تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۰۹۰
تاوان «تروريسم‌پروري» را چه كساني مي‌پردازند؟

معمای چند مجهولی سوریه

پایگاه بصیرت / رضا بردستانی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/07/11 ـ شماره 4724 ـ صفحه 12)

به ناگاه حلب برای آمریکایی‌ها مهم شده است؛ مهم تا آن جایی که در یک بیانیه شدید اللحن! آمریکایی‌ها طرف روسی را تهدید هسته ای کرده اند. طرف روسی اما در پاسخ به تهدید هسته ای و جنگ طلبانه رئیس پنتاگون، پاسخی هوشمندانه اما قابل تامل می‌دهد و آن این که:«روسیه از اهداف نوسازی مداوم سلاح‌های هسته ای آمریکا باخبر است!» این تنها یکی از ابعاد چندین و چند گانه نبردهای ویران کننده داخل خاک سوریه است که این روزها معلوم نیست ارتش سوریه با چه گروه‌هایی دقیقا طرف است! از طرف چه گروه‌هایی حمایت می‌شود و در نهایت به چه گروه‌هایی می‌تواند اندکی بیشتر از بقیه اعتماد داشته باشد اما در میان این همه مجهول و معمای چندصدگره! آن چه مسلم است حلب برای آمریکایی‌ها بسیار مهم شده است!وزیر امور خارجه آمریکا به همتای روسی خود پیغام داده است که حملات گسترده علیه شورشیان در محدوده حلب به منزله هدیه ای است که شادی و فواید آن نصیب داعشی‌ها خواهد شد. حتی اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز هر دو طرف حملات اخیر ارتش سوریه با حمایت نظامی‌روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌ و مدعی شده است که این حملات متوجه بخش‌هایی از شهر حلب می‌شود که تحت کنترل شورشیان سوری است پس تا این جای داستان هم آمریکایی‌ها و هم آلمانی‌ها بر سر موضعی مشترک به نام شورشیان به توافق رسیده اند اما دولتمردان کرملین عقیده ای دیگر دارند و بر اساس همان عقیده قاعدتا به دلمشغولی‌های آمریکایی‌ها و شاید اتحادیه اروپا چندان وقعی نخواهند گذاشت.

حمله یکپارچه رسانه‌های غربی علیه ارتش سوریه که مدعی شده اند دو بیمارستان در شهر حلب بمباران شده است بدون پرداختن به این مسئله که اساسا این شورشیان هستند که از ساکنان شهر ویران شده حلب به عنوان سپرهای انسانی استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد تسلط ارتش سوریه بر حلب برای غربی‌ها و حتی شاید ترکیه به منزله نابودی یکی از جبهه‌های درگیر با دولت بشار اسد است و این نابودی اجازه خواهد داد تا ارتش سوریه با تمرکز بیشتری به دفع تجاوز و عملیات خرابکارانه داعشی‌ها بپردازد که به این ترتیب غائله سوریه از چندین جبهه متعدد به دو جبهه کاملا مشخص ختم خواهد شد و آن گاه غربی‌ها و در راس آن‌ها آمریکایی‌ها یا باید کلا از سوریه پا پس بکشند و یا باید برای اثبات ادعای خود مبنی بر براندازی داعش همدوش با ارتش سوریه وارد جنگ شوند که این مسئله قطعا بعید و دور از ذهن خواهد بود پس اگر می‌بینیم از اواخر شهریور و پس از آن«آتش بس کذایی» که هیچ کس دلیل برقراری آن را متوجه نشد! آمریکایی‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا همچنان حلب به عنوان یک نقطه استراتژیک در دست شورشیان و مخالفان دولت اسد باقی بماند، به این دلیل است که دولتمردان کاخ سفید به چند ماه فرصت برای تغییر و جابجایی سیاست داخلی نیازمند هستند و شاید این نیاز از آن جایی بیشتر درک شود که موازنه قوای سیاسی در داخل خاک آمریکا اندکی به هم خورده و دو راهی کلینتون - ترامپ آن چنان که باید و شاید نتوانسته افکار عمومی‌داخل آمریکا و حتی همپیمانان آن‌ها را متقاعد کند که به راستی ترامپ برای حل مسائل داخلی و بین المللی آمریکا توانایی بیشتری دارد یا هیلاری کلینتونی که حداقل مناقشات خاورمیانه ای را بهتر و عمیق تر می‌شناسد؟!

غیر نظامی‌ها مهم‌تر هستند یا شورشیان؟!

روسیه می‌گوید به حملات هوایی خود در مبارزه با«تروریست‌ها» در سوریه ادامه خواهد داد. در همین حال رهبران ترکیه و آلمان از روسیه خواسته اند برای پایان بخشیدن به کشتار غیرنظامیان، مسئولانه عمل کند. این دو مقوله را وقتی درکنار دیگر رخ دادهای دیپلماتیک قرار دهیم آن گاه این سوال اساسی مطرح خواهد شد که در این دعواهای لفظی بین آمریکایی‌ها و روس‌ها عملا غیرنظامی‌ها مهم تر هستند یا شورسیان؟!آمریکا پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت ادامه درگیری‌ها، هرگونه مذاکره با روسیه در مورد بحران سوریه را متوقف خواهد کرد.

این تهدید از آن وقتی شروع شده است که دوره تازه حملات هوایی علیه شورشیان پس از پایان یافتن آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در حلب آغاز شد. در همین حال دیمیتری پسکوف‌، سخنگوی کرملین، با انتقاد از«لفاظی‌های غیرسازنده» واشنگتن، می‌گوید:«مسکو همچنان علاقه‌مند است که برای مبارزه هماهنگ علیه گرو‌ه‌های تروریستی در سوریه با ایالات متحده همکاری داشته باشد.» وی اما مسئولیت شکست آتش‌بس و بالا گرفتن خشونت‌ها را متوجه گروه‌های شورشی می‌داند و تصریح بر این مهم دارد که نیروهای سوریه در حلب، صرفا علیه «تروریست‌ها» مبارزه می‌کنند. بنا به گفته پسکوف، حملات هوایی روسیه برای حمایت از اقدامات «ضد تروریستی» ارتش این کشور ادامه خواهد یافت. و تمامی‌این موارد در حالی است که روسیه همچنان از آمریکا انتقاد می‌کند که به وعده‌اش در جهت تفکیک میان نیروهای میانه‌روی مخالف دولت و«تروریست‌ها» عمل نکرده است.

تلاش برای کنترل شهر حلب و یک سوال بی‌جواب!

ارتش سوریه می‌کوشد به تمامی‌قسمت‌های شهر حلب اشراف داشته باشد و بتواند همه امور این شهر را تحت کنترل خود داشته باشد اما آن چه در این میان سوال برانگیز شده است آن است که چگونه و در پس اختلافات ریشه ای بین روسیه و آمریکا بر سر حمایت از دولت اسد و نیز گروه‌های میانه رو مخالف دولت مرکزی! اساسا چگونه آتش بس صورت پذیرفته است!؟ دیگر آن که اگر روسیه مدعی پشتیبانی از دولت قانونی سوریه است پس چگونه می‌تواند در یک سرزمین به وجود مخالفینی تن در دهد که دولت مورد حمایت وی را تهدید به سرنگونی می‌کنند.این روزها و با بالا گرفتن الفاظ جنگ محورانه کری ـ لاوروف، این مسئله در بین تحلیل گران مسائل جهانی و منطقه ای مطرح شده است که با عنایت به دنبال کردن خط مشی‌های خاص توسط کرملین ـ کاخ سفید؛ در نهایت و با هشدار تهدید گونه آمریکایی‌ها مبنی بر تشدید حملات تروریستی در اروپا و خاک روسیه، تاوان«تروریسم پروری» را چه کسانی پس خواهند داد؟ اتحادیه اروپا؟ مسکو؟ اردوغان و دولت بحران زده اش یا در نقطه ای دورتر، مردمان سرزمین یانکی‌ها!؟؟؟

http://aftabeyazd.ir/?newsid=51404

ش.د9502216

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات