تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۴۱

نیجریه، مظلومیت شیعیان و کینه‌توزی «سعودی – صهیونیستی»

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/08/29 ـ شماره 10741 ـ صفحه 12)

عزاداری شیعیان نیجریه درآستانه اربعین اباعبدالله الحسین(ع) درحالی برگزار شد که مناطق زیادی ازنیجریه به صحنه تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان علیه دولت تبدیل شده و این کشور به صحنه خشونت غیرانسانی ارتش و نیروهای امنیتی علیه این شهروندان مبدل گشته است.

براساس گزارش‌های منتشره هفته گذشته، پلیس ونیروهای امنیتی نیجریه، شیعیان این کشور را در خارج شهر کانو در شمال شرقی نیجریه درحالی که مشغول انجام مراسم عزاداری بودند، با گلوله‌های جنگی مورد هدف قرار دادند وعزاداری آنان را برهم زدند.

این درحالی است که عزاداری شماری ازشیعیان نیجریه در شهر «فونتوآ» واقع در ایالت کادونا این کشور نیز در روز عاشورا و به مناسبت شهادت امام حسین(ع) با خشونت ارتش و نیروهای امنیتی نیز به خاک خون کشیده شد. در این درگیری 18 شهروند نیجریه‌ای شهید شدند.

نیجریه امروز شاهد مظلومیت شیعیانی است که از کمترین حقوق اجتماعی و سیاسی برخوردار نیستند و همیشه قربانی خشونت‌های نهادهای امنیتی شده‌اند.در ادامه همین رفتار غیرانسانی و خشونت بار بود که ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه در شب تاسوعای حسینی با محاصره مسجد شیعیان در کادونا نیز دستکم 15 عضو جنبش اسلامی نیجریه را بازداشت کردند.این درحالی است که مقامات دولتی در ایالت کادونا در ادامه سرکوب شیعیان، جنبش اسلامی نیجریه را که شیخ ابراهیم زکزاکی رهبری آن را به عهده دارد، غیرقانونی اعلام و تاکید کرده است شیعیان این منطقه از کوچکترین حقوق اجتماعی در کشور برخوردار نیستند.

براساس ادعای مسئولان این ایالت، حبس طولانی مدت و پرداخت جرایم نقدی از جمله مجازات‌های عنوان شده برای همکاری یا عضویت در جنبش اسلامی نیجریه است.

در شرایطی که شیعیان این کشور همواره مورد ظلم و سرکوب ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قرار دارند، نگاهی عمیق به رفتار سیاسی برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، می‌تواند به شناخت ابعاد دقیق این توطئه سعودی- صهیونیستی علیه شیعیان در مناطق مختلف نیجریه، دست یافت.در این میان و برای درک بهتر آنچه که امروز بر شیعیان نیجریه می‌گذرد و نیز تحلیل رفتار غیرانسانی نهادهای امنیتی این کشور، یادآوری برخی نکات ضروری به نظر می‌رسد.

الف) نفوذ وهابیون افراطی منتسب به رژیم سعودی در نهادهای سیاسی و مذهبی نیجریه

نفوذ شمار زیادی از وهابیون افراطی منتسب به رژیم سعودی در نهادهای سیاسی و مذهبی نیجریه در حالی تشدید شده که خصومت‌های این گروه ضدانسانی با برگزاری مراسم مذهبی شیعیان افزایش یافته است.

عربستان سعودی در چارچوب سیاست‌های رژیم صهیونیستی و در اقدامی خلاف قوانین بین المللی، سال‌های متمادی است که با فریب افکار داخلی نیجریه به دنبال محدود ساختن فعالیت قانونی شیعیان ساکن در مناطق مختلف این کشور است.

مقابله با جریان‌های اصیل اسلامی، سرکوب شیعیان، مقابله با افزایش حمایت‌های معنوی ایران از مردم در قاره آفریقا بویژه نیجریه و نیز تلاش برای تثبیت جایگاه اجتماعی خود درجوامع سنی مذهب کشور‌های آفریقایی، از جمله محور‌های تلاش خصمانه نهادهای مذهبی سعودی در این قاره، بویژه نیجریه، است.

به گزارش ایرنا، درحال حاضر چندین شبکه تلویزیونی وهابی تحت نظارت سعودی‌ها به زبان مردم نیجریه (انگلیسی، عربی، هائوسا و فولانی) علیه شیخ زکزاکی، اندیشه تشیع وآموزه‌ها و معارف دینی آن فعالیت می‌کنند واین در حالی است جریان تشیع دراین کشور جز یک مرکز فرهنگی کوچک در «زاریا» ازساده‌ترین حقوق اجتماعی، محروم است.

با این وجود، شمار بسیار زیادی از شهروندان عادی نیجریه نه تنها با حضور وهابیون افراطی و دگم اندیش سعودی در کشور خود ناراضی هستند بلکه از اقدامات اخیر ارتش و نیروهای امنیتی این کشور علیه شیعیان به ستوه آمده‌اند.

ب) حضور میدانی آمریکا و رژیم صهیونیستی در صحنه نبرد علیه شیعیان نیجریه

افزایش خصومت‌های آمریکا علیه شیعیان نیجریه درحالی افزایش یافته که برخی فرماندهان آمریکایی مستقر در شهر «جوس» واقع در شمال نیجریه، دیدارهای متعددی را با علمای وهابی این کشور انجام داده‌اند.حضور نظامی آمریکا در نیجریه در حالی افزایش پیدا کرده که نیروهای امنیتی این کشور با هماهنگی سفارت آمریکا در آبوجا و سران فرقه ضاله وهابیت و در قالب حزب «ازاله البدعه و احیاء السنه» منتسب به رژیم سعودی، برنامه ریزی زیادی برای سرکوب شیعیان نیجریه انجام داده‌اند.

از سوی دیگر و بنا بر اعلام ناظران منطقه ای، امنیت کشور نیجریه توسط رژیم صهیونیستی تامین می‌شود و ارتش نیجریه مناسبات آشکار امنیتی و سیاسی خود با رژیم صهیونیستی را روز به روز افزایش داده است.

حضور نظامی و امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه شیعیان نیجریه در حالی است که سیر تحولات سیاسی و اجتماعی نیجریه نشان می‌دهد که واشنگتن نگران افزایش نفوذ معنوی شیعیان در قاره آفریقا و تثبیت جایگاه اجتماعی انقلاب اسلامی در میان جوامع آفریقایی است و همین امر موجب شده است حضور لجستیکی خود نیجریه علیه شیعیان در مناطق گوناگون نیجریه را افزایش دهد.

فروش سلاح و ماشین آلات جنگی، مراودات نظامی پنهان دولت نیجریه و رژیم صهیونیستی، حضور وابسته نظامی آمریکا و برخی دیگر از فرماندهان ارتش آمریکا در مقر فرماندهی ارتش نیجریه و نیز حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در نهادهای سیاسی و اجتماعی نیجریه و نیز تاسیس احزاب سیاسی مبتنی بر اندیشه ضاله وهابیت، از جمله سیاست‌ها و اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در نیجریه است که باید مورد توجه عمیق قرار گیرد.

ج) ترس نهادهای امنیتی نیجریه از آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی»

در حالی که جنبش اسلامی نیجریه ضمن تاکید بر آزادی فوری «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور، خواستار توجه جدی دولت به حقوق از دست رفته شیعیان در کشور شده است، دولت نیجریه مجوز آزادی شیخ زکزاکی از زندان را صادر نکرده است.

با وجود آنکه نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت نامساعد رهبر شیعیان این کشور در زندان و رفتار ضد انسانی و خشونت آمیز دولت و ارتش نیجریه با شیعیان ساکن در این کشور هشدار داده اند، اما تاکنون آزادی رهبر شیعیان تحقق نیافته است.

محبوبیت بالا و روزافزون رهبر شیعیان در میان اقشار گوناگون جامعه نیجریه، افزایش حضور اجتماعی شیعیان با آزادی شیخ زکزاکی و فشار سیاسی و اقتصادی رژیم سعودی بر دولت و نهاد‌های امنیتی نیجریه، از جمله دلایل تداوم رفتار خصمانه نهادهای قضایی نیجریه با رهبر شیعیان در زندان‌های این کشور است.

با توجه به آنچه گفته شد و نیز نگاهی جامع و مانع به سیر تحولات ماه‌های اخیر مرتبط با شیعیان در نیجریه، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که محور سعودی - صهیونیستی پس از افزایش حضور مقتدرانه ایران در مجامع جهانی و موفقیت‌های پس ازآن و نیز قدرت روزافزون اندیشه جریان ساز تشیع در مناطق حساس قاره آفریقا، در تلاش است تا ضمن اتخاذ راهبرد "مقابله مستقیم"، علاوه بر مقابله با اندیشه والای تشیع، حضور ایران در قاره راهبردی آفریقا را محدود سازد.

حقیقت آن است که کوته فکری، دگم اندیشی سیاسی و نگاه غیر واقع بینانه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در خصوص تحولات جاری منطقه و نیز ترس آنان از افزایش قدرت روز افزون ایران، به عنوان برترین دولت- ملت در منطقه خاورمیانه و آفریقا، نشان از شکست حتمی این راهبرد و انزوای محور شوم سعودی - صهیونیستی در منطقه آٰفریقا خواهد بود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=114294

ش.د9502674

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات