تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۹۸

آخرین وضعیت داعش در عراق

پس ازپیشروی های شنبه شب و روز یکشنبه نیروهای کتائب حزب الله و بدر در دو محور جنوبی و غربی و حرکت نیروهای پیشمرگ کرد عراقی در محور شمالی، حلقه محاصره داعش در تلعفر شهر ترکمن نشین و عمدتا شیعه در 50 کیلومتری غرب موصل مرکز نینوا تنگ تر و جاده امدادی داعش به مرزهای سوریه قطع شد.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت، گزارش خبرنگاران ایرنا از حومه 3 کیلومتری تلعفر حاکی از این است که نیروهای عراقی بعد از درگیری های یک هفته ای و آزادسازی فرودگاه در جنوب این شهر ، حالا یک هلال کامل به دور شهر شکل گرفته و به علاوه جاده مواصلاتی و امدادی داعش از موصل به مرزهای سوریه و ارتباط آن با الرقه قطع شده است.
به گزارش خبرنگاران ایرنا که همراه با نیروهای کتائب حزب الله از فروگاه تلعفر به سمت حومه این شهر حرکت کردند، این نیروها بعد از یک درگیری و تبادل آتش سنگین در آخرین نقطه از فرودگاه و در بخش شمالی آن، از جنوب به این شهر مشرف شدند، بطوری که تا منطقه 'سیلو' و تاسیسات سیلوی تلعفر تنها 2 و نیم کیلومتر بیشتر راه نمانده است.
درگیری ها در شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه تا بعد از ظهر این روز همچنان ادامه داشت و گروه تروریستی داعش دیوانه وار تمامی منطقه را زیر آتش خمپاره و موشک های گراد گرفته بود.
گروه تروریستی داعش در بامداد یکشنبه با تجمع نیرو در محور جنوبی تلاش کرد به خط دفاعی نیروهای کتائب حزب الله نفوذ کند که با آتش سنگین و مقاومت مدافعین توفیقی نیافت. این حمله پس از آن که نیروهای کتائب حزب الله از محور جنوب و بدر از محور غرب توانستند پس از درگیری های شدید مواضع خود را تثبیت کنند، از سوی داعش طراحی شد.
خبرنگاران ایرنا در گزارش خود به این نکته اشاره کرده اند که برودت هوا ازنیمه های شب شنبه شدت یافته بود و در بامداد یکشنبه با باد سرد بیابانی همراه شده بود، در حالی که نیروهای عراقی در مواضع جدید خود هیچ امکاناتی برای استقرار و وسایل گرم کننده همراه نداشتند.
یکی از فرماندهان میدانی ، در همین زمان که درگیری ها شدت گرفته بود، به خبرنگار ما گفت: از حالا گروه تروریستی داعش همه داشته های خود را به میدان خواهد آورد، چرا که هم اکنون از 2 محور به محاصره نیروهای الحشدالشعبی و از محور شمالی نیز با نیروهای پیشمرگه کرد عراقی روبه روست و از سمت شرق تلعفر نیز با ارتفاعات منطقه عملا در یک محاصره قرار گرفته است که حلقه آن امروز یکشنبه هرچه بیشتر تنگ شده است.
ابو ناصر درباره زمان ورود نیروهای الحشدالشعبی به داخل شهر چیزی نگفت و در عین حال تاکید کرد که مهمترین هدف تحقق یافته در عملیات روزهای شنبه و یکشنبه نیروهای عراقی این بود که تلعفر به محاصره در آمده و راه ارتباطی داعش از موصل به مرزهای سوریه نیز قطع شده است.
هم اکنون ، از روستای دلاویه در جنوب موصل به سمت تلعفر از یک مسیر بسیار سخت و پردست انداز و خاکی دو خاکریز به فاصله 100 متر و به طول دستکم 83 کیلومتر ایجاد شده که عملا مسیر حرکت نیروهای داعش را می بندد، پشت خاکریزها به فاصله های معینی نیروهای عراقی مستقر هستند و دشت های شرقی و غربی این خاکریزها را زیر نطر دارند.
در ساعات بعد از ظهر یکشنبه نیز ستون های بزرگی از نیرو، ادوات، ماشین الات راه سازی و تریلرها و کفی های حامل سلاح های سنگین در راه تلعفر بود که می بایست به نیروهای مستقر در شمال فرودگاه و در محور غربی می پیوستند.
گزارش خبرنگاران ایرنا حاکی است که هنوز زمان ورود به داخل شهر تلعفر مشخص نیست و در همین حال گزارش های دیگری از پیشروی نیروهای عراقی در اطراف و حومه موصل خبر می دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات