تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۴۴

كنش، واكنش يا ...؟

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي / anbarloee.ir

(روزنامه رسالت – 1395/09/25 – شماره 8826 – صفحه 1)

ماده 3 قانون اقدام مناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام مصوب مهرماه 1394 مي گويد: «دولت موظف است هر گونه عدم پايبندي طرف مقابل در زمينه لغو موثر تحريم ها يا بازگرداندن تحريم‌هاي لغو شده يا وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر را به دقت رصد كند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همكاري داوطلبانه را متوقف كند و توسعه سريع برنامه هسته اي صلح ‌آميز جمهوري اسلامي را سامان دهد ، به طوري كه ظرف مدت دو سال ظرفيت غني سازي كشور به 190 هزارسو افزايش يابد.» اين ماده تكليف دولت در برابر نقض عهد آمريكايي ها را مشخص كرده است و آن قدر وضوح دارد كه نياز به تفسير و تبيين نيست. مقامات رسمي جمهوري اسلامي به دنبال مصوبه اخير كنگره آمريكا مبني بر وضع تحريم هاي جديد موسوم به ‌«آيسا» همگي اعلام كردند اين اقدام، نقض صريح برجام است و در اعلام علني آن ترديدي هم نكردند. رئيس جمهور محترم در روز 16 آذر در دانشگاه تهران صريحا اعلام كرد ؛

- ترديدي نداريم ، آمريكا دشمن ماست

- اوباما تحريم ها را امضا هم نكند تخلف مي دانيم و عكس‌العمل نشان مي دهيم

- مگر ما مي گذاريم آمريكا برجام را پاره كند

آمريكايي ها از روز اول اجراي برجام، «دبه» كردند و حتي فراتر از آن در يك اقدام خصمانه 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده ملت ايران را هم به بهانه هاي واهي مصادره كردند. اين اقدامات خشم ملت ايران را برانگيخت . طبيعي است كه بايد وفق قانون، اقدام متقابل صورت گيرد.»

قانون مي گويد ؛ اين اقدامات بايد صورت بگيرد:

1- همكاري‌هاي داوطلبانه متوقف شود.

2-براي رسيدن به ظرفيت 190 هزار سو، سريعا اقدام شود.

3-رصد بدعهدي هاي آمريكا با دقت بيشتري صورت گيرد.

ظاهرا تصميمي كه گرفته شده و رئيس جمهور در نامه هاي جداگانه به وزير خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي ابلاغ كرده است ، هيچ تناسبي با اقدامات قانوني كه بايد صورت مي گرفته ، ندارد . اولين واكنش رسمي ايران بر اساس دو نامه رئيس جمهور اين است :

1- وزير خارجه براي رسيدگي به موارد نقض ، پيگيري هاي حقوقي و بين المللي انجام دهد.

2-سازمان انرژي اتمي ، برنامه ريزي براي طراحي و ساخت پيشران هسته اي جهت بهره برداري در حوزه حمل و نقل دريايي را در دستور كار قرار دهد.

اولين دستور را نمي شود يك اقدام متقابل تلقي كرد . به هر حال رئيس ديپلماسي كشور بايد كاري بكند، نمي تواند دست روي دست بگذارد و بدعهدي ‌آمريكا را تماشا كند . يعني بايد موارد نقض و پيگيري‌هاي حقوقي و بين‌المللي را تا كنون انجام مي داده و نتيجه را به اطلاع ملت مي رسانده است . همچنين سازمان انرژي اتمي وفق قانون مصوب مهر ماه سال 94 كه مشتمل بر 9 ماده و 2 تبصره است ، تكاليفي در موضوع هسته اي به عهده گرفته است ، قرار بوده بر اساس مصوبه «ساخت پيشران ها» باتري هاي هسته اي و ... را با قوت و جديت برنامه ريزي و اقدام كند. لذا 14 ماه پيش بايد دولت اين كار را انجام مي‌داده است .

در متن نامه رئيس جمهور ، «برنامه‌ريزي» براي طراحي و ساخت تاكيد شده ، نه اقدام به طراحي و ساخت پيشرانه.

همچنين در مورد سوخت به مطالعه و طراحي اشاره شده است نه ساخت !

به نظر مي رسد اين موضع رئيس جمهور محترم را نه مي شود «كنش» و نه «واكنش» در مورد اقدامات منافقانه آمريكا تلقي كرد.

جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد در واكنش نسبت به اقدام رئيس جمهور صريحا گفت : برنامه ايران براي توسعه پيشران هسته اي ناقض برجام نيست.

مفهوم اين سخن آن است كه اصلا ما واكنشي نشان نداده ايم.

اينكه برجام را نقض نكرديم نشانه ادب ديپلماتيك ما و عمل به تعهدات است اما سوال اين است پس بي ادبي ‌آمريكايي ها و نقض تعهدات آنها را چگونه مي خواهيم پاسخ دهيم؟

سوال بعدي اين است كه ؛ چرا دولت مصوبه مجلس در خصوص ساخت پيشران ها را 14 ماه است به تاخير انداخته است؟

ديروز حضرت ‌آيت الله مكارم شيرازي در درس خارج فقه حرف حكيمانه‌اي زدند و فرمودند : «به اندازه پيمان شكني غرب از تعهدات خود در برجام فاصله بگيريم.» دولت اين حرف حكيمانه را به گوش جان بخرد و با قدرت در همين وادي قدم بردارد. پاسخ بايد طوري طراحي شود كه دشمن دست از خيانت بردارد.

به نظر مي‌رسد نامه هاي رئيس جمهور به ظريف و صالحي ، افكار عمومي را راضي نمي كند. دولت بايد فراتر از آنچه كه آمريكايي ها به آن مي انديشند، در مقام پاسخگويي و اقدام عملي برآيد . آمريكا از شكست در عراق و يمن و سوريه ، زخمي است. تروريست هايي كه در پايگاه هاي آمريكا و اسرائيل دستورالعمل قتل عام مردم بي گناه را طي چند سال گذشته عملياتي مي كردند ، امروز زير ضربات مرگبار مقاومت طعم تلخ شكست را چشيده‌اند . آمريكا اين تلخي را با شيريني نقض برجام مي خواهد جبران كند . دولت بايد جلوي اين حماقت آمريكايي ها را بگيرد و درسي به آنها بدهد كه ديگر هوس بدعهدي به سرشان نزند.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=246589

ش.د9502893

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات