تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۹۰

عباس عبدي: برجام رئیس‌جمهور خاص خود را می‌خواهد

(روزنامه آرمان ـ 1395/10/13 ـ شماره 3222 ـ صفحه 7)

آخرین ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در حال سپری‌شدن است. انتخاب روحانی در سال ۹۲ از سوی مردم انتخابی بود که نشان می‌داد ایرانی‌ها آنچه در هشت سال دولت‌های نهم و دهم رخ داد را نپذیرفته اند و به دنبال تغییر رویه در ابعاد مختلف بخصوص در سیاست خارجی هستند؛ در شرایطی که ایران به دلیل برخی اقدامات یک‌جانبه در موضوع هسته‌ای شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی را تحمل می‌کرد و مذاکرات با غرب و در راس آن آمریکا هم به بن بست رسیده بود. حالا در سال آخر ریاست جمهوری روحانی آنچه در فضای سیاسی و جامعه مورد توجه قرار گرفته است عملکرد دولت یازدهم است. در همین زمینه عباس عبدی تحلیلگر و فعالی سیاسی- مطبوعاتی مصاحبه‌ای را با خبرگزاری ایرنا داشته و از شرایط مطلوب روحانی برای انتخاب مجدد او با توجه به اقداماتش در دوره اول گفته است.

با توجه به اینکه سیاست خارجی اولویت دولت روحانی بود و به برجام منتهی شد عبدی در این باره گفت:«اگر برجام نبود و تحریم‌ها ادامه داشت که ما الان مثل ونزوئلا و حتی بدتر از آن بودیم. روشن است که برجام کاری کرده است که به آن روز نیفتادیم. قبل از برجام روزی یک میلیون بشکه نفت را هم به زور و ۲۰ درصد ارزان‌تر از ما می‌خریدند. تازه پولش هم بلوکه می‌شد و به جای آن اجناس بی کیفیت و بنجلشان را به ما می‌دادند. اما الان دیگر این طور نیست. اینکه تورم کم شده و کسب و کار مقداری راه افتاده ناشی از برجام است.» او افزود:«حکومت ایران پذیرفته که درباره مسائل هسته‌ای خود با جهان حرف بزند و امتیازاتی بدهد و امتیازاتی هم بگیرد. وقتی شما اصل برجام را پذیرفتید این دیگر به هسته‌ای محدود نمی‌شود و به جاهای دیگر نیز سرایت می‌کند. یعنی نوع نگاه به جهان و روابط بین‌الملل عوض شده است. به همین دلیل است که ایران در سوریه در کنار روس‌ها عمل می‌کند. اگر چندی دیگر روسیه در مورد سوریه با آمریکا یا دیگران توافق کند آیا ایران می‌تواند مستقل عمل کند؟ خیر. این کار اصلا شدنی نیست. یعنی هم ما حضور قدرت‌های جهانی را پذیرفته‌ایم هم آنها ما را. به عبارتی دیگر، نظام بین‌الملل، ایران را پذیرفت.» با توجه به مخالفت‌هایی که در داخل با برجام وجود دارد عباس عبدی یادآوری می‌کند:«از سویی نگرانی موافقان برجام درست نیست. اصلا معنی ندارد این برجام بدون تایید رهبری به تصویب رسیده باشد. اگر برجام بدون تایید رهبری تصویب شده باشد که برای مملکت فاجعه است».

می‌توانیم از ترامپ هم استفاده کنیم

از طرف دیگر پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا برخی معادلات را تغییر داده است، درحالی که سیاست خارجی او مبهم به نظر می‌رسد. عبدی در این زمینه می‌گوید:«به هر دلیلی ترامپ به زودی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود. البته من از برخی دوستان می‌شنیدم که سر کار آمدن ترامپ را برای ایران بهتر از خانم کلینتون می‌دانستند. اما به نظر من همه اینها به نوع رفتار ما در داخل کشور و منطقه برمی گردد. اگر حدی از وحدت سیاسی در کشور شکل گیرد که متاسفانه وجود ندارد، رفتارهای ترامپ هم به سود ایران می‌شود ولی اگر تفرق داشته باشیم، وی نیز پس از نشستن در کاخ سفید سعی می‌کند بهره برداری‌های خود را انجام دهد. با این وجود معتقدم آمدن ترامپ باعث روی کارآمدن تندروها در ایران نمی‌شود. مدتها قبل از اینکه احمدی‌نژاد از نامزد شدن منع شود، در رسانه‌ها گفته بودم که وی امکان حضور در انتخابات را نخواهد داشت. برای اینکه نظام، برجام را پذیرفته و شخصی مثل احمدی نژاد نه تنها تناسبی با این توافق ندارد که نفی آن است. نگاه احمدی‌نژادی نمی‌تواند با برجام کار کند و برجام هم اگر کنار گذاشته شود همه چیز به هم می‌ریزد.» با این حال در فضای گمانه‌زنی نامزدهای انتخابات حتی برخی حضور ترامپ را عاملی می‌دانند که افرادی با شاخص‌های نظامی یا شبه نظامی در انتخابات آتی شرکت کنند. در این باره عبدی گفت:«اگر نظامی‌ترین فرد هم در ایران رئیس‌جمهور شود و حتی یونیفرم نظامی هم بپوشد، مدنی می‌شود. در انتخابات ایران هر چه هم این و آن را رد صلاحیت و دیگری را تایید کنند، باز دست آخر این مردم هستند که رای می‌دهند؛ حتی اگر عده‌ای بخواهند اشخاص خاصی را به قدرت برسانند، باز دستشان باز نیست.»

مطلوب سیستم آمدن دوباره روحانی است

با این حال مخالفت‌ها با روحانی از سوی برخی در داخل به شکل بی‌سابقه‌ای بالا گرفته است. از آنجا که این مخالفان در ساختار سیاسی کشور دارای قدرت زیادی هستند برخی شائبه احتمال رد صلاحیت روحانی را مطرح می‌کنند. اما عباس عبدی با این فرضیه مخالف است. او گفت:«کسانی که این حرف را می‌زنند درک درستی از نظام ایران ندارند». عبدی درباره رد صلاحیت ابتدایی و سپس تایید روحانی هم گفت:«اینکه تف سربالاست که بگویند روحانی صلاحیت ندارد، بعد رهبری بگوید خیر ایشان صلاحیت دارد یا مصلحت است و بعد هم وی در انتخابات رای بیاورد؛ یعنی مردم به فرد مصلحتی رای دهند!! اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد، روحانی خودش نامزد نمی‌شود، نه اینکه بیاید و رد صلاحیت شود. اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس‌جمهور شود.» یکی از ادله‌هایی که طراحان فرضیه احتمال ردصلاحیت روحانی مطرح می‌کنند بازگشت به اتفاقی است که در انتخابات ۹۲ رخ داد زمانی که آیت‌ا...‌هاشمی با سوابقی کاملا روشن در قبل و بعد از انقلاب از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. اما عبدی این اتفاق را متفاوت از موضوع روحانی ارزیابی می‌کند. او گفت:«اولا به آقای‌هاشمی نگفتند که شما صلاحیت عام ریاست جمهوری را ندارید بلکه به سن و توانایی‌های جسمی ایشان ایراد وارد کردند.

دلیل دیگر این است که آقای‌هاشمی ضوابط معمول نظام را برای نامزدی ریاست جمهوری رعایت نکردند و این طور پاسخ گرفتند. اما این ضوابط معمول چیست؟ اینکه کسی که می‌خواهد نامزد ریاست جمهوری شود قاعدتا باید ابتدا برود با رهبری ملاقات کند؛ البته کسی در سطح آقای‌هاشمی نه نامزدهای معمولی. طبیعی است که با توجه به رفاقت دیرینه آقای‌هاشمی و رهبری، ایشان باید با رهبری در این باره مشورت می‌کرد. یا به توافق می‌رسیدند که ایشان بیاید یا اینکه نیاید.» عباس‌عبدی درباره احتمال رد صلاحیت روحانی خاطرنشان کرد:«ضمن اینکه رهبری نظام بارها و از جمله در سال ۸۸ گفتند که معتقد به ریاست جمهوری دو دوره‌ای هستند تا فرد منتخب بتواند زمان کافی برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد» با توجه به همه تخریب‌هایی که علیه روحانی صورت می‌گیرد و بخصوص با توجه به اینکه نزدیک‌شدن به انتخابات در حال تشدید است، وی گفت:«به نظر من بخشی از این مسائل به خاطر این است که دولت ارتباط اجتماعی و رسانه‌ای‌اش ضعیف است و نمی‌تواند آن طور که باید و شاید این واقعیات را برای مردم توضیح دهد.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/174053

ش.د9503700

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات