تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۶۵
سند دیگری بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا

آتش‌بس فریب بود /عملیات مشترک آمریکا و داعش در دیرالزور

(روزنامه كيهان ـ 1395/06/29 ـ شماره 21445 ـ صفحه 12)

جنگنده‌های آمریکایی هماهنگ با عناصر تروریستی «داعش»، مواضع ارتش سوریه را در نزدیکی فرودگاه «دیرالزور» بمباران کردند و جان 83 سرباز ارتش سوریه را گرفتند، آن هم در روزهای آتش‌بس!

ساعت 17 روز شنبه به وقت محلی و پس از سپری شدن شش روز از آتش‌بس مورد توافق آمریکا و روسیه در سوریه، دو فروند جنگنده «اف-16» به همراه دو فروند جنگنده «ای-10» ارتش آمریکا مواضع ارتش سوریه را به مدت 50 دقیقه به طور مستمر هدف بمب‌های ممنوعه و موشک قرار دادند. در این حمله غافلگیرکننده، 83 نظامی ارتش سوریه جان خود را از دست دادند و 100 نظامی سوری نیز مجروح شدند.

هفت دقیقه پس از این حمله، تروریست‌های داعش در محل وارد عمل شدند و مناطقی را به اشغال خود درآوردند. اما یگان‌های ارتش سوریه هم با کمک و همراهی عشایر، طی پاتکی غافلگیرانه و مؤثر، همه نقاط اشغال شده موسوم به «جبل‌الشرده» و پیرامون آن را تحت کنترل گرفتند و شمار زیادی از عناصر داعش را کشته و یا زخمی کردند. یک جنگنده ارتش سوریه هم طی عملیات فوق، در منطقه ساقط شد. دیروز جنگنده‌های روسی نیز در حمله به مواضع داعش مشارکت داشتند. در پی این واقعه (حمله آمریکایی‌ها)، ارتش سوریه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که این اقدام آمریکا ادعای دروغین واشنگتن در مبارزه با تروریسم و داعش را نشان داد.

نقض آتش‌بس

«ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل اما دیروز گفت که حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع ارتش سوریه، آتش‌بس مورد توافق مسکو و واشنگتن را نقض کرده است.

چورکین این را هم گفت که آمریکا علاوه بر نقض آتش‌بس، تعهدات خود در سال 2014 را هم نقض کرده است. در این سال واشنگتن متعهد شده بود که مواضع داعش را مورد حمله قرار دهد.

نماینده روسیه در سازمان ملل اظهارات مقامات آمریکایی درباره «اشتباه بودن» این حمله را هم «عجیب» خواند. وی همچنین، با اشاره به اختلافات داخلی دولت «باراک اوباما» درباره توافق آتش‌بس، این سؤال طعنه‌آمیز را مطرح کرد که «در واشنگتن چه کسی اداره امور را به دست دارد، کاخ سفید یا پنتاگون؟» پیش از این روزنامه نیویورک تایمز درباره مخالفت پنتاگون با توافق آتش‌بس، گزارشی را منتشر کرده بود.

«ماریا زافاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در واکنش به اقدام آمریکا گفت: «روسیه به این جمع‌بندی هولناک رسیده که واشنگتن در حال تبانی با گروه تروریستی داعش است.» در همین رابطه، تسنیم هم به نقل از منابع میدانی سوری گزارش داد که آمریکا زمانی ارتش سوریه را هدف قرار داده است که نیروهای ارتش در حال آماده‌سازی خود برای اجرای عملیات درهم‌شکستن محاصره شهر «دیرالزور» بوده‌اند. به هر حال، مقامات روسیه می‌گویند که مسئله را به هر شکلی بررسی می‌کنند، می‌بینند که حملات آمریکا عمدی بوده است.

دیرالزور از سال 2014 در محاصره تکفیری‌های داعش قرار گرفت. این شهر قبل از جنگ، دو میلیون نفر جمعیت داشت، ولی الآن حدود 50 هزار نفر در آن ساکن هستند.

واکنش آمریکا

مقامات آمریکایی و فرماندهان پنتاگون پس از واقعه دیرالزور، در ساعات اولیه اعلام می‌کردند که احتمالاً جنگنده‌های آمریکایی مواضع ارتش سوریه راهدف قرار داده‌اند. ولی کم‌کم مسئولیت این حادثه را به گردن گرفتند، اما گفتند که این حمله اشتباهی صورت گرفته است و سپس، بابت جان باختن ده‌ها سرباز سوری، ابراز تأسف کردند!

اما، پس از گذشتن چند ساعت از ماجرا، رویترز به نقل از یک مقام ارشد ارتش آمریکا گزارش داد، جنگنده‌های آمریکایی «تقریباً مطمئن» بودند که در دیرالزور، ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهند. رویترز نام این فرمانده ارشد آمریکایی را ذکر نکرد.

نشست فوری شورای امنیت

دولت روسیه بلافاصله پس از حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور، خواستار نشست فوری شورای امنیت شد.

اما «سامانتاپاور» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، برگزاری این نشست را اقدامی انحرافی خواند و جلوی این نشست را گرفت! پاور گفت: «این نشست امشب برای چه برگزار شده است؟ (برگزاری این نشست) برای منحرف کردن اذهان از وقایع میدانی است. اگرچه آنچه در عرصه میدانی اتفاق می‌افتد، خوشایند نباشد، به اقدام انحرافی روی آورده می‌شود.»!

فریب

کارشناسان با اشاره به تحولات جاری سوریه، معتقدند که آمریکا با تحمیل توافق آتش‌بس، یکبار دیگر روسیه را فریب داده است و در سایه این آتش‌بس، قصد دارد تروریست‌ها را مجدداً سازماندهی و تقویت کند. اسفند ماه گذشته نیز واشنگتن همین سیاست را در سوریه به کار گرفته و با حقه آتش‌بس، به داد تروریست‌های شکست خورده رسیده بود.

بمباران مواضع حشدالشعبی

«محمد ناجی» عضو پارلمان عراق هم اعلام کرده، هواپیماهای آمریکایی انبار سلاح حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق را در منطقه «جرف‌الصخر» واقع در شمال استان بابل، بمباران کردند. حشدالشعبی یک نیروی رسمی مردمی تحت امر فرمانده کل قوای عراق است.

در ارتباط با تلفات احتمالی این حمله، گزارشی نرسیده است. آمریکا در عراق علاوه بر حمله به مواضع حشدالشعبی، از تروریست‌ها نیز حمایت هوایی کرده است؛ خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «المعلومه» گزارش داد، هواپیماهای آمریکایی طی یک سال اخیر بارها از داعش در عراق حمایت کرده‌اند.

http://kayhan.ir/fa/news/85792

ش.د9502360

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات