تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۳۲

يک سال پايداري يمن و شکست رياض (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/01/23 ـ شماره 26412 ـ صفحه 12)

روزنامه الاخبار لبنان، با بررسي نگاه روزنامه‌هاي غربي به يک سال حمله عربستان به يمن نتيجه اين حملات را شکست رياض در تحقق اهداف خود و فاجعه انساني براي ملت يمن توصيف کرد.جوي سليم در يادداشتي در روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: بيشتر روزنامه‌هاي غربي در نخستين سال حمله عربستان سعودي به يمن در ارزيابي عملکرد عربستان، جسارت و جنگ طلبي محمد بن سلمان وزير دفاع اين کشور را عامل فاجعه بشري و هرج و مرج امنيتي در يمن دانستند که باعث رشد گروه‌هاي افراطي شده است.روزنامه‌هاي غربي همچنين بر بي کفايتي نظامي نيروهاي سعودي در برابر مقاومت غير پيش بيني شده يمني‌ها تاکيد کردند.شمار قابل توجهي از روزنامه‌هاي غربي از ابتدا، جنگ عربستان در يمن را با احتياط، ترديد و سوال درباره اهداف واقعي رياض از دخالت نظامي در يمن بررسي کرده‌اند.

با گذشت يک سال از جنگ عربستان سعودي در يمن، رسانه‌هاي غربي نتايج اين جنگ را به طور خلاصه شکست عربستان در تحقق اهداف خود و فاجعه بشري در يمن بيان مي‌کنند و واقعيت حمايت‌هاي غرب از ائتلاف عربستان و نتايج اين جنگ براي کشورهاي حامي عربستان را به ويژه با گسترش نفوذ گروه‌هاي افراطي در يمن سوال انگيز مي دانند.روزنامه لوموند چاپ فرانسه در گزارشي در نخستين سالگرد حمله عربستان به خاک يمن با عنوان «ارتش سعودي در باتلاق يمن محاصره شده است» تاکيد کرد، هزاران حمله هوايي نيروهاي مسلح سعودي به فرماندهي رياض، فقط بخش کوچکي از اهداف اين جنگ را محقق ساخته است و اين جنگ، شکست نيروي هوايي عربستان را در برابر دشمن نشان داد.لوموند با اشاره به اينکه خلبانان عربستاني، به طور شايسته آموزش داده نمي شوند به نقل از يک ديپلماتيک غربي افزود، جنگ عربستان در يمن، که به افزايش فقر در اين کشور منجر شده، کاملا بيهوده است. روزنامه ديلي ميل انگليس هم با اشاره به اينکه عربستان، فقط اندکي از اهداف خود را در يمن محقق ساخته است تاکيد کرد، سعودي‌ها نمي توانند انصارالله را که در برابر دولت مورد حمايت جامعه جهاني يمن مقاومت فعال داشته اند شکست بدهند.روزنامه ايندپندنت انگليس، ميدان جنگ در يمن را به سوريه تشبيه کرد و بن سلمان وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان را مسئول اين وضع دانست.

ايندپندنت افزود: درک ادعاهاي عربستان سعودي مبني بر اينکه اهداف خود را محقق ساخته، دشوار است چون حوثي‌ها همچنان بر صنعاء، پايتخت يمن و بيشتر مناطق شمالي اين کشور سيطره دارند.روزنامه نيويورک تايمز چاپ آمريکا نيز با اشاره به حمايت واشنگتن از جنگ عربستان در يمن تاکيد کرد، آمريکا تا زمان توافق هسته اي با ايران، به رضايت سعودي‌ها نياز داشت و اين موضع باعث شد تا دولت باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا، اين واقعيت را که حمله نظامي (عربستان به يمن) «درازمدت، خونبار و بدون نتيجه» خواهد بود ناديده بگيرد.

روزنامه گاردين انگليس هم با عنوان «يک سال زندگي شرم آور» نوشت: ادامه سياست صادرات سلاح از سوي آمريکا، انگليس و فرانسه به عربستان و ناديده گرفتن حملات سعودي‌ها به يمن، باعث شده است تا اين کشورها شريک بخشي از جنايت‌هاي صورت گرفته در يمن باشند.در همين حال،کارشناسان متعدد يمني و عرب در مصاحبه‌هاي مختلف با اشاره به يک سال پايداري ملت يمن در برابر تهاجم ائتلاف متجاوزان عرب تاکيد کردند اين ملت با پيشينه‌اي 3000ساله همچنان استوار باقي خواهد ماند.به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسنيم، همزمان با نخستين سالگرد آغاز تجاوز نظامي ائتلاف به سرکردگي عربستان به يمن، کارشناسان يمني و عرب در مصاحبه با خبرگزاري تسنيم تاکيد کردند هرگز در مقابل عربستان و همپيماناش تعظيم نکرده و همچنان به مقاومت ادامه مي‌دهند.در ادامه بخش‌هايي از مصاحبه با شخصيت‌هاي مختلف ارائه مي‌شود.

"محمد الساني" از مقامات انصارالله يمن با اشاره به يک سال جنگ عربستان سعودي عليه يمن گفت: نيروهاي ائتلاف به‌رهبري عربستان و همراهي آمريکا که پشتيباني لجستيکي و اطلاعاتي خود از آنان را اعلام کرد به يمن حمله کرده همه چيز را هدف قرار دادند، سعودي‌ها که داعيه‌دار خدمتگزاري به حرمين شريفين هستند نه حق همجواري را مراعات کردند و نه حقوق ديني را. آنان با جنگنده‌هاي پيشرفته، هواپيماهاي بدون سرنشين، توپ‌ها، موشک‌ها، ناوهاي جنگي و حتي سلاح‌هاي ممنوعه‌اي همچون بمب‌هاي خوشه‌اي ملت يمن را هدف قرار دادند.وي اضافه کرد: يمني‌ها به‌خوبي مي‌دانند که عربستان سعودي ده‌ها سال است که در عرصه اقتصادي و سياسي با آنان مبارزه مي‌کنند و عامل تمامي مصيبت‌هاي يمن سعودي‌ها هستند، جنگ يک سال گذشته تنها نمود يافتن جنگ سرد چند ده ساله سعودي‌ها علي يمني‌ها است.

"ابتسام المتوکل" رئيس جبهه فرهنگي مقابله با تجاوز نيز گفت: کساني که رويدادها در يمن را پيگيري مي‌کنند به‌خوبي مي‌دانند که ملت يمن بر اين تجاوزگري پيروز شد. ملت يمن الگوي ديگري در برابر دشمني به نمايش گذاشت که هيچ‌گاه فکر نمي‌کرد ملت يمن در حالي که هيچ‌گونه تسليحات نويني ندارد بتواند به پيروزي برسد، اين در حالي بود که شماري از مقامات يمني که به آغوش عربستان گريختند به توطئه‌گري عليه اين ملت پرداختند اما زندگي همچنان در يمن جاريست و مدارس همچنان داير بوده و دانشگاه‌ها به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهند و مردم به سر کارهايشان مي‌روند.محمد حجازي کارشناس مصري هم گفت: مداخله خارجي در امور يمن از سوي تمامي قبيله‌ها حتي با وجود اختلافات، مردود بوده است و "جمال عبدالناصر" رئيس جمهوري اسبق مصر نيز نتوانست با حمله نظامي در امور داخلي يمن مداخله کند. به همين دليل عربستان نيز در اين جنگ ناکام خواهد ماند و جنگ با يمن آن را فرسوده خواهد کرد همانطور که عبدالناصر و ديگر اشغالگران را فرسوده کرد.

وي افزود: ملت يمن و کميته‌هاي مردمي آن امروز بيش از هر زمان ديگري در مقابله با متجاوزان چه عربستان باشد چه غير آن، سازماندهي شده هستند و پيشينه‌هاي تاريخي نشان مي‌دهد که شکست وناکامي سرانجام تمامي متجاوزان به يمن بوده است.از طرفي،غالب قنديل، مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌الملل لبنان گفت: ورود نيروهاي ارتش يمن به خاک عربستان باعث شد که آمريکايي‌ها در ارزيابي‌هاي خود احساس خطر کنند. امروز کارشناسان و متخصصان آمريکايي به اين نتيجه رسيدند که يمن ويتنام عربستان است و رسانه‌هاي آمريکايي بارها اين جمله را که سعودي در ويتنام گير افتاده است تکرار کردند که اين نشان از حماسه پايداري ملت يمن در برابر متجاوزان است، اين پايداري باعث شد تا بسياري از سازمان‌ها و نهادهاي بين المللي مجبور شوند که تجاوز عربستان را محکوم کنند. در همين راستا از آمريکا خواسته شده تا قراردادهاي تسليحاتي را لغو کند که آخرين آن قرارداد يک ميليارد دلاري خريد موشک است.سازمان عفو بين الملل و ديد‌بان حقوق بشر از آمريکا خواسته است تا اين قرارداد را متوقف کند تا آمريکا شريک جرم عربستان در نسل‌کشي و کشتارهاي ‌جمعي مردم نشود و ما اکنون در برابر يک پايداري حماسه‌اي از سوي ملت يمن قرار داريم که صورت موضوعات را تغيير خواهد داد.

حسن زيد، دبيرکل حزب حق يمن نيز گفت: ما در يمن با يک ائتلاف بين‌المللي عليه خودمان مواجه شديم. آمريکا، بريتانيا و فرانسه در اين ائتلاف حضور داشتند و حتي يک لحظه نيز ترديد نداريم که اسرائيل نيز در حملات عليه يمن نيز مشارکت داشته است و بسياري از کشورهاي عربي نيز عربستان را همراهي کردند، با وجود اين، ائتلاف عليه يمن نتوانست به اهدافش دست يابد.وي افزود: اگر عربستان حملات را آغاز نمي‌کرد، روند سياسي به سرانجام مي‌رسيد. تجاوز عربستان باعث توقف مذاکرات شد و مانع از آن شد تا طرف‌هاي سياسي در ادامه مذاکرات حضور پيدا کنند. معتقدم با توجه به شکست اخلاقي، نظامي و امنيتي عربستان و همچنين عدم تحقق هيچ‌کدام از اهداف محور سعودي ــ صهيونيستي، عربستان تلاش خواهد کرد که به تقويت گروه‌هاي تروريستي و تکفيري در يمن بپردازد. در واقع عربستان با تروريست‌ها که در داعش و القاعده تجسم يافته، متحد شده است.در اين حال،«سيد صادق الشرفي» کارشناس سياسي يمني با تأکيد بر اينکه "هدف اصلي اشغالگران انتقام گرفتن از ملت يمن است" گفت: سعودي‌ها طي يک سال گذشته پس از هفتاد سال اقدامات تجاوزکارانه غيرمستقيم به‌طور مستقيم به خاک يمن و ملت اين کشور حمله کردند، آنان پيش از اين توسط مزدوران خود در داخل کشور و با در دست گرفتن کنترل جريان‌هاي سياسي، مراکز قدرت، اقتصاد، سياست خارجي و شيوه‌هاي مختلف اقدامات تجاوزکارانه خود عليه ملت يمن را پيش مي‌بردند.

"نائف احمد القانص" نائب رئيس کميته عالي انقلاب يمن نيز تصريح کرد، مقاومت مردم يمن در برابر عربستان سعودي و همپيمانانش به‌خصوص آمريکا در چندين محور بوده است؛ نخستين مقاومت در برابر حملات و تهاجم‌هاي دشمن از طريق ارتش و کميته‌هاي مردمي صورت گرفت، دومين محور پايداري و همبستگي مردم يمن با وجود حملات هوايي و حملات کورکورانه‌اي بود که همه را چه انسان چه حيوان و چه درختان را مورد هدف قرار داد، است، سومين محور، استواري مردم با وجود محاصره اقتصادي بوده است که ملت يمن با وجود تمامي اين موضوعات هرگز زانو نزد و با وجود اين حملات همچنان به زندگي عادي خود و آموزش و پرورش به فعاليت خود ادامه داده و امتحانات در زمان معين انجام و سال آموزشي جديد نيز آغاز شد و دانشگاه‌ها نيز برنامه‌هاي آموزشي خود را ادامه دادند. شهروند يمن همچنان به زندگي روزانه خود با وجود حملات مداوم ادامه مي‌دهد.

دکتر يوسف الحاضري عضو "کميته ملي مستندسازي جنايت‌هاي اشغالگران و هماهنگي تلاش‌ها براي امدادرساني" در يمن نيز ضمن تاکيد بر ناتواني اشغالگران در محقق کردن اهداف خود در يمن گفت: نيروهاي اشغالگر موسوم به ائتلاف عربي به رهبري عربستان که سال گذشته تجاوز خود به يمن را آغاز کردند به هيچ يک از اهداف اعلام شده يا پنهاني خود که همگان از آن آگاه هستند دست نيافتند؛ آنان همچنين موفق به بازگرداندن منصور‌هادي و دولتش به قدرت نشدند.

وي در خصوص اهداف اشغالگران در يمن گفت: درباره اهداف اعلام نشده و پنهاني اشغالگران بايد بگويم که آنان در نظر دارند تا بر منابع، و ثروت‌ها و همچنين گذرگاه‌هاي مهم يمن سيطره يابند اما شاهد هستيم استان‌هاي جنوبي که تحت کنترل آنان قرار گرفته بود اکنون عليه اشغالگران قيام کرده‌اند و در گوشه و کنار شاهد درگيري با اشغالگران سعودي، اماراتي و ساير نيروهاي مزدور براي بيرون راندن آنان از يمن هستيم.

از سويي،«محمد جسار» کارشناس سياسي يمني گفت: کشور يمن همچنان بر روي پاي خود ايستاده و براي خود تصميم گيري مي‌کندو در اراده خود آزاده است و تجاوزگران همچنان خارج از دايره تحقق هدف‌هايشان هستند و ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن همچنان قادر هستند که وارد اراضي عربستان شده و به مواضع اين کشور حمله‌ور شوند اين در حالي است که کشورهاي متجاوز، مدرن ترين تسليحات را دارا بوده و زرادخانه‌هاي آنها مملو از تسليحات است و ابزارهاي شناسايي و جاسوسي آنها فوق العاده پيشرفته هستند.

اين در حالي است که شهروندان يمني فقط آزادي و پايداري را در دست داشته و سرانجام نيز پيروزي از آن ملت يمن شده و شکست خفت بار براي متجاوزان بوده که نتوانستند هيچ يک از اهدافش را محقق کنند و همچنان در آرزوي رسيدن به اهدافي هستند که به خواست خدا هرگز محقق نخواهند شد.

از ديگر سو،ابتسام الحمدي عضو شوراي انقلاب يمن گفت:سعودي‌ها فقط در زمينه تجاوز به يمن ناکام نبودند بلکه در تمامي طرح‌ها و پرونده‌هايشان در منطقه شکست خورده‌اند و شکست‌هايشان نيز بسيار مفتضحانه بوده و هرگز نتوانسته هيچ‌گونه پيروزي در هيچ‌يک از طرح‌هاي خود در منطقه به دست بياورند. عربستان در تمامي طرح‌هاي خود در منطقه به هيچ وجه از طرف حق حمايت نمي‌کند بلکه به‌عکس از طرف‌هايي که عليه حق قيام کرده‌اند حمايت مي‌کند.

وي افزود، مردم يمن هرگز از وطن خود کوتاه نيامده و آن را تسليم سعودي‌ها نخواهد کرد. يمن، يمن باقي خواهد ماند و همچنان در طول تاريخ سربلند خواهد بود. يمن 3000 سال است که نامش يمن بوده و تا 3000 سال ديگر نيز يمن باقي خواهد ماند و کسي که شکست خواهد خورد و نامش محو مي‌شود، سعودي‌ها هستند که پيشينه نام اين کشور تنها 100 سال است و با رفتن خاندان آل سعود نيز نامش تغيير خواهد کرد و به پايان خواهد رسيد.

در اين حال، ششم فروردين برابر با 25 مارس، اولين سالگرد آغاز يورش ائتلاف عربي به رهبري سعودي‌ها عليه يمن بود؛ جنگي که اهداف تعيين شده آن محقق نشد و تنها نتيجه آن خرابي شهرها و روستاها و کشتار غيرنظاميان بود.

عربستان سعودي يک سال پيش جنگي تمام عيار موسوم به «توفان قاطعيت» را عليه فقيرترين کشور عربي آغاز کرد. سعودي‌ها هدف از اين جنگ را بازگرداندن «عبدربه منصورهادي» رييس جمهوري فراري و مستعفي اين کشور به قدرت و کنارزدن گروه انقلابي «انصارالله» اعلام کردند.

اين جنگ تنها 2 ماه پس از پادشاهي «سلمان بن عبدالعزيز» در عربستان رخ داد. وي پسر جوان و خود «محمدبن سلمان» را به سِمت جانشين وليعهد و وزير دفاع منصوب کرد؛ کسي که هدايتگر اصلي جنگ عليه يمن به شمار مي رود. درباره زمينه‌ها و پيامدهاي اين جنگ بيان چند نکته ضروري است:

1-سياست‌هاي عربستان سعودي در دوره ملک سلمان به طور چشمگيري دستخوش تغيير شده است و مي توان گفت حاکمان تازه سعودي سياست ماجراجويانه اي را در پيش گرفته اند و مدام دست به بحران سازي در منطقه مي زنند .اين مساله به وضوح از اقدام‌ها و موضع گيري‌هاي آنها قابل تشخيص است؛ از به راه انداختن جنگي فراگير عليه يمن تا اعدام شيخ نمر و قطع روابط ديپلماتيک با ايران و در آخر هم اعلام آمادگي سعودي براي انجام عمليات نظامي در سوريه.

2-عربستان در همان ابتدا اعلام کرد که اين عمليات نظامي در پاسخ به دعوت منصورهادي به عنوان رييس جمهوري يمن و براي حمايت از اين کشور و مردم آن در مقابل آنچه تجاوز مداوم حوثي‌ها خواند، انجام گرفته است. اين در حالي است که هم از منظر حقوق بين الملل و هم حقوق داخلي يمن، اين اقدام عربستان نامشروع و غيرقانوني بوده است و امکان هيچ گونه توجيهي براي تهاجم نظامي به يمن از نگاه حقوقي وجود ندارد. توسل به زور جز با اجازه شوراي امنيت در حقوق بين الملل ممنوع است و اين از قواعدي است که همه دولت‌ها موظف به رعايت آن هستند.

از سوي ديگر بر اساس اصول 37 و 38 قانون اساسي يمن، دو راه براي مشروعيت بخشيدن به استفاده از نيروي نظامي ديگر کشورها در تثبيت امور داخلي يمن وجود دارد؛ نخست، تصويب مجلس و ديگري تصويب شوراي دفاع ملي. اين در حالي است که در مورد تجاوز نظامي سعودي‌ها به يمن هيچ يک از اين 2 مسير طي نشده است و به يقين تجاوز نيروهاي ائتلاف به رهبري عربستان به يمن نقض آشکار قانون اساسي اين کشور است.

مرکز حقوق بشر يمن اعلام کرده است که از آغاز تجاوز عربستان تاکنون بيش از 8000 نفر از مردم يمن کشته شده اند که از اين شمار بيش از 1000 تن زن و کودک بوده اند. در همين راستا پارلمان اروپا هم با تصويب قطعنامه اي خواهان اعمال تحريم‌هاي تسليحاتي عليه عربستان سعودي به دليل نقض حقوق بشر بين المللي در يمن شد.

3-برخي ناظران اين پرسش را مطرح مي کنند که آيا هدف سعودي‌ها از درگير شدن در چنين جنگ تمام عياري، تنها اجابت درخواست کمک رييس جمهوري مستعفي همسايه جنوبي و بازگرداندن مهره مورد حمايت خود به قدرت بوده است يا اين که اهدافي وراي آن را دنبال مي کنند؟

در اين پيوند بايد گفت، انصارالله وابسته به حوثي‌ها، گروه انقلابي با مذهب شيعه زيدي است که از پايگاه مردمي بين يمني‌ها برخوردار است و به دنبال نقض توافق‌هاي داخلي بين گروه‌هاي يمني، عليه دولت منصورهادي قيام کرد. عربستان سعودي به هيچ وجه تحمل قدرت گرفتن گروهي اين‌چنيني را در نزديکي مرزهاي خود ندارد چرا که اين مساله را در قدرتمندتر شدن ايران به عنوان رقيب منطقه‌اي خود موثر مي‌بيند .به عبارت بهتر اقدام‌هاي تهاجمي سعودي‌ها در يمن عليه انصارالله به خاطر ترس رياض از افزايش نفوذ ايران در منطقه است. در اين پيوند، منصورهادي رييس جمهوري فراري يمن در يک ادعاي تعجب برانگيز به روزنامه سعودي عکاظ گفته است که اگر عربستان به يمن حمله نکرده بود تا به حال يمن جزيي از خاک ايران شده بود! اين ادعاي عجيب در حالي مطرح مي شود که مقام‌هاي ايراني اعلام کرده اند هيچ نقشي در يمن حتي حضور مستشاري ندارند و تنها از خواست مردم اين کشور دفاع مي کنند.

4-علت ديگر حمله به يمن را بايد در مسايل ژئوپلتيکي و تنگناهايي جستجو کنيم که عربستان از نظر جغرافياي اقتصادي با آنها روبرو است. اين مساله اي است که اغلب در تحليل‌ها مغفول مي ماند اما نقش بسيار مهمي در تصميم گيري‌هاي حاکمان سعودي دارد.

عربستان با يک تنگناي ژئوپلتيکي رو به رو است و تسلط بر يمن مي تواند آن را حل کند. بر اين اساس، هميشه عربستان در صدد بوده است که بخش‌هايي از يمن را در کنار درياي عرب و تنگه «باب المندب» به اشغال خود درآورد .عربستان از يک طرف با خليج فارس و از طرف ديگر با درياي سرخ مرتبط است اما استفاده از اين آبراه‌ها مستلزم عبور از تنگه هرمز و باب المندب است. با توجه به اينکه ايران بر تنگه هرمز و يمن بر تنگه باب المندب اشراف دارند، عربستان همواره از موقعيت آسيب پذير خود نگران بوده است. سعودي‌ها نفت خود را از طريق تنگه هرمز و باب المندب صادر مي کنند و در صورتي که تنگه‌هاي ياد شده بسته شوند، صادرات نفت اين کشور در عمل قطع مي شود.

براي رفع اين تنگناي ژئوپلتيک، عربستان چشم به جنوب دوخته است. در همين راستا است که تحولات يمن براي سعودي‌ها بسيار پراهميت است و حاکمان سعودي همواره در پي اين بوده اند که دولتي در يمن بر سرِ کار باشد که دوستي و نزديکي با رياض را همواره در دستور کار خود قرار دهد تا خيال سعودي‌ها راحت باشد.

5- با توجه به تمام مسايلي که گفته شد، سعودي‌ها ائتلافي متشکل از چند کشور عربي و غيرعربي را عليه يمن تشکيل دادند و خود را يک سال درگير جنگي کردند که نه تنها نفعي براي آنها نداشت و به هيچ کدام از اهدافي که براي جنگ برشمرده بودند دست نيافتند، بلکه متحمل هزينه‌هاي سرسام آور جنگ و همچنين پرداخت هزينه به برخي کشورها براي باقي ماندن در ائتلاف ظاهري شدند. جنگنده‌هاي عربستان با مشارکت نيروهاي کشورهايي از جمله قطر، کويت ، بحرين، امارات، اردن، مغرب، سودان، سومالي، سنگال، مصر، مالزي و پاکستان، مواضع انصارالله را مورد هدف قرار دادند.

البته در مورد اين ائتلاف بايد گفت که بار اصلي جنگ بر دوش خودِ عربستان است و برخي از اين کشورها فقط در ظاهر در ائتلاف باقي مانده‌اند و هيچ گونه مشارکتي در جنگ نداشته اند و حضور اسمي آنها در اين ائتلاف نيز نه به دليل توان اقناعي عربستان بلکه به دليل امکانات ترغيبي سعودي‌ها و بذل و بخشش‌هاي دست و دلبازانه به وسيله دلارهاي نفتي بوده است.جنگ يمن در حالي وارد دومين سال خود مي شود که سعودي‌ها در عمل به هيچ يک از اهداف اعلامي خود از جمله بازگرداندن منصورهادي به قدرت و از بين بردن سيطره انصارالله نرسيده اند. اين در حالي است که بسياري تصور مي کردند با توجه به تفاوت توان ارتش عربستان با يمن، سعودي‌ها ظرف مدت چند روز يا در نهايت چند هفته به اهداف خواهند رسيد.

6- پس از گذشت يک سال از اين جنگ فرسايشي، شواهد بسياري از پذيرش شکست و نشانه‌هاي روشني از فرسودگي در رفتار سعودي‌ها مشهود است. در روزهاي اخير خبرهايي از مذاکرات و ملاقات‌هايي بين سران انصارالله و سعودي‌ها منتشر شده که تعبيري جز عقب نشيني سعودي‌ها از مواضع پيشين ندارد زيرا آنها پيش تر اعلام کرده بودند به هيچ وجه حاضر به پذيرش مذاکره با انصارالله نيستند. از طرف ديگر نفسِ مذاکره با مقام‌هاي رياض براي انصار الله پيروزي محسوب مي شود چرا که نشان از به رسميت شناخته شدن آنها دارد. «اسماعيل ولد الشيخ» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن اعلام کرد که طرف‌هاي درگير در يمن به توافقي براي راه حل سياسي بحران اين کشور دست يافته اند و به اين نتيجه رسيده اند که در اين کشور بايد دولت وحدت ملي تشکيل شود.

در تازه ترين موضع گيري نيز «محمد عبدالسلام» سخنگوي جنبش انصار الله اعلام کرد که تفاهم‌هايي براي توقف جنگ صورت گرفته است که بر اساسِ گام‌هاي مشترک و اعتماد سازي، به توقف کامل جنگ در يمن منجر خواهد شد.پس از گذشت يک سال از جنگ عربستان عليه يمن، اين کشور به باتلاقي براي سعودي‌ها تبديل شده است که به راحتي نمي‌توانند از آن خارج شوند.اين جنگ حاصلي جز کشتار مردم بي دفاع يمني و ويراني زيرساخت‌هاي اين کشور فقير نداشته است. سعودي‌ها نيز به هيچ يک از اهداف خود نرسيده‌اند و به نظر مي‌رسد در پايان ناچار به پذيرش شکست و آتش بس خواهند شد. از اين رو حاکمان عربستان بايد بدانند که دوره نظامي گري و پيگيري اهداف از طريق لشکرکشي نظامي به سر آمده است و چه بهتر که از ابتدا مسايل بر سر ميز مذاکره حل و فصل شود.          ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\04\04-10\20-31-13.htm&storytitle=%ED%98%20%D3%C7%E1%20%81%C7%ED%CF%C7%D1%ED%20%ED%E3%E4%20%E6%20%D4%98%D3%CA%20%D1%ED%C7%D6

ش.د9502586

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات