تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۲۱
«مردم‌سالاری» از بیانیه نهایی نشست صلح آستانه گزارش می‌دهد

ادامه همگرایی ایران، روسیه و ترکیه

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/11/06 ـ شماره 4239 ـ صفحه 15)

روز پایانی نشست آستانه در حالی آغاز شد که آلکساندر لاورونتیف رئیس هیات روسیه در پایان روز نخست مذاکرات سوری در پایتخت قزاقستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نتایج نشست‌ها موفقیت‌آمیز بود به ویژه اینکه پس از مدت‌ها مذاکرات بین‌المللی سوریه آغاز شد. وی در باره این مذاکرات که تا ساعت‌های پایانی دوشنبه شب ادامه یافت، اظهار کرد: رویداد آستانه بسیار مهم است به این دلیل که افزون بر حضور روسیه، ایران و ترکیه سه کشور ضامن اجرای توافق مسکو در باره سوریه، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، هیات دولت و نمایندگان گروه‌های مسلح و همچنین سفیر آمریکا در قزاقستان حضور دارند. نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در پایان گفت: بر این باورم که مذاکرات آستانه رویدادی مهم و گامی‌نمادین است که امید دستیابی به سطح جدیدی از روند گفت وگوهای برای حل بحران سوریه را به وجود آورده است.

اعضای هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه در روز پایانی مذاکرات، چهارمین نشست مشترک سه‌جانبه خود را در حاشیه مذاکرات آستانه برگزار کردند. در این نشست ساختارهای لازم برای نظارت بر آتش‌بس و پایان درگیری در سوریه بررسی شد و سه کشور به عنوان ضامن توافقنامه ٢٩ دسامبر که در مسکو با حضور محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و احمد چاووش اوغلو وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه تائید شد، کمیسیونی برای نظارت بر آتش‌بس سوریه تشکیل دادند.

در روز پایانی مذاکرات همچنین دومین دور از دیدارهای دوجانبه میان ایران و هیات سوریه برگزار شد. در این دیدار آخرین شرایط سوریه و همچنین نتایج مذاکرات آستانه بررسی شد. در دیدار جابری انصاری و بشار جعفری نماینده دائمی‌سوریه در سازمان ملل همچنین محورهای روز نخست مذاکرات سوری-سوری در پایتخت قزاقستان با هدف حل سیاسی بحران سوریه مورد مذاکره قرار گرفت.

این در حالی است که اختلاف‌نظر‌ها در میان دو طرف سوری شرکت‌کننده و کارشکنی و مانع‌تراشی در هیات گروه‌های مسلح ادامه دارد. یحیی العریدی به عنوان سخنگوی گروه‌های مسلح شرکت‌کننده در مذاکرات آستانه روز گذشته و در ساعات پایانی نشست از موافقت نکردن با بیانیه نهایی نشست سوری در پایتخت قزاقستان خبر داد. وی به خبرنگاران در آستانه گفت که بیانیه را امضا نمی‌کنیم و ایران و روسیه همراه ترکیه این سند را منتشر می‌کنند. العریدی اعلام کرد که ما شک و تردید خود را در باره موفقیت این مذاکرات اعلام کرده‌ایم. در همین رابطه علی‌اکبر ولایتی بعدازظهر دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست آستانه گفت: نفس اینکه سوری‌ها و گروه‌های معارض منهای داعش و النصره و گروه‌هایی که حاضر شدند آتش‌بس را بپذیرند و تحت نظم دولت سوریه در آینده قرار گیرند،این یک کار مفید بود و اینکه ما توقع داشته باشیم با این نشست همه اختلافات حل شود، توقع منطقی و درستی نیست. ولایتی با تاکید بر اینکه این نشست‌ها باید تداوم داشته باشد و در هر نشستی گام‌هایی به جلو برداشته شود، نسبت به آینده این گفت‌وگو میان دولت و معارضین سوری که قبول کردند اسلحه را به زمین بگذارند و آتش‌بس را رعایت کنند ابراز امیدواری کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمنان و معارضین سوری تا زمانی که از رسیدن به اهداف خود ناامید نشدند، به مذاکرات سیاسی تن ندادند، پیروزی در حلب را نقطه عطف تاریخی دانست و افزود: بعد از پیروزی حلب زمینه برای گفت‌وگو بین دولت و معارضین ایجاد شد. وی بیان کرد: اجلاس آستانه نشان داد که همه طرف‌ها چه ترکیه و گروه‌هایی که از این کشور تبعیت می‌کنند و حتی کشورهایی که در آنجا حاضر نیستند مستقیم و غیرمستقیم به نوعی به مشروعیت دولت سوریه تن دادند.

نشست صلح سوریه روز گذشته با قرائت بیانیه سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن آتش‌بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و مبتکر برگزاری مذاکرات آستانه پایان یافت و استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل عصر دیروز و در پایان مذاکرات عمومی، بیانیه مشترک اجلاس را که به تایید و تصویب ایران، روسیه و ترکیه رسید قرائت کرد .

در بندهای این بیانیه آمده است: هیات‌های جمهوری اسلامی ‌ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در راستای بیانیه مشترک وزرای خارجه خود در مسکو مورخ 20 دسامبر 2016 و قطعنامه 2336 شورای امنیت ملل متحد؛ از آغاز مذاکرات میان دولت جمهوری عربی سوریه و گروه‌های معارض مسلح در شهر آستانه، در تاریخ 23 و 24 ژانویه 2017، حمایت کرده و از حضور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و تسهیل گفت وگوها قدردانی می‌کنند. در ادامه بیانیه افزوده شده است: بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان کشوری دموکراتیک، چند قومی، چند مذهبی و غیر فرقه‌ای که در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاکید می‌کنیم.

سه کشور بر این باورند که منازعه سوریه از طریق راهکار نظامی‌قابل حل نیست و تنها با فرایند سیاسی مبتنی بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند حل و فصل شود. ضمن اتخاذ اقداماتی واقعی و اعمال نفوذ بر طرف‌ها، بدنبال تحکیم رژیم آتش‌بس حاصله براساس ترتیبات امضا شده در تاریخ 29 دسامبر 2016 که در قطعنامه (2016) 2336 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفته است، کمک به حداقل رساندن موارد نقض آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها، اعتماد سازی، تضمین دسترسی کمک‌های بشر دوستانه بدون هیچ گونه مانع با سرعت و مداوم در راستای قطعنامه (2014) 2165 شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفاظت و تردد آزادانه غیر نظامیان در سوریه خواهند بود. همچنین برای ایجاد سازوکاری سه جانبه با هدف نظارت و تضمین پایبندی نسبت به آتش‌بس، ممانعت از بروز هر گونه اقدام تحریک آمیز و تعیین کلیه مدالیته‌های آتش‌بس تصمیم گرفته شد. بار دیگر بر اراده خود نسبت به مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره و جداسازی گروه‌های معارض مسلح از آنها تاکید می‌کنیم. بر این باوریم ضرورتی فوری برای سرعت بخشیدن به تلاش‌ها جهت احیای فرایند مذاکرات مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد. تاکید داریم نشست بین المللی سوریه در آستانه مبنایی (platform) موثر برای گفت وگوهای مستقیم میان دولت و معارضین، همانطور که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب شده، است. از تمایل گروههای معارض مسلح برای مشارکت در دور آینده مذاکرات میان دولت و معارضین تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو تاریخ 8 فوریه 2017 حمایت می‌کنیم.

بیانیه افزوده است: از تمامی‌اعضای جامعه بین‌الملل مصرانه می‌خواهیم از این فرایند سیاسی با رویکرد اجرای سریع تمامی‌ گام‌های مورد توافق در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.در پایان ضمن سپاسگزاری برای میزبانی قزاقستان از این مذاکرات، تاکید شده است که تصمیم گرفته شد با همکاری فعال بر اساس مبنای (platform) آستانه در مورد برخی از موضوعات خاص فرایند سیاسی تحت تملک و هدایت سوری‌ها تسهیل شده توسط سازمان ملل متحد به تلاش‌های جهانی نسبت به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان متحد کمک کنند.

این نشست با هدف شکستن بن‌بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه‌ریزی شده بود که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروه‌های مسلح تحت‌الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است در همین راستا وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه‌ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

http://mardomsalari.com/4239/page/15/6744

ش.د9503562

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات