بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۵۵

عرض اندام بر شانه منافع ملی

آنچه مسلم است اینکه حتی به فرض درست بودن بخش هایی از سخنان دکتر ظریف، طرح محتوای جلسه محرمانه وزیر امور خارجه کشورمان و اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی امری نادرست و بر خلاف مصالح ملی می باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فخرالدین اسدی
ادعاهای اخیر جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه محرمانه این کمیسیون، از ابعاد مختلفی قابل تحلیل و بررسی است. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:
نخستین نکته، به کلیت طرح این سخنان از سوی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی باز می گردد. آنچه مسلم است اینکه حتی  به فرض درست بودن بخش هایی از این اظهارات، طرح محتوای جلسه محرمانه وزیر امور خارجه کشورمان و اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی امری نادرست و بر خلاف مصالح ملی می باشد. در این خصوص علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی کشورمان تاکید کرده است:
"جلسات کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس طبقه‌بندی دارد؛ به همین دلیل سخنگوست که مطالب را عنوان می‌کند و آنچه که قابل ذکر و تایید است، همانی است که سخنگو اعلام می‌کند"
بدیهی است که اعضای کمیسیون امنیت ملی کشورمان، خود باید نسبت به این مسئله ملزم بوده و ناقض آن نباشند.
دومین نکته اینکه بیان نکات ضد و نقیض از محتوای جلسه وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه کمیسیون امنیت ملی، مولد سردرگمی و چندگانگی در جامعه است. چنانچه طی روزهای اخیر مشاهده کردیم، برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در کنار وزارت امور خارجه کشورمان این اظهارات (ادعاهای مطرح شده از سوی آقای کریمی قدوسی) را تکذیب کرده و در مقابل، برخی منابع خبری بر صحت این ادعاها تاکید دارند. بدیهی است که نتیجه این چندگانگی و سردرگمی، به سود جامعه و افکار عمومی کشور نخواهد بود. همچنین بیان روایات مختلف و متناقض از یک جلسه (که محتوای آن نیز دقیقا مشخص نیست) به طور طبیعی منجر به بی اعتمادی نسبت به مسئولین کشور خواهد شد.
نکته سوم، معطوف به نگاه احزاب و گروه های مختلف سیاسی نسبت به موضوع توافق هسته ای است. همان گونه که بارها بیان شده است، توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 توسط مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی به تصویب رسیده است، هر چند که انتقاداتی در خصوص نحوه تصویب آن مطرح می باشد. با این حال، اساسا نباید نسبت به مقوله ای حقوقی مانند برجام، نگاهی خطی و جناحی داشت. چانچه مصادره برخی نقاط مثبت و موفقیت های  برجام به سود جناحی خاص مذموم بوده، نگاه سلبی (از جنس نگاه های سیاسی سلبی) به آن نیز بسیار نکوهیده است و افرادی که هر از چندی با بیان محرمانه های هسته ای گمان می کنند روشنگری می کنند، نه تنها به بصیرت و روشن بینی افراد کمکی نمی کنند، بلکه در واقع شائبه مطرح سازی خود و عرض اندام در جامعه با جفا کردن به منافع ملی را ایجاد می کنند.
آخرین نکته اینکه هم اکنون، متعاقب اثبات عهدشکنی ایالات متحده آمریکا در ماجرای برجام (که نمونه بارز آن را در جریان تمدید تحریم های ISA شاهد بودیم)، زمان آن رسیده است که گروه ها و احزاب مختلف سیاسی دست به دست یکدیگر داده و پاسخ قاطعی به کارشکنی های ایالات متحده و هم پیمانان آن دهند. در چنین شرایطی خودزنی های داخلی نه تنها محلی از اعراب ندارد، بلکه منجر به جری شدن دشمن خارجی در پروسه نقض برجام خواهد شد. بی اعتمادی به ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی (که با سکوت و تایید ضمنی خود، آمریکا را در نقض برجام همراهی کرده اند)، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در کشور ما موضوعیت و نمود پیدا کرده است. باید چنین فرصتی را مغتنم شمرده و ضمن پرهیز از مجادلات سیاسی بیهوده بر سر برجام، تمام توان خود را متوجه مواجهه با دشمنان غیر قابل اعتماد نظام جمهوری اسلامی  کنیم./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات