تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۹۷

رسانه های چین: روابط راهبردی با ایران تقویت می شود

رسانه های جمعی چین دیدارهای محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از چین و گفت و گوی وی با مقام های ارشد این کشور را به طور گسترده بازتاب داده و آورده اند که به دنبال این سفر مناسبات راهبردی دو کشور تقویت خواهد شد.
به گزارش ایرنا به نقل از شین هوا ، جانگ گایولی معاون نخست وزیر و وانگ یی وزیر خارجه چین و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفت و گوهایی که در پایتخت چین انجام دادند ، بر اجرای توافقاتی که حاصل مذاکرات رهبران دو کشور است ،‌تاکید ورزیدند.
خبرگزاری چین می افزاید که معاون نخست وزیر چین در ملاقات دوشنبه شب با وزیر خارجه ایران خواستار آن شد که مناسبات راهبردی دو کشور در همه عرصه ها تعمیق یافته و توانایی های بالقوه دو کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی و وزیر خارجه چین در این ملاقات ها تاکید کردند که چین و ایران می توانند در زمینه اجرای طرح های زیربنایی ، انرژی ، مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط گرایی و همچنین اجرای برنامه ها و پروژه های مرتبط با راه ابریشم نوین همکاری های بیشتری داشته باشند.
معاون نخست وزیر چین با اشاره به اینکه به دنبال سفر ماه ژانویه شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به ایران و مذاکرات وی با حسن روحانی رییس جمهوری ایران روابط راهبردی مشارکتی دو کشور برقرار شده است ، گفت : هر دو کشور باید تبادلات بلند پایه را افزایش داده و مناسبات سیاسی و فرهنگی را افزایش دهند.
به گفته وی نهادهای ذی ربط اکنون در حال هماهنگی برای اجرای برنامه های مورد توافق دو کشور هستند و چین و ایران باید راهبردهای مشترک توسعه داشته باشند تا بتوانند همکاری های قوی تری در بخش های سرمایه گذاری ، تجارت ، انرژی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی داشته باشند.
او همچنین گفت که دو کشور باید مشترکا نقشه راه ارتباطات و همکاری ها و گسترش مناسبات را برای بالا بردن ظرفیت ها و بالفعل کردن زمینه های بالقوه همکاری طراحی کنند.
تلویزیون مرکزی چین و تارنمای انگلیش نیوز این کشور نیز گزارش های مشروحی در باره دیدارهای وزیر خارجه ایران با مقام های ارشد چین و گفت و گوهای طرفین در باره توافق هسته ای و مناسبات دوجانبه و منطقه ای و بین المللی منتشر کرده اند.
بنا به این گزارش ها طرفین به این توافق رسیده اند که به عنوان دو دوست دیرینه بخصوص در اجرای برنامه های مربوط به راه ابریشم ، همکاری نزدیکتری داشته باشند.
بر اساس گزارش رسانه های جمعی چین وانگ یی وزیر خارجه این کشور نیز پس از ملاقات با ظریف در روز دوشنبه در مصاحبه مطبوعاتی گفت که همه کشورهای امضا کننده برجام باید مسوولانه این توافق بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کنند و تحولات داخلی آنها نباید مخل اجرای این توافقنامه مهم باشد که نمونه و الگویی برای حل مسایل حاد جهان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات