سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۰۳

جنبش دانشجویی جعلی، حامی استکبار و عدالت ستیز

شاخصه های جنبش دانشجویی اصیل استکبار ستیزی و عدالت خواهی است و جنبش دانشجویی که تحت نفوذ دشمن، پیرو سیاست های خباثت آلود امریکا شده و انگار کودتای 28 مرداد و سایر جنایت های استکباری امریکا و همپیمانانش را فراموش کرده است را باید جنبش دانشجویی جعلی نامید.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی بصیرت/ مصطفی برزکار

جنبش دانشجویی جعلی، حامی استکبار و عدالت ستیزفلسفه و تاریخچه تشکیل جنبش دانشجویی در ایران را باید در حوادث سال 32 پیگیری کرد . حوادثی که دانشجویان را به سمت تشکیل جنبشی هدایت کرد که ماهیت اصلی آن ضد استکباری و ضد استبداد داخلی بود .

سال 1332 در تاریخ ایران یادآور حوادثی است که انگیزه اصلی تشکیل جنبش دانشجویی به حساب می آید .

28 مرداد همین سال آمریکا دولت قانونی ایران را سرنگون می کند تا با خیال آسوده منابع ملی کشور را غارت کند.کودتا پای آمریکایی ها را به ایران باز  کرد. شاه که تمام دغدغه خود را در جلب حمایت آمریکایی ها قرارداده بود و گمان می کرد که دلبستن به آمریکا چاره حل شدن مشکلات داخلی و حتی کسب وجهه بین المللی است،از هیچ تلاش برای امتیاز دادن به آمریکا دریغ نکرد. بعد از کودتا بیش از 50درصد عواید نفت را به آمریکایی ها داد، مقدمات حضور آمریکایی ها تحت عناوین مختلف در ایران  را محیا کرد و بعدهامقدمات قانون کاپیتولاسیون را ایجاد کرد که در صورت ارتکاب جنایت توسط امریکایی ها در ایران ،بایدفقط در آمریکا محاکمه شوند و هیچ دادگاهی در ایران صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد؛ 

یک ماه و دو روز بعد از بعد از کودتای آمریکایی-انگلیسی 28 مرداد، دانشگاه ها در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز می کنند که مردم ایران و به خصوص دانشجویان هنوز بغض کودتا را در گلو دارند.

14 آذر ماه دولت انگلستان اعلامیه تجدید روابط سیاسی میان این کشور و ایران  را صادر کردند. احیاء این روابط استعماری بغض دانشجویان را شکست تا در همان روز 14 آذر تظاهرات در دانشگاه و سپس در شهر تهران  با جوش و خروش ضد آمریکایی و انگلیسی آغاز شود .

روز 15 آذر هم این تظاهرات ادامه داشت.اعلام خبر سفر نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران و اعطای دکتری افتخاری دانشگاه تهران به او بر آتش خشم دانشجویان می افزود.در واقع نیکسون به ایران می آمد تا شاهد نتایج هزینه 21 میلیون دلاری این کشور برای موفقیت کودتای 28 مرداد باشد.یا به بیان بهتر برای گرفتن مزد بازگرداندن شاه مستبد به اریکه قدرت.به همین دلیل بود که فریاد مرگ بر امریکا دانشجویان ،این شعار را در تاریخ ایران ثبت کرد تا نشانگر بغض مردم ایران نسبت به جنایات آمریکا شود.

روز 16 آذر سربازان شاه با سلاح در دانشگاه تهران حضور پیدا می کنند و وقتی با شعار دانشجویان برای خروج از دانشگاه مواجه می شوند،به سمت آنها تیراندازی می کنند که به ضرب گلوله 3 نفر از دانشجویان به نام های احمد قندچی،مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا به شهادت رسیدند.

فردای آن روز یعنی روز17 آذر نیکسون با استقبال شاه به ایران می آید. صبح ورود نیکسون یکی از روزنامه ها در سرمقاله خود تحت عنوان سه قطره خون نامه سرکشاده ای به نیکسون نوشت که فورا توقیف شد . در این نامه سرگشاده خطاب به نیکسون به کنایه گفته بود : وجود شما آنقدر گرامی و عزیز بود! که در قدوم شما سه نفر از بهترین جوانان این کشور یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی کردند. نیکسون در دانشگاه حضور پیدا می کند و مدال جنایت خود و دکتری افتخاری دانشگاه تهران را دریافت می کند.

گرچه این حوادث سال 32 را برای تاریخ ایران تلخ نمود اما یک ثمره عظیم داشت که از حرکت ضد استعماری دانشجویان برخاست . جنبش دانشجویی مولود حوادث این سال است جنبشی که در برابر روابط استعماری دولت های غربی و بخصوص امریکا و انگلیس با ایران ایستاده بود و از سوی دیگر نسبت به خیانت های شاه حساس بوده و خیانت های دربار فاسد پهلوی را تحمل نمی کردند. این جنبش در واقع در طول نهضت اسلامی در سال های بعدی نقش حساس و کلیدی داشت و در جریان پیروزی انقلاب دانشجویان پیرو خط امام تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف انقلابیون در نیل به انقلاب اسلامی داشتند.

13 آبان 58 و تسخیر لانه جاسوسی امریکا نشان داد جنبش دانشجویی با هوشمندی خط انقلاب را پیگیری می کند و به درستی امریکا را شیطان بزرگ می داند. این بصیرت انقلابی جنبش دانشجویی در واقع معیار مناسبی برای تشخیص درستی راه و مسیر جنبش دانشجویی پیرو خط امام (ره) است.

تشکیل و راه اندازی نهاد های انقلابی و کمک به احیا و شروع مجدد ادارات و ارگانهای دولتی تا حضور در مناطق آشوب زده ناشی از فتنه جدایی طلبان از جمله اقداماتی است که جنبش دانشجویی در آنها حضور فعال داشته تا انقلاب از گردنه های حساس عبور نماید.

در این میان جنگ تحمیلی عرصه آزمونی بود که تقدیم هزاران شهید سندی است بر افتخارات جنبش دانشجویی پیرو خط امام (ره).

اما بعد از پایان جنگ تحمیلی دشمن که از همه راههای سخت و براندازانه از طریق جنگ و ترورهای گسترده موفقیتی به دست نیاورده بود وارد عرصه فرهنگی شد تا از طریق جنگ نرم و شبیخون فرهنگی در واقع انقلاب را از درون تهی سازد و در این میان با توجه به نقش پیش برنده جنبش دانشجویی ، ایجاد شکاف و انحراف در این جنبش ناب در دستور کار دشمن قرار گرفت . 

در این پروسه نفوذ دشمن سعی داشت تا به موازات جنبش دانشجویی انقلابی ، جنبشی وابسته به غرب را تربیت کند تا فضای دانشگاه و دانشجویی را با این نفوذ تغییر دهند. متاسفانه دشمن در این راه توانسته است گروهی نفوذ پذیر را جذب کانون انحرافی خود نماید تا نهایت بهره برداری تبلیغی و ابزاری را از آن داشته باشد . 

به بیان مناسب تر می توان گروه جدیدی که در دانشگاه ها شکل گرفت را جنبش دانشجویی جعلی نام گذاری کرد . چرا که هیچ یک از مشخصات جنبش داشجویی وطنی را نداشت . جنبشی که باید شاخصه های اصلی آن استکبار ستیزی و عدالت خواهی باشد . پیرو سیاست های خباثت آلود امریکا شده است و انگار کودتای 28 مرداد و سایر جنایت های استکباری امریکا و همپیمانانش را فراموش کرده است.

گرچه این گروه هرگز نتوانسته است خود را در حد و اندازه یک جنبش معرفی نماید اما وجود این انحراف نشان می دهد دشمن سرمایه گذاری عظیمی برای انحراف در این قشر تاثیرگذار نموده است . لذا دانشجویان برای انتخاب رویه باید تاریخ گذشته ایران و خیانت های استکبار را از یاد نبرند و راه انقلاب که همان ایستادگی در مقابل استکبار است را با قوت ادامه دهند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات