تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۷۶

سیاست‌های دوگانه اروپا در خدمت رژیم صهیونیستی

پایگاه بصیرت / مترجم: امید تمرآبادی

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1394/12/12 ـ شماره 10543 ـ صفحه 12)

اروپا سیاست‌های دوگانه در قبال رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است اما تمامی این سیاست‌های دوگانه نه به ضرر این رژیم، بلکه همیشه در جهت منافع آن صورت گرفته است.

رسانه اروپایی‌ای یو آبزرور «euobserver» در گزارشی درخصوص شش سیاست دوگانه اتحادیه اروپا در جهت منافع رژیم صهیونیستی نوشت: در طول چند ماه اخیر، کابینه اسرائیل اتهامات خود علیه سیاست‌های دوگانه اتحادیه اروپا در قبال اسرائیل را دوچندان کرده است.

طبق اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، «گرایشی ذاتی در اتحادیه اروپا وجود دارد که منجر به تبعیض قائل شدن برای اسرائیل شده و با اسرائیل به گونه‌ای رفتار می‌شود که با کشورهای دیگر این اتفاق نمی‌افتد». در این شرایط این اتهامات اسرائیل در مورد سیاست‌های دوگانه اتحادیه اروپا به نکته‌ای اساسی در گفتمان‌های اسرائیل در رابطه با اروپا تبدیل شده و در هر فرصتی از سوی اسرائیلی‌ها تکرار می‌شود.

بنابراین بیایید تا حقایق را بار دیگر مرور کنیم. آیا ادعاهای اسرائیل درست است؟ آیا اتحادیه اروپا واقعا سیاستی مجزا برای اسرائیل اتخاذ کرده است؟ جواب مثبت است، مشخصا نتانیاهو درست گفته است و اروپا واقعا سیاست‌های دوگانه‌ای برای اسرائیل انتخاب کرده است ولی موضوع اینجا است که تمامی این سیاست‌های دوگانه نه به ضرر رژیم صهیونیستی، بلکه همیشه در جهت منافع آن رژیم صورت گرفته است.

در اینجا به شش سیاست اتحادیه اروپا در قبال اسرائیل می‌پردازیم:

حقوق بشر

اتحادیه اروپا هیچ کمیته‌ای برای حقوق بشر در رابطه با رژیم صهیونیستی ندارد، درحالی که چنین کمیته‌هایی یکی از اجزای معمول روابط اتحادیه اروپا با کشورهای حوزه دریای مدیترانه از مغرب گرفته تا لبنان است.

سالها قبل، اتحادیه اروپا تسلیم خودداری اسرائیل در برقراری حقوق بشر فلسطینیان شد و در عوض تنها با فعالیت یک کارگروه غیررسمی حقوق بشر در این زمینه موافقت کرد. به همین صورت برنامه عملیاتی اتحادیه اروپا- اسرائیل که برای 10 سال گذشته برقرار بوده است ضعیف‌ترین تعهد حقوق بشری را در میان تمامی برنامه‌های عملیاتی اتحادیه اروپا با کشورهای همسایه داشته است. در حالی که اتحادیه اروپا، نسبت به اعضای دیگر منطقه، روابط عمیق‌تری را با اسرائیل دارد، مسائل حقوق بشری تل‌آویو در پایین‌ترین اولویت‌های اتحادیه اروپا قرار دارد.

دیوان بین‌المللی کیفری

اتحادیه اروپا قویا از دیوان بین‌المللی کیفری لاهه حمایت می‌کند، این نهاد از توافقنامه‌های تجارت و توسعه با کشورهای مختلف استفاده کرده است تا آنها را به عضویت در دادگاه لاهه ترغیب کند و بر همین اساس به دلیل خودداری سودان و سودان جنوبی از پیوستن به این دادگاه، کمک‌های خود را برای آنها قطع کرده است. ولی در مورد پرونده فلسطین، بزرگترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس و فرانسه با تحت فشار قرار دادن ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستار عضویت فلسطین در این دادگاه نبودند، چراکه این عضویت به پیگرد قانونی اسرائیلی‌ها برای جنایات جنگی ارتکابی منجر می‌شود.

در همین حال، آنها ادعا کردند که دخالت دادگاه بین‌المللی کیفری در مسئله فلسطین، مذاکرات سازش میان فلسطین و اسرائیل را تضعیف می‌کند. در عین حال همین دولت‌های اروپایی، از طریق شورای امنیت سازمان ملل، همه تلاش خود را می‌کنند تا دیگر کشورهای درگیر جنگ مانند سودان، لیبی و سوریه به دادگاه لاهه بپیوندند. زمانی که فلسطین در نهایت در فروردین گذشته به دادگاه لاهه پیوست، اولین بار بود که اتحادیه اروپا یک بیانیه استقبال‌کننده‌ای منتشر نکرد.

تحریم‌ها

اتحادیه اروپا برای بیش از 30 کشور در سراسر دنیا، تحریمهایی برقرار کرده است. به نظر می‌رسد که اجرای تحریم پاسخ پیش فرض اتحادیه اروپا به چالش‌های بین‌المللی است و در سالهای اخیر استفاده از این ابزار افزایش یافته است. ولی با این وجود رژیم صهیونیستی در این لیست قرار ندارد.

این تحریم‌ها درحالی علیه اسرائیل اجرا نشده که نقض گسترده حقوق بشر بین‌المللی در اراضی شغالی از سوی اسرائیل معروف است. توسعه شهرک‌ها در کرانه باختری یک نمونه دیگر از نقض قوانین بین‌المللی است. با این وجود اتحادیه اروپا هنوز حتی لطیف‌ترین تحریم‌ها را علیه آنهایی که شهرک‌ها را گسترش می‌دهند و یا آن شهرک نشینان افراطی که وحشیانه به فلسطینیان حمله کرده و اموال آنها را تخریب می‌کنند اجرا نکرده است.

اقدامات ناچیزی که اتحادیه اروپا تاکنون اتخاذ کرده است از جمله برچسب‌گذاری بر روی محصولات تولیدی شهرک‌های اسرائیلی، تحریم محسوب نمی‌شوند، با این حال رسانه‌های اسرائیلی تمایل دارد تا این موضوع را تحریم بنامد. اسرائیلی‌ها حتی قوانین موجود اتحادیه اروپا در مورد حاکمیت نامشروع اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را نیز اجرا نکرده اند، در طرف دیگر اتحادیه اروپا برای تاکید بر حاکمیت نامشروع روسیه بر کریمه، تحریم‌های واقعی از جمله ممنوعیت تجارت و سرمایه‌گذاری در کریمه را علیه روسیه اجرا کرده است.

امنیت

اتحادیه اروپا معمولا بر تعهد خود نسبت به برقراری امنیت رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند، ولی به ندرت به امنیت فلسطینیان اشاره می‌کند. این شرایط درکنار این واقعیت در جریان است که فلسطینیان از درجه بالای ناامنی و تلفات بسیار زیاد در طول دهها سال جنگ رنج می‌برند.

اتحادیه اروپا بر «حق دفاع از خود» اسرائیل علیه حملات فلسطینیان تاکید می‌کند ولی هیچگاه نمی‌گوید که فلسطینیان حق دفاع از خود را علیه حملات اسرائیلی‌ها دارند.

در سال جاری نیز 35 حمله از سوی نوار غزه صورت گرفته که هیچ اسرائیلی زخمی نشد و هیچ خسارتی نیز وارد نشد، در همان سال نظامیان اسرائیلی 56 حمله را به نوار غزه ترتیب دادند و همچنین در بیش از 600 مورد به ساکنان نوار غزه شلیک کرد که منجر به کشته شدن 25 فلسطینی و مجروح شدن بیش از 1300 فلسطینی دیگر شد. در بیشتر این حملات غیرنظامیانی مورد هدف قرار گرفته‌اند که هیچ تهدیدی محسوب نمی‌شدند. با این وجود در آخرین نتیجه گیری شورای اتحادیه اروپا، تنها شلیک موشک از نوار غزه مورد بررسی قرار گرفت.

اصول کمیته چهارجانبه

اتحادیه اروپا از هر دولت فلسطینی درخواست کرده است که به عنوان اصول کمیته چهارجانبه، اسرائیل را به رسمیت بشناسند و توافقات پیشین نیز پذیرفته شود. در سال 1385، اتحادیه اروپا به طور مالی برخی دولت‌های فلسطینی از جمله حماس را به دلیل اجرا نکردن سه اصل کمیته چهارجانبه تحریم کردند. این موضع اتحادیه اروپا باعث ایجاد اختلاف شدید سیاسی میان غزه و کرانه باختری شد که تاکنون نیز ادامه یافته است.

با این وجود هنوز نه کمیته چهارجانبه و نه اتحادیه اروپا، از کابینه اسرائیل رعایت این اصول را درخواست نکرده است. در حقیقت رژیم صهیونیستی، فلسطین را به رسمیت نشناخته و عناصر توافق‌های گذشته از جمله توافق اسلو یا نقشه راه را رعایت نکرده است و بیشتر اوقات برای تداوم اشغالگری به استفاده از خشونت متوسل می‌شود.

در این شرایط، کمیته چهارجانبه به جای اجرای این اصول برای هردو طرف فلسطینی و اسرائیل، تنها درخواست‌های خود را برای طرف فلسطینی مطرح می‌کند.

تسلیحات هسته‌ای

اروپا زرادخانه تسلیحات هسته‌ای اعلام نشده رژیم صهیونیستی و فرار این رژیم از بازرسی‌های بین‌المللی را تحمل می‌کند.

در حقیقت، این فرانسه و انگلیس بودند که مخفیانه به اسرائیل کمک کردند تا در دهه 1330 و 40 به بمب هسته‌ای دست پیدا کند. در همین حال آلمان نیز تاکنون برای اسرائیل زیردریایی‌هایی مهیا می‌کند با علم به اینکه این رژیم این زیردریایی‌ها را به موشک‌های هسته‌ای مجهز می‌کند.

کشورهای اروپایی اغلب با قطعنامه‌های بین‌المللی خواهان پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی مخالفت می‌کنند چراکه این قطعنامه‌ها درهای تاسیسات اتمی اسرائیل را به روی بازرسان باز خواهد کرد.

این موضع، در تضاد کامل فشارهای فراوانی است که اتحادیه اروپا برای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران وارد می‌کرد، در حالی که میان دو پرونده هیچ تفاوتی وجود ندارد.

جبران عدم توازن

بیشتر تناقضات در سیاست خارجی اتحادیه اروپا اجتناب ناپذیر است. دلایل رفتار این چنینی اروپا با اسرائیل چندگانه است و فهم بسیاری از آنها آسان است. با این وجود اروپا دلایل بسیار برای جبران رویکرد بدون توازن خود در قبال درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها دارد. با این همه، همانطور که مقامات اسرائیلی به درستی گفته‌اند سیاست دوگانه از تبدیل شدن اتحادیه اروپا به یک میانجی گر صادق در این درگیری جلوگیری می‌کند.

در حالیکه هیچ میانجی گری مشتاق نیست تا برای دو طرف سیاست یکسانی را اتخاذ کند، احتمال ایجاد راه حل صلح آمیز به سرعت در حال از محو شدن است و این موضوع نوید دهنده خشونت و ناامنی بیشتر در جلوی خانه اروپا می‌شود.

منبع: خبرگزاری قدس (قدسنا)

http://jomhourieslami.net/?newsid=83249

ش.د9405916

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات