام دهيم و با رفتار مناسب و ادبيات موردپسند جوانان با آنها برخوردكنيم و به اين افراد آگاهي دهيم.

فضايي كه با دين ميانه خوبي ندارد

تجربه ثابت كرده است حذف دين و آموزه‌هاي ديني ضربه بسيار مهلكي به بنياد جامعه يعني خانواده وارد مي‌كند. اما همين موضوع باعث شده ‌ بسياري از كساني كه بنا به دلايلي نسبت به نظام يا اسلام خصومت دارند از همين فضاي در دسترس مجازي براي حذف دين و آموزه‌هاي ديني فرصت بسازند. در حقيقت بسياري از شبكه‌هاي اجتماعي از جاهايي ارتزاق مي‌كنند كه به هيچ وجه آموزه‌هاي ديني ما را قبول ندارند و ما با اطمينان به آنها اطلاعاتمان را تكميل مي‌كنيم. شبكه‌ها و صفحاتي وجود دارد كه فقط ما را به انحراف مي‌كشاند و اگر ما اطلاع نداشته باشيم، از آنها استفاده مي‌كنيم و رواجشان مي‌دهيم. بايد روي اين مسائل حساس بود كه خانواده‌ها آمادگي كافي داشته باشند و شناخت كافي پيدا كنند. كساني كه متولي اين امور هستند بايد به افراد جامعه و خانواده‌ها اين خطرات را نشان داده و آموزش‌هاي لازم را بدهند. ما بايد مثل گذشته مردم را هم با دين حفظ كنيم هم بتوانيم فضاي شكل گرفته جديد را در محيط مجازي به نفع آموزه‌هاي ديني و انساني پيش ببريم. نبايد اجازه بدهيم فضاي مجازي هرطور دوست دارد در كشور ما جولان بدهد و ما تنها نقش نظاره‌كننده داشته باشيم.

http://javanonline.ir/fa/news/814205

ش.د9502207

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات