در روزگاري كه خيليها ادعاي شناخت امام(ره) را دارند، سيد حسن خميني به عنوان يكي از واردترين افراد به انديشههاي امام گلايهها و تاسفهاي خاص خودش را دارد. از اينكه برخي بدون شناختن امام در پي ترويج انديشههاي او هستند يا اينكه برخي از جملات امام تفاسير خاص خودشان را دارد، ناراضي است. در اين ميان اما عمق تاسف سيد حسن خميني از اين است كه نسل اول انقلاب كه از نگاه او امام را به خوبي ميشناسند از بين ميروند و دست از مفسران صادق امام كوتاه ميشود. نسل اولي كه تنها ١٠ روز از رحلت يكي از آنان ميگذرد كه شايد بتوان سيد حسن خميني را يكي از عزادارترين افراد در روزهاي غياب او دانست.
به گزارش جماران، سيد حسن خميني در همايش «جايگاه اخلاق در ساحت تربيت دانشآموزي با نگاهي به انديشه تربيتي امام خميني(س) » با چرايي مطرح كردن امام شروع و اظهار كرد: نخستين سوال در مورد طرح شخصيت امام در كتب درسي اين است كه چرا بايد امام را مطرح كنيم؟ ممكن است اين سوال مطرح شود كه از ميان تمام شخصيتهاي بزرگ تاريخ چرا بايد امام را مطرح كنيم و سخن امام را به دانشآموز امروز كه زن و مرد فردا است توضيح دهيم؟يادگار امام تصريح كرد: اگر ما از امام سخن ميگوييم به خاطر نفعي است كه براي ما و جامعه ما دارد، وگرنه اين سخنان نفعي براي ايشان ندارد؛ همچنين سخن از امام صرفا اداي دين نسبت به ايشان نيست و موضوع فراتر از اينهاست؛ امام نقطه تلاقي استقلال، آزادي و دين و نماد و پرچم آينده خوب براي ما است. وي با بيان اينكه سوال دوم اين است كه «امام را چگونه مطرح كنيم؟»
افزود: جامعه ما سيد، مرجع و عارف زياد داشته است؛ چرا مردم به دنبال امام راه افتادند و جامعه او را به عنوان رهبر انتخاب كرد و به خاطر گفته او شهيد داد و پيشرفت كرد؟ علتش اين است كه مردم امام و حرف امام را درمان دردهاي خود شناختند. سيد حسن خميني ادامه داد: اينكه همه مردم اين فرد را انتخاب كردند به خاطر اين بود كه احساس كردند او روي درد مردم دست گذاشته و درمانش را ارايه ميدهد و او را به عنوان عنصر سالمي كه ميتواند اين درد را درمان كند، شناختند. اگر ميخواهيم امام در جامعه بماند بايد سخن از امام دواي درد جامعه امروز ما باشد؛ در اين صورت او احتياجي ندارد كه من و شما ايشان را مطرح كنيم چون مردم به دنبال آن ميروند. وي تاكيد كرد: بايد امامي را مطرح كنيم كه پاسخگوي نياز جامعه باشد؛ در غير اين صورت بايد تبليغات را بيشتر كنيم و كمتر اثر بگيريم. بايد امام مشكلشناس و مشكلگشا را معرفي كنيم و به جامعه بباورانيم كه اين انديشه، درمان دردها است.
مدعيان شناختن امام حتي نميدانند امام چند كتاب فقهي دارد
يادگار امام اظهار داشت: روزي كه جامعه اسلامي شكل ميگيرد متدينين غير از مسائل فرهنگي تصدي بسياري از امور را در دست ميگيرند. اگر توانستيم مشكلات را حل كنيم و ثابت كرديم كه اين انديشه فقرزدا است و مشكلات را حل ميكند خود جامعه به دنبال آن ميرود. براي اين امر بايد به ابزارهاي جديد دست پيدا كنيم؛ آموزش و پرورش استعداد زيادي دارد و غير از راه كتابهاي درسي از طريق سازمان دانشآموزي كه سازماني توانمند است ميتواند با دانشآموز ارتباط برقرار كند. وي گفت: سوال سوم اين است كه «امام كيست؟» مشكلي كه بعضا وجود دارد اين است كه ما فكر ميكنيم از مشكلات شناخت كافي داريم. بعضا من ميبينم افرادي داعيهدار شناساندن ميشوند كه نميدانند امام چند كتاب فقهي دارد. اگر قرار است امام را ترويج كنيم اول بايد امام را بشناسيم. اگر شما نتوانيد تمايز بين سخناني كه امام در جايگاههاي مختلف گفتند را بدانيد، نميتوانيد امام را معرفي كنيد.
سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه كسي ميتواند بگويد امام چه ميگويد كه در بازشناسي و تبيين انديشه امام تلاش كرده باشد، اظهار داشت: امام دو حيثيت متفاوت دارد كه هم پايهگذار و هم مجري يك مكتب است كه ريشههاي فكري و فلسفي دارد. تمايز بين مقام اجرا با قضايايي كه در تبيين نظريه مطرح ميشود بحثي مهم است كه معمولا با هم تنيده ميشود. وي ادامه داد: مثلا امام سال ٦٦ فرمود اگر از صدام بگذريم از آل سعود نميگذريم؛ اين طور نيست كه قطع ارتباط در آن مقطع يك قضيه حقيقيه باشد اما بحثي كه در مورد حضور زنان، مردم و دين در جامعه دارند مربوط به زمان خاصي نميشود. مشكل اين است كه كسي جمله را بگيرد و بدون توجه به قبل و بعد آن را مطرح كند.
تاسف از كوتاه شدن دست مفسران صادق امام
تاسف يادگار امام از رحلت آيتالله هاشميرفسنجاني به خوبي مشخص است. آنجا كه حتي در ميانههاي اظهارنظر در مورد نياز با انسانهاي امام شناس واقعي از رفتن افراد نسل اول انقلاب ميگويد و تاكيد ميكند كه: هرچه از افراد نسل اول انقلاب از ميان ما ميروند دست ما از كساني كه ميتوانند مفسران صادق امام باشند كوتاه ميشود؛ چون كساني كه زندگي و حضور ايشان را درك كردهاند بهتر ميتوانند بگويند در فضاي فكري ايشان چه ميگذشته است. بهترين كساني كه ميتوانند در اين راه كمك كنند كساني هستند كه در حلقه اوليه اطراف امام بودند؛ گروه دوم هم كساني هستند كه در اين عرصه تلاش ميكنند. بنابراين، ما احتياج به امام شناساني داريم كه به صورت پايهاي در انديشه ايشان تحقيق و تحصيل ميكنند.
وي چهارمين سوال را « آفات مطرح كردن امام» عنوان و تصريح كرد: هيچوقت در اين جامعه كسي به جنگ امام نميرود؛ به خاطر اينكه ريشه در قلوب اكثريت جامعه دارد اما امام را تحريف ميكنند. تحريف امام نگاه كاريكاتوري است. در كاريكاتور تناسبها بر هم ميريزد. ما متاسفانه در اسلام هم همين طور هستيم؛ نگاه امام به اسلام كاريكاتوري نبود، اما ما بعضا به امام نگاه كاريكاتوري داريم كه تصوير به دست آمده، ظاهرش امام است اما باطنش امام نيست. سيد حسن خميني گفت: اگر روي ولايت فقيه كه از اركان انديشه امام است تاكيد ميكنيم بايد روي حقوق مردم هم تاكيد كنيم، اگر روي حقوق مردم تاكيد ميكنيم بايد در چارچوب دين باشد، اگر به ارزشهاي ظاهري توجه ميكنيم بايد به درون هم توجه كنيم، اگر روي مباني اخلاقي تاكيد ميكنيم بايد به ارزشهاي ظاهري هم توجه كنيم.
جريان متحجر به اندازه استكبار منفور است
وي تاكيد كرد: جريان متحجر به همان اندازه منفور است كه استكبار منفور است. اگر به حقوق الهي توجه ويژه ميكنيم بايد به حقوق مردم هم توجه كنيم؛ همان وقت قانون اساسي امام به فرمان هشت مادهاي هم توجه دارد. مبارزه با مقدس مآبي مبارزه با ولنگاري هم هست. اگر امام به حقوق زنان توجه دارد بايد حواسمان باشد كه نبايد با عفاف و حجاب و حقوق الهي در تضاد باشد. امام ميگويد نبايد دور كشور حصار بكشيم و در عين حال ميگفت نبايد در جهان ذوب شويم.
يادگار امام اظهار داشت: امنيت بدون عدالت يك جريان از دست رفته است و عدالت هم بدون امنيت محقق نميشود. مراقب باشيم امامي كه معرفي ميكنيم خداي ناكرده «كاريكاتوري از امام» نباشد و نسبتهاي اجزاي اين انديشه بر هم نريزد. وي در پايان تاكيد كرد: صدها سال در مأذنهها نام پيامبر(ص) را بردند و وقتي تناسب در آن رعايت شد انقلاب اسلامي پديد آمد، وقتي نام سيدالشهدا(ع) جاي خودش قرار ميگيرد حسين فهميده در ميآيد، اگر امام زمان(ع) درست جاي خودش قرار گيرد از آن انقلاب و در غير اين صورت جمود و انظلام پديد ميآيد يعني اگر درست جاي خودش قرار ندهيم كاركرد عكس پيدا ميكند.
http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=65863
ش.د9503665