تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۰۱
آيت‌الله هاشمي در ديدار عزت بگوويچ:

نگذاشتيد كينه‌ها بر رفتار و گفتار شما سايه اندازد

‌‌(روزنامه آرمان - 1395/08/05 - شماره 3168 - صفحه 2)

توسعه روابط ايران با كشورهاي ديگر از جمله نتايج سياست‌هاي دولت يازدهم است؛ دولتي كه از حمايت‌هاي مسئولان كشور از جمله آيت‌ا... هاشمي برخوردار است. طي سال‌هاي اخير رفت‌و‌آمد مقامات كشورهاي ديگر به ايران افزايش چشمگيري داشته است، چنانكه سفر رئيس شوراي رياست‌جمهوري كشور بوسني و هرزگوين به ايران را مي‌توان از جمله اين سفرها دانست. باقر عزت بگوويچ، در اين سفر ديروز به ديدار آيت‌ا... هاشمي رفت كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ايران هيچ محدوديتي براي گسترش روابط با بوسني و هرزگوين ندارد. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با اظهار اميدواري براي عميق‌ترشدن همدلي و همكاري، گفت: ظرفيت همكاري‌هاي ايران و بوسني و هرزگوين بالاست و همين سفر شما مي‌تواند پايه‌هاي روابط را تحكيم نمايد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين ديدار با يادآوري دوران سخت جنگ‌هاي سه كشور بوسني‌وهرزگوين، صربستان و كرواسي و با اظهار خوشحالي از پايان درگيري‌ها، گفت: خرسنديم كه با عقلانيت، نگذاشتيد كينه‌ها در رفتار و گفتار شما سايه اندازد. هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين مطلب كه «هميشه بوسني را دروازه ورود به اروپا مي‌دانستيم»، گفت: اميدواريم اين دروازه از هر جهت آمادگي داشته باشد و ظرفيت ورود مسافران و تاجران را در خويش ايجاد نمايد. وي با گراميداشت ياد و خاطره مرحوم علي عزت بگوويچ و تلاش‌هايي كه براي خاموش كردن آتش جنگ داشت، گفت: جاي خوشحالي است كه شما در مسير برنامه‌هاي ايشان حركت مي‌كنيد. هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين جمله كه «ايران هيچ محدوديتي براي گسترش روابط با بوسني و هرزگوين ندارد»، گفت: براساس ظرفيت‌هاي كشور خود براي گسترش همكاري‌ها برنامه‌ريزي كنيد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تشريح شرايط ايران براي همكاري با جامعه بين‌الملل، به ويژه كشورهاي اسلامي، گفت: بر اساس قانون اساسي مي‌توانيم روابط با كشور شما را گسترش دهيم و اين خواسته بخش خصوصي و مردم ايران نيز هست.

باقر عزت بگوويچ در اين ديدار، از آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني به عنوان «قهرمان صلح جهان اسلام» ياد كرد و گفت: يكي از آرزو‌هايم سفر به ايران و ديدار جناب‌عالي بود كه خدا را شكر، شما را ديدم و سفرم نيز با رفتن به اصفهان تكميل خواهد شد رئيس شوراي رياست‌جمهوري بوسني و هرزگوين، با اشاره به كمك‌هاي نظام جمهوري اسلامي و مردم ايران در زمان جنگ به بوسني و هرزگوين، گفت: ملت و مسئولان بوسني و هرزگوين هيچ‌وقت محبت‌هاي ايران را در آن سال‌ها فراموش نخواهند كرد. رئيس شوراي رياست‌جمهوري بوسني و هرزگوين، با تاكيد بر ثبات امنيت ايران در منطقه بحراني خاورميانه، اين حالت را مرهون همدلي ملت و نظام دانست و افزود: اميدواريم به كمك ايران و جامعه جهاني، نا‌امني‌هاي منطقه از بين برود كه باعث بدنامي مسلمانان و اسلام مي‌شود.وي در پاسخ به سوال آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني كه«اوضاع كشاورزي چگونه است؟»، گفت: از نيمي از زمين‌هاي قابل كشاورزي استفاده مي‌كنيم، در حالي كه نيمي از نيازهاي غذايي را وارد مي‌كنيم كه بايد براي اين مساله، فكري كنيم.

پيامي براي نمايشگاه بين‌المللي صنايع هوايي و فضايي ايران

همچنين آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني ديروز در پيامي به مراسم افتتاح هفتمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع هوايي و فضايي ايران، همراهي ايران و متخصصان مبتكر صنعت هوافضا با پيشرفت شتابان علم و فناوري جهاني را حركت در مسير تحقق اهداف سند چشم‌انداز ايران در سال ۱۴۰۴ دانست. در پيام رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده است: تلاش براي توسعه مشاركت بخش خصوصي در فعاليت‌هاي هوايي فضايي كشور، ايجاد بانك اطلاعات و مراكز اطلاع‌رساني و ارتباط بين صنعتگران، متخصصان، محققان و دانشگاهيان‌، برنامه‌ريزي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي تخصصي، ارائه راهكارهاي كار‌شناسي، علمي و تخصصي براي تاثير‌گذاري بر سياستگذاري‌هاي كلان صنعت و فناوري‌هاي هوايي و فضايي كشور و برقراري ارتباط مستمر با نهادهاي مرتبط در جهت ارتقا و توسعه بازار محصولات هوايي و فضايي و برقراري و ايجاد ارتباط بين جويندگان و مراكز متقاضي، ترغيب و تشويق كارآفرينان موفق و مبتكران صنعتي و تلاش در جهت تاسيس و تقويت ساختارهاي حمايتي بود كه كار خويش را با حضور ۲۷ شركت بخش خصوصي آغاز كرده بود.

در بخش ديگر اين پيام آمده بود‌: همراهي ايران و متخصصان مبتكر صنعت هوا - فضا با پيشرفت شتابان علم و فناوري جهاني حركت در مسير تحقق اهداف سند چشم‌انداز ايران در سال۱۴۰۴ و اصلاح سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ در راستاي عمل به اقتصاد مقاومتي، آن‌هم در سال‌هاي تحريم‌هاي ظالمانه است كه با توسعه آن در حوزه‌هاي تجاري و عمومي، نقش بسزايي در بهبود سطح زندگي داشته و در خارج از كشور هم، صادرات قطعات به كمپاني‌هاي بزرگ هوايي، افتخار ديگري است كه اين صنعت نوظهور، با تكثر استعمال فناوري‌هاي نوين در زيرشاخه‌هاي آن، اشتغال پايدار را براي جوانان تحصيلكرده فراهم مي‌نمايد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/167531

ش.د9502448

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات