تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۳۱
كارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم ريشه اصلي بروز تفرقه در جهان اسلام را بررسي مي‌كنند

فتنه وهابيت

(روزنامه جام‌جم - 1395/06/20 - شماره 4637 - صفحه 2)

عید سعید قربان، عید بزرگ بندگی و یکی از بزر‌گ‌ترین اعیاد مسلمانان است اما بی‌کفایتی رژیم سعودی در برگزاری مراسم حج و فاجعه‌ای که سال قبل در منا افتاد، باعث شده تا فرارسیدن این عید برای بسیاری از خانواده‌ها در ایران و کشورهای مسلمان، سالروز درگذشت عزیزانشان باشد.

رهبر معظم انقلاب در موضع‌گیری هفته گذشته‌شان، کوتاهی و بی‌کفایتی آل‌سعود در این حادثه را اثبات مجدد بی‌لیاقتی این شجره خبیثه‌ ملعونه در تصدی و اداره حرمین شریفین خواندند و بر ضرورت چاره‌اندیشی‌ جهان اسلام برای مدیریت حرمین شریفین و مساله حج تاکید کردند.

علاوه بر فاجعه منا، رژیم سعودی در دوره‌های مختلف دیگری نیز نشان داده که قادر به اداره مراسم بزرگی مانند حج نیست و بر همین اساس به نظر می‌رسد سایر کشورهای اسلامی نیز که اتباعشان را برای شرکت در مراسم حج به عربستان اعزام می‌کنند، باید در این زمینه حساسیت بیشتری نشان دهند، زیرا همان‌طور که حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند، کوتاهی در این وظیفه، آینده‌ امت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد کرد.

شیخ حسین بازماندگان، رئیس شورای روحانیت اهل سنت شهرستان بندر خمیر در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که آل‌سعود، لیاقت و تخصص مدیریت مراسم بزرگی چون حج را ندارد، می‌گوید: جامعه اسلامی باید به میدان بیاید و با اثبات بی‌کفایتی کسانی که خود را خادم حرمین شریفین می‌خوانند، این موضوع را جا بیندازد که آل‌سعود حتی برای یک روز هم لیاقت اداره این اماکن مقدس را ندارد. رئیس جمعیت علمای پاکستان نیز معتقد است: خاندان آل‌سعود لیاقت و صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارد و کمیته‌ای از کشورهای اسلامی باید اداره آن را به عهده بگیرد. به گزارwش پارس‌تودی، پیر معصوم نقوی، از علمای اهل سنت و رئیس جمعیت علمای پاکستان (شاخه نیازی) گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران درباره حج، همان موضع اهل سنت پاکستان است که باید اداره امور حج از دست رژیم سعودی خارج شود.

یتمیر چلا، عالم اهل سنت کشور آلبانی نیز در همین زمینه به جام‌جم می‌گوید: حج امری واجب برای تمام مسلمانان است، بنابراین به‌رغم این‌که مکه از نظر جغرافیایی در عربستان قرار دارد اما اداره حج را باید تمام کشورهای مسلمان به عهده داشته باشند و نه فقط عربستان. وی معتقد است برای حل معضلات حج، باید از هر کشور حداقل یک نماینده معرفی شود و همه با هم اداره حج را به عهده بگیرند.

قاضی عسکر: هیچ کسی حق ادعای مالکیت کعبه را ندارد

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت هم دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران عنوان کرد: بر اساس آیات و روایات، کعبه مربوط به عموم مسلمین است و هیچ کسی حق مالکیت آن را ندارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر خاطرنشان کرد: امیدواریم مدیریت حج به گونه‌ای انجام شود تا از کشورها، فرهیختگان و علمای اسلام مشورت بگیرند و حج از این اوضاع آشفته نجات پیدا کند.

بردگان زر و زور

اداره جمعی مراسم حج از سوی مسلمانان، موضوعی است که حتی آن‌طور که آیت‌الله محسن اراکی، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفته، در زمان تاسیس رژیم سعودی از سوی ملک عبدالعزیز، وعده آن به ساکنان مکه و مدینه داده شده بود و سندی هم در این زمینه موجود است.

اما متاسفانه تفرقه موجود در میان جهان اسلام و انفعال دولتمردان کشورهای اسلامی باعث شده با وجود این‌که بی‌کفایتی آل‌سعود در اداره مراسم حج بارها به اثبات رسیده و اتباع بسیاری از کشورهای اسلامی در میان 7000 قربانی فاجعه منا در سال گذشته بودند، بجز ایران هیچ یک از دیگر کشورهای اسلامی به این حادثه سنگین و تأثربار، عکس‌العملی نشان ندهند. این همان مساله‌ای است که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان «بلای بزرگ امت اسلامی» یاد کرده و می‌افزایند: حساس نبودن در قبال مسائلی نظیر حادثه سخت و جانکاه منا، مصیبت واقعی جهان اسلام است.

یتمیر چلا در همین زمینه می‌گوید: بعد از فاجعه منا حتی شاهد بودیم که پادشاه عربستان به مصر رفت و مسئولان مصری با آغوش باز پذیرای او بودند و این نشان داد که برخی منافع برای رئیس‌جمهور مصر، بیش از موضوع کشته شدن اتباعش در عربستان اهمیت دارد.

اما یکی از دلایل روشن سکوت کشورهای اسلامی در مقابل فاجعه منا و حوادث مشابه، وابستگی‌ اقتصادی آنها به آل‌سعود است. شیخ حسین بازماندگان در گفت‌وگو با جام‌جم، سکوت جامعه اسلامی را به این دلیل می‌داند که بسیاری از حاکمان کشورهای اسلامی، برده پول و زور و تزویر شده‌اند.

رئیس شورای روحانیت اهل سنت شهرستان بندر خمیر با اظهار تاسف از این‌که آنچه اسلام از حکومت‌داران اسلامی می‌خواهد، در حال حاضر عملی نمی‌شود، می‌گوید: اگر حاکمان آن‌طور که رسول خدا، خلفای راشدین و ائمه دستور داده‌اند عمل می‌کردند، قطعا جامعه اسلامی با قدرت به میدان می‌آمد اما متاسفانه در حال حاضر عربستان و خیلی از حکومت‌داران اسلامی، برده آمریکا، اسرائیل و انگلیس شده‌اند و در چنین اوضاعی نباید انتظار داشت اقداماتی که از سوی این کشورها انجام می‌شود، باعث شادی جهان اسلام شود.

تفرقه‌افکنی در جهان اسلام

اما بحث وابستگی‌های اقتصادی، تنها دلیل سکوت کشورهای اسلامی نیست بلکه تفرقه‌افکنی فرقه وهابیت ‌به رهبری آل‌سعود در میان مسلمانان، یکی دیگر از دلایل این مساله است.

حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر این‌که آل‌سعود، مروج تفکر وهابیت در جهان اسلام است، می‌گوید: حتی شاخه‌های مختلف اهل سنت نیز دل خوشی از این جریان فکری ندارند، زیرا وهابیون با همه گروه‌های مذهبی اعم از شیعه و سنی مخالفند. نواب در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که همراه کردن امت اسلامی برای صف‌آرایی در مقابل وهابیت، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های برخورد با آل‌سعود است، می‌افزاید: نباید از نظر دور داشت که این همراهی و یکپارچگی نیازمند تمهیداتی است و اساسی‌ترین اقدام در این زمینه، بازگشت به شیوه و رویکرد امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و ترویج و اشاعه فرهنگ وحدت اسلامی است.رئیس شورای روحانیت اهل سنت بندر خمیر هم در همین خصوص تاکید می‌کند: اهل سنت واقعی، همیشه به دنبال اسلام ناب محمدی است و اسلامی که اصول آن از سوی آمریکا، اسرائیل و انگلیس دیکته شده باشد، مورد پسند هیچ مسلمانی نیست.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2538604255575187204

ش.د9502094

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات