اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۹۶۳
هدایت الله خادمی، در گفتگو با بصیرت مطرح کرد:

آیا بهای سیاه نفت سفید می شود؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: ترامپ می خواهد اوپک را ناتوان و ضعیف کند تا بتواند نفت شیل خود را تولید نماید و وابستگی کشورش به نفت منطقه خاورمیانه را کاهش دهد، کشورهای عضو اوپک با همکاری های نزدیک می توانند سیاست های ترامپ را کم رنگ کنند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
به گزارش خبرنگار پارلمانی بصیرت؛ چندی پیش «محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک از احتمال توافق اعضای اوپک بر سر فریز نفت در دیدارش با بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در تهران خبر داد و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر جدید اوپک نام برد واظهار داشت؛ توافق اعضای اوپک بدون همراهی و نقش رهبری ایران غیر ممکن بود.
 پیوستن روسیه به کشورهای اوپک و همکاری در اجرایی کردن سیاست های این سازمان نفتی( فریز نفتی) می تواند تاثیر به سزایی در صنعت نفت جهان داشته باشد، چرا که روسیه دومین تولید کننده نفت جهان است.
همچنین گفتمان های سیاسی میان روسیه با کشورهای عراق، کویت، قطر، امارات و عربستان می تواند در اجرای شدن سیاست های فریز نفتی تاثیر گذار باشد.
هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی بصیرت در خصوص سیاست های اجرایی کشورمان در نشست پیش روی اوپک که با موضوع فریز نفتی تا چند روز آینده در وین برگزار می شود، گفت: کشورهای اوپک باید سقف تولید و صادرات را پایین بیاورند تا هم قیمت نفت را افزایش دهند و هم تولید نفت شیل آمریکا را که برای خود نیویورک مقرون به صرفه نیست را کاهش دهند.
 عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: درحال حاضر دو میلیون بشکه نفت در بازار اضافه وجود دارد و کشورهای عضو اوپک با به کار گیری سیاست فریز نفتی باید به فکر افزایش بهای نفت در جهان باشند.
خادمی با اشاره به اینکه ایران باید به سقف تولید چهار میلیون بشکه نفت پایبند باشد؛ یادآور شد: عراق متاسفانه فریز نفتی را نپذیرفته و به دلیل بدهکاری مالی تلاش می کند تا روند تولید نفتش را افزایش دهد اما نباید فراموش کرد که نفت شیل آمریکا هم تا میزان چهار و نیم میلیون بشکه در روز رو به افزایش است و دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا تلاش خواهد کرد تا آن را افزایش دهد واین امر می تواند در روند کاهش بهای نفت تاثیر گذار باشد.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: تیم ترامپ، نفتی است و به این موضوع به صورت جدی نگاه می کنند کاهش واردات نفت آمریکا از کشورهای خاورمیانه یکی از سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا است که می تواند روند تولید نفت جهان را به چالش بکشاند.
وی با اشاره به اینکه باید وضعیت اوپک را بهبود بخشیم، گفت: ترامپ می خواهد اوپک را ناتوان و ضعیف کند تا بتواند شیل خود را تولید کند و وابستگی کشورش به نفت منطقه خاورمیانه را کاهش دهد و این نیازمند همکاری کشورهای عضو است تا سیاست های ترامپ کم رنگ ظاهر شود.
بنابر گزارش بصیرت؛ ١٤ عضو اوپک هم اکنون روزانه ٣٣ میلیون و ٢٤٠ هزار بشکه نفت خام تولید می کنند  که وزیران نفت و انرژی اوپک پس از پایان نشست مشورتی این سازمان در الجزایر، تصمیم گرفتند تولید خود را در سطح ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز تثبیت کنند.
صد و هفتادمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک که به منظور بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام ٣٠ نوامبر (١٠ آذرماه) در وین اتریش برگزار خواهد شد،  فرصت مناسبی است تا ۱۴ عضو این سازمان به چرایی های موجود و سیاست فریز نفتی پاسخ دهند./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات